Συνεντεύξεις

loogoo

Wheel - Η συνέντευξη

 
   Οι Wheel κυκλοφόρησαν ένα πολύ αξιόλογο άλμπουμ φέτος, το “Resident Human”, έναν δίσκο που μιλά για την ανθρωπότητα, η οποία έχει φτάσει σε τέλμα. Σας θυμίζει κάτι; Μήπως όλο αυτό που περνάμε τον τελευταίο χρόνο; Τα παιδιά έδωσαν φωνή σε όλα όσα σκεφτόμαστε και το άλμπουμ τους είναι από τα σημαντικότερα αυτής της χρονιάς. Ο Santeri Saksala, ο άνθρωπος πίσω από τα τύμπανα των Wheel, μιλά μαζί μας για το άλμπουμ και τη ζωή, όπως την έχουν καταστήσει τα σημεία των καιρών. Ευχαριστούμε πολύ την Claudia Steinlechner, η οποία φρόντισε να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
 
wheel2144
Ήταν το κίνητρο η πανδημία για να κάνετε αυτό το πολύ αξιόλογο άλμπουμ;
Όχι, δεν ήταν αυτό. Ξεκινήσαμε τη διαδικασία σύνθεσης στα τέλη του 2019, λίγους μήνες πριν χτυπήσει ο Covid–19. Οι περισσότερες από τις μουσικές ιδέες ήταν εκεί πριν από την πανδημία. Όταν άρχισαν να ακυρώνονται οι εμφανίσεις εξαιτίας της, βρεθήκαμε με περισσότερο χρόνο από εκείνον που είχαμε αρχικά προγραμματίσει για να δουλέψουμε στο άλμπουμ. Με αυτόν τον τρόπο η πανδημία είχε τεράστιο αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα. Υποθέτω ότι η μεγαλύτερη επιρροή μπορεί να φανεί στους στίχους. Στην πραγματικότητα αστειευόμασταν όταν ξεκίνησε η πανδημία, για το πόσα progressive άλμπουμ με θέμα τον ιό θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα δύο χρόνια… και καταλήξαμε να κάνουμε ένα τέτοιο και εμείς.

Πρόκειται για την «επαναφορά» του κόσμου; Πώς πιστεύεις ότι αυτή η πανδημία θα μας επηρεάσει στο μέλλον;
Νομίζω ότι στη μέση όλου του χάους και της θλίψης που μας έχει φέρει, υπάρχουν πολλά πράγματα. Μπορούμε να μάθουμε και να χρησιμοποιήσουμε τη γνώση που έχουμε προς όφελός μας. Αναγκάζει τον καθένα από εμάς να αμφισβητήσουμε το βιοτικό μας επίπεδο και τις ρουτίνες μας και να σκεφτούμε τις πραγματικές προτεραιότητες στη ζωή. Ποια είναι τα πράγματα που μας ενδιαφέρουν περισσότερο και τι είναι λιγότερο σημαντικό. Πρέπει σίγουρα να κρατήσουμε πως πρέπει πάντα να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον, αντί να σκεφτόμαστε πρώτα το δικό μας προσωπικό ενδιαφέρον. Φυσικά καταλαβαίνω ότι δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο ο καπιταλιστικός κόσμος και το μεγάλο κεφάλαιο θα θέτει πάντα τους κανόνες. Η πρόοδος για ένα πιο φιλικό για τον άνθρωπο περιβάλλον είναι σημαντική. Είναι μια υπενθύμιση για τις επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης. Καμία χώρα δεν μπορεί να αγνοήσει την παγκόσμια κρίση, μας επηρεάζει όλους και είμαστε όλοι εξίσου υπεύθυνοι για την επίλυσή της.

Ποια μέλη της μπάντας είναι κυρίως «υπεύθυνα» για το λιμπρέτο και τη μουσική;
Ο James (σ.σ. Lascelles) έχει γράψει το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής μας μέχρι στιγμής και όλους τους στίχους. Οι υπόλοιποι έχουμε συμβάλλει με μερικά riff εδώ και εκεί και οριοθετήσαμε τα μέρη μας έτσι, ώστε να ταιριάζουν στο στυλ που θέλαμε να δώσουμε. Η διαδικασία για ένα τραγούδι ξεκινά με μερικά riff. Ο James εργάζεται πάνω σε αυτά στο στούντιο του σπιτιού του και όλοι μαζί αποφασίζουμε ποιες ιδέες πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω. Όταν η δομή είναι κάπως έτοιμη, αρχίζω να δουλεύω στα μέρη των τυμπάνων. Μελετάμε διάφορες ιδέες μέχρι να πάρει τη τελική του μορφή. Όταν η μουσική είναι έτοιμη, ο James γράφει τους στίχους και τις φωνητικές μελωδίες.
 
wheel2148

Ποια είναι η κινητήρια δύναμη; Τι είναι αυτό που σας εμπνέει να γράφετε μουσική;
Ξεκινήσαμε τους Wheel για να φτιάξουμε το είδος της μουσικής που αγαπάμε. Στην αρχή δεν είχαμε προσδοκίες ότι αυτό θα ήταν και το βασικό επάγγελμά μας. Έχουμε εκπλαγεί από το πόσο μεγάλη απήχηση έχει η μουσική μας παγκοσμίως. Έτσι θέλουμε να συνεχίσουμε, προσπαθώντας να διατηρήσουμε την έμπνευσή μας και με κίνητρο να εξερευνήσουμε νέες περιοχές και να δημιουργήσουμε κάτι ενδιαφέρον.

Ποια είναι η γνώμη σας για τη μουσική βιομηχανία; Τι γνώμη έχετε για τα social και το youtube; Μπορούν να βοηθήσουν μια μπάντα να προωθήσει τη δουλειά της;
Η μουσική βιομηχανία είναι η επιχείρηση που χτίζεται γύρω από την τέχνη. Χωρίς την επιχειρηματική πλευρά δεν υπάρχει διανομή, άρα κανείς δεν παίρνει δεκάρα. Για τους περισσότερους καλλιτέχνες τα χρήματα δεν είναι το πρωταρχικό κίνητρο, αλλά το γεγονός είναι ότι τα χρήματα δημιουργούν ελευθερία, δημιουργεί και χρόνο για να κάνουν τέχνη. Είτε πρόκειται για κρατική χρηματοδότηση είτε για άτομα που αγοράζουν άλμπουμ, οι καλλιτέχνες χρειάζονται έναν τρόπο να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους, αλλιώς πρέπει να δουλέψουν σε άλλες δουλειές και όλο αυτό το διάστημα είναι μακριά από την τέχνη. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν τεράστιο μέρος κάθε είδους επιχείρησης στις μέρες μας και οι πλατφόρμες προσφέρουν πολλούς και διαφορετικούς τρόπους προώθησης της μουσικής και άλλων μορφών τέχνης. Έχει αλλάξει ολόκληρο το παιχνίδι, γιατί τώρα οι καλλιτέχνες μπορούν να έχουν καθημερινή επαφή με τους θαυμαστές τους. Από τότε που ξεκίνησε η πανδημία, για πολλούς καλλιτέχνες είναι ο μόνος τρόπος να μείνουν σε επαφή με το κοινό. Αλλά εξακολουθώ να πιστεύω ότι μια live εμφάνιση δεν μπορεί ποτέ να αντικατασταθεί… Ένα live show δηλαδή. Η αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού, όταν βρίσκονται στο ίδιο χώρο, είναι κάτι που δεν μπορεί να μοντελοποιηθεί ψηφιακά.
 
humanresident21

Πιστεύετε στην πρωτοτυπία της δουλειάς μιας μπάντας;
Όλοι οι μουσικοί έχουν τις επιρροές τους και την άποψή τους για την ιστορία της μουσικής. Και μερικές φορές, όταν οι σωστοί άνθρωποι συναντηθούν κάτω από τις σωστές συνθήκες, μπορεί να δημιουργηθεί κάτι πολύ πρωτότυπο. Έχει να κάνει με το πώς μια μπάντα συνδυάζει τα στοιχεία που έχει. Αν σκεφτείς μπάντες όπως οι AC/DC, Rage Against The Machine ή οι Nirvana για παράδειγμα, δεν εφεύραν τον τροχό (γέλια – λογοπαίγνιο με τη λέξη wheel), αλλά με τον συνδυασμό ήχων και συνθετικών τμημάτων στα κομμάτια τους δημιούργησαν έναν πολύ μοναδικό ήχο. Ή τα πρώτα άλμπουμ των The Mars Volta. Διαφορετικά στοιχεία από την 50χρονη ιστορία της ροκ μουσικής, έγιναν ένα πολύ πρωτότυπο μείγμα που ακούγεται σαν τη δεκαετία του 2000.

Θα φανταζόσουν τον εαυτό σου χωρίς τη μουσική; Τι άλλο θα έκανες;
Παίζω μουσική όλη μου τη ζωή και το να παίζω σε μια μπάντα ήταν πάντα αυτό που μου άρεσε περισσότερο. Άρα είναι μια δύσκολη ερώτηση. Ωστόσο, κάποια στιγμή έπαιζα αρκετά τάβλι και πόκερ. Πολύ… οπότε ίσως να γινόμουν επαγγελματίας παίκτης σε καζίνο. Δεν είναι μακριά από το να είναι κάποιος μουσικός… (γέλια)

Μαίρη Ζαρακοβίτη

   Wheel, the band from Finland, have released a great album this year, “Resident Human”; a record talking about humanity, which has probably reached the bottom of the barrel. It does remind you of something, right? Maybe what we are being through over the past twelve months. The boys made a statement about our thoughts and insights and this album is one of the most significant of the year. Santeri Saksala, the man behind Wheel’s drumkit, is talking to us about the album and life in general and how the signs of the times made them become like. Our most sincere thanks to Claudia Steinlechner, for arranging this interview.
 
wheel2145
The pandemic was the motivation for you to do this remarkable album?
No, not really. We started the writing process in late 2019, just a few months before Covid hit. And so most of the musical ideas were there before the pandemic. But as tours started to get cancelled, we found ourselves with a lot more time to work on the album than what we had originally planned and in this manner, the pandemic had a huge impact on the end result. I guess the biggest influence can be seen in the lyrics. We were actually joking about it when the pandemic started, about how many progressive albums with a virus theme will be released in the next couple years… and we kind of ended up doing one ourselves.

Would you say that this it the “reset” of the world? How do you believe that this pandemic will affect us in the future?
I think that in the middle of all the chaos and grief it has brought us, there are a lot of things we can learn from it all and use the knowledge we get to our benefit. It has forced each one of us to question our living standards and our routines and think about the real priorities in life. What are the things that matter the most to us and what is less important. It should definitely teach us about how we should always take care of each other, instead of thinking about our personal interest first. Of courseI Understand that this is not how a capitalistic world works and the big capital will always set the rules. But all progress towards a more human friendly society is good. And it’s also a reminder of the effects of globalization. No country can ignore a worldwide crisis, it affects us all and we are all equally responsible to solve it.
 
wheel2146
Which band members are mainly “responsible” for the libretto and the music?
James (e.n. Lascelles) has written most of our music so far and all the lyrics. The rest of us have contributed some riffs here and there and arranged our parts to fit our playing style. A song process usually starts with some riffs that James works on at his home studio; we listen to them together and decide which ideas should be developed further. When a structure is somewhat ready, I start working on the drum parts. We bounce ideas back and forth and the other parts are still developing. And when the music is ready, James writes the lyrics and the vocal melodies.

What is the driving force behind the band? What is the thing that inspires you to make music?
We started Wheel to make the kind of music that we love. In the beginning we had no real expectations of what it will become and if we would ever reach a point of doing this full time. We have really been surprised by how well our music has been received worldwide. And that’s the way we would like to keep it, trying to keep ourselves inspired and motivated to explore new territories and create something interesting.

What is your opinion about music industry? What about the social and youtube? Can they help a band to promote their work?
Music industry is the business built around art. Without the business side there is no distribution, and nobody makes a penny. For most artists making money is not the primary motivation, but the fact is, that money creates freedom, it creates time to make the art. Whether it's government funding or people buying albums, artists need a way to pay the bills. Otherwise they need to have other jobs and all this time is away from making art. Social media is a huge part of any kind of business nowadays and the platforms offer a lot of different ways to promote music and other forms of art. It has changed the whole game because now artists can have a lot more direct every-day connection to their fans. And of course now, since the pandemic started, for many artists it is the only way to stay in touch with the audience. But I still think that the real thing can never be replaced, a live show. The interaction between the artist and the audience, when they are in the same room, is something that can’t be digitally modelled.
 
wheel2148

Do you believe in the originality of a band’s work?
All musicians have their influences and their view on the history of music. And sometimes, when right people have met in the right circumstances, something very original has been created. It’s about all the elements and how a band mixes them up. If you think of bands like AC/DC, Rage Against The Machine or Nirvana for example, it’s not like any of them re-invented the wheel (laughs), but the combination of sounds and compositional bits and pieces creates something very unique sounding. Or the first few albums of The Mars Volta; different elements from the 50-year history of rock music and made into a very original mix that sounds like the 2000’s.

Would you picture yourselves outside music? What would you do instead?
I’ve been playing music all my life and playing in a band has always been what I enjoy the most. So, it’s a hard question. However, at some point I was playing backgammon and poker quite a lot … so maybe I would be a professional gambler. It’s not too far from being a musician after all… (laughs)

Mary Zarakoviti
 

Συνεντεύξεις