Συνεντεύξεις

loogoo

The Tangent - Andy Tillison - Η συνέντευξη

 
   Με μεγάλη μας χαρά και τιμή φιλοξενούμε έναν υπέρτατο μουσικό, έναν άνθρωπο που εδώ και χρόνια μας φροντίζει. Με τραγούδια που μας συγκινούν, με μελωδίες που θα τις αγαπάμε για πάντα. Ο Andy Tillison, το μυαλό και η ψυχή πίσω από τους The Tangent, είναι εδώ μαζί μας και μιλά για το ολοκαίνουργιο άλμπουμ τους, “Auto Reconnaissance”, για τη μπάντα, για τις ιδέες που γίνονται μουσική και στίχοι, για το μέλλον. Θα ήθελα να τονίσω εδώ πως ο κύριος Tillison είναι για μένα ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες όλων των εποχών και το πνευματικό του δημιούργημα αποτελεί για μένα ένα από τα κορυφαία σχήματα σε αυτό τον πλανήτη. Είναι τεράστιος ο ενθουσιασμός, είναι εξίσου μεγάλη η τιμή. Πολλά ευχαριστώ στη Yasemin Kaymaz, που φρόντισε να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
thetangent2074 
Τι ανταπόκριση έχετε από τον Τύπο και τους οπαδούς για το “Auto Reconnaissance” μέχρι σήμερα;
Το να εκτιμήσεις την ουσία της ανταπόκρισης είναι κάτι απίστευτα δύσκολο στον τεχνολογικό κόσμο που ζούμε. Για παράδειγμα, υπάρχουν μέρη που ο Donald Trump θεωρείται κάτι σαν άγγελος και άλλοι τόποι πάλι, πολλοί, που το βλέπουν σαν δαίμονα. Ναι… Έχω δει πολύ θετικές κριτικές για το καινούργια μας άλμπουμ. Δεν μου φαίνονται βέβαια υπερβολικά θετικές, αλλά πάλι αυτό εξαρτάται από το πόσο μακριά θέλεις να φτάσει το βλέμμα σου. Στο τέλος, οι άνθρωποι στους οποίους στοχεύω με τη μουσική μου, φαίνεται πως το διασκεδάζουν πολύ! Και οι κριτικές ήταν κάτι παραπάνω από ευνοϊκές. Ένας μουσικός/συνθέτης/καλλιτέχνης πάντα δοκιμάζεται με τις αρνητικές κριτικές. Και αυτό υπάρχει εκεί έξω! Μπορώ να διαχειριστώ «κακές» κριτικές και ένα νορμάλ επικριτισμό… Δεν έχω πρόβλημα. Στην πραγματικότητα βοηθάει κιόλας. Δεν μπορώ όμως να ανεχθώ εκείνους που κάνουν κακές κριτικές στο Youtube, μόνο και μόνο για να βγάλουν λεφτά. Δεν λένε τίποτα παραπάνω από αηδίες, μας θάβουν πραγματικά και μετά ελπίζουν πως θα ζητήσω από τους οπαδούς μας να έλθουν να με στηρίξουν και να τους πουν πού κάνουν λάθος. Και μετά θα πάρουν χρήματα από τις διαφημίσεις, καθώς τα κανάλια τους, με αυτό τον τρόπο, έχουν έσοδα. Για να τους ενοχλήσω κι εγώ λοιπόν, δεν έστειλα κανένα link και δεν ανέφερα ποτέ την ιστοσελίδα τους. Μία κακή κριτική, η οποία όμως είναι καλογραμμένη… Τότε μιλάμε για εποικοδομητική κριτική και μάλιστα εκείνη την κριτική θα τη δημοσιεύσω στη δική μας ιστοσελίδα!

Πώς συνθέτεις; Ποιο μονοπάτι παίρνεις όταν δημιουργείς τραγούδια, είτε αυτά είναι είκοσι πέντε λεπτά, είτε είναι έξι; Θέλεις να μας μιλήσεις για την όλη διαδικασία;
Εδώ και πολύ καιρό έχω αποφασίσει να μην με νοιάζει το πόσο μεγάλα σε διάρκεια είναι ή δεν είναι τα τραγούδια μου. Το πιο δύσκολο τραγούδι που έχουμε γράψει για το καινούργιο άλμπουμ μας είναι το "Tower Of Babel". Και είναι το μικρότερο σε διάρκεια κομμάτι. Συνθέτω κυριολεκτικά αυτοσχεδιάζοντας! Όλη την ώρα! Από εκείνους τους αυτοσχεδιασμούς έρχονται στο φως διάφορα κομμάτια που μπορώ να χρησιμοποιήσω και τα χρησιμοποιώ. Σαν να είναι τούβλα για αυτό που χτίζω, ό,τι κι αν είναι. Ξεκινάω σκεπτόμενος το θέμα του τραγουδιού. Στη συνέχεια παίζω έτσι όπως αισθάνομαι ότι πάει το κομμάτι αυτό. Όταν έχω στη διάθεσή μου τα τούβλα, μπορώ να ξεκινήσω να δομώ το τραγούδι μου. Δεν μπορώ να διαβάζω ή να γράψω παρτιτούρες, έχω μόνο την εμπειρία μου και τα αυτιά μου. Σε αυτά βασίζομαι. Έχω μελετήσει το πώς φτιάχνονται τα καλά τραγούδια, το έκανα από τότε που ήμουν παιδάκι. Και πάντα με ενδιέφερε να λέω ιστορίες με τη μουσική μου. Η ιστορία λοιπόν θα έχει πάντα τον πρώτο λόγο για το πόσο «μακρύ» θα είναι το τραγούδι. Αν η ιστορία είναι μεγάλη… τότε μπορείς να μαντέψεις το αποτέλεσμα! (γέλια) Άλλαξα τον τρόπο με τον οποίο γράφω στίχους, το 2013. Πριν έγραφα πρώτα τους στίχους και μετά τη μουσική που «πήγαινε» μ’ αυτούς. Δεν το έκανα πάντα έτσι, αυτός όμως ήταν ο κύριος τρόπος. Τώρα προσπαθώ να γράφω τη μουσική και τους στίχους σαν ένα κύμα επίγνωσης. Και τα δύο αποτελούν προϊόντα αυτοσχεδιασμού, όλο αυτό όμως έχει γραφτεί για να αποδώσει με το συγκεκριμένο τρόπο. Δεν γράφω τις λέξεις. Τις τραγουδάω. Γιατί – κάπως – ξέρω τώρα πώς είναι οι στίχοι μου, όταν πάω να τους ηχογραφήσω. Αυτό μου επιτρέπει να είμαι πιο φυσικός στην αφήγηση της ιστορίας μου, μια και δεν διαβάζω την ιστορία. Λέω τη συγκεκριμένη ιστορία, όπως λέω στους φίλους μου κάτι, ενώ πίνουμε παρέα. Νομίζω πως αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη διαφορά.
 
thetangent2069

Στην ουσία είσαι το βασικό πρόσωπο στη μπάντα και ο μοναδικός συνθέτης. Πόσο δύσκολο ή εύκολο ήταν να μεταβιβάσεις όλες αυτές τις πληροφορίες στους μουσικούς που παίζουν στο δίσκο;
Κοίτα… Συνήθως ήταν κάτι πολύ δύσκολο! Τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια όμως έγινε πολύ πιο εύκολο! Στην αρχή ήμαστε εγώ και πολύς κόσμος από The Flower Kings. Αν και όλο τούτο ήταν μία φανταστική εμπειρία, το να προσπαθώ να εξηγήσω ότι δεν προσπαθούμε να ακουστούμε σαν The Flower Kings ήταν κάπως δύσκολο, μια και προσπαθούσα να το εξηγήσω στους… εεε… The Flower Kings! (γέλια) Καθώς προχωρούσαμε, αργά αλλά σταθερά αναπτύξαμε το δικό μας ήχο και απομακρυνθήκαμε από το μουσικό μοτίβο της μπάντας από την οποία είχα επηρεαστεί τόσο πολύ στην αρχή. Αυτό ήταν μία φυσιολογική εξέλιξη και τώρα πια γνωριζόμαστε όλοι πολύ καλά μεταξύ μας, στην τρέχουσα σύνθεση της μπάντας. Όχι μόνο προσεγγίζουν τη μουσική μας σαν "The Tangent" και μάλιστα περισσότερο από κάθε τι, αλλά όταν γράφω μουσική, το κάνω έχοντας στο μυαλό μου εκείνους, πέρα από όλα. Έτσι λοιπόν, γράφω μουσική για τους Luke, Jonas, Theo και Steve, για να δουλέψουν πάνω σε εκείνη και να την κάνουν να λάμψει. Τους αφήνω να γράψουν τα δικά τους μέρη. Όχι. Δεν τους «αφήνω». Τους ζητώ να το κάνουν. Αυτό σημαίνει ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ. Δεν πρόκειται για σόλο project. Έχω πολλούς φίλους, οι οποίοι επίσης συνθέτουν μουσική, μερικοί από αυτούς μάλιστα γράφουν τη μουσική και στη συνέχεια ζητούν από μερικούς πολύ καλούς κιθαρίστες να παίξουν και τους αναγκάζουν να παίξουν κάτι άθλιο, κάτι που είχαν γράψει στο demo και έχουν κολλήσει τόσο πολύ μ’ αυτό, που δεν εννοούν να δεχτούν ότι ο κιθαρίστας μπορεί να ξέρει πώς να το κάνει να ακουστεί καλύτερα. Το κλειδί, όσον αφορά τον τρόπο που δουλεύω με τους μουσικούς, είναι η λέξη «γεύση». Τους ζητώ να κρατήσουν τη γεύση αυτού που είχα κατά νου, τους ζητώ όμως να το κάνουν με το δικό τους τρόπο. Γι’ αυτό οι The Tangent έχουν ήχο που είναι πραγματικά δικός τους. Μπορείς να ακούσεις επιρροές Djent σε κάποια σημεία στους The Tangent. Επειδή κάποιος από μας αποφάσισε να βάλει. Όχι πάντα εγώ. Μου αρέσουν οι μπαλαντέρ. Βασικό πρόσωπο… μπορεί. Μοναδικό πρόσωπο… με τίποτα!

Στην παρουσίαση που έκανα για το άλμπουμ, έγραψα ότι πρόκειται για μία υπέροχη δουλειά, από άλλο πλανήτη. Εξωγήινη αλλά και διασκεδαστική. Διασκεδάζεις όταν συνθέτεις όσο όταν ηχογραφείς ή παίζεις;
Το ξέρω πως αυτό θα στενοχωρήσει πολλούς από εκείνους που ακούνε τη μουσική μου, όμως – και το λέω με απόλυτη ειλικρίνεια – πραγματικά δεν διασκεδάζω όταν γράφω μουσική. Ακούω τόσες πολλές αδυναμίες μου, στο παίξιμο και στην παραγωγή. Δεν μπορώ να κάτσω και να ευχαριστηθώ αυτά που έχω δημιουργήσει, όπως διασκεδάζω όταν ακούω Yes ή Debussy ή Steely Dan. Βέβαια, μου αρέσει πολύ να γράφω μουσική. Μου αρέσει να ακούω το πώς έρχεται και γίνεται το κάθε τραγούδι, όταν οι μουσικοί βάζουν τα δικά τους πράγματα σ’ αυτό. Μου αρέσει η στιγμή που το κάθε πράγμα βρίσκεται πια στη θέση του και το τραγούδι ολοκληρώνεται και οι στίχοι λειτουργούν συγκινησιακά και η ιστορία γίνεται πλέον ξεκάθαρη. Όλα αυτά είναι σπουδαία. Μετά όμως ακούω τη φωνή μου και εύχομαι να μπορούσα να τραγουδήσω καλύτερα, να παίξω καλύτερα, να κάνω καλύτερη παραγωγή. Πολύ σπάνια ακούω τραγούδια μου, από τη στιγμή που έχουν ολοκληρωθεί. Το κάνω μόνο για να τα φρεσκάρω για επερχόμενο live. Μου αρέσει πολύ όμως όταν ο κόσμος τα ακούει για πρώτη φορά. Με το καινούργιο μας άλμπουμ είμαι πιο ευτυχής απ’ ό,τι με άλλα. Νομίζω λοιπόν πως αυτό το άλμπουμ θα το επισκεφθώ ξανά με χαρά κάποια μέρα. Τώρα που μιλάμε όμως, ακούω άλλη μουσική.
 
thetangent2070

Εξαιτίας της πανδημίας, όλα είναι κλειστά αυτή την περίοδο, όσον αφορά τα LiVE. Σκέφτεσαι να βγείτε στο δρόμο την επόμενη χρονιά; Καταρχάς, το σκέφτεσαι καθόλου;
Ειλικρινά, δεν ξέρω. Αλλά πάλι, ποιος ξέρει; Μία μπάντα σαν τους the Tangent θα μπορούσε να χάσει μία ολόκληρη περιουσία από μία περιοδεία που θα προγραμμάτιζε και θα αναγκαζόταν να ακυρώσει. Προς το παρόν περιμένουμε μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Στη συνέχεια θα αποφασίσουμε κάτι που δεν θα είναι ρίσκο για τα μέλη της μπάντας ή τον κόσμο που θα θέλει να μας δει.

Τι σημαίνει μουσική για σένα; Και τι σε κάνει να δημιουργείς τραγούδια και αυτά τα καταπληκτικά άλμπουμ;
Για μένα η μουσική είναι σαν τη μητρική μου γλώσσα. Καταλαβαίνω και μιλώ αγγλικά και μουσική με τον καλύτερο τρόπο. Μιλώ επίσης γαλλικά και γερμανικά, καταλαβαίνω ραδιοκύματα και υπολογιστές και όλα αυτά, επικοινωνώ τέλεια όμως μέσω αγγλικών και μουσικής. Και καταλαβαίνω τέλεια όταν συνάνθρωποί μου επικοινωνούν μαζί μου σε αυτές τις δύο γλώσσες. Ο τρόπος με τον οποίο θέλω να μιλώ είναι ένας συνδυασμός των δυο τους. Αγγλικά και μουσική. Τότε νομίζω πως μπορώ να εκφράσω τα συναισθήματά μου καλύτερα από οπουδήποτε αλλού. Μαθαίνω ακούγοντας τους άλλους και κάνω το δικό μου σχόλιο για τη ζωή μου, με βάση το τι έχω ακούσει και τι έχω βιώσει.

Θα βγάλετε κι άλλα βίντεο για το άλμπουμ; Έχετε διαλέξει κάποιο κομμάτι;
Νομίζω ότι θα κάνουμε κάτι τα Χριστούγεννα. Ίσως το “The Midas Touch”; Πραγματικά σ’ ευχαριστώ για τις ερωτήσεις και την παρουσίαση του δίσκου μας. Τι καλύτερές μου ευχές σε όλους τους φίλους του Prog στην Ελλάδα. Ευχαριστώ!

Κώστας Κούλης

   We are thrilled! It is a huge honor to interview such a great musician, such a unique artist. A good soul that’s been taking care of us for years. With songs that move us, with melodies which we will cherish forever. Andy Tillison, the mastermind in The Tangent, is here with us, talking about their brand new album, “Auto Reconnaissance”, about the band itself, about ideas that have become music and lyrics, about the future. I would simply like to add that I truly believe that Mr. Tillison to me is one of the most magnificent artists of all time and that his band is one of the most amazing bands of this planet. The enthusiasm is overwhelming, the honor is even more. Our most sincere thanks to Yasemin Kaymaz, who arranged this interview.
 
thetangent2071

What is the feedback you’ve been getting from “Auto Reconnaissance” so far? How do the Press and the fans react?
Gauging feedback is incredibly difficult in this technological world. You go to some places where Donald Trump is seen as a sort of an Angel. And of course, many other places where he is a Demon. Yes... I have seen a lot of very positive feedback about our new album. It does seem to me to be extremely positive, but it always depends on how far you want to look. In the end, the people I aimed the music at, seem to be enjoying it a great deal and reviews from sites I would personally choose to read, have been more than just favorable. A musician/composer/artist always has to temper this with the negative stuff… and it IS out there. I can deal with "bad" reviews and proper criticism... that's no problem… in fact it's a help. I can't stand the guys who do bad Youtube reviews for no reason other than to make money... they say really annoying factually wrong crap, really slag us off and they hope I'll ask all my fans to go and defend me and tell them they are wrong... and then they'll take the money from the commercials because their Youtube sites are monetized. So, to annoy them, I don't even pass the link on or even mention their site. But a well written bad review that's constructive, I'll post that on our website!

How do you compose? What is the path you are taking when creating twenty-five long songs or six-minute songs? Can you tell us a few things about the whole procedure?
A long time ago I decided to stop worrying about how long songs are or are not. The most difficult song to write on our most recent album was "Tower Of Babel". It's the shortest song. I actually compose by improvising most of the time. From the improvisations different useable sections come to light and I am able to use these as building blocks for whatever it is, I am making. I usually start by thinking about my song's subject, having a little smoke and then just playing the way I'm feeling about the subject matter. Once I have the building blocks, I can start to assemble the song from these. I cannot read or write musical notation, I have only my experience and ears to rely on. I have studied how good songs are put together since I was a small boy, and always been interested in musical storytelling. The story will always govern how long the song is... if the story is long.... well, you can guess the outcome! I changed the way I write the lyrics in 2013. Before then I would write the lyrics first and then write a piece of music to go with the lyrics. Not always - but mostly. Now I try to write the music and the lyrics as a stream of consciousness... both are improvised, but the whole thing was written to work that way. I don't write the words down. I sing them straight out. Because I somehow now know what the lyrics ARE by the time I get to recording them. This allows me to be more natural in the story telling, because I'm not reading the story. I'm telling it, like I'm telling friends about something over a couple of drinks. I think it's made a huge difference.
 
thetangent2072

Basically, you are the mainman in this band and the sole composer. How difficult or easy is it to pass all this information to the ones playing on the album?
Well… It used to be really difficult! In the past 18 years it has got a lot easier! In the beginning it was me and a lot of The Flower Kings. While this was a fantastic experience, trying to explain that we were not trying to sound like The Flower Kings was a pretty difficult thing to say to... er... The Flower Kings! As we have gone on though we slowly and surely developed our own sound and style set that obviously set us apart from the band I'd been so influenced by at the start. This was a natural progression and now we all know each other really well in the current lineup. Not only do they approach my music as "The Tangent" rather than anything else they do, I write music with them in mind in the first place. So, I write music FOR Luke, Jonas, Theo and Steve to work on, music at which they will excel and shine. I let them write their own parts. No... I don't "Let" them do that; I ask them to do it. This is a BAND. Not a solo project. I have many friends who also make music, some of whom write their music, then ask really good guitarists to play on it and then make them play some crappy line they had composed when they made the demo and have got so used to that they can't accept that the guitarist may know how to make it way better. The key to the way I work with the musicians is the word "Flavor". I ask them to keep the flavor of what I had in mind, but to do that in their own style. In the end, this is why The Tangent actually has a sound that is its own. You can hear Djent music influences occasionally in The Tangent. Because one of us decided to put it there. Not always me. I like wildcards. Mainman... possibly. Onlyman... totally not!

In my review I simply stated that it’s an out-of-this-world wonderful album, extra-terrestrial and so enjoyable. Do you enjoy your material when you compose as much as you record and play?
I know this saddens a lot of my listeners, but in all honesty, I don't really enjoy my own music. I hear so many of my own weaknesses, both in performance and production that I can never sit back and enjoy what I've created like I enjoy Yes or Debussy or Steely Dan. I Do like the writing of the music. I enjoy hearing it come together as the musicians contribute their new parts. I like the moment when everything finally slots into place and the song comes full circle and the lyrics work emotionally with the track and the story comes through clearly. This is all great. But after it's all over I just hear my voice and wish I could sing better; I wish I could play better and I wish I could produce better. I very rarely listen to any of my tracks again after they are finished. Only to learn them for a live gig or something. I love it when people out there hear it for the first time... With our new album, I'm happier with this than most of the others, so I think this is one I'll happily revisit one day. But for now, I'm listening to other music.
 
thetangent2073

Due to the pandemic, everything is shut livewise. Are you thinking about lives for the year ahead? Is the tangent going to be on the road?
Honestly, I don't know. Who does? A band like the Tangent could lose a fortune by planning a tour that we had to cancel. At the moment we are simply waiting until things become clearer. then we'll make a sensible decision that does not risk too much the members of the band, or the people who would want to see us.

What does music mean to you? What is the drive behind your creating songs and these amazing albums?
Music is for me my equal first language. I speak and understand English and Music the best. I can also speak French, German, and I understand Radio Waves, Computers and the like, but I communicate the best through English and Music. And I understand best when people communicate with ME in those two languages. The way I like to talk to the world is using a mixture of the two - English and Music. It's here where I think I can express my feelings better than anywhere else. I learn from listening to others and I make my own life commentary in response to what I have heard and experienced.

Are you going to release any more videos off the new album? Picked a song yet?
I think we may do something for Christmas! “The Midas Touch” perhaps? Thanks very much for the questions and for your really nice review and comment on our album. Best wishes to you and all Prog fans in Greece. Thanks for your time and efforts in putting this together.

Costas Koulis
 

Συνεντεύξεις