Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με τη Σάσα Παπαλάμπρου

 
   Όταν το “Carma” έβγαινε στην αγορά το 2017, πολύς ήταν ο κόσμος που ψαχνόταν για το γενικότερο μουσικό μοτίβο. Το «Τζιβαέρι» αποδίδεται με μπλε κλίμακες, η Jazz φλερτάρει το «Γιατρό» και το βιρτουοζιτέ των συντελεστών βαδίζει σε μονοπάτι απόλυτα συνδεδεμένο με παραδόσεις, με το στίγμα της χώρας μας και του πολιτισμού μας. Η Σάσα Παπαλάμπρου είναι ευτυχής με το υβρίδιο, το υποστηρίζει από καρδιάς και ετοιμάζεται να μας χαρίσει ακόμα περισσότερα μουσικά πράγματα και εκπλήξεις. Η σπουδαία μουσικός βρίσκεται απέναντί μας και μιλά για τη μουσική, τις ηχογραφήσεις, τις συναυλίες, τη διδασκαλία, τον ενθουσιασμό της… Πολλές ευχαριστίες στη Μάριαν Νικολάου, που φρόντισε να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
 
sassa1934
 
Έχετε κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ. Τι ανταπόκριση έχει μέχρι σήμερα το “Crama”; Τι έχετε λάβει από κοινό και Τύπο;
Το “Crama” υπήρξε ο «επίσημος» τρόπος ολοκλήρωσης μιας μουσικής πορείας πολλών ετών, ξεκινώντας από τα παιδικά μου χρόνια στη Δράμα. Από τότε και στη συνέχεια, το μουσικό μου ταξίδι εμπεριείχε πολλούς σταθμούς, όπως τα χρόνια του πανεπιστημίου στην Κέρκυρα, καθώς και το ξεκίνημα της καλλιτεχνικής μου δράσης στη Θεσσαλονίκη, για να καταλήξω την τελευταία δεκαετία στην Αθήνα. Όλη αυτή η μουσική - και όχι μόνο - διαδρομή αποτυπώθηκε στο “Crama”, το οποίο αποτέλεσε τον εντιμότερο τρόπο σύστασής μου στο κοινό. Ήταν μεγάλη η χαρά μου, όταν άκουσα κομμάτια του δίσκου μου σε κάποιους από τους πιο αναγνωρισμένους σταθμούς, συνέπεια του οποίου υπήρξε και η επαφή μου με κόσμο που μου έκανε την τιμή να με αναζητήσει διαδικτυακά και να μου καταθέσει τα υποστηρικτικά του σχόλια για την πρώτη μου δουλειά. Επίσης, πολύ ευχάριστο ήταν και το γεγονός ότι δέχτηκα κριτική από τον Τύπο, κυρίως την αναγνώριση μιας παράτολμης καλλιτεχνικής κίνησης, που σίγουρα ταρακούνησε την αίσθηση της “ασφαλούς” μέχρι τώρα ακρόασης των παραδοσιακών τραγουδιών. Θεωρώ ότι χωρίς το “Crama” δε θα μπορούσα πραγματικά να αντλήσω τη δύναμη από τον εαυτό μου, προκειμένου να «φαντασιώνομαι» ήδη την επόμενή μου δισκογραφική πρόταση.

Η μουσική σας είναι κράμα όνομα και πράγμα. Παραδοσιακά μοτίβα, Τζαζ ιντερμέδια και ενορχήστρωση… Πόσο σας ιντρίγκαρε η σκέψη αρχικά και πώς σας φαίνεται πλέον τώρα;
Στα πλαίσια της δικής μου μουσικής αντίληψης, υπάρχει ένας κοινός μουσικός κώδικας, που συνδέει είδη, όργανα, κουλτούρες… Το ζήτημα είναι κατά πόσο έχεις εντοπίσει αυτόν τον κώδικα και με ποιον τρόπο θα παρουσιάσεις την «αποκωδικοποίησή» του στο ευρύ κοινό, ούτως ώστε το αποτέλεσμα να γίνει αντιληπτό και κατ’ επέκταση αγαπητό στο κοινό στο οποίο μπορείς να απευθυνθείς. Σίγουρα ένας τέτοιος «γάμος» δε μπορεί να ευλογηθεί από όλους, καθώς σε πολλές περιπτώσεις κάποιες καθιερωμένες μουσικές έννοιες μπορεί να αφορούν σε ασφαλή στερεότυπα και δοκιμασμένες συνταγές, που ούτως ή άλλως δε με αφορούν και δύσκολα μου προσφέρουν αρμονικές συγκινήσεις. Συνεπώς η ιδέα του κράματος εξακολουθεί και με ιντριγκάρει, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δε γεννούνται νέες μουσικές ιδέες, που προκύπτουν από νέες συγκινήσεις, εμπειρίες, συνεργασίες, εμπνεύσεις.
 
sassa1935
Πιανίστα ή τραγουδίστρια; Θα επιλέγατε ποτέ;
Νομίζω θα απαντούσα μουσικός! Αλλά εάν έπρεπε να επιλέξω μεταξύ των δύο, αρχικά θα έλεγα τραγουδίστρια.. Η πιανιστική μου ιδιότητα είναι επέκταση της τραγουδιστικής μου. Μάλλον ο τρόπος που παίζω πιάνο είναι ένας εναλλακτικός τρόπος τραγουδίσματος, που γίνεται από τα χέρια μου!

Προτιμάτε την αίσθηση της ηχογράφησης ή την αμεσότητα της συναυλίας; Η διάδραση με τον κόσμο πόσο σας επηρεάζει ως προς την απόδοση και την εξωτερίκευση όλων αυτών που έχετε να δώσετε;
Το πιθανότερο είναι ότι πολύ δύσκολα θα βρεθούν μουσικοί που προτιμούν την αίσθηση της ηχογράφησης από την αμεσότητα της συναυλίας. Η διάδραση με τον κόσμο είναι αυτή που παίζει καταλυτικό ρόλο σε σχέση με την έμπνευση της στιγμής, που μπορεί να γεννήσει μοτίβα και αισθήσεις που ο ίδιος ο μουσικός δε θα μπορούσε να φανταστεί σε καμία άλλη διαδικαστική συνθήκη. Δεν αναιρώ τη μαγεία του στούντιο, όμως δε γίνεται να παραβλέψω το συναισθηματικό δούναι και λαβείν με τον κόσμο, που μπορεί να κατευθύνει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σε άλλα επίπεδα.

Έχετε διδάξει ποτέ; Το σκέφτεστε καθόλου να περάσετε γνώσεις και τεχνική στη νεότερη γενιά;
Ξεκίνησα να διδάσκω τραγούδι, αμέσως μόλις ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Κέρκυρας. Από τότε μέχρι και σήμερα, διδάσκω σε μουσικές σχολές και ωδεία που συνάδουν με την καλλιτεχνική μου ιδιοσυγκρασία. Είχα επίσης τη μεγάλη χαρά και τιμή να διδάξω στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, “Ερμηνεία της τζαζ και νέες τεχνολογίες”. Αν και η διδασκαλία είναι κάτι το τελείως διαφορετικό σε σχέση με το performance, όσο κι αν στη γενικότερη αντίληψη αυτοί οι δύο τομείς έχουν κοινό άξονα, παρόλα αυτά, έχοντας την επίγνωση ότι μέσα από τη διδασκαλία διαρκώς ανακαλύπτεις τον εαυτό σου, είναι κάτι που δε σκέφτομαι να εγκαταλείψω ποτέ.
 
sassa1936
Είναι καιρός να μιλήσουμε για το επόμενο άλμπουμ σας; Τι έχετε στα σκαριά;
Μετά το “Crama”, νιώθω ότι έκανα «ανασυγκρότηση δίσκου», τακτοποιώντας το διάχυτο εσωτερικό υλικό που είχα συγκεντρώσει όλα τα προηγούμενα χρόνια. Οπότε μετά από αυτή την «απελευθέρωση χώρου», έχω νέους μουσικούς προσανατολισμούς και υλικό, αλλά και νέες δημιουργικές και εξελισσόμενες συμπράξεις. Πιστεύω μετά από ένα μεγάλο διάστημα προγραμματισμένων εμφανίσεων, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το δεύτερο άλμπουμ.

Τα πλάνα σας για LiVE ποια είναι; Πού θα σας δούμε;
Στις 19 Δεκεμβρίου θα με δείτε με την ιδιαίτερη πιανίστα Έρικα Σωτηροπούλου στο Cabaret Voltaire, ενώ στις 20 έχουμε μία πολύ ιδιαίτερη σύμπραξη με τον σπουδαίο Γιάννη Κούτρα και τους Απόστολο Καλτσά και Μιχάλη Ατσάλη στο Ναύπλιο, στο Μέλυδρον. 30 Δεκεμβρίου, στη σκηνή του Jaser στη Μεταμόρφωση, με τον αγαπημένο Δημήτρη Βασιλάκη και τον Απόστολο Καλτσά, ενώ, τον Ιανουάριο έχουν προγραμματιστεί εμφανίσεις για το “Crama”, όπως και καινούριες συμπράξεις, τις οποίες πρόκειται να κοινοποιήσω διαδικτυακά!

Ποια η κινητήρια δύναμη για ό,τι κάνετε γύρω από τη μουσική;
Μια εσωτερική ανάγκη για κατάθεση της προσωπικής μου αλήθειας. Είναι η πιο ειλικρινής έκφανση επαφής, επικοινωνίας και ψυχοσυναισθηματικής ανταλλαγής που ομολογώ ότι με λυτρώνει, με εξελίσσει και με δραστηριοποιεί, και από την άλλη ευελπιστώ ότι εμπνέει τον ακροατή μου...

Κώστας Κούλης
 
sassa1937
 

Συνεντεύξεις