Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με τους Paradise Lost

 
   Στην άλλη πλευρά της γραμμής βρίσκεται ο Nick Holmes. Το σκέφτεσαι για λίγο. Αυτός ο άνθρωπος, παρέα με τον Greg Mackintosh και τους έτερους Διόσκουρους, δημιούργησε ένα συγκρότημα που μόνο δέος προκαλεί. Οι Paradise Lost, οι ιδρυτές ενός ολόκληρου μουσικού υπό-είδους, μία από τις πιο επιδραστικές μπάντες στην ιστορία του ιδιώματος, κυκλοφόρησαν το δέκατο έκτο άλμπουμ τους και δεν υπήρχε περίπτωση να αφήναμε την ευκαιρία. Μιλήσαμε για το δίσκο, για τα πλάνα των συναυλιών, για την πανδημία. Ο τραγουδιστής των Paradise Lost μας έδειξε πόσο χαμηλών τόνων είναι, πόσο στέρεα πατά στη γη, πόσο εκτιμά τις σχέσεις μεταξύ των μελών. Από την επιλογή του τίτλου για το “Obsidian”, μέχρι την τύχη και το πώς αυτή ρυθμίζει πορείες συγκροτημάτων, από τον τρόπο σύνθεσης μέχρι το πώς βλέπει τη ζωή, ο Nick Holmes μας συγκίνησε, μας κέρδισε, μας έκανε να τον αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο. Αυτή η συνέντευξη είναι μία από τις πιο σημαντικές για το περιοδικό μας και η επίτευξη ενός στόχου που αποτελούσε διακαή πόθο μας για πάνω από μία δεκαετία. Είκοσι πέντε χρόνια αγάπης δεν είναι λίγο και ευτυχώς, το ταξίδι θα συνεχιστεί. Θερμές ευχαριστίες στη Leoni Dowidat της Nuclear Blast, που έκανε πανεύκολα το όνειρό μας πραγματικότητα.
 
paradiselost2087
H όλη διαδικασία ήταν κάπως σαν «Δεν το σκεφτόμαστε. Δεν βάζουμε συγκεκριμένο στόχο. Γράφουμε τραγούδια και ό,τι μας βγει φυσικά»;
Θα έλεγα πως λειτούργησε όπως το είπες. Σαν αυτό το τελευταίο. Νομίζω πως σε κάθε μορφή τέχνης… Δεν μπορείς να το προσχεδιάσεις. Αν πας να το κάνεις έτσι, νομίζω πως θα ακουστεί στημένο. Όταν ξεκινάμε να γράφουμε τραγούδια, αρχικά ξεκινάμε με ένα τραγούδι που να θυμίζει κάτι από το προηγούμενο άλμπουμ μας. Το πιάνουμε από κει και κοιτάμε πού θα μας βγάλει. Επίσης, όταν συνθέτουμε, δεν πάμε να κάνουμε επίδειξη. Εξερευνούμε τα πάντα. Καταπιανόμαστε με κάθε τι που μπορεί να δουλέψει ή και να μην δουλέψει. Προφανώς, το να δημιουργείς μουσική είναι μορφή τέχνης και είναι καλό να ξεκινάς και να βλέπεις πού σε πηγαίνει. Υποθέτω πως είναι σαν να ζωγραφίζεις ένα πίνακα. Έτσι κάναμε πάντα. Δεν είχαμε ποτέ σχέση με τάσεις και μόδες και τέτοια παιδικά, άσχετα με το τι νομίζει ο κόσμος. Σκεφτόμαστε πάντα δυνατά και ανοιχτά και παρατηρούσαμε το πού μας οδηγούσε.

Όταν ακούω αυτό το άλμπουμ, αισθάνομαι μίζερα ευτυχισμένος. (σ.σ. ο Nick γελάει) Σου βγαίνει αυτό ποτέ, όταν συνθέτεις, όταν δημιουργείς;
Ω, ναι! Εντελώς! Αυτό είναι το κλειδί, σωστά; Αν ένα τραγούδι σου προκαλεί τέτοια συναισθήματα, αν σου προκαλεί λύπη, αν σε κάνει να θέλεις να κλάψεις, αν σου προκαλεί ανατριχίλα... Τότε, ναι! Ξέρεις, είναι σαν να παρακολουθείς μια ταινία. Μέρη αυτής της ταινίας μπορεί να σου προκαλέσουν τεράστιο συναισθηματικό αντίκτυπο. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά έχει γίνει σωστά. Εννοείται φυσικά πως αυτό ισχύει όταν το συναίσθημα δεν είναι αρνητικό. Αυτό είναι κάτι που ΔΕΝ θέλεις! (γέλια) Μερικές από τις πιο αγαπημένες μου ταινίες είναι από τις πιο δραματικές πoυ έχουν γυριστεί ποτέ. Το ίδιο ισχύει στη μουσική. Σε αυτό το πράγμα στοχεύουμε. Αν σε κάνει να συγκινηθείς, υπάρχει πιθανότητα να αισθανθεί και ο ακροατής έτσι. Ξέρεις, εμείς οι ίδιοι είμαστε οι χειρότεροι κριτικοί αυτών που δημιουργούμε. Αν μου αρέσει εμένα, υπάρχει μια πιθανότητα να αρέσει και στον κόσμο που θα ακούσει. Κάπως έτσι ζούμε.

paradiselost2083Ο τίτλος του δίσκου… “Obsidian”… Είναι το πέτρωμα (σ.σ. οψιάνος), όπως είναι και το συναίσθημα. Λειτουργεί και με τους δύο τρόπους;
Αυτό που από την αρχή μου άρεσε με τον τίτλο, είναι ότι μου άρεσε η λέξη. Προφανώς πρόκειται για έναν τύπο πετρώματος… Διάβασα μάλιστα πως το χρησιμοποιούσαν για καλή τύχη, για γούρι, το χρησιμοποιούσαν σαν σύμβολο καλής τύχης. Το βρήκα ενδιαφέρον. Πάντα βρίσκω ενδιαφέροντες τους συμβολισμούς. Το ότι οι άνθρωποι πιστεύουν σε τέτοια αντικείμενα, όπως οι κρύσταλλοι και παρόμοια πράγματα, αυτό το βρίσκω ενδιαφέρον. Είναι κάτι που εγώ δεν θα έκανα ποτέ, σε καμία περίπτωση. Είναι όμως ενδιαφέρον. Και το artwork του άλμπουμ κλείνει προς εκείνη την κατεύθυνση. Συμβολισμοί και άνθρωποι που εναποθέτουν την πίστη τους σε τέτοια αντικείμενα. Ακόμα και στοιχεία μαγείας. Αρχικά λοιπόν, ήταν η λέξη. Τη βλέπω αρκετές φορές και μου άρεσε. Όταν προσπαθώ να σκεφτώ τίτλους για άλμπουμ, συνήθως βλέπω λέξεις που έχω πέσει πάνω τους όλα αυτά τα χρόνια και τις καταχωρώ στο τηλέφωνό μου. Τις παρατηρώ και όταν ακούω μία λέξη, λέω «Λοιπόν, να μια φοβερή λέξη»! Δεν χρειάζεται να έχουν όλα ένα μαζικό νόημα. Κάποιες φορές αρκεί απλά να σου αρέσουν…

Απλά σου αρέσει πώς ακούγεται. Obsidian…
Ναι, αυτό είναι! Είναι όπως όταν σου αρέσει ένας πίνακας ζωγραφικής και δεν μπορείς να περιγράψεις γιατί σου αρέσει. Με μένα αυτό συμβαίνει. Δεν ξέρω γιατί μου αρέσει. Απλά, μου αρέσει.

Μουσικά τώρα, όταν δουλεύετε πάνω σε ένα τραγούδι, πώς το επεξεργάζεστε;
Γενικά, ο Greg (σ.σ. Mackintosh) μου στέλνει μερικά μουσικά μέρη… Ένα riff, ας πούμε. Καμιά φορά δύο. Και μετά προσπαθώ να βγάλω μελωδικές γραμμές, φωνητικές γραμμές, growling φωνητικά και τέτοια πράγματα. Προσπαθώ να σκεφτώ όσα περισσότερα μπορώ. Στη συνέχεια του στέλνω αυτά που έχω κάνει και αυτό δεν δουλεύει πάντα αποτελεσματικά. Δουλεύει όμως συχνά και δουλεύει καλά όταν πρόκειται ιδίως για πιο Death Metal τραγούδια. Στη συνέχεια, ο Greg ξεκινά να δουλεύει το τραγούδι γύρω από τα «μονοπάτια» που του έχω στείλει. Και μετά μου στέλνει εκείνος τι έχει κάνει. Και εκεί λέω «Εντάξει λοιπόν, άρα αυτό εδώ δουλεύει» και δοκιμάζω να βάλω κάτι ακόμα εκεί. Ο ίδιος το αποκαλεί όλο τούτο ως «Διαδικασία παζλ». Για τα πιο heavy τραγούδια είναι πραγματικά αποτελεσματική. Τραγούδια όπως το “Darker Thoughts”… Αυτό γράφτηκε με ένα πολύ παραδοσιακό τρόπο. Είχα το κιθαριστικό μέρος και πάνω εκεί έγραψα τη μελωδία. Θα έλεγα πως πρόκειται για παραδοσιακό τρόπο σύνθεσης. Ο τρόπος όμως με τον οποίο δουλεύει ο Greg… Που παίρνει την υπάρχουσα γραμμή και γράφει ένα καινούργιο τραγούδι από κάτω της… Αυτό είναι κάπως ανορθόδοξο. Τα περισσότερα συγκροτήματα δεν δουλεύουν έτσι. Όταν όμως έχεις βγάλει δεκαέξι δίσκους, είναι καλό να εξερευνάς διάφορα μοτίβα σύνθεσης. Δεν νομίζω ότι ήταν ποτέ παραγωγικό για μας να είμαστε σε ένα δωμάτιο και να τζαμάρουμε σε ένα κομμάτι. Δεν ήταν ποτέ θετικό κάτι τέτοιο για μας. Εξετάζουμε κάθε τρόπο γραψίματος. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια όμως, συνθέτουμε υλικό με τον ίδιο σχεδόν τρόπο. Και φαίνεται πως αποδίδει. Και αφού αποδίδει, θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
 
paradiselost2084
Δεν ξέρω αν θα κάνετε κι άλλο βίντεο για το άλμπουμ (σ.σ. η συνέντευξη έλαβε χώρα στις 13 Μαΐου)…
Κάναμε ένα βίντεο για το “Darker Thoughts”. Προσπαθήσαμε να κάνουμε όσο πιο πολλά βίντεο μπορούσαμε, πριν την καραντίνα. Θα προβληθεί την ημέρα που βγαίνει ο δίσκος μας.

Και όσον αφορά την επικείμενη περιοδεία σας; Τι σκέφτεστε τώρα;
Φέτος θα παίζαμε στα φεστιβάλ του καλοκαιριού μόνο. Δεν θα περιοδεύαμε για το άλμπουμ, αυτή η διαδικασία θα ξεκινήσει το 2021. Δυστυχώς, χάσαμε σίγουρα πολλά show για φέτος. Έχουμε κλείσει ένα Live για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στο Leeds, το οποίο δεν γνωρίζω αν πρόκειται να γίνει. Ελπίζω να γίνει. Αν δεν τα καταφέρουμε, θα πρέπει να σκεφτούμε κάτι άλλο. Είναι επίσης να παίξουμε στην Ελλάδα τον ερχόμενο Δεκέμβριο, αλλά πάλι… ποιος ξέρει; Θέλω να πω πως ειλικρινά θέλω να γίνει, όμως οι εξελίξεις είναι καθημερινές. Το αρχικό μας πλάνο ήταν να περιοδεύσουμε το 2021. Αυτό το διάστημα όμως όλα είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό. Δεν μπορείς να προβλέψεις τι θα γίνει στο μέλλον.

Πολύς κόσμος υποστηρίζει πως θέλει μεγάλα κότσια για μία τεράστια μπάντα σαν τους Paradise Lost, να αποφασίσει πως θα κυκλοφορήσει καινούργιο άλμπουμ φέτος, που είναι στην ουσία μία «καμένη» χρονιά.
Ξέρεις, σκεφτήκαμε πως θα πρέπει να τηρήσουμε το πρόγραμμά μας. Ο κόσμος ακούει μουσική… Εγώ ακούω μουσική, την οποία άκουγα κι όταν ήμουν δεκατριών. Δεν υπάρχει χρονικό όριο στη μουσική. Αν σου αρέσει, τότε σου αρέσει για χρόνια, ίσως για όλη σου τη ζωή. Εγώ προσωπικά, δεν έβλεπα το λόγο να το καθυστερήσουμε. Οι συναυλίες είναι κάτι εντελώς διαφορετικό, όπως σου είπα πριν. Θα βγάλουν κι άλλες μπάντες άλμπουμ φέτος…
 
paradiselost2086
Ποια είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από ένα συγκρότημα που έχει δημιουργήσει ένα ολόκληρο είδος και έχει επηρεάσει ένα σωρό άλλα συγκροτήματα;
Όταν ξεκινούσαμε το συγκρότημα, ήμαστε όλοι πολύ νέοι. Όταν αυτό έγινε πλήρως επαγγελματικό, ήμαστε επίσης πολύ νέοι. Στην ουσία, αυτό είναι – πάνω κάτω – που έχουμε κάνει και που ξέρουμε να κάνουμε. Και ήμαστε από την αρχή πολύ τυχεροί… Σε ό,τι κάναμε. Ξέρεις τι, δεν υπήρχαν περιπτώσεις που να κοιτάξαμε το πώς πήγαιναν τα πράγματα και να είπαμε πως θα πρέπει να σταματήσουμε. Ήμαστε πολύ τυχεροί και γεμάτοι πάθος γι’ αυτό που κάναμε. Νομίζω πως τελικά είναι συνδυασμός πάθους και τύχης. Όπως τα περισσότερα πράγματα στη ζωή, αυτά τα δυο είναι βασικά σε οτιδήποτε επιλέξεις να επιχειρήσεις, σε οτιδήποτε επιλέξεις να ρισκάρεις. Πρέπει να έχεις πάθος για να γίνεις επιτυχημένος, πρέπει όμως να έχεις και τύχη! (γελάει) Είναι επίσης σημαντικές οι σχέσεις εκείνη την περίοδο. Πρέπει να τα πηγαίνεις καλά με τον άλλο. Θα έλεγα πως, ειρωνικά, η αίσθηση χιούμορ είναι ένας από τους παράγοντες που μας κρατά ενωμένους.

Κάτι σαν αμυντικός μηχανισμός;
Ναι! Θεωρώ πως η αίσθηση του χιούμορ είναι βασική σε κάθε έκφανση της ζωής μας. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλά εκεί έξω, τα οποία σε κάνουν να αισθάνεσαι μίζερα. Πρέπει να βλέπεις και την αστεία πλευρά, ώστε να εξυψώνεις το πνεύμα σου, ιδίως αυτές τις μέρες που βιώνουμε. Υπάρχει τόσος πολύς αρνητισμός γύρω μας και πιστεύω πως αποδίδει το να παραμένουμε θετικοί, αφού το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο, έτσι κι αλλιώς. Έτσι αντιμετωπίζω τη ζωή. Προσπαθώ να είμαι θετικός απέναντί της. Δεν υπάρχει λόγος να τα κάνουμε όλα χειρότερα, πριν καν αυτά γίνουν.

Κώστας Κούλης

   Nick Holmes is on the other line. You think about it for a while. This is the musician who – alongside Greg Mackintosh and the other Dioscuri – founded a band one can only stare with admiration. Paradise Lost, the pioneers and leaders of a whole genre in music, one of the most influential bands of all time, have released their sixteenth album. Naturally, there was no chance to pass on this one, thus the interview was set in a blink of an eye. We talked about the album, the touring plans, we talked about the pandemic. The singer of Paradise Lost showed us he is a truly low profiled person, with both feet on the ground; a person who totally appreciates relationships between bandmates. From the title selection for “Obsidian”, to the “L” (as in luck) factor and the way it sets bands courses; from the way the group composes to the very way he looks at life; Nick has touched our souls, making us cherish his kindness and whole personality. This interview is one of the most significant for our magazine, throughout the years and the accomplished of a goal, ten years after its conception. It’s been more than twenty five years of love for this band, it has been a wonderful journey so far and this journey will continue, musicwise and livewise. Our most sincere thanks to Leoni Dowidat from Nuclear Blast, for easily making our dream a dreamy reality.
 
paradiselost2089
Throughout the whole procedure… was it like “We don’t think about it. We don’t set a certain target. We just write songs and whatever comes naturally”?
Well, it was just like you said. Like the latter. I think that for any artform… You can’t really plan it. If you try to plan it, I think it will sound contrive… When we start writing songs, we initially start with a song that maybe reminiscing of our last album. We kinda taking it from there and see where we end up. Also, when we write, we don’t show off. We explore everything, you know. Why try every single aspect of what works and what doesn’t. Obviously, creating music is an artform and it’s nice to start and see where it takes you. Like painting a picture, I suppose. We’ve always done that. Trends or juvenile bandwagons; we have never been into that, regardless of what people may think. We always thought out hard and then see where it led us.

When I’m listening to this album, I feel like I am miserably happy. (e.n. Nick laughs) Does it occur to you, when you are creating, when you’re composing?
Oh, yeah! Completely! That’s the key, isn’t it? If a song… if it can give you any kind of emotion, if it makes you sad, if it makes you wanna cry or gives you goosebumps… Yeah! You know, it’s like watching a film. There are sections in movies that make a huge emotional impact on you… Then the job is sone. As long as it is not a negative emotion. That’s what you don’t want! (laughs) Some of my favorite films are the saddest movies ever. And it’s the same with music. We are going for that kind of thing… If it makes you still emotionally profound, then there is a chance the listener will feel the same way. You know… we are our own worst critics. If we like it, then there is a chance that the people will, so we pretty much live our lives with it.

paradiselost2085The title of the album… “Obsidian”… There is the rock and then there is the emotion. Does it work both ways?
The initial thing with the album title is that I really liked the word. Obviously it’s a stone… I read that people were using it as a good luck charm or a lucky symbol or a lucky spell… I found it interesting, because I always find symbolism interesting. I find people putting faith in objects, crystals and that kind of thing… I find it interesting. It’s something I don’t do myself at all, whatsoever, but what makes people take… I find that interesting. The album artwork leans on that thing. Symbolism and people putting faith in certain objects. Even elements of witchcraft… Initially it was the word. I see the word a lot and I liked it! When I’m trying to think of album titles, I usually see words throughout the years and I just write them down. I put them on my phone. I go through with them, you know. I hear a word, I say “Well, that’s a great word”! Not everything has to have a massive meaning. Sometimes you can just like them, you know…

You just like how it sounds. Obsidian…
Yeah, that’s it! It’s like when you like a painting and you can’t describe why you like it. To me it’s like that. I don’t know why I like it; I just like it.

Musicwise, when it comes to form the song, how does it work?
Generally, Greg sends me some snippets of music… Maybe just one riff. Sometimes it’s a couple of riffs. And then I’ll try to come up with the melody lines, singing lines, growling voices and that stuff. I’ll try and come up with as many things as I can. And then I sent him what I’ve done and this doesn’t always work. But it works often and it works well, particularly with the more Death Metal songs. Then he starts and writes a song around the paths that I sent him. Then he’ll send me something back… And I say “Alright, so that works” and I’ll try this bit there. It’s kinda like a “Jigsaw process”, as he calls it. For the heavier songs it works really well. For songs like “Darker Thoughts”… that was written in a very traditional sense, where I made a melody line for the guitar part. That was a traditional way of writing, I guess… But the way Greg takes it; an existing line and write a new song underneath it… which is sort of unorthodox… Most bands don’t work like that. But when you’ve done sixteen albums, it’s good to explore different styles of songwriting. I don’t think we ever found it productive to be in the same room jamming and that kind of thing. It’s never been positive for us to do that. We look at every avenue of writing stuff. But during the last fifteen years, we’ve written stuff in sort of the same way. And it seems to work. And if it’s working, that’s what we’ll keep on doing.

I don’t know if you are going to do another video for the album…
We’ve done a video for “Darker Thoughts”. We tried to do as many videos as possible, before the lockdown. It will be launched on the day of the release (e.n.: interview was conducted on May 13, two days prior to the album release).
 
paradiselost2088
And regarding touring plans, what are you thinking about, for the time being?
We were going to do the summer festivals this year anyway. We weren’t going to tour for this album until next year anyway. So, the touring process wasn’t going to start until 2021. But we certainly lost a hell of a lot of shows, festival shows, we were going to do this year. We booked a show for this September in Leeds, which I don’t if it’s going to happen at this point. I really hope it does. If it doesn’t, we’ll have to think of something else. And then we are due to play in Greece in December and again, who knows? I mean, I really really hope it happens, but things change daily… Touring in 2021; that was always the plan anyway. But there is a big question mark at the moment. You can’t predict what’s gonna happen.

Many people say that it takes a lot of guts for such a huge band like Paradise Lost, to decide to release a new album this year, which is already considered as burnt-out year.
You know, we thought we may as well keep the schedule, because people can listen to music… I still listen to music that I listened to, when I was thirteen years old. There’s not a time limit on music. It’s music; if you like it, you listen to it for years, maybe all your life. Personally, I don’t see the point in delaying it. Playing live is something entirely different. There are going to be bands releasing albums at the same time…

What is the driving force behind a band who have created a whole genre and inspired all these bands?
When we started the band, we were very young… And when we turned fully professional, we were very young as well. And that’s pretty much all we’ve done and it’s all we’ve known. We’ve been very very lucky… In everything we’ve done, you know, we haven’t had any situations where we stared back and looked at things and thought that maybe we should stop doing it. We’ve been very lucky and we are very passionate about it. It’s a combination of passion and luck and I think, like with most things in life, those two things are very important in anything you choose to venture in. You’ve got to have passion to be successful but also, you gotta have luck as well! (laughs) At the same time, your relationships are important, you’ve got to get along with eachother and I think, ironically, that our sense of humor is one of the things that holds us together.

As a defense mechanism?
Yeah! I think that sense of humor is important in every aspect of life. I think there’s so much to be miserable about. You’ve got to see funny things and lift your spirit, especially at this moment. There is so much negativity around us and I think it pays to be positive, because the outcome is going to be the same anyway. That’s how I look at life now. I try to be positive. So, there is no point in making it worse, before it happens.

Costas Koulis
 

Συνεντεύξεις