Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με τον Κωστή Ξενόπουλο

 
«Η μουσική είναι μουσική. Παντού και πάντα»! Η ατάκα ανήκει σε ένα συνθέτη, του οποίου οι μουσικές προτάσεις μας έχουν συγκινήσει. Από την απίστευτα εύθραυστη μουσική για την εξίσου απίστευτη παράσταση «Εύα και Νόρα», στο εμβατηριακό μοτίβο του θεατρικού έργου «Ο τρίτος είναι ο πιο γλυκός» και στη συνέχεια τις επιμέλειες και διάφορες ηχογραφήσεις. Ο Κωστής Ξενόπουλος, ο δημιουργός που φροντίζει για τη μουσική επένδυση λέξεων, ρόλων, χαρακτήρων, βρίσκεται κοντά μας και μιλάει για την τέχνη του. Μουσική παντού και πάντα λοιπόν και ευχαριστούμε θερμά τη Μαρίκα Αρβανιτοπούλου, η οποία φρόντισε να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
 
xenopoulos1932 
Γράφετε μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Κάνετε επίσης μουσική επιμέλεια για θεατρικά έργα. Τι σας συγκινεί περισσότερο; Τι σας ιντριγκάρει περισσότερο;
Σίγουρα με συγκινεί περισσότερο το να δημιουργώ μουσική για θεατρικές παραστάσεις, παρότι και η μουσική επιμέλεια αποτελεί συν δημιουργία εκείνου που την εναρμονίζει με την παράσταση, σε συνδυασμό με το συνθέτη που την έχει γράψει. Με ιντριγκάρουν όμως και τα δυο, το να γράφω, επειδή γεννιέται εκείνη τη στιγμή το κομμάτι και αυτό από μόνο του είναι σημαντικό. Εξίσου όμως σημαντικό είναι να επιμελούμαι, καθώς συνδυάζονται οι απαραίτητες μουσικές που θα δώσουν τον απαραίτητο χαρακτήρα στην εκάστοτε παράσταση.

Πώς δουλεύετε συνήθως; Διαβάζετε το κείμενο και αποτυπώνετε θέματα και μελωδίες με βάση αυτό που περνάει το κείμενο σε σας;
Δουλεύω με το αυτί και την καρδιά. Σίγουρα θα πρέπει να διαβάσω το κείμενο για να νιώσω την υπόθεσή του και να αφουγκραστώ ποια μουσική θα είναι η ιδανική για να το ντύσει. Συγχρόνως όμως συνεργάζομαι με το σκηνοθέτη της παράστασης, ο οποίος ως μαέστρος θα μου δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές για το αρτιότερο αποτέλεσμα. Όταν πια είναι έτοιμο το κομμάτι, τότε κάθομαι μόνος μου στο στούντιο και το ακούω ξανά και ξανά, μέχρι να σιγουρευτώ πως είναι αυτό που πραγματικά θέλω.

Πότε ξεκινήσατε να συνθέτετε για έργα;
Ξεκίνησα να παίζω από την ηλικία των έξι ετών, παρότι η πρώτη μου δουλειά δεν είχε καμία σχέση με τη μουσική. Εργάστηκα για πολλά χρόνια σε πολυεθνική εταιρία ως διευθυντής οικονομικής ανάπτυξης. Εδώ και επτά χρόνια, λόγω της ενασχόλησής μου με τον κινηματογράφο και το θέατρο, ασχολούμαι αποκλειστικά με την παραγωγή κινηματογραφικών έργων και θεατρικών παραστάσεων, συνθέτοντας συγχρόνως και τη μουσική τους. Το να γράφω μουσική εξευγενίζει το πνεύμα μου. Αυτό με γεμίζει, αυτό με ηρεμεί πραγματικά.
 
xenopoulos1933
Ποιες είναι οι επιρροές σας; Ποιοι μουσικοί σας έκαναν να αγαπήσετε τόσο τη μουσική ώστε να την κάνετε και επάγγελμά σας;
Όλοι οι κλασσικοί. Δεν θέλω να αναφέρω κάποιον συγκεκριμένα, επειδή φοβάμαι πως θα αδικήσω κάποιους άλλους. Μπορώ όμως να πω το εξής. Όταν κάθομαι στο πιάνο όλα τα υπόλοιπα είναι άνευ σημασίας. Αυτό τα λέει όλα.

Τα πλάνα σας έχουν να κάνουν και με ζωντανές εμφανίσεις; Θα σας δούμε κάπου;
Όχι, προς το παρόν τουλάχιστον. Γράφω κινηματογραφική και θεατρική μουσική.

Μουσική για το θέατρο ή δισκογραφία; Ο κινηματογράφος είναι εξίσου ελκυστικός;
Η μουσική είναι μουσική. Παντού και πάντα. Μουσική λοιπόν τόσο για το θέατρο όσο και για τη δισκογραφία. Ο κινηματογράφος πάλι έχει άλλη μαγεία. Σε παρασέρνει πιο γρήγορα στο δικό του κόσμο, μέσω της γιγαντοοθόνης. Η διαφορά με τις θεατρικές παραστάσεις είναι ότι στο θέατρο έχεις τη δυνατότητα να το παρακολουθείς ζωντανά σε συνεχή βάση, ενώ στον κινηματογράφο δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Έτσι, στο θέατρο ενδεχομένως να νιώθεις πως αν κάτι δεν κολλάει, δεν ταιριάζει, να μπορεί να διορθωθεί τελευταία στιγμή, ενώ στον κινηματογράφο δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
 
xenopoulos1934
Τι είναι αυτό που λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη για να δημιουργείτε μουσική;
Η καρδιά, η ενσυναίσθηση και το συναίσθημα. Πολλές φορές εκεί που κάθομαι, μου έρχεται μια μελωδία και την καταγράφω αμέσως στο κινητό μου. Μοιάζει σαν μια ευλογία που έρχεται εκείνη τη στιγμή και πρέπει να την αρπάξεις, ειδάλλως δεν θα υπάρχει στο επόμενο λεπτό. Γι’ αυτό και θεωρώ τη μουσική ευλογία.

Κώστας Κούλης

Συνεντεύξεις