Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με το Fernando Ribeiro των Moonspell

 
   Το Μάιο του 2014, μου λέει ο τότε αρχισυντάκτης (ναι, του την έφαγα τη θέση – σ.υ.υ.: και κάπου εδώ ο Dio ξεκαρδίζεται) «Έχεις να καλύψεις τη συναυλία των Moonspell», η οποία γινόταν σε ένα όμορφο χώρο στο Μοναστηράκι. Θα τους έβλεπα πρώτη φορά και το concept της συναυλίας ήταν ότι θα βιώναμε ζωντανά τα δύο πρώτα άλμπουμ που ήταν και αυτά που με είχαν κάνει να τους προσέξω. Εκείνο το ρημάδι το “Alma Matter” με έχει πραγματικά σημαδέψει, όπως και όλη αυτή η σκοτεινή goth πλευρά των Moonspell. Αρχές του 2016, εμφανίζονται στο Κύτταρο στα πλαίσια του tour για το άλμπουμ “Extinct”. Είχαμε κλείσει συνέντευξη πριν το performance. Θυμάμαι να περιμένουμε το Fernando στο μπαρ, με τη Λένα Βασίλειου, με τρομερό τρακ. Όταν το γνωρίσαμε καταλάβαμε πως άδικα είχαμε αγχωθεί τόσο πολύ. Ο Fernando ήταν εξαιρετικός, άμεσος, λες και μιλούσες σε ένα φίλο που είχες να δεις καιρό. Όσο για το Live; Απίστευτο πραγματικά! Πριν μερικές μέρες λάβαμε ένα δελτίο τύπο από τη Mona Miluski, ότι επανακυκλοφορεί το άλμπουμ “The Butterfly Effect”, με κάποια bonus και νέο εξώφυλλο. Ευκαιρία για μια ακόμα συνομιλία με το Fernando. Το ραντεβού συντονίστηκε από την ίδια τη Mona, την οποία και ευχαριστούμε θερμά και ιδού η κουβέντα μας.
 
moonspell2047
Ελπίζω να είσαι ασφαλής. Πώς είναι τα πράγματα εκεί;
Είναι το θέμα της ημέρας. Πιστεύω πως είμαστε καλά. Μαθαίνω και για εσάς εκεί στην Ελλάδα, από το φίλο μου το Σάκη (σ.σ. Τόλη) ότι εσείς το έχετε κοντρολάρει καλύτερα.

Πιστεύεις θα γυρίσουμε σύντομα στην κανονικότητα;
Ειλικρινά δεν ξέρω. Πολλές φορές φοβάμαι να πω τη γνώμη μου. Είναι τόσες πολλές οι γνώμες τριγύρω. Είμαι μουσικός και όχι επιστήμονας. Πιστεύω πως όλοι κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να αλλάξουμε. Αυτό που ήταν φυσιολογικό πριν, καπιταλισμός, απληστία, άνθρωποι για τον εαυτό τους... Τώρα έχουμε ένα σημείο εκκίνησης. Ήταν ήδη γαμημένος ο κόσμος μας. Αυτή είναι μια καταστροφή αλλά και μια ευκαιρία να το σκεφτούμε. Πιστεύω ότι αυτό είναι συνέπεια του τρόπου ζωής μας. Όλοι είπαν και μάλλον είναι αλήθεια ότι ο ιός ξεκίνησε στην Κίνα. Είναι μια πολύ σύγχρονη κοινωνία και είναι επίσης και μεσαιωνική, όσον αφορά τα δάση και την κατανάλωση των νυχτερίδων. Όλα αυτά τα παραδοσιακά κινέζικα φάρμακα... Διάβασα ένα άρθρο από έναν από τους αγαπημένους μου Γάλλους συγγραφείς, το Michel Robert, ο οποίος έγραψε ότι όλα θα αλλάξουν. Έχω την ελπίδα ότι τελικά θα φτάσουμε στην κανονικότητα. Έχω ένα οκτάχρονο παιδί και θα ήθελα πολύ να το δω να ταξιδεύει σε όλη την Ευρώπη, να πηγαίνει στο σχολείο χωρίς μάσκα. Είναι πολύ νωρίς για να σου δώσω μια σωστή απάντηση.

Τι έκανες στον ελεύθερο χρόνο που δημιουργήθηκε λόγω της καραντίνας; Πόσο δύσκολο είναι για μια μπάντα να μένει εκτός, λόγω των συνθηκών, σε σχέση με το κοινό της και τα Live;
Είναι δύσκολο, αλλά ο Moonspell ήταν επίσης τυχεροί. Είχαμε μια περιοδεία με τους Rotting Christ. Ήταν πολύ καλή και πολύ απαιτητική. Πολύ κούραση. Άνοιξε κάποιες παλιές πληγές. Σίγουρα έπρεπε να πάρουμε λίγο χρόνο και όταν επιβλήθηκε η καραντίνα, ήμασταν δυσαρεστημένοι μεν, αλλά επίσης είχαμε το χρόνο να είμαστε με τις οικογένειές μας και να επιστρέψουμε στη ρουτίνα που ήταν σπασμένη λόγω της περιοδείας. Πέρασα χρόνο με το παιδί μου. Μελετούσαμε από το σπίτι. Δεν ήταν όλα χαοτικά και κακά, γιατί είσαι μουσικός και πρέπει να βάζεις προτεραιότητες. Φυσικά αγαπάμε το κοινό μας, αλλά όταν τελειώνει η περιοδεία, το πλήθος θα φύγει και έχω την οικογένειά μου να φροντίσω. Όταν είσαι μουσικός λαμβάνεις πολλή προσοχή, καλή ή κακή… είναι προσοχή. Δεν έχω social media. Δημοσιεύω μόνο ό,τι έχει να κάνει με τους Moonspell. Είδα από το λογαριασμό της συζύγου μου πώς όλοι είχαν γνώμη ή δημοσίευαν τα πάντα. Τώρα «έχω τον καφέ μου», «το μεσημεριανό μου» κτλ. Εμείς δουλέψαμε για τη μπάντα. Λόγω πολλών ελλείψεων στη δισκογραφία μας, ξεκινήσαμε τις επανακυκλοφορήσεις. Σύντομα επανακυκλοφορεί το "The Butterfly Effect". Ξεκινήσαμε να ετοιμάζουμε το νέο μας άλμπουμ, το οποίο θα κυκλοφορήσει το 2021 και ξεκίνησα τη συγγραφή ενός βιβλίου. Προσπάθησα να κάνω το καλύτερο δυνατό με το χρόνο που είχα στη διάθεσή μου. Γνωρίζω φίλους, όπως οι Katatonia, που κυκλοφόρησαν άλμπουμ και δεν μπορούν να τα προωθήσουν ζωντανά. Αυτό πρέπει να είναι πολύ απογοητευτικό για εκείνους.
 
moonspell2045
Πολλές μπάντες πόσταραν βίντεο και φωτογραφίες στη διάρκεια της καραντίνας. Έχεις δει κάτι από αυτά; Ποια είναι η γνώμη σου;
Ήταν στο βαθμό της προσοχής που είπαμε προηγουμένως. Εξαρτάται από την κατεύθυνση της ζωής του καθενός. Μερικές φορές, όταν δεν έχεις οικογένεια ή παιδιά, έχεις περισσότερο χρόνο και χρειάζεσαι συντροφιά. Ο τρόπος που το βλέπω, είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι αληθινά. Δεν εμπιστεύομαι τη φιλία που έρχεται μέσω μιας οθόνης και όχι πρόσωπο με πρόσωπο ή μάσκα με μάσκα. (γέλια) Δεν κρίνω. Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ό, τι θέλουν. Πιστεύω ότι μια μουσική σχέση μπορεί να διαρκέσει μερικούς μήνες. Οι άνθρωποι έγιναν πιο πρακτικοί μέσω του covid-19. Γι' αυτό πήραμε το χρόνο και θα κάνουμε μια ζωντανή εμφάνιση τον Οκτώβριο. Όλα τα φεστιβάλ αναβλήθηκαν έως το 2021. Θέλουμε να διασκεδάσουμε τους οπαδούς μας. Θα κάνουμε μια φυσική παράσταση εδώ στην Πορτογαλία το 2020. Θέλουμε να ηχογραφήσουμε το νέο άλμπουμ, να κάνουμε ένα live stream και να δώσουμε στους φαν μας να ακούσουν ένα νέο τραγούδι πριν από το τέλος του 2020. Μερικές φορές, όταν έχεις μικρότερους στόχους, είναι πιο εύκολο να επιτευχθούν.

Θα ήθελα την άποψή σου για τα live stream με εισιτήριο. Πιστεύεις ότι αυτή η μαγεία που υπάρχει στις ζωντανές εμφανίσεις μπορεί να αποτυπωθεί σε μια οθόνη;
Είναι αναγκαίο κακό. Αν κάνουμε ένα live stream, θα πρέπει να δώσουμε κάτι ξεχωριστό στον κόσμο. Προφανώς, δεν είναι το ίδιο. Οι Metal συναυλίες δεν είναι για να γίνονται από απόσταση. Εάν είχα αρκετά χρήματα ή σκεφτόμουν ότι οι Moonspell τελείωσαν, θα ήταν μια πολύ καλή στιγμή για να σταματήσω. Αλλά αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ακόμα. Οι μπάντες πρέπει να προσαρμοστούν και οι οπαδοί πρέπει να είναι υπομονετικοί και να πληρώσουν για ένα live stream. Τα συγκροτήματα έχουν λογαριασμούς που πρέπει να πληρώσουν, φαγητό να βάλουν στο τραπέζι. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι πρέπει να πληρώσουν εάν θέλουν να δουν μια ζωντανή εκπομπή. Εάν θέλουν να με δουν στο γραφείο μου να διαβάζω ή οτιδήποτε άλλο, θα είναι δωρεάν. Σε μια παράσταση υπάρχουν οι τεχνικοί, οι επενδύσεις… Προφανώς δεν θα πληρώσουν όσο ένα «κανονικό» εισιτήριο. Είναι απαραίτητο κακό, όπως είπα. Πρέπει να αντισταθούμε και αυτό είναι το όπλο μας.

Σχετικά με την επανακυκλοφορία του “The Butterfly Effect”, πώς προέκυψε; Θα έλεγες ότι αυτό το άλμπουμ είναι σημείο αναφοράς σε όλη την καριέρα σας ως Moonspell;
Είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου. Ήταν η ζήτηση που μας έβαλε σε αυτήν την κατάσταση. Ακόμη και πριν από το covid-19, οι άνθρωποι ήθελαν να αγοράσουν cd και μπλουζάκια. Μιλήσαμε με τη Century Media, την προηγούμενη δισκογραφική μας, για να ρωτήσουμε για τα cd μας. Είπαν ότι είτε έχουν εξαντληθεί ή είναι out of print. Ζητήσαμε να τους κυκλοφορήσουν ξανά, ειδικά για το νέο κοινό που έχουμε. Έχουμε την ευκαιρία να ξανασχεδιάσουμε το άλμπουμ. Το “The Butterfly Effect” βγήκε πολύ καλό και με όλα τα πρόσθετα παίρνει πάλι πολλή προσοχή και επιπλέον η μουσική μας έχει μια δυναμικότητα. Το cd δεν πιάνει σκόνη σε ένα δισκοπωλείο. Οι άνθρωποι αγοράζουν ξανά. Κυκλοφόρησε ξανά το άλμπουμ επειδή ήταν σημαντικό. Όπως - για τον ίδιο λόγο - θα κυκλοφορήσει ξανά ολόκληρος ο κατάλογος.
 
moonspell2044
Το άλμπουμ αναφέρεται στη θεωρία του χάους. Πόσο κοντά είναι σε όλα όσα ζούμε σήμερα;
Είναι κοντά, έτσι πιστεύω. Το 1999 είχαμε άλλα προβλήματα. Η θεωρία του χάους είναι ένα επιστημονικό γεγονός. Δείχνει πώς να δημιουργήσεις χάος μέσα σε ένα σύνολο. Οι επιστήμονες το χρησιμοποιούν για να παρατηρήσουν τα ζώα και το οικοσύστημα, αλλά τότε εγώ σκεφτόμουν την κοινωνική κλίμακα αυτού του ζητήματος. Το 1999 ζούσαμε για μια νέα χιλιετία. Υπήρχαν όλες αυτές οι θεωρίες. Τίποτα δεν συνέβη. Και όταν σκεφτείς ότι ο covid-19, ήταν μια «χειρονομία» από την Ανατολή, την Κίνα, τη χώρα που πουλάει ζώα, τα οποία απαγορεύονται να πουληθούν. Είναι ένα τέλειο παράδειγμα για το πώς μια μικρή δράση μπορεί να βλάψει όλο τον πλανήτη. Αν μπορούν να σώσουν τον κόσμο... ίσως. Σίγουρα όμως αποδεικνύει τι μπορεί να συμβεί. Κρίση υγείας και οικονομική κρίση.

Θέλεις να μας πεις κάποια πράγματα για το βιβλίο που ετοιμάζεις;
Μίλησα με τον εκδοτικό οίκο Penguin, έχουν γραφεία και στην Ισπανία. Με κάλεσε ο εκδότης και μου ζήτησε να γράψω ένα βιβλίο. Το ραντεβού έγινε το Γενάρη. Αποφάσισα να μην γράψω για λύκους ή βαμπίρ, αλλά να γράψω για ένα αγόρι που ζει στα προάστια, που πηγαίνει στο σχολείο, χάνει την παρθενιά του, γράφει για την εμπειρία του με τα ναρκωτικά κτλ. Ζει σε μια πολύ φτωχή γειτονιά, που πλούσιοι άνθρωποι έρχονται και θέλουν να κλέψουν τη γειτονιά του. Θα είναι πόλεμος. Το βιβλίο μου αφορά τον πόλεμο μεταξύ πλουσίων και φτωχών. Μεταξύ νεωτερισμών και παράδοσης. Ένας πόλεμος για το τι είναι αληθινό και τι αληθοφανές. Έχω ήδη γράψει διακόσιες σελίδες. Θα είναι ένα μεγάλο βιβλίο. Θα είναι στα πορτογαλικά. Με την καραντίνα βρήκα το χρόνο να γράψω την ιστορία. Πιστεύω ότι θα τελειώσω το βιβλίο σε δύο μήνες, θα κάνω ένα διάλειμμα, θα το διαβάσω ξανά, θα διορθώσω και θα κάνω έρευνα. Θα κυκλοφορήσει επίσης το 2021.

Fernando, από που αντλείς έμπνευση.
Από πολλά πράγματα, κυρίως από βιβλία. Στους Moonspell γράφω τους στίχους. Ένα από τα τραγούδια που έγραψα το 1998, με τίτλο “Magdalene”, είναι εμπνευσμένο από το βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη «Ο Τελευταίος Πειρασμός». Πάντα διαβάζω και κάνω έρευνα. Ο Covid-19 δεν με εμπνέει, οπότε δεν θα κάνω τραγούδια γι' αυτόν. Μου αρέσουν τα βιβλία για την ανθρωπότητα. Πόλεμος, αγάπη, ειρήνη, μίσος, θάνατος, πόνος. Μπορώ να γράφω για αυτά τα θέματα για όλη μου τη ζωή.
 
moonspell2046
Τι σε έκανε να επιλέξεις μουσική; Θα μπορούσες να ακολουθήσεις έναν άλλο τρόπο ζωής;
Ήμουν πολύ τυχερός. Δεν προέρχομαι από μουσική οικογένεια. Μου αρέσει το heavy metal και ο τρόπος επικοινωνίας των ανθρώπων. Έμοιαζαν σαν να κρατούσαν το θησαυρό στα χέρια τους. Ήρθα στο heavy metal από ρομαντισμό. Αποφάσισα να γίνω δημοσιογράφος στην αρχή. Είχα το δικό μου fanzine τότε. Οι άνθρωποι στο περιοδικό, συναντήσαμε μπάντες όπως οι Bathory και οι Rotting Christ τις πρώτες μέρες και μας άρεσε πώς μιλούσαν ή δημιουργούσαν μουσική. Έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα συγκρότημα. Η Πορτογαλία δεν είχε black metal τότε. Είχαμε μπάντες στο στυλ των Metallica και των Sepultura. Κάναμε ένα goth συγκρότημα, συμμετείχαμε σε ένα άλμπουμ συλλογή και είχαμε πολύ καλά σχόλια. Σπούδασα φιλοσοφία. Η ζωή μου είχε κατευθυνθεί σε άλλα μονοπάτια, αλλά στη συνέχεια ήρθαν οι Moonspell και από το 1996 είδαμε επαγγελματικά το όλο θέμα. Ήταν υπέροχο, αλλά δεν ήταν το όνειρό μου.

Μαίρη Ζαρακοβίτη
 
   In May 2014 I got myself a mission. Moonspell were playing live in Athens and I was sent to write about the concert. It was my first time seeing them live on stage. “Alma Matter” is one of the songs which has really left certain scars on me. In 2016, Moonspell invade Kyttaron Live stage in Athens, during the tour for “Extinct”. Interview was scheduled before the show. I remember waiting for Fernando at the bar, with fellow editor Lena Vasileiou and we were both so nervous… And Fernando was so cool; it was like talking to a friend of yours. A few days ago, we received a Press release from Mona Miluski that “The Butterfly Effect” is about to be re-released, featuring some bonus tracks and a brand new cover art. A golden opportunity for another chat with Fernando. Mona took care of the whole issue and we do thank her for her valuable input.
 
moonspell2047
I do hope you are healthy and safe. How are things over there?
It’s the subject of the day. There is no way turning around it. I think we are doing fine, trying to keep our heads above the water. I’ve been checking Greece ‘cause I have good friends there, Sakis Tolis for example; he told me that the situation is controlled there.

Do you think we will get back to normality soon?
Well, I don’t know. Sometimes I am afraid to say my opinion, there are so many opinions. I am a musician, not a specialist. I think that we all make an effort to change. What was normal before, capitalism, greed, people for themselves... Now we have a starting point. It was already a fucked up world. This is a catastrophe but also a chance to think about it. I believe that is a consequence of our lifestyle. Everybody said and probably it’s true that the virus started in China. They are a very modern society and they are also medieval as far as it concerns forests and eating the bats. All these traditional Chinese medicines... I read an article of one of my favorite French writers, Michel Robert and he wrote that everything is going to change. I have a hope that we will eventually get to normality. I have an eight-year-old kid and I would love to see him travel across Europe, to go to school without a mask. It’s too soon to give a proper answer to your question.

What did you do with your spare time during quarantine? How tough is it for a band to have to stay away from their audience and fans?
It’s tough but Moonspell were also lucky. We had a tour with Rotting Christ. It was very good and very demanding. Very exhausting. It opened some old wounds. We definitely had to take some time off and when quarantine was imposed, we were unhappy but also we had the time to be with our families and back to the routine that was broken ‘cause of the tour. I spent time with my kid. We are studying from home. Not everything was chaotic and bad ‘cause being a musician you had to make your priority straight. Of course we love our crowd but when the tour was over, the crowd would go away and I have my family to take care of. When you are a musician you get a lot of attention, good or bad… but it’s attention. I don’t have a social network station. I only post about Moonspell. I saw from my wife’s account how everybody had an opinion or posting about everything. Now I have my coffee, my lunch etc. We worked on our back catalog and did stuff about the band. We have re-issued “The Butterfly Effect” and took some step back to check our work about the new album. We had some ideas, we brought them to the table and when we could we practiced and wrote songs. The new album will probably be released in 2021 and I also started writing my new novel. I tried to do my best to deal with being at home. I know friends, like Katatonia, who they released albums and they can’t promote them live. That must be very frustrating for them.
 
moonspell2045
A number of bands posted videos and photos over the social media. Did you get to see any of those? Your opinion about them?
It was in the degree of the attention we said before. It depends on the direction of your life. Sometimes, when you don’t have a family or kids, you have more time and you need company. The way I see it, it is that social media are not a true company. I don’t trust friendship coming through a screen and not face to face or mask to mask. (laughs) I don’t judge. People can do whatever they want. I believe that a music relationship can last a few months. People got more practical through the covid-19. That’s why we got the time and we are going to do a live stream show in October. All festivals were postponed to 2021. We want to entertain our fans. We will do a physical performance here in Portugal in 2020. We want to record the new album, do a live stream and get our people to listen to a new song before 2020 ends. Sometimes, when you have smaller goals, you are more qualified to make them happen.

Would you like to share your aspect about those live shows without crowd (with a ticket though)? Do you think that all this magic, because of the live show, is vanished due to the whole thing portrayed via a computer or a TV screen?
It’s necessary evil. If we play a streaming show worldwide I would want it to be something really special. If we do it, it will be around Halloween at the end of October. Obviously, it’s not the same. The metal shows are not about distance. They are about being together. It’s not a covid-19 friendly atmosphere. If I had enough money or I was thinking that Moonspell was done, it would have been a very good time for stopping. But that’s not going to happen yet. The bands have to adapt and the fans have to be patient and pay for a stream show. Bands have bills to pay, food to put on the table. I believe people should pay if they want to see a live show. If they want to see me in my office reading or whatever, it will be free. In a show there is the crew, the investments… Obviously they won’t pay as much as a ticket. It’s necessary evil as I said. We need to fight back and this is our weapon.

Concerning the re-release of “The Butterfly Effect” album, how did it come up? Would you say this album is actually a benchmark in your whole career?
It’s part of a bigger plan. It was demand that put us in this situation. Even before covid-19, people wanted to buy cd’s and t-shirts. We talked to Century Media, our former label, to ask about our cd’s. They said that they were sold out or out of print. I asked to get them re-released, especially for all the new audience we have. We got the chance to re design the album. It came out really well and with all the extras and it’s getting a lot of attention and on top of that, our music has a dynamic. The cd’s don’t get dust on a record shelf. People are picking up again. We re-released the album because it was important. We re-releasing the whole back catalog.
 
moonspell2044
You are referring to chaos theory on this album. Is it the same meaning with all these things we live by today, on this planet?
I think so. In 1999, we had other problems. Chaos theory is a scientific fact. It shows the sign of how to create chaos in order. Scientist are using that to observe animals and the echo system, but back then I was thinking about social scale. In 1999 we were living a new millennium. There were all these theories. Nothing really happened. And when you think about covid-19, it was a gesture from the East, in China, The country that sells animals, which are forbidden to be sold. It is a perfect example of how a small action can hurt the world. If they can save the world… well, maybe. It Definitely proves now that health crisis and economic crisis can happen.

Can you tell us more about your new book?
Well I talked with Penguin, they have offices in Portugal and Spain now. The publisher called me. I went to the meeting in January. I decided not to write about wolfs or vampires, but to write about a boy who lives in the suburbs, where he goes to school, loses his virginity, write about his experience with drugs etc. He lives in a very poor neighborhood, dealing with rich people who come and want to steal his neighborhood. It will be a war. My book is about the war between rich and poor. Between modernity and tradition. A war of what is true and what is made to be true. I already wrote 200 pages. It’s gonna be a big book. It will come in Portuguese. With the quarantine I found the time to write the story. I believe I will finish the book in two months, take a break, read it again, correct and do research. It will come out in 2021 also.
 
moonspell2046
What is the thing that inspires you to create music?
Many things, mostly books. When you write music is important. In Moonspell my main work is to write the lyrics. One of the songs I wrote at 1998 was called “Magdalene” and it was inspired by Nikos Kazantzakis and his book “The last Temptation of Christ”. I always read and do research. Covid-19 doesn’t inspire me, so I won’t do any songs about that. I like books about great humanity. War, love, peace, hate, death, pain. I can write about these subjects for all my life.

Fernando, what made you choose music? What got you into it? Would you pursue another way of life instead?
I was too lucky; I don’t come from a music family. I like heavy metal and how people communicated. They look like they held the treasure in their hands. I came to heavy metal music out of romance. I decided to be a journalist at first. I had my own fanzine back then. The people in the magazine, we met bands like Bathory and Rotting Christ in the early days and we liked how they spoke or created music and we decided to make a band ourselves. Portugal didn’t have black metal back then. We had bands more like Metallica and Sepultura. We made a goth band and we participated to a compilation album and we had a very good feedback. I was studying philosophy. I had my life directed in other paths but then Moonspell happened and we became professional at 1996. It was great but it was not my dream.

Mary Zarakoviti

Συνεντεύξεις