Συνεντεύξεις

loogoo

Πολιτισμός τώρα! Ανθή Γουρουντή

 
   Πριν η ζωή μας αλλάξει - γιατί άλλαξε, κακά τα ψέματα – εξαιτίας της πανδημίας και πριν συνειδητοποιήσουμε ότι ο πολιτισμός ήταν ο Πρωτεσίλαος της νέας εποχής, όλοι αυτοί που έκαναν επικοινωνία σε θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες και παντός τύπου εκδηλώσεις, ήταν οι σύνδεσμοί μας και οι επαφές μας. Ήταν πάντα «στην άλλη πλευρά της σύνδεσης»… Απίστευτα πολυάσχολοι και με άπειρες ώρες δουλειάς, ήταν και παραμένουν οι αφανείς ήρωες πίσω από κάθε παραγωγή, ανεξαρτήτως μεγέθους. Με την πανδημία όμως, έμειναν χωρίς δουλειά, έμειναν χωρίς εισόδημα. Βλέπετε, καλό το streaming, καλές οι εναλλακτικές μορφές ψυχαγωγίας, πλην όμως, σαν τη ζωντανή μετάδοση πουθενά δεν έχει. Κατά διαστήματα μιλούσαμε μαζί τους. Τηλέφωνο, mail, ένα μήνυμα έτσι ή αλλιώς, να δούμε τι κάνουν. Και όλοι και όλες μας έλεγαν ότι ήταν δύσκολα τα πράγματα. Δεν μασούσαν όμως. Δεν τους έπαιρνε από κάτω. Ο καθένας το πολεμούσε με τα δικά του όπλα, από τα δικά του χαρακώματα. Σήμερα, που τα λουκέτα απομακρύνθηκαν, που ο πολιτισμός ελπίζει να ζήσει και να πάρει πίσω ένα μέρος αυτού που είχε, φιλοξενούμε αυτούς τους ανθρώπους, αυτούς τους ήρωες. Δεν υπάρχει καμία αξιολογική σειρά. Είναι εντελώς τυχαίο το ποιος μιλάει πρώτος και ποιος θα μιλήσει ενδέκατος. Αυτό που δεν είναι καθόλου τυχαίο είναι η εκτίμησή μας σε αυτά τα πρόσωπα και η πεποίθησή μας πως τα πράγματα πρέπει να πάνε καλά. Και θα πάνε!

Καλεσμένη μας για σήμερα: Ανθή Χ. Γουρουντή - Εκπαιδευτικός μουσικής στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΔΕ ΠΕΙΡΑΙΑ.
 
grourounti2146

Πώς πέρασαν όλοι αυτοί οι μήνες της καραντίνας;
Το διάστημα της γενικευμένης καραντίνας, για εμένα και την ομάδα μου πέρασε -όσο και εάν φαίνεται παράξενο - με πολύ μουσική, σχέδια και… πρόβες! Επίμονες ολιγάριθμες πρόβες, τόσο διαδικτυακά όσο και δια ζώσης με τήρηση κάθε υγειονομικού πρωτοκόλλου αλλά και με ειδικές άδειες από την Πολιτική Προστασία κάθε φορά.

Ποια η στήριξη που σας παρείχε η επίσημη πολιτεία, προκειμένου να επιβιώσετε αυτούς τους μήνες;
Σε συνθήκες πανδημίας η επίσημη πολιτεία αντιμετώπισε και εμάς όπως και όλες τις ομάδες πολιτισμού. Δεν θα επιθυμούσα να απαντήσω πιο συγκεκριμένα, μια και πολλά πράγματα βρίσκονται σε μια διαδικασία διεκδικήσεων από τη μεριά των καλλιτεχνικών σωματείων.

Ο πολιτισμός χτυπήθηκε αλύπητα σε όλα τα επίπεδα και τώρα ήρθε ο καιρός να ανοίξει σιγά σιγά, με 50% πληρότητα. Ποιες οι σκέψεις σας;
Σίγουρα το πλαίσιο ολόκληρης της καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλάζει. Οι ορχήστρες, οι χορωδίες, γενικά τα σχήματα, συρρικνώνονται αριθμητικά και όχι απαραίτητα, γιατί με αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούνται ανάγκες που προέκυψαν από την πανδημία.
 
gourounti2145

Στην πατρίδα μας η καλλιτεχνική δημιουργία δεν εβλήθη μόνο σε εργασιακό/παραστασιακό επίπεδο αλλά συκοφαντήθηκε επίσης.
Αποδόθηκε στις τέχνες και ιδιαίτερα στη μουσική η ετικέτα της «αυξημένης νοσηρότητας», ενώ παράλληλα μειώθηκαν ή και καταργήθηκαν θέσεις εργασίας.

Σίγουρα η πανδημία είναι εδώ και μας στερεί καθημερινά ανθρώπους, αλλά αυτό δεν λύνεται μόνο με τη στοχοποίηση της τέχνης.
Η πληρότητα του 50% είναι μεγαλύτερη απο το περυσινό 30%, αλλά παραμένει μικρότερη απο το 75% των θερινών σινεμά. Η Τέχνη και η Ψυχαγωγία αποτελούν μια βασική κοινωνική ανάγκη, που γίνεται περισσότερο απαραίτητη σε αυτές τις δύσκολες στιγμές. Αυτή λοιπόν την ανάγκη πρέπει να υπηρετήσει το επίσημο κράτος νομοθετώντας ανάλογα.

Τι βλέπετε στην προετοιμασία των παραστάσεων/συναυλιών για το καλοκαίρι; Ποιο είναι το κλίμα που επικρατεί αυτή την περίοδο;
Σε αυτή την ερώτηση θα σας απαντήσω παραβολικά. Ο καλλιτεχνικός κόσμος βρίσκεται σε κίνηση, όλοι ψάχνουν τις ντουλάπες τους για να φορέσουν τα καλά τους, να πάνε κάπου… Κάποιοι τυχεροί θα πάνε σε δεξίωση, κάποιοι άλλοι σε μια ταβερνούλα, άλλοι για μπύρα στο παγκάκι, μα οι περισσότεροι εργαζόμενοι στην τέχνη δεν έχουν καν ρούχα να φορέσουν, ούτε και κάλεσμα για βόλτα. Αυτή είναι η δική μου καταγραφή.
 
gourounti2144

Online streaming και video on demand. Βρήκε ανταπόκριση από το κοινό;
Τα Online streaming είχαν μια μεγάλη αριθμητική υπεροχή έναντι των on demand παραστάσεων στη διάρκεια της καραντίνας, παρά το ότι συνήθως, ως καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, υπολείπονταν των δεύτερων. Τα Online streaming λειτούργησαν περισσότερο σαν επικοινωνιακή ανάγκη και ευτυχώς αυτή η δραστηριότητα κράτησε τους καλλιτέχνες σε σύνδεση με το κοινό τους. Οι on demand παρουσιάσεις ήταν καλύτερα προετοιμασμένες και παρακολουθήθηκαν από έναν πιο «εκπαιδευμένο» και ψηφιακά ενημερωμένο κόσμο.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να περάσει η μαγεία του θεάτρου ή μιας συναυλίας μέσα από το γυαλί;
Το θέατρο ή μια συναυλία μέσα από το γυαλί είναι μια άλλη, ξεχωριστή καλλιτεχνική συνθήκη. Είναι πια ένα νέο είδος τέχνης. Μια και η «απόσταση» μαζί με την ποιότητα του τεχνολογικού μέσου που θα χρησιμοποιήσουμε για να παρακολουθήσουμε, καθορίζουν σημαντικά την αισθητική αλλά και τη συγκίνηση που θα εισπράξουμε. Στη ζωντανή παράσταση ή συναυλία, το κοινό συμβάλλει ουσιαστικά στην «πράξη τέχνης» που συντελείται εκείνη τη στιγμή. Οι θεατές ακροατές έχουν μπεί σε μια τελετουργική διαδικασία προετοιμασίας, έχουν αφιερώσει αρκετό από τον χρόνο τους για είναι «εκεί» και όλο αυτό δημιουργεί μια προσμονή και έναν σεβασμό για το αποτέλεσμα, όπως και μια σπουδαία αλληλεπίδραση με τους καλλιτέχνες. Μια μαγεία που χάνεται παρακολουθώντας όπερα on demand με… τα ρόλεϊ στο...κεφάλι!

Τι πιστεύετε ότι θα συμβεί τους επόμενους μήνες; Πόσο αβέβαιο φαντάζει το μέλλον για όλους όσους δουλεύουν στο πολιτισμό και στις τέχνες;
Τα πάντα επαναπροσδιορίζονται. Μια δύσκολη γέννα ετοίμασε η εποχή για τις τέχνες και σε αυτό το πρωτόγνωρο περιβάλλον μόνο με συλλογική αντιμετώπιση των καλλιτεχνών - από αυτούς και προς αυτούς - μπορούν να βρεθούν λύσεις.
 
gourounti2147

Στο εξωτερικό έγιναν κάποιες συναυλίες-πειράματα και τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα κρούσματα μετά από αυτές τις συναθροίσεις ήταν μηδαμινά. Φυσικά υπήρξε έλεγχος και ευαισθητοποίηση και από τους διοργανωτές, αλλά και από το κοινό που τις παρακολούθησε. Ποια η δική σας άποψη;
Πειράματα, όπως και οι συναυλίες με… ολογράμματα... Η τέχνη όμως δεν είναι ξεκομμένη από την ανθρώπινη καθημερινότητα. Μόλις ληφθούν ουσιαστικά μέτρα πρόληψης αλλά και αντιμετώπισης της πανδημίας σε όλους τους εργασιακούς και κοινωνικούς χώρους, ο δρόμος για κάθε μορφής καλλιτεχνικό γεγονός θα ανοίξει με επιτυχία.

Μαίρη Ζαρακοβίτη, Κώστας Κούλης

Ανθή Χ. Γουρουντή
Γεννήθηκε και ζει στον Πειραιά. Μαθήτρια της Σοφίας Γιακουμίδου στο πιάνο, της Σόνιας Καραμανιάν στο Κλασσικό Τραγούδι και στα ανώτερα Θεωρητικά των Ουρανία Ιωαννίδου, Νικηφόρου Νευράκη, Κωνσταντίνου Κορακά, Ελευθέριου Καλκάνη. Μελέτησε μπαρόκ μουσική για έγχορδα δίπλα στις Edith Picht-Axenfeld και Gabby Casadesus και Διεύθυνση ορχήστρας με τον David Epstein. Ασχολείται με το χορωδιακό τραγούδι και τη λόγια ελληνική μουσική τόσο σε βιωματικό επίπεδο (διδασκαλία , εργαστήρια, παιδαγωγικές εφαρμογές) όσο και στη θεωρητική τους υποστήριξη (εισηγήσεις, ανακοινώσεις, αρθρογραφία, συγγραφή).
Εκπαιδευτικός μουσικής στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση την οποία τα τελευταία 16 χρόνια υπηρετεί από τη θέση της Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΔΕ ΠΕΙΡΑΙΑ.
 

Συνεντεύξεις