Συνεντεύξεις

loogoo

Κώστας Σαμπάνης - Η συνέντευξη

 
   To πολύ ευαίσθητο, τεχνικό, το μεγαλοπρεπές και λυρικό “Autumne” του Κώστα Σαμπάνη, την πρώτη δισκογραφική του δουλειά, την παρουσιάσαμε πριν λίγο καιρό. Flash δυνάμεις, εσωτερικές αναζητήσεις, ένας κιθαρίστας που παίρνει φωτιά, αλλά και δροσίζει με το παίξιμό του. Αναζητήσαμε τον δάσκαλο της κιθάρας, τον συνθέτη και τον άνθρωπο και μιλήσαμε για το άλμπουμ, τη μουσική, το μέλλον, την τάση του να μετουσιώνει τον εαυτό του σε μελωδίες. Ευχαριστούμε θερμά την Ελευθερία Καλαμπαλή και την One:Woman:Company, που φρόντισαν να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
 
sampanis2170
Τι ανταπόκριση έχεις από κοινό και Τύπο για την πρώτη σου δουλειά; Τι έχεις αποκομίσει ως τώρα;
Η ανταπόκριση είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που περίμενα. Η κιθαριστική (και όχι μόνο κοινότητα) το στήριξε, το άκουσαν περισσότεροι άνθρωποι από όσοι περίμενα και ακόμα και από ακροατές που δεν ακούν instrumental progressive rock, τα σχόλια ήταν πολύ καλά! Ξεκίνησα να γράψω το “Autumne” για να εκφράσω μια βαθιά μελαγχολία για έναν τόπο, ένα πρόσωπο και κάποια χρόνια ανεμελιάς. Αυτή η μελαγχολία περνάει με βάση αυτά που έχω αποκομίσει από Τύπο και κοινό πράγμα πολύ ευχάριστο!

Άκουσα λυρικά σημεία, άκουσα ηλεκτρικά, άκουσα ακόμα και flash θέματα και μου έμεινε το βιρτουοζιτέ παίξιμο. Πώς δούλεψες για αυτό το άλμπουμ; Τα κομμάτια ήταν ήδη στο συρτάρι σου ή σκέφτηκες και ηχογράφησες από την αρχή;
Είχα πολύ καθαρή εικόνα και αυτό με βοήθησε να δουλέψω. Είχα στο μυαλό μου ένα αγαπημένο μου πρόσωπο, το οποίο δεν είναι εν ζωή πλέον και μαζί με αυτό ένα μέρος, το Μοσχάτο, το οποίο βρίσκεται στη Λίμνη Πλαστήρα. Εκεί άκουγα πολύ μουσική και έμαθα να αγαπώ τη φύση. Εκεί βρισκόμασταν όλοι οι φίλοι κάθε καλοκαίρι και ανταλλάζαμε μουσικές και μπάντες που είχαμε ανακαλύψει. Όλη αυτή η εικόνα ήταν το “καύσιμό” μου για να δουλέψω. Το μόνο που ήταν στο συρτάρι μου ήταν το θέμα του “Until We Meet Again”. To κομμάτι αυτό μου πήρε έξι μήνες για να πω ότι πλέον το αποτέλεσμα ήρθε εκεί που το ήθελα. Όλα τα υπόλοιπα ήταν συνθέσεις που ξεκίνησαν από την αρχή εξ ολοκλήρου και βγήκαν και πολύ πιο αβίαστα.

Σε ιντριγκάρει το στούντιο και η ηχογράφηση; Τα προτιμάς από το Live ή θεωρείς ότι είναι οι δύο όψεις το ίδιου νομίσματος;
Είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι. Με ιντριγκάρουν και τα δυο στο έπακρο. Στα live έχεις την επαφή με τον κόσμο και μοιράζεσαι ό,τι δεν μπορείς να πεις με λέξεις. Δίνεις ενέργεια και παίρνεις πίσω αντίστοιχα. Στο στούντιο (σε μια ιδανική κατάσταση) έχεις την επιλογή να πειραματιστείς με gear, μέχρι αυτό που έχεις στο μυαλό σου να γίνει πραγματικότητα. Λέω σε μια ιδανική κατάσταση, γιατί είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύω ότι δεν μπορείς να τα κάνεις όλα. Όλο αυτό χρειάζεται ανθρώπους που θα σε καταλάβουν, θα σε πιστέψουν και θα σε βοηθήσουν. Από τον engineer και τον γραφίστα μέχρι τον φωτογράφο. Στη δική μου περίπτωση, το στούντιο ήταν ευλογία, γιατί το είχα αυτό. Δουλέψαμε με τον Χρήστο Βλάχο στα Eightyard Studios με μεράκι, δοκιμάσαμε πέντε-έξι ενισχυτές, δύο καμπίνες, περίπου επτά με οκτώ όργανα και αλλάξαμε πέντε φορές (ίσως και παραπάνω) το micking. Αντίστοιχα ο Άγγελος (Bewild Brother) κατάλαβε την εικόνα που είχα στο μυαλό μου και έφτιαξε το εξώφυλλο και η Δανάη Δαρδανού το οπτικό υλικό.
 
sampanis2171
Η πανδημία "κατάφερε" να σκοτώσει τον πολιτισμό. Όταν επανέλθουμε, πώς σκοπεύεις να παρουσιάσεις τον δίσκο σου; Σκέφτεσαι καθόλου Live εμφανίσεις;
Εάν η πανδημία είχε σκοτώσει τον πολιτισμό, δεν θα έβγαινε τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ευτυχώς, υπάρχει τέχνη ακόμη και μέσω πανδημίας. Τα live είναι το μόνο που σκέφτομαι και οραματίζομαι. Η αλήθεια μάλιστα είναι ότι όλο αυτό που έχει γίνει με το “Autumne” δεν το έχω συνειδητοποιήσει/χαρεί γιατί δεν μπορώ ούτε να το προβάρω αλλά ούτε και να το παίξω. Αργά ή γρήγορα όμως τα πράγματα θα έρθουν στο φυσιολογικό και καλά να είμαστε, θα παίξω όσο περισσότερο μπορώ.

Προτίθεσαι να κάνεις κάποιο βίντεο για ένα από τα θέματα του άλμπουμ σου; Έχεις κατασταλάξει;
Το αστείο της υπόθεσης είναι στην αρχή ήθελα να τραβήξω ένα βίντεο στο Μοσχάτο (το μέρος που ανέφερα παραπάνω) και σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Λίμνης Πλαστήρα, αλλά η καραντίνα ήρθε ένα μέρα ακριβώς πριν φύγω για το γύρισμα. Για αυτό και κατέφυγα στα playthough. Με το καλό, στα επόμενα σίγουρα θα υπάρξει βίντεο.

Συνδυάζεις πολλές θεματικές στον δίσκο σου. Τελικά, η μουσική είναι μία;
Η γλώσσα της μουσικής είναι μια. Το αλφάβητο (οι νότες) είναι 12. Το τι προτάσεις θα συντάξουμε, δημιουργεί τις θεματικές και τα κεφάλαια.
 
sampanis2169
Τι είναι αυτό που σε κάνει να θέλεις να δημιουργείς μουσική;
Δύο λόγοι κατά βάση. Ο πρώτος είναι γιατί δεν μπορώ να εκφράσω όλα αυτά που αισθάνομαι με λέξεις. Οι γλώσσα είναι κάτι θαυμαστό και ανεκτίμητο, αλλά υπάρχουν φορές που γίνεται φοβερά ελλιπές. Εκεί για εμένα έρχεται η μουσική. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι το να γράψω μουσική είναι ο απόλυτος στόχος. Διαφορετικά για ποιο λόγο μαθαίνουμε και μελετάμε;

Είσαι δάσκαλος στη μουσική. Αυτό που φροντίζεις πάντα να μεταδίδεις στους μαθητές σου τι είναι;
Να είναι ελεύθεροι και δημιουργικοί, χωρίς καλούπια. Να είναι ελεύθεροι να πειραματίζονται. Εγώ είμαι εδώ για να τους μάθω ό,τι πληροφορία ξέρω, ώστε να υπηρετήσει τον σκοπό του καθένα.

Ο Έλληνας ακροατής είναι απαιτητικός;
Θεωρώ πως ναι. Έχουμε πολύ καλό μουσικό επίπεδο θεωρώ και όσο περνάνε τα χρόνια, βλέπεις όλο και περισσότερους καλλιτέχνες και μπάντες να βγάζουν εξαιρετικά πράγματα με οποιαδήποτε μορφή τέχνης.

Κώστας Κούλης
 

Συνεντεύξεις