Συνεντεύξεις

Μπέττυ Χαρλαύτη - Η συνέντευξη

 
   Η Μπέττυ Χαρλαύτη είναι μία τραγουδίστρια που δεν χρειάζεται συστάσεις. Για την ακρίβεια, δεν χρειάζεται καν να αναρωτηθούμε γι’ αυτό. Και μόνη η συνεργασία της με τον Μίκη Θεοδωράκη και μόνο το τάλαντο και η γνώση της, είναι υπέρ-αρκετά για να θαυμάσουμε και να θελήσουμε να μάθουμε περισσότερα για τη μοναδική πολιτιστική εκδήλωση στην οποία λαμβάνει μέρος. Στις 19 Αυγούστου, στη Ρόδο, όσοι τυχεροί βρίσκονται εκεί θα παρακολουθήσουν την πρώτη παρουσίαση του μουσικό-θεατρικού έργου «Οι Μύθοι της οδού Ιπποτών», σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Αντώνη Κυζούλης και κείμενα της εξίσου σπουδαίας Ναταλίας Καποδίστρια. Μιλήσαμε με την κορυφαία ερμηνεύτρια και μάθαμε. Πολλά. Και για το έργο. Πλησιάστε! Πολλά ευχαριστώ στον Αντώνη Κοκολάκη και την απίστευτη ομάδα του, που φρόντισαν να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.
 
harlafti2216

Πότε σας προσέγγισαν για το έργο αυτό; Πώς σας έγινε η πρόταση και τι ήταν αυτό που σας έκανε να δεχθείτε;
Έξι μήνες πριν μου είπαν για να τους "Μύθους της οδού Ιπποτών". Γνώριζα φυσικά ήδη τον συνθέτη Αντώνη Κυζούλη, με τον οποίο είχουμε συνεργαστεί, όταν ερμήνευσα τον μοναδικά μελοποιημένο Καβάφη του. Το όνομά του είναι εγγύηση άλλωστε, μια και έχει συνθέσει κάποια από τα ομορφότερα ολοκληρωμένα, πρωτότυπα σύγχρονα έργα, υπέροχη μουσική για θέατρο κτλ. Στο όνομά του προστέθηκε αυτό της καταξιωμένης ηθοποιού και σκηνοθέτιδας, Ναταλίας Καποδίστρια, που μας εκπλήσσει με άλλο ένα ταλέντο της, τη συγγραφή. Όταν σου γίνεται πρόταση για ένα έργο τέτοιων προδιαγραφών, δύσκολα λες όχι! Όταν μάλιστα το σκηνικό είναι το Παλάτι της Ρόδου, ξέρεις ήδη ότι πρόκειται για μια μουσική παράσταση που, αν μη τι άλλο, θα κάνει αίσθηση.

Να υποθέσω ότι είστε σε περίοδο εντατικών προβών; Πότε ξεκινήσατε και πότε θα κάνετε πρόβα στον χώρο του έργου;
Το έργο πράγματι ετοιμάζεται εδώ και καιρό εξ αποστάσεως, εντός ενός «τριγώνου» μεταξύ Ρόδου (Αντώνης Κυζούλης), Κέρκυρας - Ναταλία Καποδίστρια - και Αθήνας, όπου είναι η δική μου έδρα. Και αυτό ακόμα έχει τη μαγεία του! Αδημονώ για τη στιγμή που θα γίνει η πρώτη πρόβα, μαζί και με τη Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου του Δ.Ο.Π.Α.Ρ., υπό τη διεύθυνση της Άντζελας Σπανού και την ορχήστρα, η συνένωσή μας στον χώρο, προπαραμονές της πρεμιέρας του στις 19 Αυγούστου. Προβλέπω ότι τότε θα αλληλεπιδράσουν απρόβλεπτα και μοναδικά οι ιπποτικές καταβολές του συνθέτη - ανδρωμένος ακριβώς μέσα σε αυτό το ονειρικό περιβάλλον της παλιάς πόλης της Ρόδου και των μύθων της - με την αρχοντιά της μορφής της Ναταλίας Καποδίστρια, απογόνου άλλωστε του κυβερνήτη μας Ιωάννη Καποδίστρια. Τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτό το έργο!
 
harlafti2214

Υπήρξε κάποιο σημείο του έργου που ερμηνευτικά να σας προβλημάτισε ή να εστιάσατε ιδιαίτερα;
Είναι ένα απολύτως καλογραμμένο έργο σε όλα του και αυτό διευκολύνει τον ερμηνευτή. Ας πούμε ότι εστιάζω στις εναλλαγές της διάθεσης της μουσικής και πόσο αυτές ενισχύουν το ανάγλυφο του έργου και στην πρόκληση που περιέχουν, όσον αφορά στην ερμηνευτική μου ευελιξία. Άλλωστε κάθε έργο είναι σαν ένας ρόλος υποκριτικής, που μέσα του περιέχει άλλους μικρότερους. Δεδομένης δε της αγάπης μου για το θέατρο και πόσο αυτό με εξιτάρει, η απόλαυση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη κατά τη μελέτη του. Κάθε επαφή με τους «Μύθους της οδού Ιπποτών» άλλωστε είναι ένα ταξίδι στον χωροχρόνο!

Σκέφτεστε "Οι Μύθοι της οδού Ιπποτών" να μην είναι κάτι που θα γίνει για μία και μοναδική φορά και να βρει χώρο για τη σεζόν που έρχεται;
Μα για αυτό και μίλησα παραπάνω για "πρεμιέρα" στις 19 Αυγούστου. Προσεχώς νεότερα!

Πέρα από τις σπουδές σας στη μουσική, διαβάζω ότι έχετε σπουδάσει και γεωλογία, ενώ και τώρα που μιλάμε φοιτάτε στη Γυμναστική Ακαδημία του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτι που σας γεμίζει, παράλληλα με τη μουσική φυσικά;
Το τρίπτυχο Επιστήμη - Τέχνη - Αθλητισμός φέρει και φέρνει ισορροπίες μοναδικές. Ζω μέσα στη μουσική. Είμαι όμως ευγνώμων στους γονείς μου που μου ενέπνευσαν αυτή τη συνύπαρξη των τριών, γιατί σε αυτή χρωστάω το ευ ζην μου. Δεν είναι τυχαίο που και στην αρχαιότητα η διαπαιδαγώγηση βασιζόταν ακριβώς πάνω σε αυτό το τρίπτυχο.
 
harlafti2215

Ετοιμάζετε κάτι άλλο παράλληλα ή στη συνέχεια;
Το καλοκαίρι αυτό παρουσιάζω συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό με ποικίλο και πολύγλωσσο ρεπερτόριο, καθώς και συναυλίες αφιερωμένες στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη φυσικά. Συμπράττω μάλιστα σε κάποιες με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», καθώς και με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, σε συναυλίες αφιερωμένες στα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε και το νέο μου single με τίτλο «Αγρίμια», βασισμένο στο παραδοσιακό ριζίτικο τραγούδι από την Κρήτη, τόπο καταγωγής του μέντορά μου Μίκη Θεοδωράκη, στον οποίο και το αφιερώνω. Κάτι σαν αποχαιρετισμός, θα έλεγα, στον κορυφαίο συνθέτη της σύγχρονης Ελλάδας, που με τίμησε με την επιλογή του και παράλληλα, αποχαιρετισμός στον δικό μου Μίκη. Η περιοδεία μου θα κλείσει με δύο συναυλίες στη μνήμη του τις μέρες της επετείου θανάτου του. Στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Αρχαία Νεμέα και στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας (4 Σεπτεμβρίου), όπου προσκλήθηκα να δώσω μια μεγάλη συναυλία αφιερωμένη στο οικουμενικό έργο του και την Παγκόσμια Ειρήνη. Οι «Μύθοι της οδού Ιπποτών» βέβαια αποτελούν ιδιαίτερο σταθμό στην περιοδεία μου.

Σας ιντριγκάρει το ίδιο να παίζετε στην Ελλάδα και να παίζετε στο εξωτερικό; Υπάρχει κάποια διαφορά που θα λέγατε ότι είναι ειδοποιός;
Με ιντριγκάρει στον ίδιο βαθμό, απλά με τρόπο διαφορετικό. Στο εξωτερικό έχεις να κερδίσεις το στοίχημα της συμμέθεξης με το κοινό θεωρητικά με ένα όπλο λιγότερο: τη γλώσσα. Και όμως συμβαίνει κάτι μαγικό με τη μουσική, που είναι μια γλώσσα παγκόσμια τελικά. Τραγουδάω σε αρκετές γλώσσες και πάλι όμως, όταν με πλησιάζουν στο τέλος των συναυλιών συγκινημένοι, είτε άκουσαν κάτι στη γλώσσα τους είτε όχι, ξέρω ότι το θαύμα το έχει κάνει πρώτα από όλα η μουσική! Στην Ελλάδα το μεγαλύτερο στοίχημα για έναν καλλιτέχνη είναι, νομίζω, να μη γίνει ρατσιστής με το κοινό! Όλοι έχουμε επιτέλους αποδεχτεί ότι στη χώρα μας ακούγεται μουσική και κάτι που καταχρηστικά αποκαλείται "μουσική" και απλώς επιβάλλεται από ακούλτουρους φορείς, που τη χρησιμοποιούν ως επιχείρηση. Κανένα κοινό όμως, οποιωνδήποτε καταβολών, δεν πρέπει να το έχει απέναντι του ο καλλιτέχνης. Η αγκαλιά του καλλιτέχνη οφείλει να είναι ανοιχτή για όλους. Το κοινό είναι ψυχές ανθρώπινες…
 
harlafti2217

Τι είναι αυτό που έχετε κρατήσει σαν φυλαχτό από τη συνεργασία σας με τον Μίκη Θεοδωράκη;
Η συνάντηση και η συνεργασία με τον Μίκη Θεοδωράκη είναι από μόνη της μια σφραγίδα-φυλαχτό. Κάθε στιγμή μαζί του ήταν σαν να εισερχόσουν σε άλλη διάσταση. Έχει καταγραφεί στα κύτταρά μου κάθε λέξη του, κάθε βλέμμα. Και βέβαια, πέρα από τις πρόβες, τις συναυλίες και όσα έργα του ερμήνευσα, έχει «καταγραφεί» και στο βιογραφικό μου ο μεγάλος δίσκος μας, παραγωγής ΕΡΤ, που περιέχει, μεταξύ άλλων και τα δύο τελευταία ανέκδοτα τραγούδια του, που ερμηνεύω σε πρώτη εκτέλεση. Είναι μεγάλη προίκα για εμένα και τα κρατώ κι αυτά σαν φυλαχτά. Όπως και το πόση ελευθερία και πόση ευγένεια μπορεί να χαρακτηρίζει μια τόσο μεγάλη προσωπικότητα, που ξεπερνάει τα συνήθη ή αντιληπτά για εμάς όρια. Το τι είναι ο Μίκης Θεοδωράκης και το έργο του για την Ελλάδα, έχω την αίσθηση ότι θα αρχίσουμε να το συνειδητοποιούμε από εδώ και πέρα.

Κώστας Κούλης
 
Joomla Social by OrdaSoft!

Συνεντεύξεις μουσική περισσότερα