Άρθρα Μουσικής

loogoo

The Money Made Me Do It

the20haunted2021
   Έχω αράξει και ρίχνω μια ματιά στα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν το 2011. Η φετινή χρονιά με μπερδεύει αρκετά μέχρι τώρα οπότε είπα να θυμηθώ τι παίζονταν πέρσι. Ταυτόχρονα πέφτω πάνω στις δηλώσεις του Peter Dolving σχετικά με τους λόγους για τους οποίους έφυγε από τους The Haunted. Βάζω μετά από καιρό το Unseen να παίξει για ακόμη μια φορά και καταριέμαι θεούς και δαίμονες. Γιατί; Καταρχήν ας ξεκινήσουμε από το ότι προσωπικά πιστεύω αυτά που λέει στο κείμενο που δημοσίευσε. Έχω διαμορφώσει την άποψη ότι ο Dolving είναι από τα πιο τίμια και ειλικρινή άτομα στον χώρο του σκληρού ήχου. Ένας χαρακτήρας απολαυστικός και ταυτόχρονα καυστικός, από τις απόψεις του έως την σκηνική παρουσία του. Τέτοια άτομα χρειαζόμαστε σε αυτό το χώρο, τέτοια άτομα υποστηρίζουμε.

   peterΟ κυριότερος λόγος που ξενέρωσα με την συγκεκριμένη κατάσταση είναι κυρίως ότι έφυγε ένα από τα βασικά συστατικά των The Haunted. Θα μου πεις είχε ξαναφύγει στο παρελθόν και δεν γκρεμίστηκε ο κόσμος. Ναι ok, ισχύει, αλλά τελικά ποιοι δίσκοι μας αρέσουν περισσότερο; Αυτοί με τον Marco Aro ή οι υπόλοιποι; Do the math... Και γιατί θα τους θυμόμαστε: Επειδή είχαν δυο αδέρφια τα οποία είναι υπεύθυνα για την δημιουργία μιας ολόκληρης σκηνής και ενός συγκεκριμένου ήχου ο οποίος έχει πατενταριστεί και από την άλλη εξαιτίας ενός frontman ο οποίος εξωτερικεύει με την ίδια ευκολία την οργή του και την διεστραμμένη μελαγχολία του. Οπότε...το 50% έφυγε.

   Οι διαβασμένοι είχαν δει τα πρώτα ψήγματα της εξέλιξης των Haunted στο "Revolver". Ο Peter είχε επιστρέψει και δεν είχε ορέξεις να μείνει στα ίδια και τα ίδια. Από εκείνο το σημείο και μετά πιστεύω υπήρχε μια συνεχόμενη διαμάχη μέσα στην μπάντα για το ποιος θα περάσει τις δικές του μουσικές ανησυχίες. Οι Bjorler που θέλανε κάτι πιο παραδοσιακό ή ο κύριος που είχε όρεξη για πειραματισμούς; Η χρυσή τομή πιστεύω βρέθηκε στο "The Dead Eye". Πέρα από τα αστεία ότι οι στοιχειωμένοι μαλάκωσαν τον ήχο τους, μιλάμε για τεράστια δισκάρα. Σφύζει από συναίσθημα, ενέργεια και κυρίως έχει ατμόσφαιρα. Το '11 όμως με το "Unseen" έγινε η μεγάλη στροφή. Την οποία γουστάρω απίστευτα. Τους ταιριάζει και σε εμάς μας τρώει η περιέργεια να δούμε πού θα το πάνε. Τον συγκεκριμένο δίσκο τον λάτρεψα. Μπορεί να ήθελε περισσότερη δουλειά στην δομή αλλά είχε τραγουδάρες. Και εκεί είναι το κομβικό σημείο. Εάν τα βρίσκανε στα μουσικά θεμάτα τους, κόβω το χέρι μου ότι ο επόμενος τους δίσκος θα ήταν αριστούργημα. Αλλά κόπηκε ο ομφάλιος λώρος. Δυστυχώς! Και για αυτούς αλλά κυρίως για εμάς (ναι το βλέπω εγωιστικά αλλά μου βγαίνει αυθόρμητα αυτό το "γιατί ρε γαμώτο;;;").

   The-Haunted-604x483Και καταλήγουμε στους At the Gates. Πώς; Σύμφωνα με τον Peter (ναι είμαστε κολλητοί), τα αδέρφια θέλουν να εξαργυρώσουν ότι μπορούν με την προηγούμενη μπάντα τους. Με λίγα λόγια ξέρουν ότι το όνομα των At the Gates έχει αποκτήσει ένα σεβαστό status, μεγαλύτερο από τα 90'ς. Τα κύρια έσοδα για μια μπάντα πλέον είναι το tour και το merch. Money is the word. Δεν χρειάστηκε να τους κατηγορήσει κανείς για να φανεί ο λόγος ενός ακόμα reunion. Είχαν πει μόνοι τους: "ναι θα παίξουμε κάποια live μετρημένα αλλά μέχρι εκεί. Μην περιμένετε κάτι άλλο". Αν θυμάμαι καλά το υποτιθέμενο τελευταίο live ever των Gates θα ήταν αυτό στην Αθήνα. Ακόμα περιοδεύουν. Οι πράξεις μιλάνε από μόνες τους. Στην τελική ποιος είμαι εγώ να τους κατηγορήσω. Καλά κάνουν. Θέλουν να βγάλουν λεφτά με την σέσουλα; Ας το κάνουν. Αλλά υπάρχει μια λεπτή γραμμή. Δεν μπορείς να βλέπεις ότι η μια σου αγελάδα παράγει περισσότερο γάλα από την άλλη και να την αρμέγεις συνέχεια.  Το εάν θα δούμε στο μέλλον και καινούργιο δίσκο από τους Gates δε θα μου προξενήσει καμία έκπληξη πάντως. Τον οποίο εννοείται ότι θα περιμένω σαν τρελός αλλά θα με ξενερώνει ότι θα είναι μόνο και μόνο ο λόγος για να βγούνε ένα ακόμα tour και να έχουν και καινούργια τραγούδια στο setlist.

   Από την άλλη πλευρά με τρώει η περιέργεια να δω τι θα είναι οι The House Of Dolving που φτιάχνει τώρα ο μουσάτος. Αλλά κυρίως θα με πιάνει νοσταλγία κάθε φορά που θα ακούω το Unseen γιατί θα ξέρω ότι δεν θα ακούσω ποτέ το αριστούργημα που θα έρχονταν αλλά χάθηκε στον δρόμο με τις λίρες...

Στέλιος Τσουμπανίδης
* Άρθρο του Στέλιου Τσουμπανίδη παρμένο από το MyOpenThirdEye Blogspot.
peter234
So, blade from tounge-time.
I've taken my time in trying to figure out what went wrong and why everything
eventually went to shit.
I left the Haunted back early this spring because I had fucking had it with
dysfunctional bullshit.
I knew it was there, fuck, I left the band once before, but at that time I didn't
know as much about emotional dysfunctionality and just how fucking cynical people
could be.

When I left, we were a bunch of sad fucking dudes. There was no love in it. None. And
really, I doubt very much there had ever been any. In fact I deeply question whether
Anders and Jonas Bjoerler have the slightest clue what deep loving friendships, joy
and caring is even about. They think in terms of "Me, me, me, me, mine, mine" to the
fullest and most complete.

The reason I up and said "fuck it" was this; There were drugs involved within the
band, and crew members who's alcoholism/drugabuse was just overlooked and ignored
because the individuals in question was cheaper than anyone else and delivered the
goods. Local promotors and crew were being treated like they were somekind of
underlings and promotors were required to get drugs, even in places as extremely high
risk as China and Thailand. Drugs were smuggled.

I am certain they will comment this to make themslf "free of responsiblity" but when
addiction is involved in a group there is no such thing as "Me me me". One either
says "No." Or accepts the mutual responsibility. That's how it works, that's the
adult way of dealing with that type of dilemma. Not scapegoating individuals with a
fucking disease.

I have 2 beautiful and amazing kids that I fucking love and respect. I have overcome
addiction myself and one of the things I've learned is to not make fucking
compromises. For the sake of my kids I need to know that I'm getting home. That I'm
getting payed. That noone gets busted for drugs and my kids have to read about their
dad's band gettin busted in the paper. It's a nasty and very mean-spirited little
world out there, one needs a bit of mutual respect and care. Having a backbone is
necissary.

I brought the subject up for discussion. I always did. With everything that was
fucking with band-spirit.
The response I received was that the noone else minded and that obviously I was the
one who had the problem. My problem was caring.
The day the Bjoerlers decided to tell tell us about the At The Gates "Farewell-tour"(
The Farewell tour now on it's third year...) we were releasing and promoting Versus.
They told us that they would only do 14 shows. They are still touring....
 They have really cashed in to the fullest. Good for them. It's good to have money in
a capitalist world.

Jensen is the one who saw clearly what was up.
The moment they told us, his response was "You know this is going to kill The
Haunted.". The Twins were both extremely defensive about it, and now we know why.
They were lying out their ass.
Jensen ain't no dumb-ass. He made another Witchery record, toured like a sonofabitch
with his project and got a degree in the meantime.
Good for him.
It's good to have a degree in a capitalist world.

 I caught on slower, but I figured it was fucking ridiculously slow that making
Unseen took 2 years. I must have written 40 fucking songs for that record. Everytime
I presented something it wasn't "played well enough to really hear what's going on"
or "it's not the Haunted". Jonas presented som amazing ideas. But there was no heart.
I actually gave up on that band in the process.

The twins were unwilling to the extremest. They didn't like the rehearsal space , so
we tried working here at the house, which is an incrdibly beautful enviroment. But
that was uncomfortable. It was too warm. It was too demanding talking to eachother.
At one point I told Jonas "Dude, you don't even listen to what people say do you?",
"Yes I do!" "So what did I just talk about?" He tried explaining what he thought I
had said and made it clear that he'd stopped listening after I had finished my first
sentence. The disliked working with Tue Madsen. Quietly whining like spoiled 5-year
olds. It became so slear that they just don't care. About anyone else, except the
absolute closest to themselves. Completely indifferent, unless there would be
consequences that affect them.
No. They don't have kids. Thank Lucifer.

The only one who actually gave me real feedback was Per Moller Jensen.
Jensens ideas, I really gave it my all to make good songs out of and it was
happening, but the twins just didn't want to use them or even work on them.
Eventually we had an album. Some like it, some don't. Jonas booked shows. As he did
for At The Gates. But the band was fucking dead.

The last touring we did just clarified it all too fine. Hours and hours of silence.
Like always with The Haunted. Silence. Indifference.
 I am not a very cheerfulful person. I prefer working to hanging out. Because I love
my work more than I love people. I don't lie or pretend it's any other way. But
anyone who knows me will testify that I am not a lying, unloyal, uncaring,
indifferent fucking prick who's emotional incapacities render me void of treating
people respectfully.

This is what I have to say; Anders and Jonas Bjoerlerare two of the most fucked up
emotionally dysfunctional pieces of shit I have ever worked with except for Petri H
Lunden(who is a full-blown psychopath). I would have given them my fucking life.
They would barely break a sweat in return.

Rock n roll for me is about love, hate, life and how we live it. It's vivid, aware,
right here. Indifference and shutting eachother off is the diametric opposite.
Watching your back becauseyou care more about your pension-plan than your fellow
travellers, avoiding confrontations because one is lazy and a coward etc. is just not
fucking cutting it.
They broke my fucking heart.

In my eyes Anders and Jonas Bjoerler are nothing more than two deceptive accountants.
I'm sure they are many other things as well.
But one thing they will never ever have again, is my respect, my trust or care.
Now here's the pun; Writing this, will be, to them; Over-reacting.
I have damn near killed myself working to get back on my feet after this whole fuck
of a botched cock-up. I am not over-reacting. Fuck. I don't don't even know if Per
Moller Jensen is alive. I haven't heard from him for months, and the last six months
I was still in the band he was homeless.
I am not over-reacting.

The facts remains; They lied. They fucked the other three of us. And they pissed all
over every single moment of passion, pain and awe we shared. And to me, that means
that they fucked all the Haunteds and At The Gates fans too.
Because I truthfully don't think they ever really felt it. I truthfully believe them
to be too emotionally disturbed.
I give this back to them.
Sad sad sad.
Peter Dolving

Άρθρα Μουσικής

Facebook Comments