Άρθρα Μουσικής

Gimme Shelter Film Festival - Zappa @ Gagarin 205

 
   Λέω να αντιγράψω τον Jon Stewart για τούτον εδώ. Χωρίς αιδώ μάλιστα. Και είμαι σίγουρος πως και «Τούτος εδώ» θα συμφωνούσε. Δεν ξέρω όσα θα «έπρεπε» να ξέρω για τον Frank Zappa. Δεν μπορώ να αριθμήσω με επιτυχία άλμπουμ και χρονιές κυκλοφορίας. Δεν θα καταφέρω να σας πείσω για το πόσο ευφυής ή – ακόμα και – μεγαλοφυής ήταν. Δεν υπάρχει περίπτωση να αναφέρω το πού «πέφτει» σε σχέση με τις επιρροές του και όλους εκείνους που επηρεάστηκαν από «τούτον εδώ».
 
zappa2217

   Ξέρω όμως «αυτό εδώ». Όχι, όχι, δεν έχω γεννηθεί στη Βαλτιμόρη, μην πάει το μυαλό σας κατά κείθε. Ξέρω όμως ότι όταν ο Steve Vai, o Michael Jordan της κιθάρας, μιλάει με τέτοιο τρόπο για τον πρώην «εργοδότη του», τότε κάτι πρέπει να μας χτυπά στον εγκεφαλονωτιαίο. Όταν ο θαυμασμός ανθρώπων σαν τον Alice Cooper εστιάζει στο πόσο ευθύς και ειλικρινής ήταν ο μεγάλος απόντας, τότε κάτι πρέπει να μας χτυπά στο κουτάκι που μας βοηθά να αναπνέουμε. Για όλα αυτά όμως υπάρχει η ταινία.

   Τη γιορτή ανοίγει η κιθαρίστρια Ειρήνη Κετικίδη και η μπάντα της. Τη θυμόμουν την καλλιτέχνιδα, την είχα δει πριν καιρό στο Μέγαρο, να κάνει πράματα και θάματα πάνω στο “Concerto For Group And Orchestra” – ναι, των Deep Purple – συνοδεία της Καμεράτα και μερικών ακόμα εκπληκτικών μουσικών. Μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση. Απόψε την καταχάρηκα. Τίμια, απίστευτη γνώστης του οργάνου και δαιμονιώδης πάνω στη σκηνή. Οι μουσικοί που τη συνοδεύουν εξίσου εντυπωσιακοί. Παίζουν θέματα από το άλμπουμ “A Sky For All” και στον πρόλογο η Κετικίδη μας απευθύνεται, μας χαιρετά, μας ευχαριστεί και μας κοινοποιεί ότι η φωνή της είναι απόψε – όπως και πάντα – ο ήχος της κιθάρας της. Δεν θα τραγουδήσει, αυτό όμως δεν έχει καμία σημασία. Αναπαράγει υπέροχες μελωδίες, σε χρόνους και μέτρα απαιτητικά και το κοινό ανταποκρίνεται. Χειροκροτά, επευφημεί, συμμετέχει, το φχαριστιέται.
 
zappa2214

   Τελευταίο κομμάτι στο σετ το “Peaches En Regalia” του ίδιου του Zappa. Μία προσέγγιση άλλη αλλά και η αυτή. Γιατί αυτή είναι η μαγεία της μουσικής. Το να βολτάρεις στο ίδιο μονοπάτι και όλο το περιβάλλον να είναι διαφορετικό. Να περπατάς πάνω κάτω τον ίδιο δρόμο και κάθε φορά να είσαι σε άλλο τόπο. 
 
Stardust, The Pill, Hide And Shake, Brilliance, She-e Choose Dye, A Church For All, Snake Eyes, Peaches En Regalia

   Στη συνέχεια ο καλλιτεχνικός διευθυντής του GSFF φεστιβάλ, Δημήτρης Παπανδρέου, καλεί στη σκηνή τον δημοσιογράφο Χάρη Συμβουλίδη, για μια κουβέντα για την ταινία και τον ίδιο τον Zappa φυσικά. Η κουβέντα οδηγεί σιγά-σιγά σε μία συνέντευξη. Αυτή του σκηνοθέτη της ταινίας, του Alex Winter. Παραλειπόμενα, θέματα για το πώς και το γιατί και ο τρόπος που στήθηκε όλο αυτό. Εξιστόρηση περιστατικών και ο ρόλος της, εκλιπούσας πια συζύγου του Zappa, Gail. To “vault” που άνοιξε και ξετρέλανε τον Αμερικανό σκηνοθέτη. Και η μεγάλη προσπάθεια ψηφιοποίησης και διατήρησής του.

   Η ταινία ξεκινά. Ο Zappa αφηγείται. Διάφοροι καλλιτέχνες μιλούν για κείνον. Για το πόσο μπροστά ήταν. Για το πόσο δύσκολος άνθρωπος ήταν. Τον είχαν καλέσει στο “Saturday Night Live”. Δεν του άρεσε το κείμενο. Θεωρούσε ότι ήταν σκατά. Το έκανε όμως. Επαγγελματίας, σοβαρός και μετρημένος. Μιλάει ο ίδιος για το ατύχημα που είχε. Ένα χρόνο κοντά, σε αναπηρικό καροτσάκι. Τον ρωτούν για το πώς αισθάνεται. Απαντά με απόλυτη ειλικρίνεια. «Μια χαρά! Έμαθα πόσους φίλους είχα». Τα μετρούσε τα λόγια του ο Zappa, αλλά όχι όπως εμείς. Τα μετρούσε αφειδώς. Δεν σου έλεγε αυτό που ήθελες να ακούσεις. Σου πετούσε κατάμουτρα εκείνο που έβλεπε. Την αλήθεια, το γεγονός. Ό,τι ίσχυε.
 
zappa2215

   Ο Frank Zappa θα μείνει στην ιστορία για τον εαυτό του. ΕΙΝΑΙ ιστορία για τον εαυτό του. Όλα αυτά που δημιούργησε και έπαιξε, πολύ καλά έκανε και τα δημιούργησε ή/και τα έπαιξε. Δεν θαυμάζουμε μόνο αυτά όμως. Θαυμάζουμε έναν άνθρωπο που ποτέ δεν απομακρύνθηκε από το θάρρος της γνώμης του. Δεν παρέκκλινε, ούτε εκατοστό. Οι ξένοι έχουν έναν όρο για τούτα δω, το λένε «κοντροβέρσιαλ». Εμείς πάλι το λέμε «Γνήσιο». Δείτε την ταινία, δείτε αυτό το ντοκιμαντέρ. Μόνο κέρδος θα έχετε.

   Για μια ακόμα φορά, η διοργάνωση ήταν υποδειγματική. Ο τόπος, ο τρόπος, η αντιμετώπιση, το «κείμενο» και η απόδοσή του. Έχουν κάνει τρομερή δουλειά αυτά τα παιδιά και ο κόσμος το αναγνωρίζει. Ανανεώνουμε το ραντεβού για τις 7 Νοεμβρίου και σκωπτικά ψελλίζουμε, ακούγοντας συγκεκριμένη δουλειά του δημιουργού, ότι «Είμαστε μέσα, μόνο για τα φράγκα».

Κώστας Κούλης
 
zappa2216
 
Joomla Social by OrdaSoft!