Άρθρα Μουσικής

loogoo

Αφιέρωμα στην orquestra ''Buena Vista Social Club''

 
buena2   Η ορχήστρα "Buena Vista Social Club" είναι ένα από τα πιο ιδιόμορφα μουσικά σύνολα στην ιστορία, όχι μόνο της world music,ή αυτό που αποκαλούμε στην Ελλάδα "έθνικ", αλλά του συνόλου της μουσικής σκηνής. Χωρίς συγκεκριμένο frontman ή κεντρική προσωπικότητα, χωρίς δικές τους πρωτότυπες συνθέσεις, καθώς τα τραγούδια τους είναι αποδόσεις παραδοσιακών συνθέσεων, και με σύνθεση μελών που μεταβάλλεται συνεχώς και αποτελείται από μουσικούς μεγάλης ηλικίας, οι "Buena Vista Social Club" είναι μία ορχήστρα των αναμνήσεων. Οι κουβανέζοι μουσικοί θυμούνται την παλιά τους ακμή και επέστρεψαν στο προσκήνιο το 1997, ανέλπιστα, για μια δεύτερη ευκαιρία. Μια ευκαιρία που τους επέτρεψε να βγάλουν την παραδοσιακή μουσική του νησιού τους προς τα έξω.
 
   Το όνομα "Buena Vista Social Club" ήταν ενός χορευτικού club της πρωτεύουσας της Κούβας, από αυτά που συνηθίζονταν να υπάρχουν παντού στην Αβάνα τη δεκαετία του 1930 με 1940, μέχρι την αλλαγή του καθεστώτος. Πενήντα χρόνια μετά το κλείσιμο του μαγαζιού, ο κουβανέζος μουσικός Juan de Marcos Gonzalez συνεργάζεται με τον αμερικανό κιθαρίστα Ry Cooder στην ηχογράφηση ενός δίσκου κουβανέζικης μουσικής. Στην ηχογράφηση αυτή συμμετείχαν πολλοί βετεράνοι μουσικοί του "Buena Vista Social Club" με συνθέσεις και τραγούδια της εποχής τους. Από το παλιό τους στέκι ονομάστηκε έτσι και ο δίσκος τους, αλλά και ένα από τα από τα τραγούδια.
 
   Όλα ξεκίνησαν το 1996 όταν ο Αμερικανός κιθαρίστας Ry Cooder προσκλήθηκε από τον παραγωγό της World Circuit Records, Nick Gold στην κουβανέζικη πρωτεύουσα (μέσω Μεξικού λόγω της ισχύος του αμερικάνικου εμπάργκο), για να ηχογραφήσουν μαζί με κάποιους μουσικούς από το Μάλι, οι οποίοι δεν κατόρθωσαν όμως να μπουν στη χώρα. Έτσι, αναγκάστηκαν να αλλάξουν τα σχέδια τους και να ηχογραφήσουν κουβανέζικη μουσική του είδος son. Συγκέντρωσαν ένα σύνολο μουσικών και μέσα σε έξι μέρες ηχογράφησαν ένα δίσκο δεκατεσσάρων κομματιών, τον οποίο και ονόμασαν "Buena Vista Social Club". Η ιδέα για το όνομα προέκυψε φυσικά μέσα από τη διαδικασία της ηχογράφησης του ομώνυμου τραγουδιού. Έκτοτε το όνομα αυτό έγινε ομπρέλα κάτω από την οποία οι μουσικοί που συμμετείχαν κυκλοφόρησαν πλήθος από δικές τους προσωπικές δουλειές.
 
buena   Στην ηχογράφηση αυτή του 1997 συμμετείχαν ο Ry Cooder με το γιο του Joachim Cooder, ο μπασίστας Orlando "Cachaito" López, ο κιθαρίστας Eliades Ochoa και ο μουσικός διευθυντής Juan de Marcos González,ο τραγουδιστής Manuel "Puntillita" Licea, ο πιανίστας Rubén González και ο, ογδοντάχρονος τότε τραγουδιστής, Compay Segundo. Συνολικά συμμετείχαν περίπου 20 μουσικοί οι οποίοι ήταν στο απόγειο της καριέρας τους τις δεκαετίες του 1930-1940 και πλέον ήταν σε προχωρημένη ηλικία. Μετά την επιτυχία του δίσκου "Buena Vista Social Club", στην Κούβα τους αποκαλούσαν "Los Superabuelos", δηλαδή "οι Υπερ-παππούδες". Η μοναδική γυναίκα που εντάχθηκε στην orquestra "Buena Vista Social Club", η τραγουδίστρια bolero, Omara Portuondo προστέθηκε αργότερα.
 
   Ο Juan de Marcos Lopez ήταν ένας αναβιωτής της κουβανέζικης παραδοσιακής μουσικής και γνώστης των παλιών καλλιτεχνών του είδους, έτσι πήγε τον Cooder να γνωρίσει τον Ibrahim Ferrer, έναν εξαιρετικά επιτυχημένο τραγουδιστή των προηγούμενων δεκαετιών, μέχρι που ο γλυκός τόνος της φωνής του άρχισε να θεωρείται παλιομοδίτικος. Τον βρήκαν, στα 70 του, να βολτάρει στους δρόμους της Αβάνας, γυαλίζοντας παπούτσια για έξτρα εισόδημα. Ο Cooder δήλωσε ότι βρήκε τον κουβανό Nat King Cole. Ο Ferrer έγινε η πιο αναγνωρίσιμη φωνή των "Buena Vista Social Club", γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία και στις σόλο κυκλοφορίες του μέχρι το θάνατο του το 2005.
 
buena3   Άλλη μία χαρακτηριστική μορφή ήταν ο Ruben Gonzalez που σύμφωνα με τον Cooder ήταν ίσως ο σπουδαιότερος πιανίστας που έχει γνωρίσει, παρόλο που υπέφερε από αρθρίτιδα και δεν είχε καν πιάνο την εποχή της ηχογράφησης, εξαιτίας μιας επιδημίας... τερμιτών στην Νότιο Αμερική! Μεγάλη μορφή αποτέλεσε και ο Orgay Segundo, o οποίος ήταν 89 ετών κατά την πρώτη ηχογράφηση, όπου συμμετείχαν και οι Pío Leyva (1917–2006, τραγουδιστής), Manuel "Puntillita" Licea (1927–2000,τραγουδιστής), Amadito Valdés και Carlos González (κρουστά), Barbarito Torres, (b. 1956, λαούτο) και Manuel "Guajiro" Mirabal (τρομπέτα).
 
   Ο δίσκος "Buena Vista Social Club" γνώρισε ιδιαίτερα μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, βγάζοντας την κουβανέζικη μουσική έξω από το νησί καταγωγής της. Σε αυτό βοήθησε και η προβολή αντίστοιχου ντοκιμαντέρ από τον διάσημο Γερμανό σκηνοθέτη Wim Wenders, ο οποίος επίσης βιντεοσκόπησε τις δύο πρώτες ζωντανές εμφανίσεις της οrquestra "Buena Vista Social Club", στο Άμστερνταμ και στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, το 1998. Το ντοκιμαντέρ του Wenders κέρδισε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ και το βραβείο του Ευρωπαϊκού Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Αδιαμφισβήτητα τα ντοκιμαντέρ του Wenders για την orquestra "Buena Vista Social Club" θα πρέπει να βρίσκονται στη λίστα με τα “προσεχώς” όσων αγαπούν τα φιλμ με μουσική θεματική.
 
   Μεταξύ 2003 και 2005, “χάθηκαν” οι τρεις μεγαλύτερες μορφές της orquestra "Buena Vista Social Club", οι Ferrer, Segundo και Gonzalez. Φυσικά τα εναπομείναντα μέλη συνεχίζουν τις εμφανίσεις ανά τον κόσμο, αλλά όχι για πολύ ακόμη. Το 2014 έχουν ήδη ξεκινήσει την τελευταία του τουρνέ με τίτλος “Adios tour” στην οποία και θα αποχαιρετίσουν τους ακροατές τους. Η Ελλάδα είναι στα σχέδια τους για δύο στάσεις, στη Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Ακόμα το σκέφτεσαι;
 
Καραταγλίδου Άννα

Άρθρα Μουσικής

Facebook Comments