Εξηκοστή όγδοη αναδρομή. «Γεννήματα Του Έρωτα» Τίτλος: «Ζητάτε Να Σας Πω» Μουσική: Κλέων Τριανταφύλλου (Αττίκ) Στίχοι: Αττίκ Ερμηνεία: Δανάη
«Έρως, είναι η επιθυμία του κατέχειν το αγαθόν (αντικείμενο του έρωτα), δια παντός… είναι κοινή δε, σε όλους τους ανθρώπους… μέσω δε αυτού (του έρωτος), επιδιώκει κάποιος να γεννήσει, είτε κατά την ψυχή, είτε κατά το σώμα, μέσα στο ωραίο!» Πλάτων από το «Συμπόσιο»
Το όνομά του Κλέων Τριανταφύλλου, γνωστός ανά τον κόσμο σαν «Αττίκ». Εκλεπτυσμένος Αιγυπτιώτης αστός της Αθήνας του ’20. Μιας νεότευκτης πρωτεύουσας, που αγωνιζόταν, με κόπο ακόμα, να αποτινάξει από τη σάρκα της τα τουρκικά σαλβάρια. Η Αθήνα, που πιστή στο ελληνικό συναμφότερο, αγωνίζεται να συσσωματώσει στην κουλτούρα της το ρεμπέτικο και τους αμανέδες με το ευρωπαϊκό ταγκό, τις καντάδες με τους μπερντέδες του καραγκιόζη, τη γαλλική σαμπάνια με τη ρετσίνα, όπως και άλλα τόσα μύρια.
Ο Κλέων, γαλλοαναθρεμμένος μουσικός, έγραψε πάνω από τριακόσια τραγούδια. Τα τραγούδια του, αποτελούν μικρές ιστορίες, με αρχή, κυρίως θέμα και τέλος. Οι μελωδικές εμπνεύσεις δεν μοιάζουν σε τίποτα με τις κυριαρχούσες φόρμες, που χαρακτήριζαν την εποχή του. Ένα μεγάλο κοινό βρίσκει στον Αττίκ, το μουσικό που μπορεί να συνδέσει την παλιά εποχή με το σήμερα και γίνεται πιστός ακροατής του έργου του. Κινητήριά του δύναμη, ο έρωτας. Ο Αττίκ είχε πολλές ερωτικές περιπέτειες, που ήταν πηγή αστείρευτη, για τις μουσικές του δημιουργίες. Προϊόν μιας τέτοιας περιπέτειας και το τραγουδάκι της ιστορίας μας, διότι, όπως λέει και ο Πλάτωνας, «ο Έρως επιδιώκει να γεννά, μέσα στο ωραίο».
Αντικείμενο του ερωτικού ειρμού, η πανέμορφη ηθοποιός Μαρίκα Φιλιππίδου, δεύτερη γυναίκα του, η οποία αργότερα τον εγκατέλειψε και παντρεύτηκε το Σταμάτη Μερκούρη. Η Μαρίκα Φιλιππίδου ήταν η μητέρα της Μελίνας Μερκούρη. Όλος ο αθηναϊκός κόσμος ήξερε πολύ καλά για ποιαν είχε γραφτεί ένα παλαιότερο τραγουδάκι από τον ίδιο, το περίφημο «Είδα μάτια», που αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία στην εποχή του. Ο έρωτάς του γι αυτήν τη γυναίκα ήταν πηγή έμπνευσης, πηγή ζωής, αλλά και πηγή μεγάλου πόνου.
Η ιστορία εξελίσσεται στη περίφημη «Μάντρα» του, όταν, καθήμενος στο πιάνο του ο Αττίκ, είχε απέναντι του την πρώην σύζυγό του, με τον νέο της άνδρα. Το κοινό, γνωρίζοντας την ερωτική του ιστορία, ζητούσε επίμονα το τραγούδι «Είδα μάτια». Τότε εκείνος πικραμένος, αποσύρεται στο καμαρίνι του, επιστρέφει σε δέκα λεπτά, κάθεται πάλι μπροστά στο πιάνο του, για να τραγουδήσει ένα νέο τραγούδι! «Ζητάτε να σας πω / τον πρώτο μου σκοπό / τα περασμένα μου γινάτια / ζητάτε «είδα μάτια» / με σκίζετε κομμάτια…». Ήταν η ικανότητά του να έχει την δημιουργική έμπνευση ταχύτατα, κάτι που τον χαρακτήριζε σαν μουσικό.
Το τραγούδι γνώρισε μεγάλη επιτυχία και θεωρείται από τα καλύτερά του δημιουργήματα. Το τραγούδησαν στην συνέχεια πολλοί ερμηνευτές της εποχής, ωστόσο γνωρίζει ακόμα και σήμερα νέες αξιοθαύμαστες εκτελέσεις (Χαρούλα Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη κτλ.).
Στο αφιέρωμά μας το ακούμε από την περίφημη «Δανάη», τραγουδίστρια της εποχής, διότι θεωρούμε ότι αποδίδει πιστότερα κάθε πτυχή του ερωτικού οίστρου του δημιουργού του.
Έτσι λοιπόν ο Έρως γεννά μέσα στο ωραίο, σύμφωνα με τον Πλάτωνα και μελοποιημένος από τον Αττίκ!
Σπύρος Γκάλτσας
*Το τραγούδι «Είδα μάτια» που έχουμε στην παραπομπή, είναι σε μια σπανιότατη ηχογράφηση με την φωνή του δημιουργού του.
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.