Μουσική Xρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες

Ιστορίες από Βινύλιο Pt.8 (Jacula-In Cauda Semper Stat Venenum)

jacula   Η ιστορία της μουσικής είναι γεμάτη από μπάντες που μέσα από τις μυστικιστικές τους αναζητήσεις προσπάθησαν να δημιουργήσουν έναν ήχο απόκοσμο και συνάμα θελκτικό. Ειδικά την δεκαετία του '60 η γενικότερη ενασχόληση των μουσικών στην Ευρώπη, αλλά και στην Αμερική, με τον κόσμο του ανεξήγητου, μας έδωσε μια πλειάδα άλμπουμ που έχοντας σαν βάση τους την occult θεματολογία, την μαγεία και τον θάνατο και με ηχητική προσέγγιση στα dark blues και την progressive μουσική, κατάφεραν να ακουστούν ιδιαίτερα ελκυστικά στο ψαγμένο κοινό της εποχής τους. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η περίπτωση των Jacula.

vinyl

   H μπάντα δημιουργήθηκε στο Μιλάνο το 1968 από τον κιθαρίστα και συνθέτη Antonio Bartoccetti, τον μουσικό και δεξιοτέχνη του εκκλησιαστικού οργάνου Charles Tiring και μία από τις πλέον εξέχουσες μορφές της πειραματικής ηχοληψίας, την Doris Norton, η οποία ανέλαβε τα keyboards και τα φωνητικά. Και οι τρεις συνδέονταν από το πάθος τους για τη μελέτη του υπερφυσικού, τον σατανισμό και τον αποκρυφισμό. Το μουσικό περιβάλλον της Ιταλίας της δεκαετίας του '60 δεν ευνοεί την παρουσίαση των μουσικών τους ιδεών γι’ αυτό και προς τα τέλη του 1968 μετακομίζουν όλοι τους στην Μ. Βρετανία. Εκεί συναντούν και ενώνονται με το μέντιουμ Franz Porthenzy και το ταξίδι των Jacula ξεκινά. Σύμφωνα με την μπάντα (γεγονός που ελέγχεται) το In Cauda Semper Stat Venenum ηχογραφήθηκε το 1969, σταδιακά σε διάφορους πύργους και επαύλεις της Βρετανικής εξοχής, και υπήρξε το προϊόν της μουσικής έμπνευσης των δημιουργών του, μέσα από τα πνευματικά τους ταξίδια και τις σεάνς που πραγματοποιούσαν. Μουσικά μπορεί να χαρακτηριστεί progressive (σε μια εποχή που ο όρος δεν ήταν ακόμη ξεκάθαρος) με αρκετές ψυχεδελικές πινελιές και μεγάλες δόσεις θρησκευτικής μουσικής. Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση στον ακροατή είναι η μοναδική μίξη του εκκλησιαστικού οργάνου με την ηλεκτρική κιθάρα και η χρήση, προηγμένων για την εποχή τους, keyoboard effects που δημιουργούν ένα ηχητικό αποτέλεσμα κυριολεκτικά απόκοσμο. Αν σε αυτό προσθέσουμε και τα ερεβώδη φωνητικά της Doris Norton καθώς και της απαγγελίες του Bartoccetti (που θυμίζουν έντονα αποκρυφιστικό τελετουργικό) τότε έχουμε να κάνουμε με ένα άλμπουμ πραγματικά εξτρεμιστικό και πρωτοποριακό για την εποχή του. Στο λυρικό κομμάτι διακρίνουμε έντονες αναφορές στον εσωτερισμό, στην αγάπη για την Μητέρα ΓΗ, καθώς και στην μάχη του ανθρώπου ενάντια στην βία και τον πόλεμο. Το συνολικό αποτέλεσμα, πάντως, είναι πέραν του δέοντος ελκυστικό και αυθεντικό και προκαλεί τον ακροατή να ταξιδέψει στα ηχοτοπία, που δημιουργούν οι Jacula.Παρά την ηχητική μαγεία, όμως, υπάρχει έντονη αμφιβολία για την αλήθεια της χρονικής τοποθέτησης της κυκλοφορίας.

Jacula Band

 

   Η χρήση πολύ εξελιγμένων effects για την εποχή που φέρεται πως κυκλοφόρησε μπορεί να αντικρουστεί από το γεγονός ότι η Doris Norton υπήρξε από τις πλέον επαναστατικές μορφές της σύγχρονης ηχοληψίας. Το εξώφυλλο όμως του άλμπουμ φέρεται να ανήκει σε κάποιο κομίστα που το σχεδίασε αρκετά χρόνια αργότερα από την φερόμενη σαν χρονιά κυκλοφορίας του άλμπουμ.

 

   Επίσης, οι ιστορίες σχετικά με τις ηχογραφήσεις των τραγουδιών σε διάφορα κάστρα, επαύλεις και πύργους, εγείρει ερωτήματα, καθώς το στήσιμο των υποδομών για τη δημιουργία ενός τέτοιου άλμπουμ θα απαιτούσε ένα τεράστιο για την εποχή κόστος. Παρόλα αυτά όμως το συγκεκριμένο άλμπουμ παραμένει ένα μνημείο της σκοτεινής πλευράς του progressive ήχου.

Jacula CD reissus inner

 

   Ένα άλλο γεγονός που αμφισβητεί την αυθεντικότητα των όσων υποστηρίζει ο Bartoccetti γι αυτήν την κυκλοφορία, είναι η διανομή του εν λόγω άλμπουμ. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του το άλμπουμ κόπηκε σε 33 promo κόπιες, οι οποίες στάλθηκαν σε μουσικούς και ηχολήπτες και σε ακόμα 300 κόπιες, οι οποίες και εστάλησαν σε μοναστήρια και θρησκευτικές σέκτες. Παρόλα αυτά, όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει εμφανιστεί στους κύκλους των συλλεκτών ούτε μία αυθεντική κόπια αυτής της κυκλοφορίας (που να φέρει την σφραγίδα του label Gnome, που ανήκει στην μπάντα, σύμφωνα με τα λεγόμενα της).Οι συλλέκτες βινυλίων έμαθαν για το συγκεκριμένο άλμπουμ (αλλά και για το επόμενο άλμπουμ της μπάντας) μέσα από τις "επανακυκλοφορίες", σε περιορισμένο τιράζ, της ιταλικής Black Widow Records, που έφερε στην επιφάνεια αυτό το μουσικό διαμάντι.

 

   Όποια κι αν είναι η αλήθεια, είναι βέβαιο ότι το « In Cauda Semper Stat Venenum» είναι ένα άριστο δείγμα horror progressive music, που για τους ψαγμένους του είδους θα αποτελέσει σίγουρα την απόλυτη ηχητική πρόκληση.

 

Jacula Cd sleeve

   Σύμφωνα με τις σημειώσεις του άλμπουμ, σε αυτό συμμετείχαν οι:

 

Antonio Bartoccetti (guitar, bass, vocal)

Doris Norton (drums)

Charles Tiring (church organ, harpsicord, Moog synthesizer, vocal)

Franz Partheny (medium/spiritual guide)

Fiamma Dallo Spirito (a.k.a. Doris Norton) (vocal, violin, flute)

 

 

Το tracklist του άλμπουμ είναι:

 

1. Ajtus (4:06)

2. Magister Dixit (10:30)

3. Triumphatus Sad (3:35)

4. Veneficium (2:21)

5. Initiatjo (6:49)

6. In Cauda Semper Stat Venenum (10:05)

 

 

Γιώργος Παρδάλης

 

 

Μουσική Χρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες