Αναδρομή σε τραγούδια που σημάδεψαν την μουσική ιστορία του τόπου και όχι μόνον. Πώς δημιουργήθηκαν, πώς ενεπνεύσθηκαν από τους δημιουργούς τους και τι ρόλο διαδραμάτισαν στην εποχή τους.
Ενδέκατη αναδρομή, δεκαετία του '60 Τίτλος: "Η Πιο Μεγάλη Ώρα Είναι Τώρα" του 1967 Μουσική & Στίχοι: Άκης Πάνου Ερμηνεία: Γιώτα Λύδια
Πρέπει να απαγορευτεί δια νόμου, μερικά τραγούδια να τραγουδιούνται από άλλους τραγουδιστές εκτός της πρώτης εκτέλεσης. Αυτό ισχύει για την ερμηνεία από τη Γιώτα Λύδια στο τραγούδι σταθμό, «Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα». Εδώ η φωνή της «Κυρίας» Λύδιας -όπως αποκαλείται στους κύκλους των τραγουδιστών- είναι ανατριχιαστικά καθοριστική και τονίζει τη σημασία των στίχων, όπως τους εμπνεύστηκε ο «φιλόσοφος» της μουσικής Άκης Πάνου. Ερμηνεία που σου καθιστά σαφές το νόημα του τραγουδιού και σε κάνει να ζεις μέσα σ’ αυτό, σαν πρωταγωνιστής μιας υπερβατικής δημιουργίας.
Αυτός είναι ο Άκης Πάνου, ένας σύγχρονος φιλόσοφος που εφάρμοζε στη ζωή του όλα τα πιστεύω του μέχρι και το Τέλος ...! Από το 1958 μέχρι και το στερνό έργο του έγραφε μόνος του και τα τραγούδια και τους στίχους του, μέσα σ' ένα συνεχή πόλεμο με το κατεστημένο είτε των δισκογραφικών, είτε της κοινωνίας. Είχε τις δικές του αυστηρές αρχές, που δεν τις πρόδωσε ποτέ και για τις οποίες πλήρωσε μέχρι το άδικο τέλος του. Αδικήθηκε, πολεμήθηκε και σπιλώθηκε άδικα από την ίδια την κοινωνία, όταν τα δικαστήρια για ένα έγκλημα τιμής, που ο ίδιος παραδέχτηκε ότι διέπραξε, δεν αναγνώρισαν καθόλου το πολιτισμικό του έργο, ούτε τον πρότερο έντιμο βίο του. Το δικαστήριο απεφάνθη ότι: «ο κατηγορούμενος δεν πρόσφερε, και ιδιαίτερα στα πολιτισμικά πράγματα του τόπου και κατείχε παράνομα στο σπίτι του δύο όπλα». Καταδικάστηκε σε ισόβια το 1999 και μετά ένα χρόνο πέθανε από καρκίνο. Έφυγε από τη ζωή στις 07/04/2000 στο Ευγενιδιο Θεραπευτηριο αφήνοντας πίσω του βαριά κληρονομιά. Δικηγόρος του αντίδικου ήταν ο γνωστός Καπερνάρος, που κάνοντας την «δουλειά του» είπε ότι τα τραγούδια του είναι παρωχημένα.
Ο Άκης Πάνου δισκογράφησε περίπου 200 τραγούδια, ενώ πάνω από 800 έμειναν στο συρτάρι του. Στις μεγάλες επιτυχίες του συγκαταλέγονται: «Η πιο μεγάλη ώρα», «Η ζωή μου όλη», «Δεν κλαίω για τώρα», «Ρολόι-Κομπολόι», «Νά είχα το κουράγιο», «Στον σταθμό του Μονάχου», «Αχαριστία», «Το θολωμένο μου μυαλό», «Είδα τα μάτια σου κλαμένα», «Θα κλείσω τα μάτια», «Παράνομη αγάπη», «Ασφαλώς και δεν πρέπει», «Γιατί κακούργα πεθερά», «Και τί δεν κάνω», «Εγώ καλά σου τά'λεγα», «Ήταν ψεύτικα», «Για κοίτα με στα μάτια», «Χαροκόπου», «Θέλω να τα πω», «Εφτά νομά σ'ένα δωμά», «Γιατί καλέ γειτόνισσα», «Τρελός», «Παρόν», «Ήταν όλα ψεύτικα», «Πήρα απ'το χέρι σου νερό», «Δεν θέλω τη συμπόνια κανενός» κ.ά.
Το 1985 ο Άκης Πάνου θα κάνει κάτι μοναδικό για τα παγκόσμια δεδομένα. Θα κυκλοφορήσει ένα δισκάκι 45 στροφών με τον τίτλο «ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ 100% ΠΡΟΒΑ» και θα συμπεριλάβει σε αυτό δυο τραγούδια του, το «Πες μου Παππού» και το «Πριν, τώρα, πάντα» τα οποία ηχογράφησε και ερμήνευσε μόνος του, παίζοντας την μουσική με όργανα που κατασκεύασε ο ίδιος.
Εδώ έχουμε ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια –κορυφαία περιγραφή ερωτικής πράξης-ερμηνευμένο από την Γιώτα Λύδια. Ένα υπόδειγμα, μάθημα για νέους σύνθετες στιχουργούς και κυρίως ερμηνευτές. Κρίμα που οι σύγχρονοι λόγιοι της πατρίδας μας ντραπήκαν να παραδεχτούν ποσό μεγάλος ποιητής ήταν.
Σπύρος Γκάλτσας
Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα η ώρα που γεννιέται η ζωή η ώρα που ταιριάζει η αναπνοή σου μαζί με την δική μου αναπνοή Κι αν είναι η αρχή στην κατηφόρα η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα η ώρα που μου σβήνεις τον καημό η ώρα που και η σκέψη μου πεθαίνει και που δε θέλω να 'χει τελειωμό Κι αν είναι η αρχή στην κατηφόρα η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα η ώρα που μ' αρέσει να πονώ η ώρα που σου δίνω την ψυχή μου χωρίς να νοιώθω τίποτα φτηνό Κι αν είναι η αρχή στην κατηφόρα η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.