Ήταν τέλη της δεκαετίας του ’60, ακόμα οι θάλασσες της Αρετσούς γέμιζαν κόσμο, ήταν καθαρές. Εκεί κάπου, λίγο μετά την Εξπρές, με πήγε μια Κυριακή ο μπαμπάς για μπάνιο. Μικρός ήμουν, λίγα θυμάμαι. Μερικές ψαροταβέρνες, ανθρώπους που κάναν μπάνιο με κάτι άκομψα μαύρα μαγιό, σαν να τα κλέψαν από τίποτα γίγαντες, τηγανητές πατατούλες, το χτύπημα του μπαμπά στο πιάτο να φωνάξει το γκαρσόνι- που όταν κρυφά το επανέλαβα να δω αν ακούσει, τις έφαγα- και…. «Τα Καβουράκια» να τσιρίζουν από ένα άθλιο ηχείο στο υπόστεγο του μαγαζιού. Δεν ξέρω πόσο ιδανική ήταν αυτή η πρώτη επαφή με το τραγούδι, εκείνο που μ’ έκανε όμως εντύπωση ήταν πως όλοι το σιγοτραγουδούσαν. Σαν κάποιος αρχαίος χορός σε τραγωδία, σαν να θελαν οι μούσες να χαϊδέψουν τα αυτιά των λουόμενων! Πράματα που μόνο ένας Τσιτσάνης μπορεί να κάνει! Να ενώσει το αρχαίο με το νέο, να μπει σε καρδιές μικρών και μεγάλων ταυτόχρονα, να τον «ψάλουν» όλοι, ομαδικά!
Είναι παιδικό τραγουδάκι ή δεν είναι τα καβουράκια ; Αυτό ακόμα δεν το απάντησα. Εγώ το χω για παιδικό. Οι στίχοι του όμως; Κάθε άλλο παρά παιδικοί είναι. Βλέπετε η βασανισμένη Ευτυχία δεν έγραφε για παιδιά. Γρήγορα η ζωή την μεγάλωσε βίαια, σκότωσε μέσα της κάθε τι παιδικό. Αυτή η ίδια ήταν που αγαπούσε στα νιάτα της ροζ περιπετειούλες, όπως η καβουρίνα μας. Αυτά ζούσε, αυτά έγραφε. Από την άλλη τι να πεις για τον σκληρό και ισχυρό τότε Τσιτσάνη που της έκλεψε τον στίχο μαζί με πολλούς ακόμα και είπε ότι είναι δικός του. Τέτοια πολλά γινόταν τότε. Η ουσία είναι ότι μας έμειναν τα καβουράκια σαν μια πολύτιμη κληρονομία που την θυμόμαστε ομαδικά σαν λαός πια, όταν για παράδειγμα δανειζόμαστε την μελωδία κάνοντας την σύνθημα για τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές μας επιτυχίες (οι καβουρίνες «σήκωσαν το τιμημένο»).
Μ’ αυτά και μ’ αυτά τα καβουράκια αγέρωχα τραγουδιούνται μέχρι τις μέρες μας, από μικρούς και μεγάλους. Όπως τότε, όπως πάντα! Το τραγούδι γράφτηκε το’51, πρωτοτραγουδήθηκε από τον Τάκη Μπίνη, τη Μπέλλου, τον Γιάννη Τατασσόπουλο, και τον Βασίλη Τσιτσάνη αλλά έγινε γνωστό από ταινία με τον Χατζηχρήστο το’55 όπου εμφανίζονται ο ίδιος, ο Τσιτσάνης και η Νίνου να το τραγουδούν στην περίφημη ταβέρνα του «Τζίμη του Χονδρού».
Εμείς εδώ έχουμε την ηχογράφηση που έγινε περισσότερο γνωστή στο κόσμο, από τον Καζαντζίδη τη Μαρινέλλα και τη Γιώτα Λύδια. Είναι άλλωστε και αυτή που άκουσα και γω τότε στην ψαροταβέρνα. Η ηχογράφηση έγινε το 1965 και ο Στέλιος εκτοξεύει στους ουρανούς το τραγούδι του Τσιτσάνη με την μεγαλειώδη ερμηνεία του!
Γκάλτσας Σπύρος
Στου γιαλού τα βοτσαλάκια κάθονται δυο καβουράκια έρμα παραπονεμένα κι όλο κλαίνε τα καημένα
Κι η μαμά τους η κυρία καβουρίνα πάει τσάρκα με το σπάρο στη Ραφήνα κι όλο κλαίνε τα καβουράκια στου γιαλού τα βοτσαλάκια
Πάει ο κάβουρας το βράδυ βρίσκει το τσαρδί ρημάδι ψάχνει για τη φαμελιά του και τραβάει τα μαλλιά του
Βάζει πλώρη κούτσα κούτσα στη Ραφήνα να πετύχει την κυρία καβουρίνα κι όλο κλαίνε τα καβουράκια στου γιαλού τα βοτσαλάκια
Το ξημέρωμα ροδίζει και ο κάβουρας γυρίζει δίχως τη συμβία πάλι κούτσα κούτσα στ' ακρογιάλι
Με το σπάρο τον ξενύχτη στη Ραφήνα παίζει τώρα στα ρηχά η καβουρίνα κι όλο κλαίνε τα καβουράκια στου γιαλού τα βοτσαλάκια
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.