Μουσική - Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης Ερμηνεία: Μαρίκα Νίνου
Πριν από μερικές μέρες έγινα μάρτυρας μια συνομιλίας μεταξύ κάποιων γνωστών, με θέμα τα παλιά λαϊκά. Εκεί λοιπόν που γινόμουν κοινωνός απόψεων και σκοροφαγωμένων γνώσεων, ερωτώμαι άξαφνα, αν γνωρίζω την ιστορία της Βαλεντίνας του Μητσάκη. Αιφνιδιασμένος και χωρίς να πολυσκεφτώ απαντάω ξερά «όχι». Τότε εισπράττω την νέα... αυτή γνώση, σαν ένα σχολιαρόπαιδο γεμάτο άγνοια ανοίγοντας τα αυτιά μου με απορία. «Για την Τερέσκοβα τόγραψε ο Σμυρνιός», μου κοπανάει ο φίλος με ύφος τουλάχιστον πρυτάνεως εν διδασκαλεία. Σαν να μου λεγε, «πως εσύ ρε εξυπνάκια το αγνοείς;». Με την ουρά στα σκέλια αναγκάζομαι συγκαταβατικά να ασπαστώ την γνώση... χωρίς καλά-καλά να το σκεφτώ Λέω μέσα μου «Λες ρε γαμώτο; Βλέπεις που τον άφησες τον Μητσάκη αδιάβαστο. Να τώρα, έστειλε την Βαλεντίνα με τον Σπούτνικ στο φεγγάρι και συ σαν χάνος γνέφεις μπροστά στην θαυμαστή του γνώση!» Τότε που περνούσαν όλα αυτά από τη σκέψη μου πραγματικά δεν είχα ιδέα ότι η Βαλεντίνα του Σμυρνιού έγινε δεκατρία ολόκληρα χρόνια πριν η Τερέσκοβα εκτοξευθεί στο διάστημα.
Διαβάζοντας λοιπόν σαν καλός μαθητής μαθαίνω τα έξης θαυμαστά: Ο Γιώργος Μητσάκης συνθέτει την Βαλεντίνα και την ηχογραφεί με την Νίνου το 1950. Η Βαλεντίνα Τερέσκοβα καμάρι της Σοβιετικής Ένωσης από εργάτρια σε υφαντουργείο και ερασιτέχνιδα αλεξιπτωτίστρια, έγινε η πρώτη γυναίκα στον πλανήτη που ταξίδεψε στο διάστημα στις 16 Ιουνίου του 1963 με το περίφημο διαστημόπλοιο Βοστόκ 6. Όταν τα διάβασα όλα αυτά, ένιωσα σαν να με χτύπησε στο πρόσωπο μια βρεγμένη πατσαβούρα. «Φα την εξυπνάκια!» είπα «δεκατρία χρόνια ρε ανόητε και το αγνοούσες» σκέφτηκα « άντε τώρα συμμάζεψε το». Τίποτα, στις περιπτώσεις αυτές, καλύτερα να μην λες κάτι, ούτε να ξαναφέρεις την κουβέντα στο πονεμένο θέμα. Κάτσε άκου το τραγούδι. Απόλαυσε την μελωδία του μεγάλου Σμυρνιού συνθέτη και γιατί όχι, μάθε ακόμη μερικά για αυτόν.
Βλέποντας λοιπόν σήμερα την Βαλεντίνα του Μητσάκη, θα απορήσουμε ακούγοντας τους στίχους πόσα αυτονόητα για σήμερα, ήταν μακρινό μέλλον για τότε! Μέσα στα επόμενα 15 χρόνια η ηρωίδα όχι μόνο φόρεσε παντελόνια αλλά πέταξε και στο διάστημα. Οι Αμερικανοί τότε σκάσαν. Οι κονσερβοποιημένοι σοβιετικοί, τους φορέσαν τα γυαλιά. Εκείνοι στείλαν γυναίκα στα αστέρια και αυτοί ακόμα ψάχναν πως θα γράφουν στα τεφτέρια τους χωρίς βαρύτητα. Πάνω σ΄αυτο, υπάρχει μια γουστόζικη ιστοριούλα που διαδόθηκε τότε. Δεν ξέρουμε αν είναι αλήθεια, αλλά έχει γούστο να την θυμηθούμε. Είχαν λοιπόν πρόβλημα οι φαφλατάδες γιάνκηδες, όταν φεύγαν από την βαρύτητα της γης δεν γράφαν τα στυλό τους, επειδή το μελάνι μέσα αιωρείτο. Έδωσαν 12,5 δις δολάρια, σε υπερφίαλες έρευνες, για να λύσουν τον γρίφο. Την ίδια στιγμή, οι ρώσικες αλεπούδες έγραφαν με απλά μολύβια, γελοιοποιώντας τους αφελείς γιάνκηδες.
Όσο για την Βαλεντίνα, ήταν και παρέμεινε διαχρονική επιτυχία–διασημότητα ένθεν κα κείθεν!
Σπύρος Γκάλτσας
Αχ Βαλεντίνα αχ βρε τσαχπίνα μόρτικα κομμένα τα μαλλιά σου σαν αγοροκόριτσο η μηλιά σου έχεις κούρσα και σωφάρεις κι όπου θέλεις ρεμιζάρεις έγινες και σωφερίνα κι όπως πας σε λίγα χρόνια Ι θα φορέσεις παντελόνια Βαλεντίνα Βαλεντίνα
Αχ Βαλεντίνα αχ βρε τσαχπίνα είσαι μια μποέμισσα σπουδαία κάνεις την πιο όμορφη παρέα στα μπουζούκια σαν πηγαίνεις και χασάπικο χορεύεις ξετρελαίνεις την Αθήνα κι όλοι οι μάγκες σ’ αγαπούνε ι και παντού σε συζητούνε Βαλεντίνα Βαλεντίνα
Έχεις κούρσα και σωφάρεις κι όπου θέλεις ρεμιζάρεις έγινες και σωφερίνα κι όπως πας σε λίγα χρόνια Ι θα φορέσεις παντελόνια Βαλεντίνα Βαλεντίνα
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.