Δημοσιεύθηκε : Παρασκευή, 21 Δεκεμβρίου 2012 02:37
Κάθε τραγούδι και μια ιστορία. Pt30 (Ύμνος της «ωραίας» αλητείας)
Τίτλος : Ύμνος της «ωραίας» αλητείας.
Τριακοστή αναδρομή δεκαετία ‘80
Τίτλος: «Aδιόρθωαναρχί»
Μουσική: Άκης Πάνου
Στίχοι : Άκης Πάνου Ερμηνεία : Άκης Πάνου.. και λοιποί.
«Είμαι αναρχικός με την πραγματική έννοια του όρου και όχι του βιτρινοθραύστη. Έχω δικό μου κόμμα, του οποίου είμαι ιδρυτής, αρχηγός και μόνος οπαδός. Προσπαθώ να βάλλω εναντίον αυτού του συστήματος με το μόνο μέσον που διαθέτω: τη συνεχώς διαμορφούμενη λογική μου». Άκης Πάνου.
Όταν για πρώτη φορά ήρθα σε επαφή με το έργο του Άκη Πάνου, ο κόσμος που είχα στο μυαλό μου για τη μουσική άλλαξε καθοριστικά. Η ψαγμένη μουσική αντίληψη και θέση που είχε ο φιλόσοφος-σύνθετης, έπεσε σαν βάλσαμο στην λογική μου. Ο Πάνου ήταν ένας τέλειος συνθέτης και, παράλληλα, ένας άριστος ποιητής. Και, όχι άδικα, χαρακτηρίζεται σαν ένας ασυμβίβαστος λαϊκός διανοούμενος.
Το 1982 το έργο του Άκη Πάνου «Θέλω να τα πω» τον έκανε ευρέως γνωστό στο πανελλήνιο. Μέχρι τότε μόνο σκόρπια τραγούδια του – αριστουργήματα - μπορούσε να ακούσει κάποιος. Το πρώτο ολοκληρωμένο ποιητικό και μουσικό έργο του, καθώς και η μοναδική αξία του σαν άνθρωπος έγιναν έκδηλες και γνωστές τότε, για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό. Μέσα σ’ αυτή τη μουσική συλλογή είναι και το πιο μάγκικο και παράλληλα ανατρεπτικό τραγούδι της σύγχρονης εποχής. Το «Aδιόρθωαναρχί». Ο Πάνου επινοεί και εκφράζεται με στίχους που περιέχουν μάγκικα κομμένες λέξεις. Φυσικά και είναι πρωτοπόρος! Στο δίσκο υπάρχει ακόμα ένα τραγούδι το «εφτά νομά σ’ ένα δωμά», γραμμένο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία και τραγουδήθηκε και κακοποιήθηκε κατά τη γνώμη μου από πολλούς (βλέπε Τερζή). Τον δίσκο «Θέλω να τα πω» ερμήνευσε ο Νταλάρας, που εκείνη της εποχή ήταν στο απόγειο της καριέρας του. Υπήρξε διαφωνία για το εξώφυλλο του δίσκου μεταξύ τους. Ο Πάνου δεν ήθελε πρόσωπα στο εξώφυλλο, ο Νταλάρας πήγε και κοτσάρισε τα μούτρα του. Αποτέλεσμα η δίκαιη και έντονη δυσαρέσκεια του Πάνου και η διαμάχη τους επί διετία. Ο Πάνου γενικά είχε μια διαρκή διαμάχη με το μουσικό-δισκογραφικό κατεστημένο, που ήταν πάντα ενάντια στη καλλιτεχνική λογική του.
Παρουσιάζουμε το τραγούδι σε δύο εκτελέσεις. Η μία είναι από τον ίδιο τον συνθέτη, όταν το ηχογράφησε ζωντανά και περιέχεται στον δίσκο «Επειγόντως» του 1989, από παραστάσεις που έδινε μαζί με τον Ρασούλη. Η δεύτερη εκτέλεση είναι από ομάδα καλλιτεχνών σε συναυλία αφιέρωμα για τον Άκη Πάνου το 2011. Μέσα σ’ αυτούς φαίνεται και ο Γιάννης Ντουνιάς (ο κύριος με το μπεζ σακάκι). Είναι γουστόζικη η ιστοριούλα με τους δύο άντρες. Κάποια εποχή πριν χρόνια (το ’72, μη μας πουν και άσχετους), όταν ζούσε ακόμα ο Πάνου , ο Ντουνιάς ηχογράφησε κάποια τραγούδια του, ήδη γνωστά, αλλά και δύο καινούρια. Όταν βγήκε από το στούντιο ο τραγουδιστής, ρωτάει τον Πάνου «Πώς τα είπα δάσκαλε;». Ο συνθέτης του απαντά «Πολύ ωραία! Άλλα μπορείς να μου πεις κάτι;», «Τι, δάσκαλε;» ρωτάει ο Ντουνιάς. «Έχεις πονέσει ποτέ στη ζωή σου;» ρωτάει ο Πάνου, «Όχι» αποκρίνεται ο Ντουνιάς, «Φαίνεται παιδί μου!» λέει ο συνθέτης.
Ιδού λοιπόν το μάγκικο, «Aδιόρθωαναρχί».
Σπύρος Γκάλτσας
Μαθημέ στις κακουχί άιντε φτου κι απ΄ την αρχή τις κουβέ και πειθαρχί αδιόρθω αναρχί
Μαθημέ στις κακουχί άιντε φτου κι απ΄ την αρχή τις κουβέ και πειθαρχί αδιόρθω αναρχί
Δεν προσκύ ποτέ κανέ λένε όχι λέω ναι στην κρεμά έχω ανέ με κηδέ και ζωντανέ
Δεν προσκύ ποτέ κανέ λένε όχι λέμε ναι στην κρεμά έχουμ΄ ανέ μας κηδέ και ζωντανέ
Τι με νοιά αν θα πεθά θα πεθά που θα πεθά δεν τρομά ο μελλοθά με σταυρό και γολγοθά
Τι μας νοιά αν θα πεθά θα πεθά που θα πεθά δεν τρομά οι μελλοθά με σταυρούς και γολγοθά
Μαθημέ στις κακουχί άιντε φτου κι απ΄ την αρχή τις κουβέ και πειθαρχί αδιόρθω αναρχί
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.