Ο Σπύρος Γκάλτσας του Noizy επιχειρεί εδώ και μερικούς μήνες μία αναδρομή σε τραγούδια που σημάδεψαν την μουσική ιστορία του τόπου κι όχι μόνον.
Πώς δημιουργήθηκαν, πώς ενεπνεύσθηκαν από τους δημιουργούς τους και τι ρόλο διαδραμάτισαν στην εποχή τους.
Εικοστή πέμπτη αναδρομή Δεκαετία του '90 Τίτλος: "Αυτή η νύχτα μένει" Μουσική & Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης Ερμηνεία : Δήμητρα Παπίου
"Βγήκες για να σεργιανίσεις την ζωή νωρίς-νωρίς , μα ήταν τύχη να μ'αφήσεις μεσονύχτι ώρα τρεις", Μάνος Ελευθερίου
Όταν πρωτοάκουσα την Δήμητρα Παπίου ένοιωσα μια φυσική απέχθεια, όπως όταν μετά από χρόνια άκουσα την Λίτσα Γιαγκούση και την Πάολα, είπα, μια ακόμα τραγουδίστρια γλάστρα. Δεν μπορούσα με τίποτα να φανταστώ την μετέπειτα εξέλιξη. Παρόλ'αυτά υπήρξαν φίλοι, που μου επέστησαν την προσοχή στη φωνή της επιμένοντας ότι έχει να δώσει. Μετά εξαφανίστηκε, οι φίλοι μιλούσαν για κάποιο έρωτα, που την απομάκρυνε από το τραγούδι. Είπα μέσα μου καλύτερα, γλυτώσαμε. Και να η έκπληξη μετά από χρόνια η Παπιού αναδύεται από το αριστούργημα του Κραουνάκη "Αυτή η νύχτα μένει". Αφού το σάστισμα μου ήταν τέτοιο, που χρειάστηκε να ανατρέξω σε παλιότερες ηχογραφήσεις της για να πειστώ ότι δεν είναι κάποια συνωνυμία. Ναι λοιπόν, ήταν αυτή η Παπίου, που με το άριστο δέσιμο ήχου, στίχων και ερμηνείας του μάστορα Κραουνάκη μ' έκανε να αναθεωρήσω, έμεινα εμβρόντητος και είπα, ναι είναι ισάξιο του Χατζηδάκη, τέτοια ίχνη αφήνει στις αισθήσεις! Ο Κραουνάκης όταν συνέθεσε το τραγούδι ήδη είχε στην πλάτη του δώδεκα χρονιά δημιουργίας. Η μέχρι τότε πορεία του ήταν εκρηκτική, όπως άλλωστε και η κατοπινή. Ο Σταμάτης το έχει μέσα του, απόδειξη είναι και η επιλογή της Παπίου στο συγκεκριμένο κομμάτι. Το τραγούδι αποτελεί το κύριο μουσικό θέμα της ομώνυμης ταινίας και η τραγουδίστρια (Αθηνά Μαξίμου), που πρωταγωνιστεί στην ταινία μέσα σ'ένα ντελίριο ανεκπλήρωτων ονείρων με φόντο τις φτωχογειτονιές τις πρωτεύουσας και μέσα σε μια νιρβάνα απόγνωσης ερμηνεύει αξέχαστα το κομμάτι. Ένα τραγούδι φθοράς, decadence όπως λεν κι οι Γάλλοι. Ένα τραγούδι, που μόνο μια φωνή σαν της Δήμητρας Παπίου θα μπορούσε να ερμηνεύσει. Φωνή άλτο, κουρασμένη από άδικα ξενύχτια, βραχνή από τσιγάρα και καπνούς. Οι εισαγωγικοί στίχοι του Μάνου Ελευθερίου περιγράφουν επιγραμματικά την υπόθεση της ταινίας. Το τραγούδι είναι σταθμός στον ερωτισμό του Σταμάτη Κραουνάκη. Ένας φόρος τιμής στους ξεχασμένους εραστές, χαμένους στην ζέστα των σωμάτων τους. Διωγμένους από κάθε ευυπόληπτο πολίτη, που τους κοιτά ζηλόφθονα και τους εξοστρακίζει στο πυρ το εξώτερον, στο ανάθεμα της μαύρης ηδονής που ποτέ δεν αξιώθηκε... Όπως λέει η ίδια Δήμητρα Παπίου, "αυτό το τραγούδι το τραγούδησα με πολύ εσωτερική ησυχία. Δεν είχα ανάγκη να κάνω επίδειξη φωνής, κάτι που κάνουν δυστυχώς πολλοί καλλιτέχνες. Για μένα τέχνη είναι να μπορείς να μεταφέρεις το συναίσθημά σου και να αγγίζεις την ψυχή του συνανθρώπου σου. Το να δείχνουμε πόσο καλά πατάμε τις νότες δεν είναι ουσιαστικό για μένα".
Είναι πράγματι μια μεγάλη στιγμή του Σταμάτη Κραουνάκη! Δυστυχώς εδώ στη Θεσσαλονίκη σπάνια έχουμε την ευκαιρία να τον δούμε ζωντανά. Ίσως να πιστεύει ότι τον αγαπάμε λιγότερο! Ο γράφοντας θέλει να πιστεύει ότι ο Σταμάτης -πράγμα που η πορεία του μαρτυράει- είναι απαλλαγμένος από εμπορικές ρετσινιές που κατατρέχουν τους πλειστούς των Αθηνοκεντρικών καλλιτεχνών. Αυτο άλλωστε δείχνει η μουσική του και η εξωστρέφεια του.
Όταν λέει το τραγούδι ο ίδιος Κραουνάκης ζωντανά αλλάζει δύο στίχους: "Τσιγάρα να καπνίσω" (κι όχι να τα σβήσω) και "Έκαιγε Ο Θεός το πριονίδι" (αντί για πέλαγο η φωνή του Καζαντζίδη).
Η μουσική της ταινίας απέσπασε το Βραβείο Μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2000. Στο αφιέρωμα έχουμε την ερμηνεία της Παπίου από το soundtrack της ταινίας, καθώς και μεταγενέστερη ζωντανή ηχογράφηση με πιάνο της νεαρής ταλαντούχας τραγουδοποιού Μόνικας.
"Θα'ρθούνε νύχτες άγριες και φόνισσες, να κλαις γι' αυτά που τώρα περιφρόνησες", Μάνος Ελευθερίου
Σπύρος Γκάλτσας
Πέλαγο να ζήσω δε θα βρω σε ψυχή ψαριού κορμί γατίσιο κάθε βράδυ βγαίνω να πνιγώ ... πότε άστρα πότε άκρη της αβύσσου κάτι κυνηγώ σαν τον ναυαγό τα χρόνια μου σεντόνια μου τσιγάρα να τα σβήσω Αυτή η νύχτα μένει αιώνες παγωμένη που 2 ψυχές δεν βρήκαν καταφύγιο ... κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι να ζήσουν έναν έρωτα επίγειο ... Χάθηκα και γω κάποια βραδιά πέλαγο η φωνή του Καζαντζίδη πέφταν τ' άστρα μες στην λασπουργιά μαύρος μάγκας ο καιρός και μαύρο φίδι μου' γνέφε η καρδιά πάρε μυρωδιά το λάδι εδώ πως καίγεται και ζήσε το ταξίδι Αυτή η νύχτα μένει αιώνες παγωμένη που 2 ψυχές δεν βρήκαν καταφύγιο ... κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι να ζήσουν έναν έρωτα επίγειο ...
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.