Εικοστή δεύτερη αναδρομή Δεκαετία του '90 Τίτλος: "Eπιδρομή Στο Πειραιά" (1990) Μουσική: Μιχάλης Γενίτσαρης Στίχοι: Μιχάλης Γενίτσαρης Ερμηνεία: Μιχάλης Γενίτσαρης
Μέσα στα ελάχιστα διαδεδομένα ρεμπέτικα της κατοχής συμπεριλαμβάνεται και το «Eπιδρομή Στο Πειραιά» του Μιχάλη Γενίτσαρη. Πρόκειται για μια γλαφυρή περιγραφή του μεγάλου βομβαρδισμού του Πειραιά από τους συμμάχους προκειμένου να χτυπήσουν γερμανικούς στόχους, πρόφαση για να καταστρέψουν τον Πειραιά. Αποκαλύπτουμε στοιχεία, που για άλλη μια φορά αποδεικνύουν ότι εμείς οι Έλληνες μόνοι μας είμασταν, μόνοι μας είμαστε και μόνοι θα παραμείνουμε στο πέρασμα της Ιστορίας. Λίγοι τρελοί και απειθάρχητοι Έλληνες!
Πειραιάς 11 Ιανουαρίου 1944. Οι σύμμαχοι βομβαρδίζουν το Πειραιά δήθεν για να διώξουν τους Γερμανούς. Για τρεις ώρες, από τις 12 το μεσημέρι (ώρα που ο κόσμος βρισκόταν στους δρόμους), τα "συμμαχικά" αεροπλάνα, έκαναν στάχτη την πόλη. Στους δρόμους σκορπισμένα πτώματα, φριχτές εικόνες ακρωτηριασμένων παιδιών. Οι δρόμοι κλεισμένοι από ξύλα, κεραμίδια από τις στέγες, αναποδογυρισμένα αυτοκίνητα και λάκκοι, που είχαν ανοίξει οι βόμβες. Τα θύματα υπολογίστηκαν σε 5.500. Σχεδόν όλοι Έλληνες, μόνον 8 ήταν οι νεκροί Γερμανοί στρατιώτες. Ανάμεσα στις χιλιάδες των θυμάτων της μέρας εκείνης, συγκαταλέγονται και 85 μαθήτριες μαζί με τις 15 δασκάλες τους της Δημοτικής Οικοκυρικής και Επαγγελματικής Σχολής Πειραιά, που καταπλακώθηκαν στο καταφύγιο του κτιρίου της Ηλεκτρικής Εταιρείας. Ακόμη 200 μαθήτριες που πέθαναν από ασφυξία στη Γαλλική Σχολή, 70 άτομα στο εστιατόριο του Βίρβου, γωνία Ρέπουλη και Βασ.Κωνσταντίνου, στο κτίριο Ταβλαδωράκη με το "Κοντινένταλ" και αλλού. Ο ναός της Αγίας Τριάδος χτίστηκε το 1850. Το μεσημέρι της 11ης Ιανουαρίου του 1944 βομβαρδίστηκε από τους συμμάχους και κατεστράφη. Μεγάλος αριθμός των νεκρών δεν δηλώθηκε προκειμένου οι συγγενείς να κρατήσουν τα δελτία τροφίμων από τους νεκρούς, με τα οποία δινόταν η μερίδα του συσσιτίου και τα 30 δράμια ψωμιού. Άθικτες έμειναν οι γερμανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου, το αεροδρόμιο, τα Ναυπηγεία Περάματος, μεταξύ αυτών και το μεγαλύτερο, που κατασκεύαζε τσιμεντόπλοια για λογαριασμό του στρατού κατοχής. Ο κατοχικός πρωθυπουργός Ιωάννης Ράλλης διαμαρτυρήθηκε στους συμμάχους για το βομβαρδισμό και τον χαρακτήρισε «πρωτάκουστο κακούργημα». Τις φράσεις αυτές ο σταθμός του Καϊρου όπου βρίσκονταν η εξόριστη κυβέρνηση τις θεώρησε προδοτικές, την ίδια γνώμη είχαν και οι δικαστές που αργότερα καταδίκασαν τον Ράλλη, και θεώρησαν την επιχείρηση «επιτυχή».
Φαίνεται ότι αυτό επιζητούσαν οι Βρετανοί και οι σύμμαχοι, να σπείρουν τον τρόμο και να δημιουργήσουν ανασφάλεια στον κόσμο που ήταν πιστός στο ΕΑΜ και να εξεγερθεί κατά των Γερμανών, που υποτίθεται ότι πρόσφεραν προστασία στους κατακτημένους. Η τακτική αυτή εφαρμόστηκε και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα (Ζάκυνθο, Βόλο, Χίο κ.α.) αλλά και σε άλλες κατακτημένες, από τους Γερμανούς, χώρες. Το Βελιγράδι βομβαρδίστηκε 11 φόρες από τους συμμάχους για τους ιδίους λόγους, όπου πάλι ήταν θύματα Σέρβοι άμαχοι πολίτες και γυναικόπαιδα. Στη περίπτωση της Χίου, το Φεβρουάριο του 1944, ο άμεσος στόχος ήταν το σουηδικό πλοίο «Βίριλ» του Ερυθρού Σταυρού, την ώρα που ξεφόρτωνε τρόφιμα και στο λιμάνι ήταν συγκεντρωμένα εκατοντάδες γυναικόπαιδα. Μερικά αποτελέσματα του παρανοϊκού βομβαρδισμού: δεν έμεινε σχολείο, νοσοκομείο, εκκλησία, καταφύγιο και γενικά χώρος που συγκεντρωνόταν κόσμος, που δεν επλήγηκε. Η καταστροφή σε κόστος, σε προπολεμικές δραχμές, αποτιμήθηκε σε 325 εκατομμύρια. Ο Πειραιάς από την μεγαλοπρέπεια του μεσοπόλεμου βυθίστηκε ολοκληρωτικά στο χάος και έκανε χρόνια να ορθοποδήσει. Κανένα διεθνές δικαστήριο δεν καταδίκασε αυτό το έγκλημα πολέμου, ουδείς τιμωρήθηκε, κάνεις εκπρόσωπος δημοτικής ή άλλης αρχής εζήτησε αποζημίωση και ουδείς αποζημιώθηκε. Αυτοί είναι οι Σύμμαχοι μας και οι Εταίροι μας, να τους χαιρόμαστε!!!
Το τραγούδι το ακούμε ζωντανά από τον ίδιο τον συνθέτη, από ηχογράφηση στη Γερμανία το 1990, μια που δεν ήταν δυνατόν να ηχογραφηθεί την σκοτεινή περίοδο της κατοχής. Για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκε στο δίσκο «Ρεμπέτικα της Κατοχής» του 1980.
Σπύρος Γκάλτσας
Εμάθατε στον Πειραιά επιδρομή μεγάλη γκρεμίσανε τα σπίτια μας πω πω ζημιά μεγάλη Μέρα και νύχτα ρίχνανε μπόμπες τα αρεοπλάνα και χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα Σκορπούσανε το θάνατο και ρίχνανε αράδα και το λιμάνι γκρέμισαν και την Αγιά Τριάδα Μπόμπες πολλές ερίξανε μέσα στο τελωνείο και τον Περαία κάνανε σωστό νεκροταφείο
Το τραγούδι, παρ' όλες τις ενδιαφέρουσες περιπέτειες, περνά στα «χέρια» του Ζαγοραίου, που το μεταφέρει «αλλιώς» στη νέα γενιά της μεταπολίτευσης το 1975.
...ο Μαρκόπουλος πράττει το καλλιτεχνικό του χρέος. Ένα χρέος προς την ίδια την ιστορία. Αφού καταφέρνει και διασώζει μουσικά υπολείμματα που κληροδοτήθηκαν σμιλεμένα από τον χρόνο.
...Ο ποιητής στιγματίζεται από τα γεγονότα, εμπνέεται από την τραγική φιγούρα της σπαράζουσας μάνας και αρχίζει να γράφει τους πρώτους στίχους από τον «Επιτάφιο»....
Το "Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού", μια λαϊκή τραγωδία εμπνευσμένη από τον Εμφύλιο, γράφτηκε το 1961 στο Παρίσι και την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε από το θίασο του Μάνου Κατράκη στην Αθ...
Το κομμάτι είναι μια εξ΄ ολοκλήρου δημιουργία του ταλαντούχου Γιώργου Ζήκα. Επηρεασμένος από το νεολαϊκό ρεύμα του ’80, άρχισε να γράφει τραγούδια μετά τα τριάντα του χρόνια...
Ο Ζουλφί Λιβανελί, είναι μια πολυσήμαντη προσωπικότητα της σημερινής Τουρκίας. Ως συνθέτης μελοποίησε ποιήματα του εξόριστου, αριστερού ποιητή Ναζίμ Χικμέτ.
Θλιβερή επέτειος για την Θεσσαλονίκη! 22 Μαΐου 1963. Στυγνή δολοφονία του φιλειρηνιστή αριστερού βουλευτή, Γρήγορη Λαμπράκη από παρακρατικούς, βασιλοφασίστες.
Είναι πολλές φορές που στο μυαλό του ανθρώπου παλεύουν σκέψεις αντίθετες. Από τη μια το πραγματικό, το αληθές και από την άλλη το παραδοσιακό το τυλιγμένο από ένα μανδύα μύθου.
Το μεγαλείο της λογικής στην Μυθολογία, είναι, ότι η ιστορία με τις Μοίρες είναι πολύ βαθιά φιλοσοφημένη, αυτό όμως δεν το παραδέχονται τα σύγχρονα θρησκευτικά παραμύθια.
«Εμάς ο λαός μας τά’ δινε και μετά τα έπαιρνε πίσω, σήμερα δεν παίρνει τίποτα!», λέει ο Ζαμπέτας για τις αμοιβές των σημερινών τραγουδιστών & δημιουργών.
Πάντα ο Θεός γεννάει Θεό, πανάρχαιος συμβολισμός, ένα παραμύθι που ξεκίνησε από τους Ινδούς. Ακόμα και στις πιο σύγχρονες θρησκείες ο συμβολισμός συνεχίζεται.
Λίγοι γνωρίζουν ότι σε ένα νησί γνωστό για την ομορφιά του αλλά όχι και για την σύγχρονη μουσική του παράδοση, την Νέα Ζηλανδία, συνέβησαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα.
Πως άπλα και χωρίς πολλά - πολλά, ο μάγκας έλυνε το θέμα κρύο, με την αγαπημένη του. Σύνθετης είναι ο μικρασιάτης Τούντας(τα είπαμε για αυτόν στην πριγκηπέσα του).
Συνηθίζουμε πολλές φορές να αναφερόμαστε σε μπάντες χρησιμοποιώντας τον όρο cult. Λίγες είναι όμως στην πραγματικότητα οι μπάντες που παίρνουν επάξια αυτό τον τίτλο.
Το κομμάτι γνωρίζει τεράστια παγκόσμια επιτυχία, πιάνει κορυφή στα αμερικανικά charts και από το 1981 και μετά δεν υπάρχει συναυλία των Rolling Stones χωρίς να ερμηνευθεί η Angie.
Ο Τυφωεύς ήταν το πιο ζόρικο παιδί της Γης. Είχε εκατό κεφάλια και σώματα δράκου με μαύρες γλώσσες, τρομερά χέρια και πόδια, από τα μάτια πέταγε φωτιές, ήταν ψηλότερος κι από τα βουνά.
H ζωή δεν ήταν δίκαιη με τον μεγαλύτερο Γερμανό ερμηνευτή όλων των εποχών και συνέθεσε ένα από τα σπουδαιότερα ερωτικά κομμάτια. Το παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ...
Το εν λόγω σάουντρακ είναι ένα συλλεκτικό πολύτιμο διαμάντι. Σπάνιο, με 2-3 εναπομείναντα αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, που τα έχω δει να φτάνουν και τα 400 ευρώ το ένα.
Το 6ο μέρος των ιστοριών από βινύλιο είναι αφιερωμένο σε ένα άλμπουμ, που κατέχει περίοπτη θέση στη δισκοθήκη μου και αποτελεί ένα πραγματικό κόσμημα για τον αμερικάνικο ήχο.
Έχει ιστορικό ενδιαφέρον με πολλούς παραλληλισμούς με την σημερινή πραγματικότητα, για ορισμένους είναι διασκέδαση και για άλλους αποτελεί πεδίο σκέψης γνώσης.
Κλικάρω απλά το όνομα του συγκροτήματος στο ίντερνετ και διαβάζω, «ιεραποστολικές παραλλαγές για ευλογημένο σεξ» ή «σταθερές αξίες: απλά κι ιεραποστολικά».
Το λαϊκό τραγούδι φτάνει στο απόγειο του, μια και ήταν μια εγγενής ανάγκη κατά την μεταπολεμική Ελλάδα, που ήθελε όσο τίποτα άλλο να τραγουδήσει και να ξεχάσει τις συμφορές.
Eπιλέχτηκε από τους Led Zeppelin ως ο "εκλεκτός". Ήταν η βασική επιλογή των Velvet Revolver. Κι όμως αυτός έκανε το δικό του, διάλεξε το δύσκολο δρόμο.
Για να τον βρείτε στο διαδίκτυο θα πρέπει να δοκιμάσετε και τα τρία ονόματα και πάλι δεν θα μάθετε τα πάντα γι'αυτόν. Όχι επειδή υπάρχει κάποιο κρυμμένο μυστικό, αλλά ...
Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και ...
Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή New Cross, το καλοκαίρι του 1983. Ο Johny Brown έχει την αδερφή του για να μοιράζονται το κοινό τους πάθος ...
Ο δίσκος αποπνέει γαλήνη και ισορροπία ...τα μπασιστικά solos απουσιάζουν, όπως και οι δαιδαλώδεις progressive αλλαγές, που τόσο συνηθίζονται τη σημερινή εποχή.
Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη Zάμπια στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν πολλά στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix.
Η ερμηνεία είναι του Γιάννη πάριου από ένα μοναδικό και σπανιότατο ντοκουμέντο-βίντεο από το Θέατρο της Δευτέρας του 1979. Η ερμηνεία αυτή δεν υπάρχει στην δισκογραφία!
Τα τραγούδια που θα σχολιάσουμε είναι σπάνια, σχεδόν άγνωστα στους αμύητους. Οι λόγοι που έμειναν άγνωστα έκτος από εμπορικοί (δεν πουλούσαν) είναι και πολιτικοί!
Βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1968. Οι 13th Floor Elevators δίχως να το ξέρουν βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Τα προβλήματα με τα ναρκωτικά ολοένα και πληθαίνουν ...
Ιστορίες για δίσκους με άρωμα βινυλίου : O James Ramey,γνωστός και ως Baby Huey υπήρξε ένας από τους καλλιτέχνες που επηρρέασαν όσο λίγοι την hip-hop μουσική.