Μουσική Xρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες

Ιστορίες από Βινύλιο Pt.5 (Τα 4 Επίπεδα Της Ύπαρξης)

   pardalis1974Αρχές δεκαετίας του '70 κάπου στην Αθήνα. Η Χούντα των Συνταγματαρχών καλά κρατεί, αλλά οι νέοι της εποχής εξακολουθούν να βρίσκουν καλλιτεχνικές διεξόδους. Τοπικά συγκροτήματα προβάρουν σε πλυσταριά, υπόγεια ή ακόμα και στο δωμάτιο κάποιου μέλους και ξεσηκώνουν ολόκληρη τη γειτονιά. Η μουσική τους σαφώς επηρρεασμένη από τον αμερικάνικο hard rock και ψυχεδελικό ήχο με τον οποίο έρχονταν σε επαφή μέσα από τα δισκάκια εισαγωγής, που έφταναν στην πρωτεύουσα. Οι Κυριακές ήταν πάντα αφιερωμένες στις αυτοσχέδιες συναυλίες, που οργανώνονταν στις πλατείες και στα πάρκα και στις οποίες γινόταν πραγματικά το έλα να δεις.

 
   Κάπου στον Άγιο Φανούριο Ιλίου έχει δημιουργηθεί ήδη μια τοπική σκηνή της οποίας οι μπάντες έπαιζαν τον λεγόμενο ήχο του San Fanourio. Μια από αυτές τις μπάντες είναι και οι Frog's Eye, μέλη της οποίας ήταν και οι Θανάσης Αλατάς και Χρήστος Βλαχάκης. Οι πρόβες τους γίνονται στα οικήματα ενός τοπικού αγροκτήματος (ναι, υπήρχαν και τέτοια εκεινη την εποχή στην Αθήνα) ενώ η μπάντα παρέμενε συναυλιακά ενεργή με εμφανίσεις σε κινηματογράφους, όπως οι Άλσος, Έλενα, Διάνα, Ίλιον, Ναταλία κ.α.
   pardalis12168 1Στα μέσα του 1974 οι δρόμοι των Αλατά και Βλαχάκη συναντώνται με αυτούς του Μάριου Γιαμαλάκη και Νίκου Δούναβη. Οι δύο πρώτοι μετακομίζουν σε ένα υπόγειο στα Σεπόλια και η πρώτη μορφή των 4 Επιπέδων Της Ύπαρξης είναι γεγονός. Το όνομα της μπάντας πάρθηκε τυχαία από μια αναζήτηση σε ένα φιλοσοφικό λεξικό, ενώ η μουσική και οι στίχοι τους έχουν επιρροές από την αμερικάνικη ροκ μουσική, αλλά και από την ελληνική παραδοσιακή μουσική. Από κοινού αποφασίζουν ότι δεν πρόκειται να εμφανιστούν ποτέ σε κάποιο από τα χορευτικά κέντρα της εποχής, παρόλα αυτά όμως δεν μένουν αδρανείς, αλλά συμμετέχουν στην συναυλία του περιοδικού "ΜΑΝΙΝΑ" για την Κύπρο, αλλά και στον διαγωνισμό νέων συγκροτημάτων της τότε ΕΙΡΤ.
 
   Στις αρχές του 1975 αποχωρεί από την μπάντα ο Νίκος Δούναβης και έρχεται σε αυτήν ο Νίκος Γράψας (ένας από τους καλύτερους Έλληνες μουσικούς κατά τη γνώμη μου), που ήταν μέχρι εκείνη την εποχή κιθαρίστας στους ΠΑΡΑΛΟΣ. Η μουσική των 4 Επιπέδων Της Ύπαρξης σταδιακά αλλάζει και γίνεται πιο ψυχεδελική, με αρκετές βαριές μελωδίες και υπέροχα κιθαριστικά σόλα, ενώ ο στίχος τους παραμένει καθαρά ελληνικός.
 
   pardaliscine optasia 1975Την ίδια χρονιά (1975) τα 4 Επίπεδα Της Ύπαρξης κερδίζουν τον διαγωνισμό της ΕΙΡΤ που είχε ως έπαθλο την συμπαραγωγή και κυκλοφορία των τραγουδιών τους με την δισκογραφική Venus. Η συγκεκριμένη εταιρεία μέχρι τότε κυκλοφορούσε μόνο δίσκους με δημοτικά τραγούδια και λαική μουσική, πράγμα που έκανε τις όλες συνθήκες ηχογράφησης απίστευτα δύσκολες, λόγω έλλειψης γνώσεων τόσο από τους ήχολήπτες όσο και από τον παραγωγό πάνω στον ήχο της μπάντας. Τελικά τα 4 Επίπεδα Της Ύπαρξης μπαίνουν στα Columbia-Emi (Studio III) studios στις 5 & 6 Ιανουαρίου του 1976 και ηχογραφούν το άλμπουμ τους σε Stereo Tape. Το εξώφυλλο είναι παρμένο από σχέδια του Θανάση Αλατά, από την εποχή ακόμα των Frog's Eye, ενώ η φωτογραφία της μπάντας είναι τραβηγμένη στην άδεια τότε πλατεία Μπουρναζίου. Το άλμπουμ κυκλοφορεί επίσημα τον Απρίλιο του 1976, παραμένει όμως στην αφάνεια. Το promotion από πλευράς Venus είναι από μηδαμινό έως ανύπαρκτο, μιας και οι άνθρωποι της εταιρείας δεν είχαν καμιά απολύτως σχέση με την συγκεκριμένη μουσική (το εν λόγω άλμπουμ ήταν η πρώτη και μοναδική rock κυκλοφορία αυτού του label, το οποίο μάλιστα έβαλε λουκέτο μερικά χρόνια αργότερα). Επίσης εκείνη τη εποχή το κοινό είχε περισσότερο στραμμένη την προσοχή του στις πιο γνωστές μπάντες της εποχής όπως οι Sokrates, Πελόμα Μποκιού, Νοστράδαμος και Poll (με τις 3 τελευταίες να συντηρούν περισσότερο το εγχώριο Flower Power κίνημα).
 
   pardalisjdjdhnclΤην ίδια χρονιά οι Βλαχάκης και Γιαμαλάκης φεύγουν για να υπηρετήσουν την στρατιωτική τους θητεία, ενώ στις αρχές του 1977 έρχεται η σειρά του Αλατά να υπηρετήσει στο στρατό. Η μπάντα παραμένει ανενεργή μέχρι και το 1979 που γίνεται μια προσπάθεια επαναδραστηριοποίησης. Ο Γράψας υπηρετεί στον στρατό εκείνη την εποχή, ενώ ο Βλαχάκης λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων βρίσκεται μεταξύ Ελλάδας και Αμερικής. Επιστρατεύονται οι πρώην Frog's Eye, Δημήτρης Κατσικάρης στην κιθάρα και Δημήτρης Κρεμμύδας στα drums, όμως η ατυχία χτυπάει την πόρτα της μπάντας. Πέφτουν θύμα κλοπής δυο φορές, με αποτέλεσμα να χαθεί όλος ο εξοπλισμός τους και έτσι έρχεται άδοξα το τέλος τους σε φιλικό κλίμα.
 
   Οι δρόμοι τους πάντως δεν χωρίζουν μιας και διατηρούν άριστες φιλικές σχέσεις. Ο Νίκος Γράψας είναι πλέον καθιερωμένος μουσικός, συνθέτης και καθηγητής με συμμετοχές σε εξαιρετικούς δίσκους. Ο Χρήστος Βλαχάκης μετακομίζει μόνιμα στην Ολλανδία. Ο Μάριος Γιαμαλάκης βγάζει δύο πολύ καλούς σόλο δίσκους και κινείται μεταξύ Κρήτης και Αθηνών. Ο Θανάσης Αλατάς είναι δημοσιογράφος και μουσικός παραγωγός.
   pardalisjdncjcuchensΠρος τα τέλη της δεκαετίας του '80 ο συγκεκριμένος δίσκος επανέρχεται στο προσκήνιο κυρίως χάρη στο ενδιαφέρον των συλλεκτών βινυλίου. Παρά τον ελληνικό στίχο η μουσική των 4 Επιπέδων της Ύπαρξης αρέσει και αρέσει πολύ. Όλο αυτό το ενδιαφέρον του κόσμου για αυτό το άγνωστο μουσικό διαμάντι οδηγεί τους ιθύνοντες της Wipe Out Records να αγοράσουν τα δικαιώματα επανακυκλοφορίας του δίσκου. Τα αυθεντικά tapes δυστυχώς δεν μπορούν να βρεθούν, μιας και είχαν καταστραφεί μετά το κλείσιμο της Venus. Έτσι επιστρατεύονται οι δύο πρώτες αυθεντικές κόπιες του άλμπουμ. Η επανακυκλοφορία βγαίνει το 1995 και το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εξαιρετικό. Ακολουθούν ακόμα δύο επανακυκλοφορίες του άλμπουμ, σε βινύλιο από την Ikaros Music (2002) και σε CD από την Lion Productions (2009).
 
   H πραγματική αναγνώριση για την μπάντα έρχεται το 2009 όταν ο πασίγνωστος Jay-Z χρησιμοποιεί στο single του "Run This Town" samples από το τραγούδι "Κάποια μέρα στην Αθήνα". Το single φτάνει στο Top-10 και αποφέρει μάλιστα κι ένα βραβείο Grammy στον Θανάση Αλατά, στην μέγιστη στιγμή αναγνώρισης αυτής της πραγματικά αδικημένης μπάντας.
Η σύνθεση των 4 Επιπέδων της Ύπαρξης ήταν:
Βλαχάκης Χρήστος - Τύμπανα
Αλατάς Θανάσης - Κιθάρα
Γράψας Νίκος - Φωνητικά, Κιθάρα
Γιαμαλάκης Μάριος - Φωνητικά, Μπάσο
 
ενώ το tracklist του άλμπουμ είναι:
1. Μεταμόρφη
2. Σαν λιώσουνε τα χιόνια
3. Ο ταχυδρόμος του χωριού
4. Ερημιά
5. Του τρελού η σάλπιγγα
6. Ο αγώνας μας
7. Απογοήτευση
8.Παιδικό τραγούδι
9. Χωρίς τίτλο
10. Κάποια μέρα στην Αθήνα

Γιώργος Παρδάλης
Μusic Velocity
Music is what feelings sound like ...

pardalisepipedayparksias

Μουσική Χρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες