Μουσική Xρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες

Ιστορίες από Βινύλιο Pt.3 (WITCH - Lazy Bones!!)

000-0290497706469

   Ζάμπια, αρχές δεκαετίας του '70. Η χώρα δεν έχει συμπληρώσει καν 10 χρόνια από τη στιγμή που ανεξαρτητοποιήθηκε από την Αγγλία και βρίσκεται σ' έναν πραγματικό μουσικό οργασμό. Το κίνημα του Zamrock, που ξεκίνησε στη χώρα στις αρχές της δεκαετίας του '50 αναβιώνει και οι μουσικοί εντάσουν σε αυτό πολλά από τα στοιχεία του ψυχεδελικού ήχου του Jimi Hendrix, αλλά και του φρέσκου ακούσματος της ψυχεδελικής funk με "αρχιερέα" τον πασίγνωστο James Brown.
 
   000-0witchΚάπου στην επαρχία Copperbelt δημιουργείται το label ΖΑΜ (Zambezi Records), που έμελλε να συνδέσει το όνομα του με μερικούς από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του συγκεκριμένου είδους. Μέσα σε αυτούς συγκαταλέγονται και οι WITCH (όνομα που ουσιαστικά αποτελεί ακρωνύμιο των λέξεων We Intend To Cause Havoc). Το Lazy Bones αποτελεί την τρίτη κυκλοφορία αυτής της μπάντας, την οποία αποτελούσαν οι Boidi Sinkala (drums), Chris Mbewe (lead guitar, vocals,acoustic guitar), Emanyeo Jagari Chanda (vocal, cow bells, marracas), Gedeon Mulenga (bass guitar) και John Muma (rythm guitar with wah wah, vocals). Η μουσική τους δεν μπορεί κάποιος να υποστηρίξει ότι είχε ένα καθαρόαιμο αφρικάνικο στυλ, αλλά ήταν προσανατολισμένη περισσότερο σε πιο Western και Blues μονοπάτια, διατηρώντας όμως την ψυχεδέλεια που χαρακτήριζε το Zamrock, και προσθέτοντας σε αυτήν αρκετή παραμόρφωση και πολλά στοιχεία σκληρού garage, όπως αυτό διαμορφώθηκε κυρίως στο Τέξας στα τέλη της δεκαετίας του '60.
 
   Ο ήχος του Lazy Bones αντικειμενικά δεν είναι και ο καλύτερος. Αν αναλογιστούμε όμως τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί στη Ζάμπια το 1975, αλλά και την μέχρι τότε μουσική παραγωγή από την συγκεκριμένη χώρα μπορούμε να είμαστε επιεικείς. Σίγουρα όμως έχουμε να κάνουμε με ένα πραγματικό διαμάντι ακατέργαστου ψυχεδελικού ήχου.
   000-0zamΟ επίδοξος ακροατής στο άκουσμα του εναρκτήριου "Black Tears" είναι πολύ πιθανό να αδιαφορήσει πλήρως για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Ο ήχος του κάκιστος, τα φωνητικά εντελώς ερασιτεχνικά, ίσως και χειρότερα, και το όλο ηχητικό αποτέλεσμα παραπέμπει μάλλον σε σχολική μπάντα, παρά σε επαγγελματίες μουσικούς. Παρόλ' αυτά η αγάπη των WITCH για αυτό που δημιουργούσαν είναι έκδηλη και σίγουρα μεγαλύτερη από το ταλέντο τους, πράγμα που στη συνέχεια σε αποζημιώνει. Το "Motherless Child" έρχεται για να αποκαλύψει μια μπάντα, που ξέρει να groove-αρει. Το rythm section των Boidi Sinkala και Gedeon Mulenga ηχεί στιβαρό, ενώ τα κιθαριστικά μέρη σε αφήνουν πραγματικά άφωνο. Όταν δε, περνάει ο ακροατής σε τραγούδια όπως το Tooth Factory" και "Havoc" τότε μένει πραγματικά έκπληκτος. Τα στοιχεία του ήχου των Cream, οι ψυχεδελικές πινελιές των Pink Floyd και το Hendrix like παίξιμο παρασέρνουν και τον πιο δύσπιστο. Τραγούδια που πραγματικά αποτελούν παραδείγματα ατόφιου heavy psychο rock ήχου, ακόμα κι αν δεν έχουν την παραγωγή που τους αξίζει. Στο ίδιο στυλ είναι και τα "Little Clown" και "Lazy Bones", για τα οποία μάλιστα πολλοί μουσικοί της εποχής δήλωναν πως αν είχαν ηχογραφηθεί από αμερικάνικες μπάντες την εποχή εκείνη ίσως σήμερα να μιλούσαμε για μνημεία του Heavy Rock ήχου.
 
   Οι WITCH έχουν μια εμφανέστατη δυτικότροπη προσέγγιση στον ήχο τους. Σε αντίθεση με άλλες zamrock μπάντες δε χρησιμοποιούν στα τραγούδια τους χαρακτηριστικά όργανα του αφρικανικού ήχου, παραμένουν όμως ατόφια Αφρικάνοι κυρίως χάρη στη θεματολογία των στίχων τους αλλά και χάρη στην καθαρόαιμη αφρικάνικη προφορά του Chanda.
 
   000-0R-3904149-1348701684-2032Η πολιτική κατάσταση στην μετα-αποικιοκρατούμενη Ζάμπια, που περιγράψαμε παραπάνω, αλλά και το γεγονός ότι οι WITCH ηχούσαν περισσότερο Δυτικοί παρά εγχώριοι, τους δημιούργησε πολλά προβλήματα. Κυνηγήθηκαν πολύ σαν μπάντα και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την τμηματική ηχογράφηση του άλμπουμ τους, που ξεκίνησε στις αρχές του 1973 και ολοκληρώθηκε μόλις μερικούς μήνες πριν την κυκλοφορία του το 1975. Παρά τα προβλήματα στο κομμάτι της παραγωγής, αλλά και του περιορισμένου τιράζ της αρχικής κυκλοφορίας (μιλάμε για ένα ανεξάρτητο label στην Ζάμπια των 70's) το Lazy Bones ηχεί ωμό και αληθινό λες και δημιουργήθηκε από κάποια αντίστοιχη Δυτική μπάντα της εποχής.
 
   000-0backΠέρα από τα όποια λάθη και τις όποιες αστοχίες του, το Lazy Bones αποτελεί ένα άλμπουμ μνημείο για τον ήχο του και ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ που δημιουργήθηκαν ποτέ στην Αφρική. Με τα φτωχά μέσα της χώρας τους και της εποχής, οι WITCH κατόρθωσαν να δημιουργήσουν ένα άλμπουμ γεμάτο ενέργεια, ένα άλμπουμ πραγματικά πορωτικής μουσικής, πλήρως διαποτισμένο από την αγάπη τους γι αυτό που έκαναν. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που κάνει αυτό το μέχρι πρόσφατα άγνωστο μουσικό διαμάντι μοναδικό και εξισώνει τους δημιουργούς τους με σπουδαίους καλλιτέχνες της αφρικανικής ηπείρου όπως ο Chris Zebby ή ο Paul Ngozi.
 
   H πρώτη έκδοση του εν λόγω άλμπουμ είναι δυσεύρετη, με τις τιμές της στις λίστες των συλλεκτών να αγγίζουν απαγορευτικά τριψήφια νούμερα. Όλοι εσείς όμως μπορείτε να το απολαύσετε μέσα από τις επανακυκλοφορίες του στην Shadoks Music (2007, 2010), αλλά και την CD επανακυκλοφορία του από την Q.D.K. Media το 2009.

Lazy Bones tracklist:
Black Tears 5:22    
Motherless Child 3:55    
Tooth Factory 4:33    
Strange Dream 3:14    
Look Out 4:02    
Havoc 5:19    
October Night 4:40    
Off Ma Boots 2:57    
Lazy Bones 4:01    
Little Clown 3:30
 
Γιώργος Παρδάλης
Μusic Velocity
Music is what feelings sound like ...
000-0R-3904149-1348701674-6064

Μουσική Χρονομηχανή & Άλλες Ιστορίες

Facebook Comments