Συναυλίες

loogoo

Ντον Τζιοβάννι στο Ηρώδειο

 
   Η Εθνική Λυρική σκηνή για άλλη μια φορά μας ταξίδεψε στον υπέροχο κόσμο της όπερας, αυτή την φορά μέσα από ένα από τα σημαντικότερα δημιουργήματα του Δυτικού Κόσμου.
 
dongiovanni01
   Ο ακόλαστος Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ δεν είναι απλά ένας άνθρωπος που προσπαθεί να χτίσει την φήμη του ως διάσημος εραστής. Είναι ένας άνθρωπος που θέλει να επιβάλλεται πάνω σε οποιαδήποτε μορφή ζωής, είτε πρόκειται για  γυναικεία παρουσία είτε για ανδρική. Σε αυτή την αριστουργηματική όπερα η βία κυριαρχεί σε όλες τις μορφές της, ενώ η αγάπη απουσιάζει παντελώς. Ο Ντον Τζοβάννι κακοποιεί τους πάντες και τα πάντα, ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό, σε μια προσπάθεια να αγγίξει το υπερφυσικό.

   Οι εποχές όμως έχουν αλλάξει και οι κατώτερες τάξεις είναι έτοιμες να αντισταθούν, να μην δεχτούν αριστοκράτες που, εκμεταλλευόμενοι τη θέση και την τάξη τους, προσπαθούν να ασελγούν και να κινούνται ελεύθερα. Οι χαρακτήρες διχάζονται, πολλές φορές υποκύπτουν στη γοητεία του Ντον Τζοβάννι, πολλές φορές τον αγαπούν και το μισούν ταυτόχρονα, αλλά κάθε φορά αντιμετωπίζουν τον ίδιο τους τον εαυτό και τη δική τους φωτεινή και σκοτεινή πλευρά που μάχεται διαρκώς.

dongiovanni02
 
   Κορύφωση του έργου η στιγμή που η κόλαση απορροφά το Ντον Τζοβάννι, ο οποίος μέχρι και τελευταία στιγμή αρνείται να παραδεχτεί, να μετανιώσει, να αλλάξει. Οι ήρωές μας μετά την αποκάλυψη του τέλους του τυράννου τους, μένουν μετέωροι, μην γνωρίζοντας πώς θα είναι η συνέχειά τους. Η λύτρωση όμως δεν ήρθε, όπως ο καθένας θα περίμενε, αφού βλέπουμε ανθρώπους να σώζονται από έναν προσωποποιημένο τύραννο και να παιδεύονται από χιλιάδες άλλους προσωπικούς.

dongiovanni03   Στο ρόλο του Ντον Τζοβάννι απολαύσαμε το βαρύτονο Διονύση Σούρμπη, που, κατά την προσωπική μου άποψη πάντα, απέδωσε πλήρως το σαρκασμό του ήρωα και τη προσαρμοστικότητα του χαρακτήρα του. Επιβλητικός και σίγουρος, καταλάβαινες γιατί έσπερνε την αμφιβολία μόνο με την εμφάνισή του στο χώρο.  Εξαιρετικά στάθηκε και η Μυρτώ Παπαθανασίου ως Ντόνα Άννα, που μέσα από τη γοητευτική παρουσία της, τη δυναμική της φωνή και την εναρμόνιση των κινήσεών της,  μας συνεπήρε στο δικό της βαθύ πόνο από το θάνατο του πατέρα της. Να αναφέρουμε ότι ίσως να εισέπραξε και το περισσότερο χειροκρότημα. Εύθυμη νότα ο Χριστόφορος Σταμπόγλης, με  τη χιουμοριστική διάσταση που απέδωσε στο Λεπορέλλο, κατάφερε να αγαπηθεί από το κοινό και βοήθησε ουσιαστικά σε μια παράσταση 3,5 ωρών.

   Συμμετείχε η ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με διευθύνοντα το Λουκά Καρυτινό, ο οποίος έδωσε πραγματικά το δικό του τόνο σε όλη την παράσταση. Μέσα από την ένταση που το διακατείχε τόνιζε και πρόσθετε δύναμη σε διάφορα σημεία, όπως στην αποθέωση της εισόδου του Ντον Τζοβάννι στην Κόλαση.

   Το σκηνικό της παράστασης ήταν απόλυτα εναρμονισμένο με τον ιστορικό και μαγευτικό χώρου του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού, γνωστό στον κόσμο ως Ηρώδειο.

   Πάθη, εγωισμοί, βία και προσπάθεια κυριαρχίας και επιβίωσης σε μια εποχή που βίωνε κρίση αξιών. Μήπως αυτό δεν συμβαίνει και στην εποχή που διανύουμε;

Χάρις Μολυβιάτη
 

Συναυλίες

Facebook Comments