Δισκοπαρουσιάσεις

loogoo

Thick As A Brick 2 Whatever Happened To Gerald Bostock?

Thick As A Brick 2
Κυκλοφόρησε 2012
Format CD
Είδος
Ενημερώθηκε στις Δευτέρα, 16 Απριλίου 2012
Είδος Progressive Rock
Εταιρία EMI

Review

01 - From a pebble thrown
02 - Pebbles instrumental
03 - Might-have-beens
04 - Upper sixth loan shrk
05 - Banker bets, banker wins
06 - Swing it far
07 - Adrift and dumfounded
08 - Old school song
09 - Wootton Bassett town
10 - Power and spirit
11 - Give till it hurts
12 - Cosy corner
13 - Shunt and shuffle
14 - A change of horses
15 - Confessional
16 - Kismet in Suburbia
17 - What-ifs, maybes and might-have-beens

   Σαράντα χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρωτοποριακού "Thick as a Brick" από τους Jethro Tull, η ψυχή του συγκροτήματος, Ian Anderson, συνεχίζοντας την προσωπική του καριέρα, παρουσιάζει το δεύτερο μέρος αυτού του έργου. Πριν απ' όλα, μια γρήγορη ματιά στο παρελθόν και ειδικότερα στην κυκλοφορία του πρώτου μέρους. Ένα χρόνο πριν (1971), οι Jethro Tull είχαν κυκλοφορήσει το "Aqualung" που είχε χαρακτηριστεί ως “θεματικό άλμπουμ” ενώ έβαλε μια για πάντα τη ταμπέλα του “progressive rock” στο συγκρότημα. Τα μέλη διαφωνούσαν με όλα αυτά και έπειτα από μια δήλωση του στυλ “αφού θέλουν ένα prog rock θεματικό άλμπουμ, θα το έχουν”, κυκλοφόρησαν το "Thick as a Brick" το οποίο αποτελείται από δύο κομμάτια, που είναι στην ουσία ένα τραγούδι, διάρκειας σαράντα τριών λεπτών. Ήταν αυτό ακριβώς που δήλωσαν, ίσως και κάτι παραπάνω, με χρήση μεγάλης ποικιλίας μουσικών οργάνων και στίχους βασισμένους στην ποίηση ενός μικρού παιδιού, του Gerald Bostock, προϊόν της φαντασίας τους.

   Στο (τότε) παιδί αυτό αναφέρεται και αυτό το άλμπουμ του οποίου ο πλήρης τίτλος είναι "TAAB 2 : Whatever Happened to Gerald Bostock ?". Το παιδί έγινε άντρας πλέον και ο Ian Anderson που αναρωτιέται για το που να βρίσκεται τώρα ο φανταστικός ήρωας του, ρίχνει φως στην ιστορία του και στα όσα έκανε στα χρόνια που πέρασαν. Το νέο εξώφυλλο μπορεί να μοιάζει αρκετά στο πρώτο, όπως και η μουσική προσέγγιση, αλλά τα κομμάτια πολλαπλασιάστηκαν, αν και πάλι ρέουν σαν ενιαίο σύνολο. Στα δύο αρχικά υπάρχει συσχέτιση ακόμα και στους τίτλους και από το πρώτο, με στίχους όπως “Such a rush to grow old and wise” περνάμε χωρίς να το καταλάβουμε στο οργανικό μέρος, με το φλάουτο του να δίνει ρέστα, όπως πάντα.

   Έπειτα απ' το “διάλειμμα” του "Might-have-beens" με απορίες τύπου “τι θα γινόταν αν...” και το εξ ίσου μικρό και εισαγωγικό "Upper sixth loan shark", φτάνουμε "Banker bets, Banker wins". Ένα από τα τραγούδια του TAAB 2 που μπορεί να σταθεί και μόνο του, με πολύ όμορφη μουσική και ιδιότροπους, όπως πάντα, στίχους. Πολύ όμορφες οι εναλλαγές στα solo κιθάρας και φλάουτου, που έχουμε συνηθίσει απ' τις παλιές μέρες των Jethro Tull, στο πρώτο τραγούδι που υπάρχει μια αισθητή παύση στο τέλος του.


   Περίπου το ίδιο συμβαίνει και στο αρκετά όμοιο "Swing it far", με το τέλος του οποίου περνάμε στο τραγούδι στο οποίο γίνεται για πρώτη φορά καθαρή αναφορά στον Gerald Bostock. Ο Ian μας τον παρουσιάζει χαμένο και λυπημένο, χωρίς να έχει πολλά να κάνει, αλλά με πολλά πράματα στο μυαλό του.“Thinking back to the child that he once was / all bread and butter and jam for his tea.” Όπως δηλώνει και ο τίτλος είναι “ανεμοδαρμένος και άναυδος” και οι στίχοι αναμιγνύουν το παρελθόν με το παρόν. “He was your golden boy, he's adrift and dumfounded / with nowhere to go no appointments to keep / He's our little man, he's adrift and dumfounfed / Head on hard pillow, waiting for sleep”. Ενώ μια σκέψη φεύγει στιγμιαία στον πρωταγωνιστή Aqualung, το TAAB 2 συνεχίζεται με το "Wootton Basset town" ένας στίχος του οποίου παραπέμπει στο Aqualung και όσα εξέφραζε μέσα από μερικά τραγούδια σ' αυτό, κυρίως θρησκευτικού περιεχομένου. “My God unheard, unseen, who never thinks to intervene”. Το ίδιο συμβαίνει και στα δύο επόμενα, μικρά σε διάρκεια, τραγούδια που έχουν σαφή αναφορά σε θεούς και δαίμονες, με τον Gerald να είναι “ο ταπεινός κήρυκας” που, μέσα από ραδιοφωνική εκπομπή, προτείνει: “make a pledge and give till it hurts”.

   Οδεύοντας προς το τέλος του δίσκου, μετά τα "Cosy Corner" και "Shunt and Shuffle" με τους σχεδόν ίδιους στίχους, αλλά πολύ διαφορετική μουσική, ακούμε το "A change of horses", το μεγαλύτερο αυτούσιο κομμάτι του δίσκου διάρκειας οχτώ λεπτών. Όπως δηλώνει και ο τίτλος, εδώ υπάρχει μια αλλαγή, μια στροφή για την τελική ευθεία του δίσκου, η οποία “ανακοινώνεται” σε δύο μέρη του ίδιου μουσικού μοτίβου διαχωρισμένο από ένα ορχηστρικό μέρος βασισμένο και πάλι στο φλάουτο. Ο δίσκος θα κλείσει υπέροχα, με τα "Confessional" και "Kismet in Suburbia" να παρουσιάζουν πέντε διαφορετικές “εκδοχές” του Gerald, το κάθε ένα με το δικό του τρόπο, και αργότερα το "What-ifs, maybes and might-have-beens" να δίνει μια πιθανότητα ανατροπής σε όλα.

   “Fresh start, another day...”, αρχίζει κάθε στροφή απ' τις πέντε, και τι καταλήγει να είναι τελικά ο Gerald Bostock; Εκατομμυριούχος τραπεζίτης που ζητάει συγχώρεση; Ψάλτης σε καθολική εκκλησία; Στρατιωτικός, ταλαιπωρημένος, αλλά ζωντανός; Άστεγος, χαρούμενος με τις εμπειρίες του; Ή ένας απλός, κανονικός άνθρωπος χωρίς αισθήσεις και με αποχαυνωμένο εγκέφαλο βουτηγμένος στη ρουτίνα της ζωής στα προάστια; Και τι θα γινόταν αν είχε πάρει μια άλλη απόφαση ή είχε χάσει μια ευκαιρία; Σ' αυτό το κλίμα μας αφήνει το TAAB 2, ένας πολύ ενδιαφέρον δίσκος με εκπληκτική μουσική και δυσνόητους σε πολλά σημεία στίχους. Αυτά είχε να μας πει ο Ian Anderson για το φανταστικό ήρωά του που είχε αφήσει μισό, σαράντα χρόνια πριν, τον Gerald Bostock.

“and your wise men don't know, how it feels to be thick as a brick... two”

Δημήτρης Όρλης

Thick As A Brick 2 Whatever Happened To Gerald Bostock?

No more entries to show...

Items in this compilation

Chronology

Τελευταίες Καταχωρήσεις Καλλιτεχνών

Τελευταίες δισκοπαρουσιάσεις