Βιβλία

Στον Mικρόκοσμο Του Mall

PROSHIKES BOOK3

Τίτλος Βιβλίου: «Στον μικρόκοσμο του Mall»
Συγγραφέας: Δημήτρης Λάλλας
Εκδόσεις: Νησίδες

   Το βιβλίο του Δημήτρη Λάλλα αποτελεί μια άρτια κοινωνιολογική διατριβή. Η δομή του συγκεκριμένου έργου χαρακτηρίζεται από μια μεικτή μεθοδολογική προσέγγιση για την ανάδειξη των αποδεικτικών μέσων του συγγραφέα. Αρχικά, χρησιμοποιούνται κοινωνιολογικά θεωρητικά εργαλεία και ποικιλίες θεωρητικών προσεγγίσεων της Κοινωνιολογικής Επιστήμης. Επίσης, χρησιμοποιείται η μέθοδος του ποιοτικού ερωτηματολογίου για επισκέπτες/πελάτες του αθηναϊκού εμπορικού  πολυχώρου, στο οποίο ερωτηματολόγιο καλούνται οι ίδιοι να σκιαγραφήσουν τη διαλεκτική σχέση μεταξύ εκείνων και του Mall.

   Το πόνημα του Δημήτρη Λάλλα που επιμελήθηκε ο Βασίλης Τομανάς, έχει ως θεματικό πυρήνα την ανάδειξη των κοινωνικών και καταναλωτικών αριθμητών, έχοντας σαν κοινό παρονομαστή τη διαμεσολάβηση της εικόνας. Αναμφίβολα, αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα ανάλυσης για το πώς ανακύπτει η υφή των ανθρώπινων σχέσεων, μέσα σε ένα κλειστό και αυτόνομο σύστημα το οποίο φιλοξενεί κινηματογραφικές αίθουσες, ταχυφαγεία, καφετέριες, παντώς είδους εμπορικά καταστήματα και αίθουσες διασκέδασης. Ο όρος «μικρόκοσμος», αφενός αποκαλύπτει πως τα ακόλουθα συμπεράσματα που θα ανακύψουν, είναι συμπεράσματα που αφορούν την κοινωνιολογική μελέτη του μίκρο-επιπέδου και αφετέρου, υπονοούν πως η εποχή της μετανεωτερικότητας χαρακτηρίζεται από την δημιουργία συστημάτων «τύπου Mall», τα οποία παρέχουν μια ψευδαίσθηση ενός ήρεμου, ασφαλούς και άφθονου περιβάλλοντος. Ακριβώς εδώ, το βιβλίο του Δ. Λάλλα, κάνει ιδιαίτερη μνεία και στις ψυχοκοινωνικές συμπεριφορές των επισκεπτών του Mall του Αμαρουσίου Αττικής, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την αίσθηση «καταναλωτικής παντοδυναμίας» -που είναι δυνατό να παρέχει η αφθονία καταναλωτικών επιλογών μέσα στο πολυκατάστημα-. Ταυτόχρονα, ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό της μετανεωτερικότητας, είναι πως αυτό το οικοδομικό τέρας προσφέρει τη συγκέντρωση πολλών καταστημάτων και την «ταχύτερη» κατανάλωση/απόκτησή των εκάστοτε αγαθών. Δηλαδή, πηγαίνοντας στο Mall, μπορούμε πριν φύγουμε να αγοράσουμε παπούτσια, ακολούθως να φάμε και να δούμε ένα κινηματογραφικό έργο, να δούμε τις βιτρίνες, χωρίς να υπάρχει η προηγούμενη ιεραρχία γεγονότων.

   Τέλος, το πιο σημαντικό ζήτημα που πραγματεύεται το συγγραφικό αυτό έργο, είναι ότι η συνεισφορά της εικόνας, είναι πολύ σημαντική για τις «καταναλωτικές τελετές» που εκτυλίσσονται στο καταναλωτικό αυτό μέγαρο. Το φαίνεσθαι, το έχειν και το είναι, αποκτούν μια συνεχή διαλεκτική σχέση σε ένα μίκρο-σύστημα το οποίο λειτουργεί υπό την αιγίδα ενός μεγαλύτερου συστήματος, που δεν είναι άλλο από το μετανεωτερικό καπιταλιστικό σύστημα, που επιδιώκει μια συνεχή παραγωγή και κατανάλωση προϊόντων, αλλά και μια «παραγωγή και κατανάλωση αναγκών».

Αλέξανδρος Δρίβας

Βιβλία