Θεατρικές Παραστάσεις
b11 Noizy Banner

Ανταπόκριση από την Επίδαυρο: Πλούτος

 
Ο πλούτος του Αριστοφάνη
 
   Το χρήμα ξεκίνησε ως ενιαίο ανταλλακτικό μέσο για δίκαιες συναλλαγές και κατέληξε να αγοράσει τους ιδιοκτήτες και εφευρέτες του, τους ανθρώπους. Πόσος κόσμος θυσιάστηκε και θυσιάζεται για τη δύναμή του μέσα στο πέρασμα των αιώνων και την ιστορία αυτού του κόσμου, είναι δύσκολο να υπολογίσουμε. Οι τραγικοί, οι ποιητές, οι μουσικοί, οι φιλόσοφοι και οι σκεπτικιστές έχουν εκφράσει απόψεις διάφορες ανά διαστήματα, παρατηρώντας τους ανθρώπους να γίνονται έρμαια του χρήματος, να γίνονται ανούσιοι και να πλέουν στην απόλυτη κενότητα του καιροσκοπισμού.
 
ploutos122
   Σύμφωνα με τον Σοφοκλή, «Ποτέ δεν βρέθηκε τέτοιο κακό για τους ανθρώπους σαν το χρήμα» και όσον αφορά τον Ευριπίδη, «Το χρήμα είναι ο χειρότερος θεσμός μεσ’ στους ανθρώπους». Ο Αριστοφάνης; Ποια άποψη έχει για τον πλούτο ο Αριστοφάνης;

   Ο «πλούτος» αποτελεί την τελευταία σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη και διακωμωδεί την κακιά διανομή του χρήματος στον κόσμο. Ο πλούτος είναι τυφλός και τιμωρημένος από το Δία, έτσι ώστε ο Δίας να είναι ο άρχων που θα αποφασίζει για τη διανομή του. Οι αδικίες επικρατούν στον τόπο των θνητών, με τους περισσότερους ανθρώπους να μοχθούν για ένα κομμάτι ψωμί και λίγους να συγκεντρώνουν όλο τον πλούτο στα χέρια τους.

   Ο Χρεμύλος είναι ένας άνθρωπος δίκαιος και τίμιος, όμως έχει κουραστεί από την πείνα, τη φτώχια και την εξαθλίωση. Αναζητάει λύσεις και απαντήσεις στο μαντείο των Δελφών και έτσι καταλήγει να ακολουθεί έναν τυφλό και βρώμικο γεράκο. Μέσα από τη συναναστροφή μαζί του μαθαίνει την ιστορία του Πλούτου, που έχασε το φως του και αποφασίζει να το βοηθήσει, προκειμένου να αποκατασταθεί η αδικία που βιώνουν οι φτωχοί. Έχει στο πλευρό του τον Καρίωνα και ένα μάτσο συγχωριανούς του άξιους, που θέλει να μοιραστεί μαζί τους τον Πλούτο. Όλοι μαζί οδηγούν τον Πλούτο στον Ασκληπιό και το βοηθούν να δει και πάλι από την αρχή. Στο δρόμο τους συναντάνε την Πενία. Η Πενία τους προειδοποιεί ότι αν την εξαφανίσουν, όπως σκοπεύουν, θα βρεθούν στο έλεος του πάχους και της απραξίας. Τους ενημερώνει πως ίσως ο πλούτος να φαίνεται σαν το πολυτιμότερο αγαθό, αλλά μέσα από αυτόν ο άνθρωπος χάνεται, αδειάζει και παχαίνει, ανήμπορος πια να κινηθεί ή να σκεφτεί. Ο Χρεμύλος και οι συγχωριανοί τους κουρασμένοι από τα βάρη της Πενίας και τα δεινά της, τη χλευάζουν και την προσπερνούν.
 
ploutos123
   Ο Πλούτος βρίσκει το φως του και όπως είχε υποσχεθεί, χαρίζει στο Χρεμύλο και τους φίλους του τα λεφτά του κόσμου όλου. Υπάρχει άραγε τίμημα στην απόκτηση του αδούλευτου πλούτου;

   Πολύ ενδιαφέρουσα σκηνοθετική ματιά, με το παρελθόν και το παρόν να επικρατούν εξίσου στη σκηνή της Επιδαύρου. Η κίνηση του Χαραλαμπόπουλου, ως Πλούτου, που αδειάζει το μυαλό των ανθρώπων λίγο πριν τους μοιράσει τα αγαθά του, ήταν συγκλονιστική. Πολλά μεταμοντέρνα στοιχεία επικράτησαν, όπως ο Ερμής που καταφτάνει μέσω Drone και οι αναφορές στην παγκοσμιοποίηση, συμπεριλαμβάνοντας πολίτες από διαφορετικές χώρες, τόσο μέσα στο χορό, όσο και στον ιερό χώρο του Ασκληπιού. Αναφορά σε στοιχεία του Αριστοφάνη, όπως κάποιες πιο έκδηλες εκφράσεις της χαράς.

   Ερμηνευτικά ευχαριστηθήκαμε ένα Βασίλη Χαραλαμπόπουλο ως γλυκούλη και απροστάτευτο τυφλό, μέχρι έναν σίγουρο και αδίστακτο Πλούτο. Η μεταστροφή του ήταν εμφανής και εξαιρετική. Πολύ καλοκουρδισμένος και ασταμάτητος ο Γιώργος Γάλλος ως Χρεμύλος, αλλά και όλοι όσοι τον πλαισίωσαν, με το Μάνο Βακούση (Βλεψίδημος) και το Στέλιο Ιακωβίδη (Καρίων) να ξεχωρίζουν. Η Μαρία Διακοπαναγιώτου μας χάρισε μια όμορφη στιγμή ως γυναίκα που τα έχει όλα εκτός από την ψυχή της. Ατυχής, κατά την προσωπική μου άποψη, η χρήση μικροφώνων σε έναν χώρο σαν την Επίδαυρο, περισσότερο αλλοίωσε τον ήχο παρά τον ανύψωσε. Ωραία και εντυπωσιακή η ζωντανή ορχήστρα μέσα στο χορό.
 
ploutos124

   Έντονο και δυνατό το τέλος της παράστασης, που εστιάζει στον ατέρμονο φαύλο κύκλο μιας ιστορίας που επαναλαμβάνεται στο σημείο όπου τελικά, Πλούτος, Πενία και επιστήμη συναντιόνται και γίνονται ένα.

   Ο Πλούτος ξεκινά την περιοδεία του και σας καλεί να το γευτείτε, αλλά όχι απερίσκεπτα.

Καλή σας θέαση!
Χάρις Μολυβιάτη

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Nikita Milivojevic
Σκηνικά: Kenny MacLellan
Κοστούμια: Marina Medenica
Συνθέτης: Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτιστής: Αλέκος Αναστασίου
Χορογράφος: Amalia Bennett

Διανομή
Πλούτος Βασίλης Χαραλαμπόπουλος
Χρεμύλος Γιώργος Γάλλος
Καρίων Μανώλης Μαυροματάκης
Πενία Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Ασκληπιός Γιάννης Κότσιφας
Βλεψίδημος Μάνος Βακούσης
Δίκαιος άνθρωπος-γυναίκα Χρεμύλου Κώστας Κορωναίος
Συκοφάντης-Ερμής Γιάννης Κότσιφας
Γυναίκα Μαρία Διακοπαναγιώτου
Κορυφαίος Χορού Nenad Maričić
& 9μελής χορός-μουσικών από την Κρατική Ορχήστρα Βελιγραδίου

Εκτός της Επιδαύρου και της Σερβίας η παράσταση θα παρουσιαστεί στην Ελευσίνα 2/9, στη Θεσσαλονίκη 6/9 και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού 10/9.
 
ploutos125

Θεατρικές Παραστάσεις