Θεατρικές Παραστάσεις
b11 Noizy Banner

Σοφοκλέους Αντιγόνη @ Ηρώδειο

 
   Όταν παραβαίνεις τους νόμους, θεωρείσαι παράνομος, δέχεσαι την ποινή ή τις ποινές που επιβάλουν οι άνθρωποι ή ο άνθρωπος του νόμου. Όταν παραβαίνεις όμως τους θεούς; Εκεί ποιες είναι οι επιπτώσεις; Τι είναι τελικά προτιμότερο;
 
antig556
   Η Αντιγόνη, κόρη του Οιδίποδα και της Ιοκάστης, παραβαίνει τις εντολές του Κρέοντα και θάβει τον αδερφό της Πολυνείκη. Ξέρει ότι με αυτή της την πράξη θα περάσει και η ίδια το κατώφλι του Άδη, αλλά ο θάνατος δεν είναι ικανός να τη φοβίσει.

   Το χρέος προς το νεκρό της αδερφό. Η συνείδηση που δεν της επιτρέπει να μείνει άπραγη. Ο αδερφός της πρέπει να ενταφιαστεί και να βρει γαλήνη στον κάτω κόσμο. Είναι ατίμωση να αφήνεις το νεκρό βορά για τα όρνια και τα σκυλιά. Είναι η ταπείνωση που επέβαλε ο άρχοντας της Θήβας, παραβαίνοντας ο ίδιος τους νόμους των θεών. Η απληστία και η εξουσία δεν φέρνουν ευτυχία. Ο Κρέοντας θα τιμωρηθεί από τους θεούς για αυτή του την πράξη. Δεν θα προλάβει να αναιρέσει το κακό που έκανε. Η μοίρα θα το χτυπήσει αλύπητα. Πρώτα θα αυτοκτονήσει ο γιος του Αίμονας και μετά η σύζυγος του Ευρυδίκη.

   Η Αντιγόνη είναι μια από της σημαντικότερες τραγωδίες του Σοφοκλή. Εικάζεται ότι η τραγωδία αυτή ήταν η αντίδραση του Σοφοκλή για την εξορία του Θεμιστοκλή, στρατηγού της Ναυμαχίας στη Σαλαμίνα.
 
antig555
   Σε αυτό το έργο, συγκρούεται η συνείδηση με την ανθρώπινη απληστία. Είτε τη βρίσκουμε μέσα σε νόμους, είτε τη βρίσκουμε μέσα στις ανθρώπινες σχέσεις. Η εξουσία δεν μπορεί να αφαιρέσει τη συνείδηση των ανθρώπων. Δεν μπορεί χώρια να αποτελέσει καλό για κανέναν. Ο άνθρωπος που λειτουργεί με γνώμονα τη συνείδηση δεν θα θελήσει ποτέ να κάνει κακό στους γύρω του. Η αλήθεια είναι ότι και στις μέρες μας, τα πράγματα έχουν παραμένει σε αυτό τον χαζό φαύλο κύκλο. Εξουσία, δύναμη και χρήμα κυβερνούν. Τι έχουν καταφέρει; Τίποτα… Ο άνθρωπος δύσκολα βάζει «μυαλό», που λένε, ακόμα και όταν έχει φτάσει στον πάτο του βαρελιού.

   Ο Κρέοντας… μια τραγική φιγούρα στο έργο. Δεν δέχεται κριτική, θεωρώντας ότι τα ξέρει όλα. Η Αντιγόνη, άνθρωπος με αξίες και ιδανικά, συγκρούεται μαζί του με τις πράξεις της.

   Το αποτέλεσμα είναι οδυνηρό και για τους δυο. Αυτή την τραγωδία τη διδάχτηκα, όπως και πολλοί άλλοι, στο Λύκειο. Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή θεωρούσα μάταιο να μαθαίνεις να διαβάζεις αρχαία ελληνικά. Δεν καταλάβαινα τη χρησιμότητά τους στη ζωή. Όμως θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που έκανε τον κόπο και κατάφερε να εξερευνήσει τόσο μεγάλα έργα που έχουν πραγματικά αφήσει τα σημάδια τους στην αιωνιότητα.
 
antig557
   Σε αυτή τη παράσταση, που το κοινό έχει αγκαλιάσει με θέρμη, παίζει μια πολύ δυνατή «παρέα». Ο Αιμίλιος Χειλάκης ως Κρέων αλλά και Ευρυδίκη. Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψω την ερμηνεία αυτού του ανθρώπου. Εξουσιάζει τη σκηνή. Καταφέρνει να δώσει στον Κρέοντα όλα όσα έχεις φανταστεί για το χαρακτήρα αυτού του ανθρώπου. Ζωντανεύει όλα τα συναισθήματα του ήρωα με τη φωνή του. Ήταν εξαιρετικός και στο τελείωμα του έργου, καθώς «έσερνε» τον εαυτό του, αποτέλεσμα της μοίρας που ο ίδιος χάραξε. Η Αθηνά Μαξίμου, ως Αντιγόνη και Τειρεσίας. Μια όμορφη προσέγγιση στον ψυχισμό της ηρωίδας. Ως Τειρεσίας θεωρώ ότι διέπρεψε. Μαγνητιστήκαμε όλοι από την ερμηνεία της.
 
   Ο Μιχάλης Σαράντης, ως Αίμονας, σκοπός και Ισμήνη, ήταν η αποκάλυψη της βραδιάς. Ζωντάνεψε και τους τρεις ρόλους παραδειγματικά. Όσο για την ομάδα που απαρτίζει το χορό, θέλω να της δώσω πολλά συγχαρητήρια. Ήταν ο «βράχος» που κρατούσε την παράσταση. Υπέροχη απόδοση και εξαιρετικές ερμηνείες.
 
antig558
   Τα σκηνικά λιτά, όπως θα έπρεπε άλλωστε. Πολύ καλή δουλειά είδαμε και στα κοστούμια, όπου υπήρξε μια πολυμορφικότητα που βοήθησε πολύ στις εναλλαγές των ρόλων αλλά σίγουρα βοηθά και στη μεγάλη περιοδεία αυτής της παράστασης. Η μουσική από τον Κραουνάκη έδενε το κοινό και τους ηθοποιούς μέσα στο Ηρώδειο. Η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα από τις καλύτερες που έχω διαβάσει.

   Δεν είναι δύσκολο λοιπόν να καταλάβεις γιατί αυτή η παράσταση γίνεται μόνιμα sold out. Είναι εξαιρετική, έχει ζωντάνια αλλά και σθένος. Πολλά συγχαρητήρια ξανά και ευχαριστούμε που μας δόθηκε η ευκαιρία να γίνουμε μάρτυρες αυτού του «μαγικού» «δρόμου».

Μαίρη Ζαρακοβίτη
 
Ταυτότητα παράστασης
Αντιγόνη
του Σοφοκλή
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Αιμίλιος Χειλάκης - Μανώλης Δούνιας
Διασκευή: Μανώλης Δούνιας
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνικά-Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Κίνηση: Αγγελική Στελλάτου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική Διδασκαλία-Ακορντεόν: Άννα Λάκη
Βοηθός Σκηνοθετών: Αλέξανδρος Βάρθης
Βοηθός Σκηνογράφου: Ερατώ Τσάτσου
Βοηθός Ενδυματολόγου: Δανάη Ψωμοδότη
Φωτογράφος: Μαριλένα Αναστασιάδου
Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη
 
Ερμηνεύουν
Αθηνά Μαξίμου
Αιμίλιος Χειλάκης
Μιχάλης Σαράντης
Χορός
Σωκράτης Πατσίκας
Παναγιώτης Κλίνης
Κρις Ραντάνοφ
Σμαράγδα Κάκκινου
Μαρία Τζάνη
Πάρις Θωμόπουλος
Τίτος Λίτινας
Άννα Λάκη
 
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will
Έναρξη: 22 και 23 Ιουνίου στο Κηποθέατρο Παπάγου
Ηρώδειο: Τετάρτη 11 Ιουλίου. Προπώληση εισιτηρίων στο viva.gr
Περισσότερες ημερομηνίες θ’ ανακοινωθούν προσεχώς.
 
ANTIGONI A
Σημείωμα μεταφραστή:
Το πραγματικό θέμα της τραγωδίας είναι κάτι περισσότερο από την αντιπαράθεση ανάμεσα στο δίκαιο της πολιτείας και το θεϊκό δίκαιο, ανάμεσα στο θετό και το φυσικό δίκαιο ή ανάμεσα στην εξουσία και τη δικαιοσύνη. Η πραγματική σύγκρουση είναι ανάμεσα στην ιδιωτική επιθυμία και τη δημόσια πραγματικότητα. Σ’ αυτήν την πόλη, όλοι είναι μόνοι. Προσπαθούν να ευτυχήσουν, αλλά δεν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν γι’ αυτό. Προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους, αλλά διαλέγουν λάθος μέσα. Διότι, όπως λέει ο Τειρεσίας: «Δεν ξέρουν οι άνθρωποι. Δεν έμαθαν ποτέ. Δεν μπήκαν καν στον κόπο να σκεφτούν... πως δεν υπάρχει μεγαλύτερο αγαθό απ’ την ορθοφροσύνη».
Γιώργος Μπλάνας
 

Θεατρικές Παραστάσεις