Συνεντεύξεις
Noizy Banner2 Noizy Banner

Raven Revisited - H συνέντευξη

 
Μία μονόπρακτη όπερα δωματίου, μία ομάδα εξαιρετικών μουσικών, τραγουδιστών, σκηνοθετών, καλλιτεχνών εν γένει και το “Raven Revisited” θα μας απασχολήσει ευχάριστα για έξι παραστάσεις, ξεκινώντας στις 9 Ιουνίου στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής». Ετοιμάζοντας το δελτίο τύπου για τα νέα, θεωρήσαμε καλή ιδέα να επικοινωνήσουμε με τους συντελεστές της παράστασης και να μάθουμε περισσότερα. Φανταστείτε λοιπόν την έκπληξη και στη συνέχεια τη χαρά μας, όταν συνειδητοποιήσαμε πως πέρα από τον Κωστή Κριτσωτάκη, το συνθέτη του έργου, μπήκαν στο παιχνίδι της συνέντευξης η σκηνοθέτις, η λιμπρετίστα και ο μουσικός διευθυντής! Ποτέ άλλοτε δεν φάνταξε πιο λευκό τούτο το πτηνό. 
 
raven522
 
Παρουσιάζετε το “Raven Revisited”, μία δουλειά που το λιμπρέτο της είναι βασισμένο στο έργο «Το Κοράκι» του E. A. Poe. Πώς ξεκίνησε όλο αυτό; Πώς σκεφτήκατε να το αποδώσετε πάνω στη σκηνή;
Κωστής Κριτσωτάκης: To Raven Revisited είναι το αποτέλεσμα και ο καρπός μιας μακράς μου ενασχόλησής με τον Ε. Α. Poe. Έχοντας ήδη γράψει τραγούδια πάνω σε μεταφράσεις ποιημάτων του, το 2010 έγραψα τη μουσική για μια θεατρική παράσταση στο Λονδίνο πάνω στο διήγημα ‘The Fall of the House of Usher’, στην οποία μάλιστα είχε ενταχτεί μια πρώτη πρώιμη μελοποίηση του “Κορακιού”. Στη συνέχεια το ξαναδούλεψα αρκετές φορές, σε συνεργασία με τη λιμπρετίστα Νίνα Ράπη, η οποία πρόσθεσε και υλικό από άλλα ποιήματα του Πόε, στοχεύοντας πια στην δημιουργία μιας σύγχρονης όπερας δωματίου, δηλαδή ενός πρωτίστως μουσικού πια έργου. Σε μια πρώτη πιο σύντομη μορφή, αυτό παρουσιάστηκε πριν λίγα χρόνια στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ σήμερα παίρνει πια την τελειωτική του ολοκληρωμένη μορφή στην παράσταση που θα δείτε στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.
 
Στην ουσία πρόκειται για μία μονόπρακτη όπερα δωματίου. Είναι κάτι που σας ιντριγκάρει σαν ιδέα; Είναι ένα μοτίβο που πάντα θέλατε να δώσετε προς το κοινό;
Νίνα Ράπη: Η ιδέα του μονόπρακτου έργου είναι κάτι που πάντα με ενδιέφερε σαν θεατρική συγγραφέα. Μου αρέσει η συντομία του. Το ότι είναι μια σύγχρονη όπερα που παίζεται σε ένα μικρό θέατρο είναι σίγουρα ελκυστικό. Τα μοτίβα της εμμονής με τον έρωτα, την απώλεια, το φαντασιακό, που εξερευνά το λιμπρέτο, είναι διαχρονικά θέματα. Αυτό που θα ήθελα προσωπικά να δώσω στο κοινό είναι ένα ταξίδι σε έντονα συναισθήματα και ιδέες. Τα πιο εξιταριστικά στοιχεία της όλης διαδικασίας για μένα ήταν να γράψω κάτι που δεν είχα ξαναγράψει, αυτό είναι το πρώτο μου λιμπρέτο. Να συνθέσω μια νέα ιστορία μέσα από υπάρχον ποιητικό υλικό (άντλησα υλικό από τουλάχιστον δεκαπέντε ποιήματα του Πόε). Να ακούω τον Κωστή να εμπνέεται από το λιμπρέτο και να συνθέτει επί τόπου μελωδίες!
 
raven523
 
Τι ήταν αυτό που σας ενθουσίασε περισσότερο πάνω στο έργο, με το ξεκίνημα των προβών; Υπήρξε κάτι που σας προβλημάτισε στη δομή, κάτι που ήθελε ιδιαίτερη προσοχή ή χειρισμό;
Ράια Τσακηρίδη: Αρχικά εμπνεύστηκα από τη δύναμη της μουσικής του Κωστή Κριτσωτάκη, η οποία μου έδωσε όλες τις εικόνες και τις πληροφορίες που χρειάστηκα για να εικονοποιήσω τις ιδέες μου.΄Έπειτα όμως, αυτό που με συνεπήρε ήταν η δύναμη αυτής της υπέροχης ομάδας νέων ταλαντούχων λυρικών τραγουδιστών που βλέποντάς τους με παρέσυραν όλο και πιο βαθειά στο μαγικό κόσμο του Πόε. Αυτό που ήθελε λεπτό χειρισμό ήταν η απεικόνιση πολλαπλών επιπέδων της δράσης μέσα από την εκλεπτυσμένη ποιητική φόρμα της Νίνας Ράπη.
 
Διαβάζω ότι σκοπεύετε να δώσετε έξι παραστάσεις, διερωτώμαι όμως αν θα θέλατε να το κάνετε περιοδεία όλο αυτό ή αν θα θέλατε να ανεβεί «κανονικά» την επόμενη σεζόν…
Κωστής Κριτσωτάκης: Σίγουρα και εγώ αλλά και οι υπόλοιποι συντελεστές της παράστασης θα θέλαμε να έχει συνέχεια όλο αυτό και να παρουσιαστεί ξανά για μεγαλύτερο ίσως χρονικό διάστημα το χειμώνα, ενώ έχουμε επίσης σκοπό να το παρουσιάσουμε και σε φεστιβάλ στο εξωτερικό.
 
Ο Έλληνας τι σχέση έχει με την όπερα; Συγκινείται; Είναι κάτι που τον ενδιαφέρει;
Νίνα Ράπη: Σίγουρα δεν έχουμε την ίδια σχέση με την όπερα όπως π.χ. οι Ιταλοί. Σε γενικές γραμμές πολύς κόσμος, ακόμη και εγώ έως πρόσφατα, έως ότου ανακάλυψα το Medium Project βασικά, την θεωρούσα ελιτίστικη και απόμακρη. Αυτό που κάνουν τα παιδιά είναι ωραίο διότι η όπερα γίνεται πολύ πιο προσιτή, όπως πρέπει δηλαδή. Πιστεύω ότι σταδιακά αλλάζει η στάση μας απέναντι στην όπερα ακριβώς λόγω τέτοιων πρωτοβουλιών.
 
raven524
 
H δυσκολία ενός τέτοιου εγχειρήματος έχει να κάνει με τον τρόπο μετάδοσής του στο κοινό ή με την παιδεία του ίδιου του κοινού;
Κωστής Κριτσωτάκης: Σίγουρα για να έχει επιτυχία ένα τέτοιο δύσκολο εγχείρημα χρειάζεται να υπάρχει μια αμεσότητα αλλά και ένταση στον τρόπο μετάδοσης του και σε αυτό μας βοήθησε η ίδια η ποίηση του Πόε, που έχει αυτά τα γνωρίσματα. Η παιδεία του κοινού σίγουρα παίζει ρόλο αλλά πιο σημαντικό ακόμα στην προκειμένη περίπτωση είναι να έρθει κανείς στην παράσταση ‘ανοιχτός’ χωρίς να είναι προδιατεθειμένος για τίποτα και να αφήσει τον εαυτό του να παρασυρθεί από τα φανταστικά οράματα και την ομορφιά του λόγου του Πόε.

Είναι νωρίς να μιλήσουμε για το επόμενο βήμα σας; Υπάρχει κάποιο έργο που περιμένει καρτερικά τη σειρά του, για να ασχοληθείτε μαζί του;
Ανδρέας Τσελίκας: Καθόλου νωρίς! Απεναντίας, έχουμε ήδη χαράξει τα βήματά μας των επόμενων τριών χρόνων και για αυτό ήδη δουλεύουμε από τώρα. Από τους σημαντικότερους σταθμούς μας, ως ομάδα, θα είναι η παρουσίαση σε παγκόσμια πρώτη μιας νέας όπερας που γράφεται ειδικά για εμάς από τον Γιώργο Δούση σε λιμπρέτο Έρις Κύργια στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου το Ιανουάριο του 2019. Έπειτα ακολουθούν συνεργασίες με φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που θα ανακοινωθούν στο προσεχές διάστημα.
 
Διάβασα το βιογραφικό της ομάδας και είναι φανερό πως είναι προορισμένη για πολλά. Είδα πως επίκεινται συνεργασίες με την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης… Θα σας χαρούμε και εκτός Ελλάδας; Το ταβάνι, όσον αφορά τα όνειρά σας, ποιο είναι;
Ράια Τσακηρίδη: Μπαίνει ταβάνι στο όνειρο; Δεν νομίζω! Είμαστε ανοικτοί σε κάθε πρόκληση, πάντα με πάρα πολύ μεράκι και όρεξη για δημιουργία. Άλλωστε, έτσι ξεκίνησαν όλα!

Κώστας Κούλης
Φωτογραφία Νίνας Ράπη: Χρήστος Κυριαζίδης
 
raven525

Συνεντεύξεις