Θεατρικές Παραστάσεις
Noizy Banner2 Noizy Banner

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: Σκακιστική Ιστορία

 
“Σκακιστική Ιστορία”
του Στέφαν Τσβάιχ
στον Πολυχώρο «Εκστάν»

skakistiki   Η θεατρική μεταφορά της “Σκακιστικής Νουβέλας του Στέφαν Τσβάιχ (Stefan Zweig, Βιέννη, 28 Νοεμβρίου 1881 – Πετρόπολις Βραζιλίας, 23 Φεβρουαρίου 1942) από τον θίασο Θύρσος παρουσιάζεται στον Πολυχώρο «Εκστάν» τις δύο τελευταίες Πέμπτες του Φεβρουαρίου 2018 και τις Παρασκευές του Μαρτίου.
 
   Η “Σκακιστική Νουβέλα” είναι το τελευταίο έργο του ειρηνιστή Αυστριακού συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, έναν από τους πιο δημοφιλής συγγραφής της περιόδου του μεσοπολέμου. Είναι το τελευταίο έργο που ολοκλήρωσε, το οποίο έστειλε στον εκδότη του λίγο πριν αυτοκτονήσει, απελπισμένος για το μέλλον της Ευρώπης και του πολιτισμού της λόγω της επικράτησης του Ναζισμού και του Φασισμού, με την δεύτερη γυναίκα του, Lotte, στις 23 Φεβρουαρίου 1942 στην ορεινή πόλη της Βραζιλίας, Πετρόπολις, 68 χλμ βόρεια του Ρίο ντε Τζανέιρο, και εκδόθηκε μετά το θάνατο του. Και η υπόθεση του έργου αφορά την πολιτιστική και ηθική αυτή παρακμή της Ευρώπης, περιγράφοντας το μαρτύριο που περνάει ένας άνθρωπος από το βάρβαρο και απολυταρχικό καθεστώς που επικρατούσε τότε.
 
   Ο ήρωας του έργου φυλακίζεται από το Ναζιστικό καθεστώς μετά την κατάληψη της χώρας του, που όμως λόγω του ανώτερου κοινωνικού του επιπέδου δεν μεταφέρεται σε μία κοινή φυλακή αλλά κρατείται απομονωμένος στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Παρόλο που οι συνθήκες κράτησης του είναι καλύτερες από πολλών συμπατριωτών του, η απόλυτη απομόνωση και η έλλειψη ελευθερίας τον οδηγούν σιγά-σιγά στην τρέλα. Ένα διέξοδο από αυτή την κατάσταση παρουσιάζεται όταν καταφέρνει και έρχεται στην κατοχή του ένα βιβλίο, το οποίο όμως περιέχει παρτίδες σκάκι από διάφορους διάσημους αγώνες. Έτσι, για να περνάει κάπως πιο υποφερτά το χρόνο του, αρχίζει και διαβάζει το βιβλίο και “παίζει” τις παρτίδες αυτές, με αποτέλεσμα να τις απομνημονεύσει. Στην συνέχεια, λόγω της εμμονής που του είχε δημιουργηθεί, αρχίζει να παίζει παρτίδες με το μόνο άτομο με το οποίο έρχεται σε επαφή, τον εαυτό του, καταλήγοντας τελικά, το βιβλίο που εμφανίστηκε σαν ελπίδα για να γλιτώσει από την τρέλα, να του την προκαλεί. Μετά την απελευθέρωση του, σταματάει την ενασχόληση αυτή και ζει φυσιολογικά. Όμως, σε ένα ταξίδι του με πλοίο, παρατηρεί μία παρτίδα σκάκι που παίζει ένας επιβάτης με τον παγκόσμιο πρωταθλητή στο σκάκι, τον Σέρβο Μίρκο Τσέντοβιτς, στην οποία εμπλέκεται. Η εμπλοκή του αυτή οδηγεί στο να του προταθεί να παίξει με τον Τσέντοβιτς μία παρτίδα σκάκι, η οποία θα ξυπνήσει παλιές μνήμες και θα γίνει φανερό ότι, αν και για πολλά χρόνια θεωρούσε ότι είχε ξεφύγει από την τρέλα, οι επιπτώσεις του εγκλεισμού του δεν χάθηκαν απλά είχαν “αποσιωπηθεί”.
 
skakistikith2   Το σκηνικό που έστησε ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Γιούλης στην σκηνή του πολυχώρου “Εκστάν” ήταν αρκετά απλό και απέριττο. Λίγες καρέκλες και τραπεζάκια, όπου το ένα είχε μία σκακιέρα πάνω του, και ένας πίνακας με το πλοίο στο οποίο εκτυλίσσεται το έργο. Τα απολύτως απαραίτητα, τα οποία όμως ήταν αρκετά για την άρτια και όμορφη παρουσίαση του. Και περισσότερο θα φάνταζε ίσως περιττό ή παράταιρο. Οι εναλλαγές των σκηνών γίνονταν με χαμήλωμα των φώτων και μουσική. Η μουσική επένδυση της παράστασης ταίριαζε με το έργο και την αισθητική με την οποία αυτό παρουσιάζεται και, εκτός της εναλλαγής των σκηνών, χρησιμοποιούνταν για τον πληρέστερο συναισθηματικό χρωματισμό των σκηνών που παρακολουθεί ο θεατής.
 
skakistiki3   Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πολύ καλές, με εξέχουσες αυτές των κεντρικών προσώπων του έργου, του Γιάννη Γιούλη, που ήταν ο ήρωας του έργου, ο αυστριακός εξόριστος, και κατάφερνε να αλλάζει τις εκφράσεις και τις κινήσεις του έτσι ώστε να προσδίδει στο χαρακτήρα του την κλιμακούμενη πορεία του από την λογική προς την τρέλα, και του Γιώργου Φώσκολου που απέδωσε πολύ όμορφα την αποστασιοποίηση και υπολογιστικότητα ενός παγκόσμιου πρωταθλητή σκάκι που θα δοκιμάσει όλες τις διαθέσιμες στρατηγικές για την επίτευξη της νίκης. Όμως και οι υπόλοιποι ηθοποιοί, οι Διονύσης Θεοδώσης, Δημήτρης Κοντοδήμος, Πάτροκλος Λεβαδίτης, Δήμητρα Παπαδημητρίου και Αγγελική Τσαπάρα απέδωσαν με πειστικότητα και αμεσότητα τους χαρακτήρες που υποδύονταν, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα την πολύ ωραία παράσταση που παρακολουθήσαμε.
 
   Εν κατακλείδι, η θεατρική μεταφορά της νουβέλας “Σκακιστική Νουβέλα” του Στέφαν Τσβάιχ, από τον Γιάννη Γιούλη με τίτλο “Σκακιστική Ιστορία” είναι μία παράσταση που θα απολαύσει ο θεατής, η οποία πραγματεύεται το πόσο εύθραυστη είναι η ψυχική υγεία ενός ανθρώπου και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να την διατηρήσει ή και να την χάσει, με το σκάκι να αποτελεί απλά το μέσον για την παρουσίαση των παραπάνω και όχι το κύριο θέμα του έργου. Ένα έργο το οποίο καταφέρνει να συνδυάσει την πολλή καλή θεατρική παρουσίαση της “Σκακιστικής Νουβέλας” αλλά και του ίδιου του συγγραφέα, του οποίου η παρουσία είναι έντονη καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.

Σταυρόπουλος Δημήτρης

Ταυτότητα Παράστασης

Ερμηνεύουν (αλφαβητικά)
Γιάννης Γιούλης
Διονύσης Θεοδώσης
Δημήτρης Κοντοδήμος
Πάτροκλος Λεβαδίτης
Δήμητρα Παπαδημητρίου
Αγγελική Τσαπάρα
Γιώργος Φώσκολος
 
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Γιάννης Γιούλης
Σκηνικά – κοστούμια: Μπέττυ Λυρίτη
Φωτισμοί: Δημήτρης Κοντοδήμος
Μουσική επιμέλεια: Ζαννέτα Καλοσκάμη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Καταλιακού
Σκακιστικός σύμβουλος: Ελισσαίος Βλάχος
Φωτογραφίες: Στέλιος Δανέζης
Δημιουργια trailer: geonik
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
 
Στοιχεία θεάτρου:
Εκστάν πολυχώρος
Καυταντζόγλου 5 & Πατησίων
Πατήσια
τηλ. 213 0210339
www.ekstaninfo.wixsite.com /ekstan

Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Διάρκεια παράστασης : 80 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Κρατήσεις θέσεων στα τηλέφωνα: 694 471 4662
“Σκακιστική Νουβέλα”
στον Πολυχώρο «Εκστάν»


    Η θεατρική μεταφορά της “Σκακιστικής Νουβέλας του Στέφαν Τσβάιχ (Stefan Zweig, Βιέννη, 28 Νοεμβρίου 1881 – Πετρόπολις Βραζιλίας, 23 Φεβρουαρίου 1942) από τον θίασο Θύρσος παρουσιάζεται στον Πολυχώρο «Εκστάν» τις δύο τελευταίες Πέμπτες του Φεβρουαρίου 2018 και τις Παρασκευές του Μαρτίου.
    Η “Σκακιστική Νουβέλα” είναι το τελευταίο έργο του ειρηνιστή Αυστριακού συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, έναν από τους πιο δημοφιλής συγγραφής της περιόδου του μεσοπολέμου. Είναι το τελευταίο έργο που ολοκλήρωσε, το οποίο έστειλε στον εκδότη του λίγο πριν αυτοκτονήσει, απελπισμένος για το μέλλον της Ευρώπης και του πολιτισμού της λόγω της επικράτησης του Ναζισμού και του Φασισμού, με την δεύτερη γυναίκα του, Lotte, στις 23 Φεβρουαρίου 1942 στην ορεινή πόλη της Βραζιλίας, Πετρόπολις, 68 χλμ βόρεια του Ρίο ντε Τζανέιρο, και εκδόθηκε μετά το θάνατο του. Και η υπόθεση του έργου αφορά την πολιτιστική και ηθική αυτή παρακμή της Ευρώπης, περιγράφοντας το μαρτύριο που περνάει ένας άνθρωπος από το βάρβαρο και απολυταρχικό καθεστώς που επικρατούσε τότε.
    Ο ήρωας του έργου φυλακίζεται από το Ναζιστικό καθεστώς μετά την κατάληψη της χώρας του, που όμως λόγω του ανώτερου κοινωνικού του επιπέδου δεν μεταφέρεται σε μία κοινή φυλακή αλλά κρατείται απομονωμένος στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Παρόλο που οι συνθήκες κράτησης του είναι καλύτερες από πολλών συμπατριωτών του, η απόλυτη απομόνωση και η έλλειψη ελευθερίας τον οδηγούν σιγά-σιγά στην τρέλα. Ένα διέξοδο από αυτή την κατάσταση παρουσιάζεται όταν καταφέρνει και έρχεται στην κατοχή του ένα βιβλίο, το οποίο όμως περιέχει παρτίδες σκάκι από διάφορους διάσημους αγώνες. Έτσι, για να περνάει κάπως πιο υποφερτά το χρόνο του, αρχίζει και διαβάζει το βιβλίο και “παίζει” τις παρτίδες αυτές, με αποτέλεσμα να τις απομνημονεύσει. Στην συνέχεια, λόγω της εμμονής που του είχε δημιουργηθεί, αρχίζει να παίζει παρτίδες με το μόνο άτομο με το οποίο έρχεται σε επαφή, τον εαυτό του, καταλήγοντας τελικά, το βιβλίο που εμφανίστηκε σαν ελπίδα για να γλιτώσει από την τρέλα, να του την προκαλεί. Μετά την απελευθέρωση του, σταματάει την ενασχόληση αυτή και ζει φυσιολογικά. Όμως, σε ένα ταξίδι του με πλοίο, παρατηρεί μία παρτίδα σκάκι που παίζει ένας επιβάτης με τον παγκόσμιο πρωταθλητή στο σκάκι, τον Σέρβο Μίρκο Τσέντοβιτς, στην οποία εμπλέκεται. Η εμπλοκή του αυτή οδηγεί στο να του προταθεί να παίξει με τον Τσέντοβιτς μία παρτίδα σκάκι, η οποία θα ξυπνήσει παλιές μνήμες και θα γίνει φανερό ότι, αν και για πολλά χρόνια θεωρούσε ότι είχε ξεφύγει από την τρέλα, οι επιπτώσεις του εγκλεισμού του δεν χάθηκαν απλά είχαν “αποσιωπηθεί”.
    Το σκηνικό που έστησε ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Γιούλης στην σκηνή του πολυχώρου “Εκστάν” ήταν αρκετά απλό και απέριττο. Λίγες καρέκλες και τραπεζάκια, όπου το ένα είχε μία σκακιέρα πάνω του, και ένας πίνακας με το πλοίο στο οποίο εκτυλίσσεται το έργο. Τα απολύτως απαραίτητα, τα οποία όμως ήταν αρκετά για την άρτια και όμορφη παρουσίαση του. Και περισσότερο θα φάνταζε ίσως περιττό ή παράταιρο. Οι εναλλαγές των σκηνών γίνονταν με χαμήλωμα των φώτων και μουσική. Η μουσική επένδυση της παράστασης ταίριαζε με το έργο και την αισθητική με την οποία αυτό παρουσιάζεται και, εκτός της εναλλαγής των σκηνών, χρησιμοποιούνταν για τον πληρέστερο συναισθηματικό χρωματισμό των σκηνών που παρακολουθεί ο θεατής.
    Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πολύ καλές, με εξέχουσες αυτές των κεντρικών προσώπων του έργου, του Γιάννη Γιούλη, που ήταν ο ήρωας του έργου, ο αυστριακός εξόριστος, και κατάφερνε να αλλάζει τις εκφράσεις και τις κινήσεις του έτσι ώστε να προσδίδει στο χαρακτήρα του την κλιμακούμενη πορεία του από την λογική προς την τρέλα, και του Γιώργου Φώσκολου που απέδωσε πολύ όμορφα την αποστασιοποίηση και υπολογιστικότητα ενός παγκόσμιου πρωταθλητή σκάκι που θα δοκιμάσει όλες τις διαθέσιμες στρατηγικές για την επίτευξη της νίκης. Όμως και οι υπόλοιποι ηθοποιοί, οι Διονύσης Θεοδώσης, Δημήτρης Κοντοδήμος, Πάτροκλος Λεβαδίτης, Δήμητρα Παπαδημητρίου και Αγγελική Τσαπάρα απέδωσαν με πειστικότητα και αμεσότητα τους χαρακτήρες που υποδύονταν, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα την πολύ ωραία παράσταση που παρακολουθήσαμε.
    Εν κατακλείδι, η θεατρική μεταφορά της νουβέλας του Στέφαν Τσβάιχ, “Σκακιστική Νουβέλα” είναι μία παράσταση που θα απολαύσει ο θεατής, η οποία πραγματεύεται το πόσο εύθραυστη είναι η ψυχική υγεία ενός ανθρώπου και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να την διατηρήσει ή και να την χάσει, με το σκάκι να αποτελεί απλά το μέσον για την παρουσίαση των παραπάνω και όχι το κύριο θέμα του έργου. Ένα έργο το οποίο καταφέρνει να συνδυάσει την πολλή καλή θεατρική παρουσίαση της “Σκακιστικής Νουβέλας” αλλά και του ίδιου του συγγραφέα, του οποίου η παρουσία είναι έντονη καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.

Σταυρόπουλος Δημήτρης

Ταυτότητα Παράστασης

Ερμηνεύουν (αλφαβητικά)
Γιάννης Γιούλης
Διονύσης Θεοδώσης
Δημήτρης Κοντοδήμος
Πάτροκλος Λεβαδίτης
Δήμητρα Παπαδημητρίου
Αγγελική Τσαπάρα
Γιώργος Φώσκολος
 
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Γιάννης Γιούλης
Σκηνικά – κοστούμια: Μπέττυ Λυρίτη
Φωτισμοί: Δημήτρης Κοντοδήμος
Μουσική επιμέλεια: Ζαννέτα Καλοσκάμη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Καταλιακού
Σκακιστικός σύμβουλος: Ελισσαίος Βλάχος
Φωτογραφίες: Στέλιος Δανέζης
Δημιουργια trailer: geonik
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
 
Στοιχεία θεάτρου:
Εκστάν πολυχώρος
Καυταντζόγλου 5 & Πατησίων
Πατήσια
τηλ. 213 0210339
www.ekstaninfo.wixsite.com /ekstan

Τιμές εισιτηρίων :
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Διάρκεια παράστασης : 80 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Κρατήσεις θέσεων στα τηλέφωνα: 694 471 4662

Θεατρικές Παραστάσεις