Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Βαλπούργη - η ιστορία μιας μάγισσας

 
   Για όποιον αρέσκεται στα ξόρκια, τα ερωτικά φίλτρα και τα τεράστια καζάνια που βράζουν ζωμοί από βατραχοπόδαρα ή έστω γοητεύεται από τα κυνήγια μαγισσών πάνω στην ξύλινη σκούπα, φτιαγμένη από άχυρα, καλύτερα να κάτσει σπίτι του και να δει τις μάγισσες του Σάλεμ στην τηλεόραση. Η «Βαλπούργη, η ιστορία μιας μάγισσας», έκανε χθες την επίσημη πρεμιέρα της στο θέατρο «Olvio» και ήταν πέρα για πέρα μία ευχάριστη έκπληξη!
 
val622
   Γεννημένη τον 17ο αιώνα, σε μία εποχή, όπου οτιδήποτε άγνωστο είναι ύποπτο και δεν αργούσε να περάσει από την Ιερά Εξέταση. Η χρήση μαγείας ήταν απαγορευμένη και οι μάγισσες έπεφταν στην πυρά με αποδείξεις ή ενδείξεις ή τίποτα από τα δύο. Άραγε η ψυχή της, που τριγυρνά ανά τους αιώνες ψάχνοντας τη λύτρωση, θα βρει το σώμα εκείνο, που θα πάει ενάντια στην αδικία που καίει τα σωθικά της; Ώστε έτσι νιώθει μία ψυχή που φεύγει με πικρία από τον κόσμο των ζωντανών; Ζητά ζωές, που θα την απαλλάξουν από την «αιώνια» τιμωρία της.

   Οι ζωές της, ως «Γιασμίν Κασσάνδρα Ντε Λα Βόρδα», «Μις Κέιτ Χέντερσον», «Φράου Άτλα» και «Σανίγια», δεν είναι τόσο διαφορετικές, όσο θα πίστευε κανείς. Αν και γεννημένες σε διαφορετικές χώρες και χρονικές περιόδους, είναι οι «σταθμοί» της ίδιας ψυχής που παλεύει με το άδικο και σε κάθε ιστορία το άδικο φορά διαφορετικό προσωπείο, μα το θύμα παραμένει το ίδιο.

   Η Λαμπρινή Γκόλια, μέσα από τους «ταλαιπωρημένους» γυναικείους ρόλους που υποδύεται, «ουρλιάζει» ψυχή τε και σώματι, σε ένα άκρως φεμινιστικό έργο με θέμα την θέση της γυναίκας στην κοινωνία.

   Εκτός της πρόζας, το έργο «δενόταν» από υπέροχες χορευτικές φιγούρες, είτε εισαγωγικά στην σκηνή που θα επακολουθούσε, είτε ως χορευτική τελετουργία της ψυχής, η οποία αποχωριζόταν το εκάστοτε σώμα, σαν ρούχο, που δεν θέλει πάνω της πια, για να «πετάξει» στο επόμενο σώμα.
 
val725
   Και μια που ανέφερα το ρήμα «πετάξει», θεωρώ πως ταιριάζει απόλυτα στους performers της βραδιάς, Λαμπρινή Γκόλια και Περικλή Σκορδίλη, ένα δίδυμο που σχεδόν πέταγε. Κινούσαν τα σώματά τους πάνω - κάτω στη σκηνή, ενστικτωδώς και πρόσθεταν έτσι μια ενδιαφέρουσα έκφραση στην κίνησή τους. Ακόμα και η εικόνα του γυμνού αντρικού σώματος δεν «βεβήλωσε» επ’ ουδενί την καλλιτεχνική προσέγγιση, αντιθέτως, έδωσε έμφαση στην «ιερότητά» της.

   Τέλος, να πω για τα «video art», που κατά βάση δεν είμαι λάτρης. Παρουσιάστηκαν με τέτοιο τρόπο, ως το τελευταίο κομμάτι παζλ, που έλειπε από την πλοκή του εικαστικού έργου. Ουσιαστικά, οι εικόνες και ο χορός ήταν η ιστορία που δεν ειπώθηκε με λέξεις, δίνοντάς μου έτσι την εντύπωση πως όλοι έβαλαν το μικρό τους λιθαράκι μεν, σημαντικό δε, για το αποτέλεσμα που παρακολουθήσαμε.

   Ένα εικαστικό, χοροθεατρικό έργο, στο οποίο η Φένια Αποστόλου έδωσε το προσωπικό της στίγμα, σκηνοθετικά και χορογραφικά και όπως τόνισε και η ίδια στο τέλος της παράστασης συγκινημένη, «Ξεκίνησαν όλα από μια ιδέα, από το μηδέν», ενώ το κοινό την καταχειροκρότησε δίπλα στους υπόλοιπους συντελεστές.

Έφη Αργυρού
 
   Φίλτατε θεατρόφιλε! Αν είσαι από αυτούς που θες παραστασούλα απλή με πολλά χαχαχαχα και χωρίς ιδιαίτερο νόημα, απλά για να περάσεις λίγο την ώρα σου, ε, τότε μπορείς να σταματήσεις να διαβάζεις και να πας να κλικάρεις κάτι άλλο! Εσύ όμως, αγαπητέ μου θεατρόφιλε, που ψάχνεις να βρεις θεατρική παράσταση που θα σε βάλει σε σκέψη, που θα σε κάνει να αναρωτηθείς και - γιατί όχι ακόμα - να στεναχωρηθείς με τη ζωή και τα κακώς κείμενά της, ε, τότε έπεσες στο κατάλληλο άρθρο, οπότε συνέχισε! Λοιπόν, μπαίνω άμεσα στο παρασύνθημα και λέω όνομα παράστασης. «Βαλπούργη - η ιστορία μιας μάγισσας» και θα τη βρεις στο θέατρο OLVIO.
 
val622r
   Θα σου πω δυο λογάκια για την υπόθεση της παράστασης για να καταλάβεις στην επεξήγηση που θα ακολουθήσει τους λόγους που θα σε μαγέψει! Το λοιπόν, έχουμε, όπως μαρτυρά και ο τίτλος, μια γυναίκα, τη Βαλπούργη, η οποία κακοποιήθηκε και η ανδροκρατούμενη αλλά και θεοσεβούμενη τότε εποχή την οδήγησε στην πυρά, μια και μόνο έτσι μπορούσες να σκοτώσεις μια μάγισσα! Έλα όμως που εκεί μέσα στις φλόγες δίνει όρκο να συνεχίσει να ζει μέσα σε άλλες γυναίκες, για να μπορέσει να πάρει το αίμα της πίσω για την κακομεταχείριση από τους άντρες! Και όντως στην πορεία τη βλέπουμε να βγαίνει μέσα από άλλες γυναίκες που με τη σειρά τους και εκείνες ζουν μια καταπιεσμένη ζωή. Παιχνίδια εξουσίας ξετυλίγονται διαδοχικά, εις βάρος του κατά κόσμον ανίσχυρου φύλου. Δε θα σε κουράσω λέγοντάς σου ονόματα και ζωές γυναικών που βιώνει μαζί τους η Βαλπούργη ξανά σωματική ή ψυχική βία από το ισχυρό φύλο. Ούτε πώς θα φτάσει ως τον 20ο αιώνα για να συνεχίσει να βιώνει τα ίδια, ανίσχυρη να βοηθήσει τις γυναίκες-ξενιστές της. Το ότι ακόμα και τώρα στον 21ο αιώνα γυναίκες βασανίζονται και καταπιέζονται είναι γνωστό για εσένα που δεν έχεις παρωπίδες. Συγκίνηση θα σου προκαλέσουν όλες τους και ιδιαίτερα η ίδια η Βαλπούργη που τόσο άδικα κατηγορήθηκε ως μάγισσα και θα το δεις στο τέλος! Οπότε δε θα στο χαλάσω να σου πω το γιατί.
 
val499
   Θα σου πω όμως πως θα δεις μια υπέροχη και ιδιαίτερη παράσταση από όλες τις πλευρές. Θα φύγεις από την αίθουσα έχοντας έναν κόμπο στο λαιμό, σαν αυτόν που σε πιάνει όταν πνίγεις το κλάμα σου, γιατί θα δεις αλήθειες (για εσένα, αγαπημένη μου λέω) που τις βιώνεις ίσως και καθημερινά.

   Η Λαμπρινή Γκόλια τα δίνει όλα κυριολεκτικά σε όλες τις προσωπικότητες που ενσαρκώνει. Θα τη δεις να αλλάζει εκφράσεις, φωνή, κίνηση, να πονάει, να τσαλακώνεται, να αναρωτιέται γιατί τόση αδικία, τόσος πόνος… Θα τη δεις να γίνεται ζωγράφος, μουσικός, ηθοποιός, ανήλικο κορίτσι που βιάζεται και φυσικά θα τη δεις ως μάγισσα Βαλπούργη, να προσπαθεί να σώσει ζωές μάταια μια και δεν μπορεί να παρέμβει .«Η ελεύθερη βούληση κάθε ανθρώπου είναι νόμος για το Θεό. Δεν μπορώ να παρέμβω».
 
val722
   Στο πλευρό της ο Περικλής Σκορδίλης, σιωπηλός άντρας δυνάστης, με χορευτικές γεωμετρικές κινήσεις που μιλάνε από μόνες τους και τον καθιστούν ως τέλεια θεατρική φιγούρα. Οι φωτισμοί της Ευδοκίας Βεροπούλου βοηθούν στο έπακρο τις εναλλαγές γυναίκας-ξενιστή με μάγισσας Βαλπούργης. Βίντεο που βοηθά τόσο όσο στη συνέχεια πλοκής και κοστούμια που εντυπωσιάζουν.

   Κείμενο (Φώτης Θαλασσινός) δοσμένο με συμμετρία για όλες τις γυναίκες, γραμμένο χωρίς ωραιοποιήσεις, λέγοντας απλά και μόνο την ωμή αλήθεια. Και εδώ που τα λέμε, δεν γίνεται να ωραιοποιήσεις βιασμούς, είτε σωματικούς είτε ψυχικούς. Οπότε ας μάθουμε να βλέπουμε και να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους!
 
val723
   Και τέλος άφησα την υπέροχη σκηνοθεσία της Φένιας Αποστόλου, που για άλλη μια φορά ανέβασε και άλλο τον πήχη. Με χορογραφίες που θα τις ζήλευαν αρκετοί και την έξυπνη σκηνοθεσία της έδωσε μια ρυθμική ισορροπία στην εξέλιξη της ιστορίας. Θα ακούσεις ακόμα και τις ανάσες των ηθοποιών -χορευτών, με διαφορετικές κάθε φορά οπτικές γωνίες, συμβολισμούς, μηνύματα. Και ένα μπράβο που τολμά και ξεπερνά με εξωστρέφεια βήμα βήμα όλους τους σκοπέλους της ελληνικής μικροαστικής κοινωνίας. Γιατί μπορεί να είναι τέχνη το θέατρο, αλλά λίγοι τολμούν να ρίξουν γροθιές στο στομάχι και να βγάλουν τις παρωπίδες. Και από ό,τι φαίνεται, η Φένια τολμά!

   Άντε λοιπόν, τι κάθεσαι; Τόλμησε να δεις την παράσταση με την ιστορία της Βαλπούργης. Και πού ξέρεις, ίσως βγαίνοντας από την αίθουσα να αλλάξεις τρόπο σκέψης!
 
Λένα Βασιλείου
 
val725
 
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Φένια Αποστόλου
Κείμενο: Φώτης Θαλασσινός
Σκηνικά-Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Μουσική Σύνθεση: Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου
Video Art: Χρυσάνθη Σιέμπου
Φωτισμοί: Ευδοκία Βεροπούλου
Boηθός Σκηνοθέτη- Acting Coaching: Βιργινία Ταμπαροπούλου
Χορογραφία Ινδικού χορού kathak: Χριστίνα Ζάννη
Χορευτές-Performers: Λαμπρινή Γκόλια, Περικλής Σκορδίλης
Οργάνωση Παραγωγής: Χαράλαμπος Μπερτσάτος
Προβολή-Επικοινωνία: Νατάσα Παππά
Παραγωγή: Χοροθέατρο Λυδία Λίθος
 
Olvio Theater
(Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ.: 210 3414118)
Διάρκεια: 75 λεπτά
Κατάλληλο άνω των 16 ετών
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Κάθε Τετάρτη στις 19.00
Κάθε Σάββατο στις 18.00
Τελευταία παράσταση: Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 10,00 ευρώ
Μειωμένο: (φοιτητικό-ανέργων-ΑΜΕΑ-ατέλειες): 8,00 ευρώ
 
val763

Θεατρικές Παραστάσεις