Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: Οι Δούλες

doules
 
«Οι Δούλες»
του Ζαν Ζενέ
από την «Ομάδα Τέχνης Oberon»
στο Θέατρο Αυλαία
 
doules1   Ο Ζαν Ζενέ ήταν ένας από τους κύριους εκπροσώπους του Θεάτρου του Παράλογου. Περιθωριοποιημένος, εγκαταλελειμμένος, κατάδικος, κλέφτης, περιπλανώμενος... ήταν μια φιγούρα αυτοδημιούργητη και αμφιλεγόμενη. Τα έργα του ασχολούνται κυρίως με τον εγκλεισμό, τη φαινομενικότητα και την αλήθεια, τη φύση και την ουσία των βαθύτερων και σκληρότερων ορμών του ανθρώπου.  «Οι Δούλες» είναι ένα έργο στο οποίο δύο υπηρέτριες, η Κλαίρη (Ιωάννα Λαμνή) κι η Σολάνζ (Μελίνα Τριανταφυλλίδου), εν είδει τελετουργίας, υποδύονται η μία την άλλη καθώς και την Κυρία τους (Ντιάνα  Ζαχαροπούλου) σε ένα «παιχνίδι» που δεν φτάνει ποτέ στο τέλος του. Η αφόρητη όμως κατάσταση των υπηρετριών θα τις οδηγήσει σε ακραίες πράξεις. Το έργο βασίστηκε στην αληθινή ιστορία των αδερφών Παπέν που δολοφόνησαν την Κυρία τους και την κόρη της τη δεκαετία του 1930. Η «Ομάδα Τέχνης Oberon» πραγματώνει τις «Δούλες» στο Θέατρο Αυλαία κάθε Δευτέρα και Τρίτη από 16 Ιανουαρίου έως 14 Φεβρουαρίου.
 
   Όσον αφορά την παράσταση, η σκηνοθεσία ήταν αισθητικά άρτια και ευρηματική. Ο ρυθμός ήταν καθαρός και κλιμακωτός. Το έργο κατάφερε να μας αγχώσει με ένα απλό φλιτζάνι τήλιο. Η αλήθεια και το ψέμα συνδέθηκαν δημιουργώντας μια δικέφαλη οντότητα, καταφέρνοντας να μας διχάσει και να καθηλώσει τη σκέψη μας στην ίδια την ουσία αυτού που παρακολουθούσαμε. Η τελευταία σκηνή ήταν ανατριχιαστικά όμορφη καθώς δημιούργησε ακριβώς την ποιητική ατμόσφαιρα που δικαιώνει το Θέατρο και όλα τα μέσα του και το κάνει αυτό που αλήθεια είναι.
 
doules2   Οι ηθοποιοί προσέγγισαν τους χαρακτήρες τους με τρομερή ευαισθησία. Δεν φάνηκε ούτε στιγμή πως διακωμωδούν οτιδήποτε δεν καταλαβαίνουν ή πως εντάσσουν τους χαρακτήρες σε ένα ευρύτερο πλαίσιο «παραλόγου» ξεμπερδεύοντας μαζί τους και με τις ιδιοτροπίες τους και αφαιρώντας από αυτό το ίδιο το παράλογο που επικαλούνται τη βαθιά αλήθεια του. Όχι, σε αυτή την παράσταση είδαμε αληθινούς ανθρώπους επί σκηνής. Η Κλαίρη ξεκίνησε ως Κυρία και φαινόταν υπερβολική, χωρίς φυσικότητα, αντιπαθής. Και κατάφερε αυτό ακριβώς που ήθελε. Σε λίγα λεπτα, ωστόσο, όταν ξανάγινε Κλαίρη επέστρεψε στον αληθινό της χαρακτήρα με καταπληκτικό τρόπο. Κι από εκεί κι έπειτα τον ενσάρκωσε με τον πιο τίμιο τρόπο. Η Σολάνζ μετέφερε μια θλιμμένη σκληρότητα και μια λιτότητα μαγευτική. Οι δύο υπηρέτριες συμπλήρωναν η μία την άλλη καταπληκτικά, υλοποιώντας τον πόνο τους, τις αδυναμίες τους, τον εγκλεισμό τους, την τραγικότητα της ανεκπλήρωτης λύτρωσης, διαχειριζόμενες έναν ερωτισμό μεταξύ δύο αδερφών που εν τέλει ερωτεύονται απλώς την απαράλλαχτη σαν θάνατο εικόνα τους. Η είσοδος της Κυρίας ανανέωσε το έργο και του έδωσε την τροπή του με τον πιο φυσικό τρόπο.  Φάνηκε πως οι δούλες ήταν θλιβερά εξαρτημένες από την Κυρία κι η Κυρία, ίσως πιο έμμεσα, εξαρτημένη από τις δούλες της. Το «παιχνίδι» χρειαζόταν και τις τρείς τους και όσο κι αν το ήθελαν οι υπηρέτριες βρήκαν δύσκολο να το σπάσουν.
 
doules3   Η σκηνογραφία ήταν αξιοθαύμαστη: Στο κέντρο μια κατασκευή που έμοιαζε με μνήμα. Τριγύρω βάζα με ψεύτικα άσπρα λουλούδια σε όλο το μήκος της σκηνής. Το άσπρο ήταν εκτυφλωτικό, σε ζάλιζε. Ήταν μια κηδεία επί σκηνής. Όλα αυτά τα στοιχεία τα πλαισίωναν οι καθρέφτες που είχαν απλωθεί παντού. Όσο οι ήρωες κοιτούσαν μέσα τους και χανόντουσαν στην ίδια τους την αντανάκλαση. Ταυτόχρονα κι εμείς βυθιζόμασταν όλο και πιο πολύ σ’ αυτόν τον κόσμο της αναπαράστασης που έχει ονομαστεί «Ιεροτελεστία».  Το ίδιο αξιοθαύμαστος ήταν και ο φωτισμός, που αναδείκνυε την ατμόσφαιρα με τον καλύτερο τρόπο.
 
   Πρόκειται για μια παράσταση εξαιρετικά διαμορφωμένη, δουλεμένη με αφοσίωση και σοβαρότητα, και αξίζει, φυσικά, να την παρακολουθήσετε.
 
Κωστής Καπελλίδης
 
Ταυτότητα Παράστασης
Μετάφραση: Oberon Art Group
Σκηνοθεσία: Διονύσης  Καραθανάσης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κέλλυ  Εφραιμίδου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Διονύσης  Καραθανάσης – Κέλλυ  Εφραιμίδου
Επιμέλεια κίνησης: Μαριάνθη  Ψωματάκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα  Σιάχου
Ηθοποιοί: Ντιάνα  Ζαχαροπούλου, Ιωάννα  Λαμνή, Μελίνα  Τριανταφυλλίδου
Επιμέλεια trailer: Μιχάλης Γιαγκουνίδης
Φωτογραφίες: Χρύσα Μανδαλιανού
Οργάνωση Παραγωγής: Απόστολος  Λιάπης
Παραγωγή: «Ομάδα Τέχνης Oberon»
 

Θεατρικές Παραστάσεις