Συνεντεύξεις

Γεράσιμος Γεννατάς

   gennatas-300x255Ανήκει στην κατηγορία των καλλιτεχνών που δεν φοβάται να πει τα πράγματα με το όνομά τους. Κι ας έχει κατηγορηθεί γι αυτό. O Γεράσιμος Γεννατάς δεν διστάζει να παραδεχτεί ότι οι αλήθειες που λέει δεν τον κάνουν ιδιαίτερα  αγαπητό στους κύκλους των κριτικών. Κι όμως, εκείνος δεν πρόκειται ποτέ να υπακούσει σε ένα συγκεκριμένο πρωτόκολλο συμπεριφοράς. Δεν τον νοιάζει… Και η πορεία του τον επιβεβαιώνει…

   Η “Κατάρα της Ίρμα Βεπ” στάθηκε η αφορμή να τον συναντήσω και να μάθω κάποιες απ’ αυτές τις αλήθειες…

   Γεράσιμε, πες μου αρχικά τους λόγους για τους οποίους κάποιος που έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μία και μόνο παράσταση, να επιλέξει τη συγκεκριμένη.
   Κατ’ αρχήν είναι μια παράσταση πολύ διασκεδαστική και με υψηλή αισθητική. Δεν είναι εύκολη και αγοραία η διασκέδαση που σου παρέχει. Επιπλέον δημιουργεί ένα σασπένς που πολλές φορές παρεισφρύει στο χώρο του σκοτεινού αλλά ακριβώς εκεί αναποδογυρίζει το πράγμα και γίνεται αστείο. Και πίσω από όλη αυτή την κατάσταση μπορεί να ανακαλύψει κανείς την επιθυμία του συγγραφέα να πει ότι “αν θέλεις κάποιον πρέπει να τον διεκδικείς μέχρι τέλους”. Γενικά συνδυάζει πολλά ετερόκλητα μεταξύ τους στοιχεία και αυτό δημιουργεί ανατροπές στα πάντα.

   Έχει ειπωθεί ότι ο Charles Ludlam με το έργο του μας χάρισε το αιώνιο γέλιο.
   Ο Ludlam είχε φτιάξει μια δική του κοσμοθεωρία και δεν έπαιρνε τη ζωή πολύ στα σοβαρά. Άρα την έπαιρνε πολύ στα σοβαρά... Σάρκαζε πολύ τα πράγματα. Πίστευε στη γελοιότητα της ύπαρξης μας και έφτιαξε και το περίφημο θέατρο της γελοιότητας. Το να βλέπεις τα πράγματα με το συγκεκριμένο τρόπο σε βοηθάει στο να φτάσεις πραγματικά πολύ βαθιά. Στην αλήθεια τους. Αυτό αποτυπώνει και η παράσταση. Μια χαρά για τη ζωή ενώ διαδραματίζεται σε ένα πολύ σκοτεινό περιβάλλον.

   Μίλησέ μου λίγο για τις Χιτσκοκικές και Σαιξπηρικές αναφορές του έργου.
   Η αφετηρία του έργου είναι κοινή με τη Ρεβέκκα που σκηνοθέτησε ο Χίτσκοκ. Ο ίδιος ο Ludlam ήταν εξαιρετικά καλλιεργημένος. Αγαπούσε πάρα πολύ την κλασσική λογοτεχνία και είχε διαβάσει τα πάντα. Κλασσικούς συγγραφείς, ποίηση, ρομαντικό θέατρο… Γι αυτό και χρησιμοποιεί αυτή την όμορφη γλώσσα. Είναι σαν να διαβάζεις περίπου ένα έργο του ρομαντισμού.

  H katara ths Irma Bep backstage theatro Egnatia 06 Παράλληλα με το θέατρο συμμετέχεις και στη μουσικοθεατρική παράσταση “Ζήτω τα λαϊκά κορίτσια”. Να φανταστώ ότι αισθάνεσαι τυχερός κάνοντας δυο δουλειές στην Ελλάδα του 2012;
   Φυσικά και νιώθω πολύ τυχερός και μάλιστα από την αρχή της ενασχόλησης μου με το θέατρο. Αυτό που φαινόταν ότι θα ακολουθήσω ήταν μια ακαδημαϊκή καριέρα γιατί σπούδαζα βιολόγος. Με θεωρώ λοιπόν πολύ τυχερό κατ’ αρχήν επειδή δουλεύω. Η τηλεοπτική μου εμπλοκή σ’ αυτό μου έχει κάνει πολύ καλό ωστόσο η επιθυμία μου να επιλέγω υπήρχε από πριν και ως προ το είδος του θεάτρου που θα ακολουθήσω. Γι αυτό και είμαι καταγεγραμμένος ως ηθοποιός του θεάτρου. Ωστόσο θεωρώ ότι τίποτα δεν είναι μόνο τύχη. Φαντάσου ότι με το θέατρο ασχολούμαι από τα 30 μου. Ήμουν αρκετά μεγάλος. Στο μεταξύ είχα κάνει τα πάντα. Είχα παιδευτεί σ’ αυτό που λέμε επαγγελματικός και κοινωνικός προσανατολισμός. Θεωρώ πια ότι αυτό που θέλω και μπορώ να κάνω είναι το να βγαίνω σε μια σκηνή και να λέω “κάτι”. Δεν είμαι τραγουδιστής και δεν παρουσιάζομαι έτσι. Θέλω όμως κάποια στιγμή να κάνω μια παράσταση μουσικοθεατρική με πολιτικό περιεχόμενο. Θα είναι βέβαια κάτι πολύ ευρύ. Θα συμμετέχουν κι άλλοι ηθοποιοί και μουσικοί.

   Η ενασχόλησή σου με τον κινηματογράφο είναι περιορισμένη. Πρόκειται για συνειδητή επιλογή ή απλά δεν προέκυψε κάτι περισσότερο;
   Πράγματι, η σχέση μας είναι μικρή. (γέλια) Προέκυψαν κάποιες προτάσεις αλλά δεν υλοποιήθηκαν. Στην χειρότερη των περιπτώσεων αρνήθηκα να προχωρήσω όταν έμαθα από εφημερίδες ότι θα παίξει κάποιος πιο γνωστός πρωταγωνιστής ενώ ο σκηνοθέτης μου είπε ότι θα είμαι εγώ. (γέλια) Σε διάφορες άλλες προτάσεις δεν μπόρεσα να ανταποκριθώ γιατί είχα άλλες υποχρεώσεις που ήδη έτρεχαν και δεν γινόταν να τις πουλήσω. Γενικά πάντως  έχω την αίσθηση ότι δεν αρέσω στους κινηματογραφικούς σκηνοθέτες. Δεν φέρω κάτι πολύ συγκεκριμένο και στο σινεμά ένας σκηνοθέτης θέλει κατ’ αρχήν κάτι πολύ σαφές. Επίσης δεν είμαι πάρα πολύ αυτό που λένε φυσικός σ’ αυτό που κάνω. Είναι ένα κομμάτι της υποκριτικής αυτό που δεν το έχω ή θέλω πολύ περισσότερη δουλειά από κάποιον άλλο για να το πετύχω.
H katara ths Irma Bep backstage theatro Egnatia 07
   Είσαι από τους λίγους καλλιτέχνες που δεν φοβούνται να κατονομάσουν και  σχολιάσουν τα κακώς κείμενα.
   Αυτό δεν με έχει κάνει ιδιαίτερα αγαπητό και ειδικά στους κύκλους των κριτικών. Ίσως γιατί δεν πρόκειται ποτέ να ενταχθώ σε έναν χώρο ο οποίος έχει κάποιο πρωτόκολλο συμπεριφοράς. Δεν με ενδιαφέρει κάτι τέτοιο. Άλλωστε δεν δούλεψα ποτέ το κομμάτι της δημοσιότητας. Ούτε όταν έκανα και κάποιες ας πούμε επιτυχίες στην τηλεόραση. Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα πολύ ψεύτικο πράγμα. Γενικά η κοινωνία μας έχει ένα θέμα με το “φαίνεσθαι”.

   Με τον τρόπο πάντως αυτό – με το να εκφράζεις ξεκάθαρα την άποψή σου -  έχεις κερδίσει τη συμπάθεια του κοινού.
   Αυτό μου δίνει χαρά αλλά και πάλι δεν νομίζω ότι σημαίνει πολλά πράγματα γιατί δεν το κάνω γι’ αυτό το λόγο. Δεν το κάνω για να μου πει κάποιος “μπράβο” αλλά για τη δική μου την ψυχή. Γιατί ξέρεις είναι κάπως λαϊκίστικο αν γίνεται μ’ αυτό το σκεπτικό. Είναι σαν να θέλεις να γίνεις πρωταγωνιστής της ζωής. Δεν με ενδιαφέρει κάτι τέτοιο. Γι’ αυτό και μ’ αρέσει που πολύς κόσμος δεν ξέρει το όνομά μου. Δεν το δουλεύω, δεν με νοιάζει…

  H katara ths Irma Bep backstage theatro Egnatia 09 Παρότι  υποστηρίζεις τις τηλεοπτικές σου επιλογές, έχεις δηλώσει ότι η τηλεόραση μας έχει βλάψει σε μεγάλο βαθμό.
   Η ιδιωτική τηλεόραση σαφώς και είναι μια πολλή μεγάλη συνιστώσα της ηθικής καταβαράθρωσης και εξαθλίωσης της κοινωνίας μας. Έριξε πάρα πολύ τα στάνταρ της αισθητικής  και της ηθικής μας. Η ιδιωτική τηλεόραση υπάρχει μόνο για να διαφημίζονται τα προϊόντα και τα πολιτικά πρόσωπα  και να διαμορφώνονται καταστάσεις. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο υπάρχουν τα υπόλοιπα πράγματα. Σε ότι αφορά την καλλιτεχνία δεν έχει προσφέρει υψηλών προδιαγραφών προγράμματα.

   Δυόμισι χρόνια πριν αρνήθηκες να συμμετάσχεις σε διαφημιστική καμπάνια μεγάλης τράπεζας παρότι θα λάμβανες αμοιβή της τάξης των 200.000 ευρώ. Σήμερα θα έκανες το ίδιο;
   Εννοείται! Αν η πρόταση προερχόταν  από κάποια  τράπεζα ή οποιονδήποτε τέτοιο χρηματοπιστωτικό οργανισμό φυσικά θα αρνιόμουν. Ο κύριος Βενιζέλος είπε ότι δανειστήκαμε για να στηρίξουμε τις τράπεζες... Θεωρώ ότι ήταν μια πολύ μεγάλη πληγή για την ελληνική κοινωνία.  Είναι πάντως τραγικό το να σκέφτεσαι ότι αν ήταν άλλο το ποσό ίσως και να έλεγες “ναι”. Εκεί αρχίζεις και τρελαίνεσαι. Αν τελικά ισχύει αυτό που λένε, ότι όλα έχουν την τιμή τους… (;;)

   Και με την εκκλησία δεν τα πηγαίνεις ιδιαίτερα καλά.
   Με την εκκλησία την επίσημη ναι. Δεν μπορώ αυτή την εμπορευματοποίηση της πίστης. Ανθρώπους που πιστεύουνε τους εκτιμώ και τους σέβομαι. Η πίστη είναι ανάγκη της ψυχής του ανθρώπου. Μπορώ να βρεθώ σε ένα χώρο εκκλησιασμού και να νιώσω πραγματικά ένα δέος και μια γαλήνη. Όλα τα υπόλοιπα είναι ένα μέσο για να χαλιναγωγούνται οι άνθρωποι. Είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιο. Σκέψου τι γίνεται… Μαλώνει ο αδερφός με τον αδερφό γιατί ο παππούς άφησε σε κάποιον ένα χωράφι λιγότερο. Αυτή είναι η ελληνική ορθόδοξη οικογένεια; Και είναι όλες έτσι. Κατά τα’ άλλα κάνουν το σταυρό τους με την πρώτη ευκαιρία…

   H katara ths Irma Bep backstage theatro Egnatia 22Ξέρω ότι έχεις έντονη την τάση της φυγής, της αποκέντρωσης...
   Κοίταξε να δεις, η ζωή στην Αθήνα δεν μ’ αρέσει καθόλου. Είναι μια απάνθρωπη πόλη - κατασκεύασμα όλου αυτού του πολιτικού συστήματος. Έχουν μαντρώσει τους ανθρώπους…  Από εκείνον τον πρώτο Καραμανλή. Τον πρώτο αλήτη που τον λέμε  και εθνάρχη. Του βάλανε εδώ στη Θεσσαλονίκη και άγαλμα. Όλοι αυτοί οι αλήτες αποκτούν από ένα ίδρυμα και από ένα άγαλμα. Ευτυχώς αυτά τα αγάλματα είναι για να τα χέζουν τα περιστέρια. Αυτός κατέστρεψε την Αθήνα και όλοι οι επόμενοι. Είναι η κατεστραμμένη πρωτεύουσα μιας κατεστραμμένης χώρας. Θέλω να φύγω δεν αντέχω να ζω πια εκεί. Εάν υπάρχει  κάποιος  σοβαρός επαγγελματικός λόγος  θα πηγαινοέρχομαι.

   Μ’ αυτό το σκεπτικό προχώρησες και στη δημιουργία του οινοποιείου;
   Ακριβώς! Σκοπός μου είναι εκτός από την παραγωγή κρασιού να κάνουμε στο χώρο εκείνο συναυλίες, θέατρα, εκθέσεις..  Περιμέναμε τον μηδενικό εκείνο υπουργό ανάπτυξης, τον κύριο Χρυσοχοΐδη, να ανοίξει τα προγράμματα. Τώρα πήγε στο αντικείμενο του και θα καθαρίσει, λέει, το κέντρο της Αθήνας. Ο καουμπόης ο Χρυσοχοΐδης...  Όποια πάντως κυβέρνηση και να υπάρξει ακόμη  και αυτή η γελοία που είναι τώρα πρέπει να ανοίξει τα ΕΣΠΑ γιατί αλλιώς θα τους πάρουνε με τις πέτρες. Πιστεύουμε λοιπόν ότι  θα πάρουμε την επιχορήγηση γιατί έχουμε όλα τα μόρια που απαιτούνται. Εκτός αν διαβάσει κάποιο πολιτικό πρόσωπο αυτή τη συνέντευξη.  Αυτή τη στιγμή που μιλάμε χρωστάω 700.000 ευρώ. Ότι είχα και δεν είχα πήγανε σ’ αυτό το οινοποιείο.  

   Τι να ευχηθούμε;
   Περαστικά… Εντιμότητα, ηθική και αξιοπρέπεια. Αν το επιχειρήσουμε και το διεκδικήσουμε θα τα καταφέρουμε.

Θάνος Βάγιος
Φωτογραφίες (Παρασκήνια) : Χριστίνα Κεχαγιά

2012031300799 120204563

Συνεντεύξεις