Βιβλία

Άλλη Λογική

 

bookxx6

Τίτλος : «Άλλη Λογική: Για μια επανάσταση δημιουργικότητας»
Συγγραφέας : Ken Robinson
Εκδόσεις : Εν πλω
book2
   Επίκαιρο όσο ποτέ, το βιβλίο του Ken Robinson, έρχεται να μας υπενθυμίσει την υφή της σύγχρονης εκπαίδευσης έτσι όπως αυτή εφαρμόζεται στην Ευρώπη, αλλά και τις τεράστιες ελλείψεις της. Η εισαγωγή της δημιουργικότητας στον τομέα της εκπαίδευσης απασχολεί όσους διεξάγουν έρευνες πάνω στη μεθοδολογία της εφαρμοσμένης εκπαίδευσης ενώ το ζήτημα προβλημάτισε στοχαστές του βεληνεκούς του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα, του Piaget, του Locke κ.α. Ο συγκεκριμένος μελετητής είναι ταυτόχρονα ένας πολύ δημοφιλής ομιλητής στις TED Conferences. Το έργο του Βρετανού πρωτοπόρου σε θέματα εισαγωγής της καινοτομίας σε συστήματα εκπαίδευσης, έρχεται να δώσει απαντήσεις μέσω στοιχείων, προτάσεις, καθώς και μια ολοκληρωμένη θέση για το πώς οφείλει να δομείται ένα εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα.
 
   Η πρόσφατη διακήρυξη του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, που αναγγέλλει την είσοδο της χώρας σε μια εποχή δια βίου μάθησης, μας δίνει τη δυνατότητα να επικαιροποιήσουμε και για την Ελλάδα, έναν προβληματισμό για το ποια είναι η εκπαίδευση που ζητάμε, ως μαθητές, φοιτητές, διδάσκοντες και γονείς. Η τράπεζα από όπου αντλεί στοιχεία ο συγγραφέας, είναι το Συμβούλιο της Ευρώπης. Τα στοιχεία τα χρησιμοποιεί με μια μέθοδο συγκριτικής ανάλυσης, προκειμένου να βρει τις διαφορές πάνω στην εφαρμογή των εκάστοτε συστημάτων εκπαίδευσης και αναζητεί μια ενιαία συνισταμένη. Το εξαγόμενο από αυτήν τη συγκριτική ανάλυση είναι ότι η εκπαίδευση στην Ευρώπη, λειτουργεί μονοδιάστατα και μονόπλευρα και ακολουθεί το φημισμένο τρίπτυχο γνώση-έρευνα-παραγωγή, αγνοώντας μέχρι περιφρόνησης τη δημιουργικότητα.
 
   Ο προβληματισμός του συγγραφέα, λαμβάνει χώρα στην παρατήρηση ότι μαθήματα που έχουν να κάνουν με δραστηριότητες πέραν των μαθηματικών, της γλώσσας, των ανθρωπιστικών και φυσικών επιστημών, περιθωριοποιούνται ολοένα και περισσότερο. Συγκεκριμένα, η διδασκαλία ζωγραφικής, θεάτρου, χορού και μουσικής, δε βρίσκονται ούτε καν σαν δεύτερες προτεραιότητες στην ιεραρχία της δομής του ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος. Ο Ken Robinson, παραθέτει ένα δικό του βίωμα από τα σχολικά του χρόνια για να καταδείξει πρακτικά, το μεγάλο πρόβλημα της ανελευθερίας της εκπαίδευσης : «…Κάποτε ένας δάσκαλος, με είχε στείλει στο διευθυντή προκειμένου να λύσω το πρόβλημα της ταυτόχρονης παρακολούθησης μαθημάτων γερμανικής γλώσσας και ζωγραφικής… Σύμφωνα με το σύστημα μπορούσα να παρακολουθήσω μόνο ένα από τα δύο και ας έβλεπα τη Γερμανία να είναι γεμάτη από ζωγραφικούς πίνακες...».
 
book1   Το μεγάλο στοίχημα της εκπαίδευσης στους καιρούς της επανάστασης της τεχνολογίας, είναι να μπορέσει να διατηρήσει και να αφομοιώσει όλες εκείνες τις δραστηριότητες που αντιστοιχούν και στα οκτώ μέρη ευφυίας του Gardner, που συμπεριλαμβάνουν πολλές εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι οποίες είναι παραγκωνισμένες από το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα και κάνουν την εκπαίδευση μονήρη και πολλές φορές βαρετή για διδάσκοντες και διδασκόμενους. Η εκπαίδευση που μπορεί να εξασκήσει δεξιότητες που θα ανταποκρίνονται στην οικονομική και επαγγελματική ζωή της Ευρώπης, μπορεί και οφείλει να μπορεί, -σύμφωνα με το συγγραφέα- να συνδυαστεί με τη διαμόρφωση προσωπικοτήτων. Τέλος, θα ήταν περιττό να αναφέρουμε ότι το βιβλίο πρέπει να μοιράζεται σε όλους τους εν δυνάμει αλλά και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς του δυτικού κόσμου (και ακόμη περισσότερο στους Έλληνες εκπαιδευτικούς). Τα στοιχεία που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας θίγουν και πολιτική χροιά και οι αντιπροτάσεις του, ολοκληρώνουν στην ουσία την υιοθέτηση νέων πολιτικών πάνω στο ζήτημα της παιδείας. Και η «εκπαίδευση» και η «παιδεία», μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα άρτιο εκπαιδευτικό σύστημα. Το μόνο που χρειάζεται, είναι η υιοθέτηση μιας … άλλης λογικής.
 
Αλέξανδρος Δρίβας
 
book3

Βιβλία