Ταινίες

Οι Γυναίκες Του Λεωφορείου 678/Kairo 678

Οι Γυναίκες Του Λεωφορείου 678
Kairo 678 ( فيلم ٦٧٨ - 2010)
Σκηνοθεσία - Σενάριο: Mohamed Diab
Πρωταγωνιστούν: Bushra, Nelly Karim, Nahed El Sebaï, Maged El Kedwany, Bassem Samra, Ahmed El Feshawy, Omar El Saeed
Διάρκεια: 100'
   
678   Στο Κάιρο οι σεξουαλικές παρενοχλήσεις απέναντι σε γυναίκες είναι συχνό φαινόμενο. Σε μια κοινωνία όπου το δίκιο είναι πάντα με το μέρος του άντρα και η ντροπή για τις σεξουαλικές παρενοχλήσεις βαραίνει περισσότερο τη γυναίκα, ακόμη κι αν αυτή δεν φταίει σε τίποτα, τρεις γυναίκες ενώνονται για να αλλάξουν αυτήν την κατάσταση, όσο είναι αυτό δυνατόν με όλο το ρίσκο που μπορεί μια τέτοια κίνηση να εμπεριέχει για το μέλλον τους.
 
 
   Η Σέμπα, εύπορη ιδιοκτήτρια κοσμηματοπωλείου, υπόκειται σε ξυλοδαρμό έξω από το γήπεδο του Καΐρου κατά τη διάρκεια πανηγυρισμών, μπροστά στα μάτια του ανήμπορου να αντιδράσει συζύγου της. Η ζωή της αλλάζει άρδην, ενώ χάνει και το μωρό που κυοφορούσε. Παράλληλα ο σύζυγός της αποξενώνεται από την ίδια. Από τότε αρχίζει μια εκστρατεία για να κάνει τις γυναίκες της Αιγύπτου να μην φοβούνται και να αναπτύξουν την αυτοάμυνά τους μπροστά σε παρόμοιες καταστάσεις.
 
   Η Φάιζα, δημοτική υπάλληλος και μητέρα δύο παιδιών, καθημερινά υπόκειται σε παρενόχληση μέσα στο λεωφορείο που χρησιμοποιεί από και προς τη δουλειά της. Αυτό επηρεάζει και τη στάση της απέναντι στο σύζυγό της, καθώς αφ ενός δεν τολμάει να του πει τι συμβαίνει κι αφ ετέρου δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ορέξεις του, ενώ παράλληλα έχει να αντιμετωπίσει προβλήματα με το μισθό της και τα δίδακτρα των παιδιών. Αφού παρακολουθεί κάποιο μάθημα της Σέμπα, με ένα μαχαιράκι αρχίζει και τραυματίζει στα γεννητικά όργανα κάθε άντρα που την παρενοχλεί στο λεωφορείο.
 
   Η Νέλι, νεαρή κοπέλα από εύπορη οικογένεια, είναι αρραβωνιασμένη με τον Ομάρ. Μαζί κάνουν νούμερα stand-up comedy. Μια μέρα ένας οδηγός την παρενοχλεί κι αυτή τον ακολουθεί και με τη βοήθεια του κόσμου τον πιάνουν και του υποβάλλει μήνυση για παρενόχληση. Θα είναι η πρώτη γυναίκα στην Αίγυπτο που προβαίνει σε τέτοια πράξη. Όμως η μήνυση αυτή θα εγείρει πολλές αντιδράσεις ακόμη και μέσα από την ίδια την οικογένεια, αλλά και από τα πεθερικά. Ο Ομάρ θα της σταθεί στην απόφασή της να κυνηγήσει μέχρι τέλους την υπόθεση, λέγοντάς της όμως ότι πολλές φορές απαιτούνται και θυσίες, ακόμη και να αρνηθεί κάποιος τον εαυτό του για να πετύχει αυτό που πραγματικά θέλει.
 
   Οι τρεις γυναίκες, παρά τη διαφορετικότητά τους και τις αντιλήψεις που η καθεμιά κουβαλάει, θα ενωθούν για να αλλάξουν τον κόσμο. Κρυφός αρωγός στην προσπάθειά τους αυτή θα σταθεί ένας αστυνομικός, ο οποίος θα κληθεί να ερευνήσει τις επιθέσεις με μαχαίρι στα λεωφορεία που συνεχώς αυξάνουν και παρά το γεγονός ότι θα ανακαλύψει τις υπεύθυνες, θα αναλογιστεί το δίκιο τους.
 
   Σε μια ισλαμική χώρα, όπως η Αίγυπτος, οι σεξουαλικές παρενοχλήσεις δεν είναι απόλυτα βέβαιο ότι θα τιμωρούνται. Κι αυτό όχι γιατί δεν είναι παράνομες, αλλά γιατί η κοινωνία δεν ευνοεί την καταγγελία τους. Τα χέρια των γυναικών είναι δεμένα. Ενώ έχουν κάθε δίκιο να καταγγείλουν μια πράξη που τις καθιστά θύματα, ο κοινωνικός περίγυρος τις καθιστά περισσότερο θύματα. Δεν μπορούν να μιλήσουν ανοιχτά, ενώ και στις προσωπικές τους σχέσεις οι ίδιες είναι αυτές που κουβαλούν την ντροπή. Ο Μοχάμεντ Ντιάμπ στην ταινία του καταγγέλει τη συμπεριφορά αυτή της κοινωνίας, εγείροντας το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης με σκοπό να αφυπνίσει τον κόσμο στη χώρα του, αλλά και στον υπόλοιπο αραβικό κόσμο, προς την καταπολέμηση της αδικίας και τη δημιουργία μιας κοινωνίας ισότητας πέρα από τις οπισθοδρομικές και συντηρητικές αντιλήψεις μεγάλου μέρους της κοινωνίας.
6781
 
   Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις στα φεστιβάλ του Σικάγο και του Ντουμπάι. Στη χώρα μας προβλήθηκε τρία σχεδόν χρόνια μετά την επίσημη κυκλοφορία της.
 
Σωκράτης Αληχανίδης 
 
 

Ταινίες