Συνεντεύξεις

Συνέντευξη με τους Μιχάλη Δαρνάκη- Μαρία Λαφτσίδου (θεατρικό έργο 'Ειλύθια')

 
mm5   Η ιδέα του κειμένου «Ειλύθια» δημιουργήθηκε πριν από τρία χρόνια απο το Μιχάλη Δαρνάκη και τη Μαρία Λαφτσίδου, όταν φοιτητές ακόμα αποφασίζουν να γράψουν μαζί ένα θεατρικό έργο. Τελείωσε τον Σεπτέμβρη του 2011. Μία κωμωδία σε ρίμα και όπως οι δύο συγγραφείς και σκηνοθέτες αναφέρουν πως κάτι τέτοιο σε συνδυασμό με την ιδέα της πρωταγωνίστριας και του όλου κόνσεπτ ταίριαζε απόλυτα στο χωροχρόνο της αρχαίας Ελλάδας. Όταν μία γυναίκα κενόδοξη θέτει στόχο ζωής να γίνει η ζωή της θεατρικό δρώμενο ξεκινάει ένας κύκλος περιπετειών, που μόνο την επιθυμία της δεν θα ικανοποιήσει. Το έργο είχε παρουσιαστεί πρώτη φορά το 2012 από την ομάδα «Βουβό Χειροκρότημα» και επιστρέφει με νέο αέρα σκηνοθετημένο αυτή τη φορά απο τους δύο συγγραφείς του έργου, οι οποίοι μας μίλησαν για τη δουλειά τους αυτή.
 
   «Η εμπειρία της συγγραφής ήταν κάτι πολύ έντονο. Προβληματιστήκαμε αρκετά με το πως θα εκφράσουμε την ειρωνία που θέλαμε και πως θα τη συνδέσουμε με το σήμερα. Η συγγραφή είναι κάτι μοναχικό απο τη φύση του, είμαστε εμείς και το χαρτί. Αυτό που μας παίδεψε περισσότερο είναι η κατάληξη του έργου. Μας πήρε περίπου όσο καιρό χρειαστήκαμε να γράψουμε όλες τις υπόλοιπες σκηνές. Θέλαμε μέση λύση, τίποτα καθαρά αισιόδοξο η απαισιόδοξο» λέει ο Μιχάλης Δαρνάκης αναφορικά με την διαδικασία της συγγραφής.
 
   Αναλαμβάνοντας το έργο της σκηνοθεσίας , ο Μιχάλης και η Μαρία θέλησαν να κάνουν ριζικές αλλαγές καθότι θεώρησαν ότι η περσινή σκηνοθεσία είχε κάτι πιο αρχαιοπρεπές και συντηρητικό. «Γράφοντας το έργο είχαμε κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό μας-κοντινότερο στη σύγχρονη εποχή, το οποίο και στη δική μας σκηνοθεσία, θέλαμε να αναδείξουμε. Δουλέψαμε βέβαια υπολογίζοντας πάντα και τις προτάσεις των ηθοποιών μας. Πολύ μικρές αλλαγές έγιναν και στο κείμενο», αναφέρουν σχετικά.
 
mm1   Την ανάλαφρη κωμική ατμόσφαιρα της παράστασης απο την πρώτη στιγμή εισάγει η ζωντανή μουσική των Los Mujeros . Στο θέατρο Αυλαία της Θεσσαλονίκης, όπου ανεβαίνει το έργο, παρατηρείται ένα γιορτινό κλίμα μέσα στο οποίο όλα μοιάζουν εύκολα και όλοι είναι παράλογοι. Για τη συνεργασία τους με τους μουσικούς ο Μιχάλης Δαρνάκης εξηγεί πως ο Νάσος των Los Mujeros είχε αναλάβει εξαρχής τη μελοποίηση των κομματιών της παράστασης του Μαΐου. Πλήρως ικανοποιημένοι από την δουλειά του και δηλώνοντας θαυμαστές της μουσικής των Los Mujeros αποφασίσανε τη συνέχιση της συνεργασίας θεωρώντας πως η αισθητική τους δένει πολύ ωραία με την αισθητική της παράστασής.
 
   Η παράσταση ξεκούραστη και με ωραία διάθεση, επιλέγει να θίξει τη νοοτροπία του νεοέλληνα και τα προβλήματα στα οποία αυτή οδήγησε. Σύμφωνα με το Μιχάλη Δαρνάκη «η Ειλύθια και ο τρόπος σκέψης και δράσης αντικατοπτρίζει το σημερινό Έλληνα. Καταρχάς η ματαιοδοξία που είναι το κύριο χαρακτηριστικό της, είναι και το βασικό συστατικό της σύγχρονης ηθικής. Η επιφανειακή, επίσης, αντιμετώπιση των προβλημάτων της θυμίζει πολύ την κοινωνική κατάσταση που αντικρίζουμε σήμερα».
 
mm4   Τα κοστούμια είναι προσαρμοσμένα στο σήμερα και παρελθόν και το κλίμα έντονα χιουμοριστικό. Οι χαρακτήρες είναι όλοι τύποι άνθρωπων με τα πάθη τους να αγγίζουν τα άκρα. Χοροί και τραγούδια τους συνοδεύουν στις γκάφες τους και η πλόκη μόνο λύσεις δεν τους δίνει. Ομολογώ πως είχε πλάκα να βλέπεις πως η υπερπροβολή κάποιων χαρακτηριστικών των καθημερινών ανθρώπων τους εξευτελίζει. Αν δεν δεις τις αδυναμίες να φτάνουν τα όρια της υπερβολής, συνήθως δεν τις αντιλαμβάνεσαι και εύκολα οι ερμηνείες της ομάδας δίνουν στοιχεία στο κοινό τους για το τι δεν πάει καλά με αυτές τις προσωπικότητες.

   Σχετικά με αυτό, η Μαρία εξηγεί ότι «Γι’ αυτό το έργο είναι σύγχρονο. Όλοι μας έχουμε υιοθετήσει κάποια φόρμα που προβάλλουμε έντονα προς τα έξω, χωρίς να δείχνουμε ουσιαστικά τι κρύβεται πίσω απο αυτές. Είναι τα κοινωνικά προσωπεία που θέλουμε να προβάλλουμε».
 
   Το κείμενο, γραμμένο σε καθημερινό λόγο και απλή νεοελληνική γλώσσα παίζει συχνά με τις λέξεις και την προσοχή τραβούν τα ονόματα των χαρακτήρων. Η Μαρία ανέφερε πως πίσω απο τον σαφώς λογοπαιγνικό χαρακτήρα του ονόματος της πρωταγωνίστριας υπάρχει και η αναφορά στην Ειλειθυία, τη θεά του τοκετού. Εξ’ ού και η μάνα και η γέννηση στη έργο, εξηγεί. «Και άλλα ονόματα του έργου αποκαλύπτουν τις ιδιότητες των χαρακτήρων. Η Τριγλυκερίδα έχει πάθος για το φαγητό. Ο Τραγελαφίλος είναι όντως τραγελαφικός , κ.ο.κ.».
 
mm3   Η σάτιρα δε μένει όμως σε καταστάσεις τoυ σήμερα. Βλέπουμε τους τραγικούς ποιητές της αρχαιότητας να κατατάσσονται επίσης σε κατηγορίες ανθρώπινων τύπων. Οι συγγραφείς του έτσι, δηλώνουν, ότι η ουσία του κόσμου ελάχιστα έχει αλλάξει. «Η φιλοδοξία μένει πάντα καλά ριζωμένη», αναφέρουν.

   Όσον αφορά το φάρμακο για τη ματαιοδοξία; Οι δύο συγγραφείς απαντούν: «Νομίζουμε θα έπρεπε πρώτα να λύσουμε τη δική μας. Προβάλλουμε τα δικά μας προβλήματα. Εμείς είμαστε η Ειλύθια, όπως και όλοι οι άνθρωποι, και στη περίπτωσή μας ειδικότερα οι Έλληνες. Ασυναίσθητα εμπλέξαμε πολλά προσωπικά μας στοιχεία. Πότε είμαστε ο καθένας μία παραμάνα, και πότε Ειλύθια, και πάει λέγοντας».
 
   Είναι αξιοσημείωτο πως μία ομάδα νεαρών ηθοποιών και σκηνοθετών καταφέρνει να συντονιστεί και με όρεξη να προσφέρει στο κοινό τη δική τους οπτική γωνία για τον κόσμο. Ο Μιχάλης και η Μαρία ανέφεραν πως αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα κυρίως τεχνικά-οικονομικά και χώρου.

   «Είμαστε μία ομάδα ουσιαστικά άπειρη καθώς είναι η πρώτη μας παραγωγή. Νιώθουμε περήφανοι που ανεβάσαμε μία παράσταση με μόλις 200 ευρώ. Κάναμε πρόβες σε σπίτι σαλονιού, οι συνθήκες ήταν δύσκολες, αλλά η ευνοϊκή και αρμονική συνεργασία με την ομάδα μας βοήθησε πολύ. Επίσης, νιώθουμε ευγνώμονες για τη δραματική σχολή «Ανδρέας Βουτσινάς» και τη ΧΑΝΘ, οι οποίοι μας στήριξαν σε αυτό το εγχείρημα, κάτι που είναι πολύ σημαντικό στην περίοδο κρίσης που διανύουμε», είπανε αναφορικά με τα δυσκολίες της παράστασης.
 
   Κλείνοντας αυτή την συνέντευξη οι δύο συγγραφείς - σκηνοθέτες της παράστασης θέλησαν να τονίσουν το πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση των θεατρικών δρωμένων της πόλης.
 
   «Το θέατρο πρέπει να εξακολουθεί να επιβιώνει και σε δύσκολες οικονομικές περιόδους. Γι αυτό και επιλέξαμε μία χαμηλή τιμή εισητηρίου. Θέλουμε να φέρουμε τον κόσμο στο θέατρο και να τον κρατήσουμε εκεί», καταλήγουν.
 
Έλενα Σκρέκα

*Το θεατρικό έργο «Ειλύθια» σε κείμενο- σκηνοθεσία των Μιχάλη Δαρνάκη- Μαρίας Λαφτσίδου παρουσιάζεται έως τις 9 Απριλίου στο θέατρο Αυλαία, στη Θεσσαλονίκη. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα- Τρίτη, στις 21.00

Συνεντεύξεις