Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Βρεθήκαμε στο θέατρο - Αντιγόνη

 
«Κι αφού μας κυβερνούνε δυνατότεροι, αυτά πρέπει να υπακούμε και χειρότερα».
 
   Τελικά είναι και μαθηματικά βέβαιο πως ο άνθρωπος είναι το χειρότερο ζώο στον πλανήτη. Το μοναδικό – ίσως – που σκοτώνει μόνο για να σκοτώσει, το μοναδικό που τόσο πολύ εξαρτάται από τη δύναμη και την εξουσία. Το περίφημο έργο του Σοφοκλή, με υπόθεση που συγκλονίζει και κείμενο που είναι γεμάτο διδάγματα και ζωτικής σημασίας οδηγίες για το τι πρέπει να αποφεύγουμε στη ζωή, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Θέμη Μαμουλίδη, με τη συνεργασία του Μάνου Καρατζογιάννη. Το έργο έχει ήδη κάνει διαδρομή 125 παραστάσεων, μπροστά από 70.000 θεατές. Όταν οι αριθμοί δεν χρειάζονται λόγια…

   Ο θίασος των έξι παρουσιάζεται μπροστά μας, στο Βεάκειο Αμφιθέατρο του Πειραιά, σε ένα απόλυτα λιτό σκηνικό. Μαύρα κοστούμια και λευκά πουκάμισα - έξοχα δοσμένα από την κυρία Παναγιώτα Κοκκορού. Παντελόνια για όλους, εκτός από την Αντιγόνη, που εμφανίζεται με φόρεμα, μέσα από το πανωφόρι της. Αρβύλες ψηλές για τις δύο ηρωίδες. Πριν ξεκινήσει η παράσταση, ο Θανάσης Παπαγεωργίου απευθύνεται σε μας, το κοινό. Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη του Μίκη Θεοδωράκη. Ενός λεπτού σιγή, ηχηρό χειροκρότημα και ο θίασος λαμβάνει θέσεις επί σκηνής. Βλέποντας τους ηθοποιούς να βγάζουν από μία ντουλάπα τα σακάκια τους και να τα φορούν, μου έρχεται στο μυαλό μία σεκάνς σε μοτίβο “Jesus Christ Superstar”. Έξυπνο, πάντα αποδεκτό και κάτι που με τη μία σε βάζει στο κλίμα.
 
antigoni2114

   Η Αντιγόνη δεν μπορεί να διανοηθεί να αφήσει τον αδελφό της Πολυνείκη άθαφτο. Όταν μάλιστα ο έτερος αδελφός της, ο Ετεοκλής, έχει ταφεί με όλες τις τιμές. Ο Κρέων, ο οποίος έχει συγκεντρώσει όλες τις εξουσίες στα χέρια του, είναι απόλυτος. Ο Πολυνείκης θα σαπίσει και θα κατασπαραχθεί από τα όρνεα. Αν τολμήσει κάποιος να επιχειρήσει να θάψει τον συγκεκριμένο άνθρωπο, θα τιμωρηθεί με θάνατο. Η Αντιγόνη όμως δεν φοβάται. Ούτε τον Κρέοντα, ούτε τον θάνατο. Είναι ζήτημα τιμής. Πέρα από την ανθρώπινη εμμονή ή μικροπρέπεια.

   Θαυμάζω τον Θανάση Παπαγεωργίου, τον παρακολουθώ πολλά χρόνια, από την εποχή της τηλεόρασης ακόμα-ακόμα. Σαν Κρέων ήταν απολαυστικός, προσεγγίζοντας ιδανικά την απόλυτα τραγική φιγούρα του έργου. O τρόπος ομιλίας έξω από το κουτί. Σε αντίθεση με τη στομφώδη και επικολυρική εκφορά του λόγου σε τέτοιες περιπτώσεις, ο πρωταγωνιστής μίλησε γήινα, μίλησε όπως εμείς στην καθημερινή μας ζωή. Ήταν καθηλωτικός πραγματικά.

   Μόνο καλά λόγια έχω να γράψω για τη Χριστίνα Χειλά, η οποία παρουσίασε μία Αντιγόνη όπως ακριβώς θα τη θέλαμε. Εύθραυστη μεν, να αντιπαλεύει ανάμεσα στη φύση της και τα δρώμενα, από την άλλη όμως είδαμε μία λέαινα, η οποία δεν σταματά και δεν υποχωρεί μπροστά σε τίποτα προκειμένου να κάνει το σωστό, να πράξει το τίμιο και το ηθικό. Ωραίο παράστημα, ωραία φωνή, ακόμα πιο όμορφη κίνηση – όπως διάβασα, η ίδια έχει επιμεληθεί την κινησιολογική επεξεργασία στην παράσταση. Σαν Ισμήνη, η Ντόρα Μακρυγιάννη είναι κουμπωμένη στον ρόλο της, γλυκύτατη και ήπια, με την καλή πρόθεση να στέρξει, προσγειωμένη και λογική. Ένας πολύ όμορφος άνθρωπος, του οποίου ξεχνάς το κάλλος μόλις αρχίζει να ερμηνεύει.
 
antigoni2115

   O Μάνος Καρατζογιάννης, πέρα από τη σκηνοθετική συνεργασία, εμφανίζεται ως Φύλακας και Άγγελος και δονεί με τον τρόπο που ερμηνεύει. Πομπώδης και εμφατικός, μας κάνει να κατανοήσουμε και να εμπεδώσουμε κάθε λέξη που βγαίνει από το στόμα του. Είναι μία κατάσταση κατά την οποία ο ηθοποιός τονίζει τις λέξεις με τέτοιον τρόπο, ώστε να είναι αδύνατο να μην συγκινήσει το κοινό. Εξαιρετικοί επίσης οι Δημήτρης Σαμόλης, ως Αίμων και Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης ως Τειρεσίας, οι οποίοι, πέρα από τα «ατομικά» τους, λαμβάνουν χώρα και ως χορός, με την αρωγή των υπολοίπων ηθοποιών φυσικά. Γιατί μπορεί «κανονικός» χορός να μην υπήρχε στη σκηνή, ο επιμερισμός του έργου του όμως έγινε με μεγάλη επιτυχία.

   Έχουν μείνει ακόμα τέσσερις παραστάσεις, για να κάνει τον κύκλο της αυτή η θαυμάσια δουλειά. Προτείνουμε ανεπιφύλακτα να πάτε να δείτε την παράσταση. Να δείτε πώς η αγάπη νικά τον θάνατο. Πώς ο ανίκητος στη μάχη έρωτας δεν διστάζει να γεμίσει σκόνη και χώματα, μπροστά στο μεγαλείο της ψυχής που αρνείται να φυλακιστεί δεχόμενη να πεθάνει για ό,τι πρεσβεύει.

Κώστας Κούλης

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Μετάφραση | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΝΤΑΖΗ
Σκηνοθεσία – Σκηνικό | ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
Συνεργάτης σκηνοθέτης | ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Κοστούμια | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΚΚΟΡΟΥ
Μουσική | ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΑΣΠΑΡΑΤΟΣ
Κινησιολογική επεξεργασία | ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ ΦΑΜΕΛΗ
Φωτισμοί | ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτογραφίες | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΚΚΟΒΕ
Φωτογραφίες παράστασης στο Θέατρο Βράχων | ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ
Δ/νση παραγωγής | ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΛΛΑ
Επικοινωνία | ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ
Art work | ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΡΑΣΧΗΣ
Παραγωγή | Ars Aeterna, 5η Εποχή Τέχνης

Ερμηνεύουν :
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ ΦΑΜΕΛΗ
ΝΤΟΡΑ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΜΟΛΗΣ
ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΜΑΡΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗΣ

Προπώληση viva.gr

8 | 9 ΒΟΛΟΣ | ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ – ώρα 21:00

9 | 9 ΛΑΡΙΣΑ | ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ – ώρα 21:00

12 | 9 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ – ώρα 21:00

22 | 9 ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ | ΝΤΑΜΑΡΙ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ – ώρα 20:30

Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
 

Θεατρικές Παραστάσεις