Θεατρικές Παραστάσεις

Το Παρτάλι

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: «Το Παρτάλι»

   ToPartali 2Ακούγοντας πριν λίγες μέρες τους συντελεστές να λένε ότι το θεατρικό έργο «Το Παρτάλι» ακροβατεί μεταξύ αληθινού και φανταστικού, δεν φανταζόμουν καν τι ήταν αυτό που θα ακολουθούσε επί σκηνής. Όταν η παράσταση ξεκινά με ένα μαγνητοσκοπημένο βίντεο με scripted συνεντεύξεις από διάσημους ηθοποιούς και πρόσωπα που περιγράφουν τη ζωή ενός ανθρώπου, έχω σχεδόν πειστεί ότι πρόκειται για ένα αυτοβιογραφικό έργο κάποιου προσώπου που έχει γράψει την δική του ιστορία. Μια διάσημη drag-queen με καριέρα στην Αμερική, σπιρτόζα, με ταμπεραμέντο Σκάρλετ Ο’ Χάρα και Τίνας Τέρνερ και την καρδιά ενός μικρού κοριτσιού, εξηγεί μέσα από ένα αυτοσαρκαστικό ρόλο πως έφτασε στο σημείο να διασκεδάζει τον κόσμο φορώντας φτερά και πούπουλα και περιγράφοντας τη ζωή της.
 
   Ο σκηνοθέτης- ψυχίατρος Στέλιος Κρασανάκης συνθέτει πάνω στο υποκριτικό ταλέντο του Χρήστου Στέργιογλου την ιδιάζουσα προσωπικότητα του Παρταλιού (ή κατά κόσμον Στέργιο). Όλα αυτά βέβαια, βασισμένα στο ομώνυμο λογοτεχνικό κείμενο του Θεόδωρου Γρηγοριάδη που γράφτηκε το 2001. Μυθοπλασία, ναι, αλλά δε θέλει και πολύ για να πειστείς ότι πρόκειται για αληθινή ιστορία βλέποντας την Ρούλα Πατεράκη ή την Μπέτυ Αρβανίτη να αφηγούνται την γνωριμία τους με αυτή την εκρηκτική προσωπικότητα. Στα πρώτα λεπτά, έχεις ήδη μαγευτεί και θέλεις να γνωρίσεις τον Στέργιο, πάση θυσία. Ξέρεις ότι έχει πολλά να σου διηγηθεί.
 
   Και κάπως έτσι, το Παρτάλι (στα τούρκικα σημαίνει το παλιόρουχο), ντύθηκε και ανέβηκε στη σκηνή… Ένα ήρωας- αγόρι που γεννήθηκε σε ένα χωριό της Μακεδονίας, την εποχή της Κατοχής. Ντυμένο πάντα με φουστανάκια και έχοντας μπούκλες στα μαλλιά του. Έτσι τον έντυνε η μάνα του, κοριτσίστικα, επειδή φοβόταν μήπως σκοτωθεί κι αυτό, όπως ο άντρας της, ή μην φύγει με τους αντάρτες στα βουνά. Αυτό όμως, ακόμα, όμως, κι όταν μεγαλώνει δεν βγάζει τα γυναικεία ρούχα. Ζει και πορεύεται σε μια κλειστή κοινωνία, καταντάει το αξιοθέατο του χωριού και ενίοτε κακοποιείται από τους βούλγαρους εισβολείς. Κι όταν η Κατοχή τελειώνει (ή αλλιώς η εποχή που δεν σε κοιτάνε παράξενα γιατί όλα είναι επιτρεπτά, όπως υποστηρίζει το ίδιο το Παρτάλι)  φεύγει για μια μεγαλύτερη πόλη, την Καβάλα κι από εκεί για την Θεσσαλονίκη. Μετακινήσεις ζωής με την ρετσινιά της θηλυκότητας πάνω σε ένα ανδρικό σώμα. Στην συμπρωτεύουσα, αρχίζει να ντύνεται ως γυναίκα, κι όχι ως άθλιο παρτάλι, κι από εκεί ένας έρωτας θα τον ‘στείλει’ στην Αμερική και θα τον βοηθήσει να κάνει την ιδιαιτερότητά του τέχνη! Drag-queen show, storyteller, διασκεδαστής... Η μαντάμ Παρτάλι δεν φανταζόταν ποτέ ότι ένα καμπαρέ θα γινόταν παράσταση της ζωής της.  
 
   Η επικοινωνία που ανοίγει ο Χρήστος Στέργιογλου (Παρτάλι) με το κοινό δεν έχει τον αυστηρό ρόλο του καλλιτέχνη. Είναι περισσότερο αμφίδρομη, αναζητώντας ένα διάλογο με καλούς ακροατές, που είναι διατεθειμένοι να ρουφήξουν την ιστορία του. Ακόμη και τα ελάχιστα σαρδάμ του πρωταγωνιστή θαρρείς πως μπορεί να είχαν σκηνοθετηθεί, θυμίζοντας λίγο την λογοδιάρροια κάποιας γυναικούλας όταν πίνει καφέ με τις γειτόνισσες της.

   Σε μια άδεια σκηνή, ο χώρος γεμίζει από την αύρα του, τις ιστορίες απαγορευμένης αγάπης, τις λεκτικές μεταπηδήσεις από το προσωπικό στο ιστορικό, την εξομολόγηση, τον αυτοσαρκασμό, τα μειδιάματα, τα υγρά μάτια, τις θύμησες.

   Δεν χρειάζονται βαρύγδουπα σκηνικά, παρά μόνο ένα μοναχικό σκαμπό, κραγιόν στα χείλη, κόκκινα νύχια και λίγα εντυπωσιακά κοστούμια. Ακόμη κι αυτά, τα αφαιρεί από πάνω του κάποια στιγμή. Μια αληθινή grand dame μπορεί να σε πείσει κι αλλιώς για το μεγαλείο που κουβαλάει μέσα της.
 
   To Partali Stergioglou 1Η παράσταση δεν είναι παρά ένα σχόλιο για τη διαμόρφωση της σεξουαλικής ταυτότητας και την υβριδοποίηση της ταυτότητας του νεοέλληνα, σε μια παράσταση όπου η προσωπική ιστορία συμπλέκεται με την εθνική ιστορία. Το σημαντικό είναι ότι η σκηνοθετική τεχνική του Στέλιου Κρασανάκη εστίασε στο ‘ξεγύμνωμα’ της προσωπικότητας του μοναδικού πρωταγωνιστή- αυτό δηλαδή που ο ίδιος ο Στέργιογλου έχει χαρακτηρίσει απόλυτη έκθεση ηθοποιού! Είναι εμφανής η παρέμβασή του ως ψυχίατρος για να τον βοηθήσει να απελευθερώσει τις πτυχές της πολύμορφης φύσης του ήρωα και μάλιστα χωρίς μάσκες, παρά μόνο κάνοντας χρήση του υποκριτικού ταλέντο του, των φωνητικών ικανοτήτων του και υπό την καθοδήγηση στην κίνηση της γνωστής χορογράφου Αμαλίας Μπένετ.
 
   Όταν δε προς στο τέλος τα ψυχικά ξεσπάσματα του πρωταγωνιστή μετατρέπονται σε ένα drag show ευθυμίας και αποδοχής της προσωπικής του ταυτότητας, εσύ έχεις ήδη ζήσει την ψευδαίσθηση της αληθινής ιστορίας ενός υπαρκτού προσώπου, τον οποίο οι συνάδελφοί του από τον καλλιτεχνικό χώρο φρόντισαν να επευφημήσουν στο μαγνητοσκοπημένο βίντεο. Τι κάνει σπουδαίο έναν άνθρωπο; Σίγουρα όχι μόνο το φύλο του… Αξίζει να το δεις για όλους τους παραπάνω λόγους, αλλά και επειδή το φινάλε σου επιφυλάσσει να γνωρίσεις (εάν δεν το έχεις κάνει ήδη) ένα πραγματικό υποκριτικό ταλέντο που τραγουδάει με απόλυτη επιτυχία το «Private Dancer»  της Tίνας Τέρνερ.
 
Κατερίνα Νικολακούλη
 
Ταυτότητα της παράστασης
Συγγραφέας: Θόδωρος Γρηγοριάδης
Σκηνοθεσία: Στέλιος Κρασανάκης
Κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος
Μουσική Επιμέλεια: Χρήστος Στέργιογλου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Σκηνοθεσία video: Χρήστος Δήμας
Ηχητικός σχεδιασμός: Σπύρος Αραβοσιτάς
Επιμέλεια κίνησης: Αμάλια Μπέννετ
 
* Η παράσταση παρουσιάζεται στο θέατρο Αυλαία (Πλατεία ΧΑΝΘ, Τσιμισκή 102, Θεσσαλονίκη, Τ. 2310232300) έως τις 4/11.
 
Θεατρική παράσταση "Το Παρτάλι"
με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Στέργιογλου
Tο Noizy.gr και το Θέατρο Αυλαία προσφέρουν στους αναγνώστες:
2 ΔΙΠΛΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
THΣ ΠΕΜΠΤΗΣ 25/10 ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 26/10
ΚΕΡΔΙΣΤΕ στέλνοντας το μήνυμά σας με ονοματεπώνυμο, κινητό τηλέφωνο και τον τίτλο "Το Παρτάλι" στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
To Partali Stergioglou 3

Θεατρικές Παραστάσεις