Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Βρεθήκαμε στο θέατρο - Εtended Universe / Η Πολιορκία της Elusia

 
«Αν υπάρχει Θεός, γιατί μας αφήνει να πεθαίνουμε»;

   Ο Πυρ και η Ούζι… και πιο πέρα η Τόσο Νερό… δούλευαν σε ένα ιχθυοτροφείο. Είχαν κανονικά ονόματα. Ανθρώπινα. Ήθελαν να κάνουν όνειρα. Οι ιδιοκτήτες του ιχθυοτροφείου πάλι… Έκαναν τη μεγάλη ζωή για τους εαυτούς τους και ό,τι πιο απεχθές για τους εργαζομένους τους. Τους χρωστούσαν μισθούς έξι μηνών. Και στη συνέχεια; Τράβηξαν μία πτώχευση και τρέχα γύρευε… Οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Έκαναν κατάληψη στο ιχθυοτροφείο. Και τότε ήλθαν οι δυνάμεις του κακού. Τα κανάλια, ο «νόμος», οι τουρίστες, τα έρμαια των μέσων «κοινωνικής» δικτύωσης. Και οι άμοιροι εργαζόμενοι έγιναν συνώνυμοι του αντίχριστου. Αποκλεισμός, μομφές, αλλοίωση γεγονότων, ψευδείς ειδήσεις, αποπροσανατολισμός… Σας θυμίζει κάτι;
 
elusia2037
   Η Μαρίλλη Μαστραντώνη πατάει στο κείμενο του Χρήστου Οικονόμου – το πρώτο του θεατρικό κείμενο – και μας δίνει μία παράσταση απόλυτα προφητική. Οι δύο άτυχοι νέοι, οι οποίοι αγαπιούνται μάλιστα, βρίσκονται μία ανάσα πριν το χαμό τους – κοινωνικά και όχι μόνο. Τα πράγματα ίσως να ήταν διαφορετικά, ο «ηγέτης τους» όμως είχε άλλες ιδέες – όπως προσωνύμια για τους συμμετέχοντες, λες επρόκειτο για μυστική αποστολή στη Μπογκοτά – στο μυαλό του και η επιχείρηση/κατάληψη πήγε κατά διαόλου. Στο πάτωμα κείτεται νεκρή η Τόσο Νερό, μία κοπέλα δεκαεπτά χρονών, η οποία δεν πρόλαβε καν να ζήσει. Οι «απέξω» θέλουν να μπουν μέσα, να ανατρέψουν την κατάσταση. Ανάθεμά τους κι αν ξέρουν ποια… Ανάθεμά τους γενικά…

   Η Νένα Δρογγίτη, η Δήμητρα Παπουρτζή και ο Χάρης Φραγκούλης μας συγκίνησαν εκείνο το βράδυ. Ο καθένας με τον τρόπο του έδωσε και πήρε πράγματα από το χαρακτήρα του, από το ρόλο του. Η συνεχής αναβολή της απελπισίας άλλως ελπίδα (όπως αριστουργηματικά έχει γράψει ο Οδυσσέας Ιωάννου), φαίνεται και δεν φαίνεται και οι νεαροί ηθοποιοί το κοινώνησαν σε όλους τους παρευρισκόμενους θεατές. Λάμψη στα μάτια, καλή άρθρωση, όμορφη εκφορά του λόγου, πάθος και δύναμη. Έβλεπα τις στιχομυθίες και τους μανολόγους, δεν τους άκουγα μόνο. Από την άλλη το πολύ καλογραμμένο κείμενο του Χρήστου Οικονόμου. Γεμάτο προτάσεις, γεμάτο φράσεις που θα χαραχτούν στη μνήμη σας. Θέλει την απόλυτη προσοχή σας αυτή η παράσταση. Θέλει την προσοχή που θα δίνατε αν ήσαστε εσείς οι πρωταγωνιστές.

   Η Μαρίλλη Μαστραντώνη, η σκηνοθέτιδα του συγκλονιστικού «Μανιφέστο 2083», μας δίνει μία παράσταση, η οποία θα μας βάλει σε σκέψεις, θα μας προβληματίσει, θα μας κάνει να βλαστημήσουμε μέσα μας και έξω μας που η καταραμένη πανδημία δεν μας αφήνει να πάμε κάπου μετά την παράσταση και να κουβεντιάσουμε αυτό που είδαμε. Η αλλαγή από δράση στη σκηνή σε βίντεο και πίσω στη σκηνή είναι κάτι που επιτυγχάνει με κλειστά στα μάτια και ο τρόπος που μετέτρεψε το κείμενο σε ζωή είναι δικός της, δικός της εντελώς. Η Elusia, o ουτοπικός τόπος (ουτόπος ίσως) που αναφέρεται πολλές φορές στο έργο, είναι σημείο αφετηρίας και προορισμού για τους δύο νέους, που σφραγίζουν την αγάπη τους έτσι όπως θα φανταζόταν κάθε ζευγάρι στη θέση τους, σε μια ολότελα διαφορετική κατάσταση. Η έτερη σφραγίδα χαρακτηρίζει και το μοτίβο κάθαρσης του έργου.
 
elusia2036

   Θα πήγαινα ευχαρίστως να το ξαναδώ. Θα ήθελα να καταγράψω μερικές από τις φράσεις του κειμένου. Είναι φράσεις που θα μπορούσαν να αποτελούν λαμπρές στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Νομίζετε ότι υπερβάλω; Θέλετε μήπως να πάτε κι εσείς να το δείτε και να μου πείτε μετά αν εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι υπερβάλλω; Σας ευχαριστώ προκαταβολικά.

   Και για το θέμα των ηγετών, που ανέγραψα πιο πάνω... Καλό θα είναι να κρατάμε μικρό καλάθι σε κάθε περίπτωση. Η λέξη και έννοια «ηγέτης» είναι τόσο βαριές, που κάθε «κοντινή» ερμηνεία μπορεί να είναι καταστροφική. Ο Springsteen έλεγε το 1985 πως «Τυφλή εμπιστοσύνη στους ηγέτες σας ή οτιδήποτε άλλο θα σας σκοτώσει». Σας θυμίζει κάτι;

Κώστας Κούλης
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Συγγραφέας: Χρήστος Οικονόμου
Σκηνοθεσία – Συντονισμός Project: Μαρίλλη Μαστραντώνη
Σκηνικά – Κοστούμια: Τέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Μουσική - Σύνθεση: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Σχεδιασμός - Επιμέλεια Ήχου: Αλέξης Γκίκας
Κίνηση: Χλόη Αλιγιάννη
Σχεδιασμός Video - Φωτογραφίες: Ξένια Τσιλοχρήστου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Άννα Σμπώκου
Ηθοποιοί: Νένα Δρογγίτη, Δήμητρα Παπουρτζή, Χάρης Φραγκούλης
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Αστερίου
Boηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Κατάκη
 
Παραστάσεις:
Θέατρο ΠΚ, Κασομούλη 30 & Ρενέ Πυώ 2, Ν. Κόσμος, Τηλ.: 210.9011677, www.pktheater.gr
23 Οκτωβρίου – 15 Νοεμβρίου 2020, κάθε Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 9.30 μ.μ.
Σύνολο: 12 Παραστάσεις
Διάρκεια Παράστασης: 70 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ & 12 ευρώ (μειωμένο)
 
Ταυτότητα του Project
Πρόκειται για ένα transmedia* εγχείρημα, που εστιάζει στη δημιουργία θεατρικών κειμένων που αφορούν στους νέους σε στενή συνεργασία μαζί τους, τη χρήση ψηφιακών μέσων στην εξέλιξη της αφήγησης, και την παραγωγή παραστάσεων υψηλής ποιότητας που διερευνούν θέματα γύρω από την Εξουσία, την Ουτοπία και τη Νεανική Κουλτούρα.
 
Σημαντικό κομμάτι του project ήταν και η προβλεπόμενη ενεργή συμμετοχή καθ' όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής διαδικασίας νέων (15-25 ετών) ως Υοuth Αdvisory Βoard (Συμβούλια Νέων) μέσα από digital πλατφόρμες και βιωματικά εργαστήρια.
 
Μετά τις συναντήσεις των συνεργαζόμενων φορέων στην Αθήνα (10-14 Δεκεμβρίου 2018), την Βαρκελώνη (30 Απριλίου-4 Μαϊου 2019) και το Λονδίνο (9-11 Οκτωβρίου 2019), το Project ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο 2020 με τις κατά τόπους πρεμιέρες των πρωτότυπων έργων που οι τέσσερις επιλεγμένοι συγγραφείς έγραψαν, προσφέροντας ο καθένας τη δική του εκδοχή του κοινού ουτοπικού μας σύμπαντος, με την επωνυμία ELUSIA!
 
Πρόκειται για τα έργα:
Nina Segal: "Ράδιo Elusia" – Boundless Theatre, Λονδίνο [μια σειρά από podcast]
Oriol Puig: "Kαραόκε Elusia" – Sala Beckett, Βαρκελώνη
Zara Lea Palmquist: "Εlusia: Το όνειρό σου απέχει μόνο ένα κλικ" – Teatr Grob, Κοπεγχάγη
Χρήστος Οικονόμου: "Η Πολιορκία της Elusia" – ΕΝΤΡΟΠΙΑ, Αθήνα
 
Στοχεύοντας στη διερεύνηση της λειτουργίας των transmedia στα σύγχρονα Ρerforming Αrts, δημιουργήσαμε συμμετοχικές «πλατφόρμες» μέσα από τις οποίες το νεανικό ή μη κοινό μπορεί να διαδράσει παρακολουθώντας όλη την εξέλιξη του πρότζεκτ, να ανεβάσει το δικό του υλικό, και να έρθει σε επαφή με τους νέους των υπόλοιπων ευρωπαϊκών πόλεων. Αυτές μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
 
Τα συμμετοχικά Εργαστήρια Νέων με τίτλο «In Search of Elusia». Στην Αθήνα έλαβαν χώρα στο ΣΕΡΑΦΕΙΟ (Δεκέμβριος 2018-Μάιος 2019). Καθοδηγητές Εργαστηρίων: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Μαρίλλη Μαστραντώνη, Μαριλένα Μπεκρή
 
Το Web Comic του Δανού καλλιτέχνη Bob Lundgreen Kristiansen σε μια διαδραστική μορφή που ενθαρρύνει το κοινό να προσθέσει τα δικά του πάνελ στην ιστορία: https://www.welcometoelusia.com/key-of-elusia
 
Συνεργαζόμενοι Φορείς:
Boundless Theatre, Λονδίνο - www.boundlesstheatre.org.uk
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Rob Drummer
Sala Beckett, Βαρκελώνη - www.salabeckett.cat
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Víctor Muñoz i Calafell
Teater Grob, Κοπεγχάγη - www.grob.dk
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Jesper Pedersen
EΝΤΡΟΠΙΑ, Αθήνα - www.theatre-entropia.gr
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Μαρίλλη Μαστραντώνη
 
Links:
Ακολουθείστε: #ExUn2020
Μάθετε περισσότερα: https://www.facebook.com/ExtendedUniverse/
Διαδράστε: www.welcometoelusia.com
 
*Transmedia είναι ουσιαστικά ένας «τρόπος» διάχυσης ενός μηνύματος ή αφηγήματος κατά τον οποίο το «μήνυμα» αναπτύσσεται παράλληλα από διαφορετικά Μέσα και πολλαπλές Πλατφόρμες στοχεύοντας στην ενεργοποίηση, την άμεση σχέση και την αλληλεπίδραση με τον θεατή.
 

Θεατρικές Παραστάσεις