Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Βρεθήκαμε στο Θέατρο Αθηνών - Terror reloaded

 
Θα σκότωνες 164 αθώους για να σώσεις εβδομήντα χιλιάδες αθώους;
 
   Στις 26 Μαΐου, στις 19:32, η πτήση από Βερολίνο προς Μόναχο γίνεται έρμαιο στα χέρια τρομοκράτη που απειλεί ότι θα ρίξει το αεροπλάνο της Lufthansa στο γήπεδο Allianz Arena του Μονάχου. Εκείνη την ώρα, στο κατάμεστο γήπεδο, διεξαγόταν ο αγώνας Γερμανίας – Αγγλίας. Οι αρχές ενημερώνονται άμεσα και δύο μαχητικά Eurofighter σηκώνονται από τη στρατιωτική βάση, προσεγγίζοντας το αεροπλάνο. Η εντολή που δίνεται είναι “Intervention”. Δεν έχει σκοπό η γερμανική κυβέρνηση να καταρρίψει το αεροπλάνο.
 
terror2114

   Ο χρόνος περνά και μια περίπου ώρα αργότερα, λίγο πριν το αεροπλάνο φτάσει πάνω από το γήπεδο, ο επισμηναγός Λαρς Κοχ το καταρρίπτει. Εκατόν εξήντα τέσσερις άνθρωποι είναι νεκροί. Μέσα σε αυτούς και δύο μικρά παιδιά. Η απόφασή του καταλυτική. Αμέσως μετά τη προσγείωση του μαχητικού στη βάση ο ίδιος συλλαμβάνεται και επτά μήνες μετά όλοι εμείς βρισκόμαστε στο δικαστήριο για να γίνουμε μάρτυρες αλλά και ένορκοι στη δίκη.

Εσείς τι θα κάνατε στη θέση του σμηναγού;
 
   Ανατριχιαστική η όλη νομική διαδικασία. Εισαγγελέας αλλά και συνήγορος υπεράσπισης θα δώσουν μάχη ο ένας κατά του σμηναγού και ο άλλος υπέρ της αθώωσής του. Μπορεί όμως να είναι αθώος ο άνθρωπος που τερμάτισε τη ζωή εκατόν εξήντα τεσσάρων ανθρώπων; Είναι ένοχος γιατί δεν άφησε εβδομήντα χιλιάδες να πεθάνουν; Γιατί δεν είχαν εκκενώσει το γήπεδο; Πέρασε μια σχεδόν ώρα και ο κρατικός μηχανισμός δεν λειτούργησε. Τι είναι δίκαιο; Προς τα πού κλείνει η ζυγαριά;
 
terror2115

   Τι απόφαση να πάρω; Ποια είναι η σωστή; Είμαι ένορκος σε μια δίκη. Μπροστά μου όλα τα πειστήρια του «εγκλήματος»… αλλά είναι έγκλημα τελικά; Η τόλμη ενός έντιμου ανθρώπου, το βάρος στη συνείδησή του μέχρι να πεθάνει… μήπως αυτό είναι αρκετή τιμωρία; Από την άλλη, τα θύματα δεν έχουν δικαίωμα να βρουν λύτρωση, έστω και μετά θάνατον; Οι δικοί τους άνθρωποι; Μήπως η κυβέρνηση ήξερε τι θα συμβεί; Η εκπαίδευση του σμηναγού είναι τέτοια ώστε να παίρνει αποφάσεις σε δευτερόλεπτα. Μήπως κάποιοι περίμεναν να βγάλει εκείνος το «φίδι» από την τρύπα; Τόσα πολλά τα ερωτήματα και οι απαντήσεις άλλες τόσες. Κανείς δεν μπορεί να πάρει τη σωστή απόφαση. Μόνο κατά συνείδηση.

   Η παράσταση που το 2019 μας είχε «ταλαιπωρήσει» το μυαλό, επιστρέφει στο θέατρο Αθηνών. Και λέω ταλαιπωρήσει, γιατί μονοπώλησε για αρκετούς μήνες συζητήσεις αλλά και σκέψη. Ακόμα και τώρα, που την ξαναείδα, συνεχίζω να έχω τα ίδια ερωτήματα με διπλές απαντήσεις. Ακόμα και τώρα δεν ξέρω αν η απόφαση που θα πάρω στο τέλος της παράστασης είναι σωστή ή αν θα είναι διαφορετική από την προηγούμενη φορά που την είχα δει. Είναι μια παράσταση ψυχολογικού θρίλερ. Είναι μια παράσταση που απαιτεί από εμάς να δώσουμε λύση. Μπορούμε όμως;
 
terror2116

   Το εκπληκτικό έργο του Φέρντιναντ Φον Σίραχ, ένα απίστευτο δίλημμα, ένας «γρίφος» που δεν λύνεται κόβοντας… μέσα από τη σκηνοθετική άποψη του Γιώργου Οικονόμου γίνεται το ιδεατό πεδίο μάχης. Ο Βασίλης Παλαιολόγος, ο Πρόεδρος του δικαστηρίου, δίνει σαφής οδηγίες. Είναι απίστευτα κουμπωμένος στον ρόλο. Φέρει τη βαρύτητα της υπόθεσης και του λόγου του. Η Μαρίνα Ασλάνογλου, η εισαγγελέας στην υπόθεση, έχει τον πιο βαρύ ρόλο. Ζητά την ενοχή και παραδειγματική τιμωρία του σμηναγού. Δεν υποδύεται, ΕΙΝΑΙ η εισαγγελέας. Έχει εμβαθύνει τέλεια στον ρόλο της, η παρουσία της είναι επιβλητική και καταφέρνει να ταλανίσει άπειρες φορές το μυαλό μας, χωρίς ωστόσο να μπορούμε να δώσουμε μα σωστή απάντηση στα ερωτήματά της. Ο Μιχάλης Αλικάκος είναι ο συνήγορος υπεράσπισης. Ο ρόλος του τον κάνει αρκετές φορές εριστικό, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με τη γήινη δυναμική της εισαγγελέως. Αυτοί οι δύο είναι το Γιν-Γιανγκ της παράστασης. Οι δύο «μονομάχοι» που θα προσπαθήσουν να «κατευθύνουν» την απόφασή μας να γείρει προς το μέρους τους.

   Ο Γιώργος Σπάνιας υποδύεται τον Λαρς Κοχ, τον άνθρωπο που εκτοξεύει τον Sidewinder πύραυλο προς το επιβατηγό της Lufthansa. Έχει μεταφέρει στον ρόλο που υποδύεται την προσιτή του εικόνα, την πραότητα αλλά και τη στρατιωτική αυστηρότητα που χρειάζεται, για να έχει ο ρόλος την υπόσταση που πρέπει. Τον ακούς και τον κοιτάς χωρίς να μπορείς να προσδιορίζεις την εσωτερική του μάχη, αλλά είναι εκεί, φαίνεται. Όμως ακόμα και αν του έδινες δεύτερη ευκαιρία, ο ίδιος υποστηρίζει ότι η απόφασή του θα ήταν η ίδια. Είναι ένας στρατιώτης προσηλωμένος στον ρόλο του. Δεν θα παρεκκλίνει κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας. Θα σου φέρει ανατριχίλες καθώς, ενώ βλέπεις και αισθάνεσαι τον ανθρώπινο παράγοντα, έρχεσαι αντιμέτωπος με τη σκληρή δική του πραγματικότητα. Αξιοθαύμαστος στον ρόλο του!
 
terror2117

   Ο Δημήτρης Λιόλιος υποδύεται τον μάρτυρα Υπεράσπισης. Στρατιωτικός και εκείνος, υψηλόβαθμος που δίνει εντολές στον σμηναγό. Είναι ο κλασσικός γαλονάς που ενώ δίνει κατάθεση, δεν αναλογίζεται ανθρώπινα το γεγονός. Δεν είναι υπέρ ή κατά. Θέλει να τελειώνει και το μόνο που τον απασχολεί είναι αν θα πάρει το μεροκάματό του. Κούμπωσε αθόρυβα στον ρόλο και μας έχωσε στην καλύτερη κατανόηση της ψυχολογίας συγκεκριμένων τύπων στρατιωτικών.

   Η Βιργινία Ταμπαροπούλου είναι η μάρτυρας κατηγορίας. Είναι η σύζυγος ενός εκ των θυμάτων και έχει στοιχεία στα χέρια της ότι οι επιβάτες προσπαθούσαν να μπουν στο πιλοτήριο λίγο πριν την εκτόξευση του πυραύλου. Έδωσε συναισθηματισμό στον ρόλο, κατάφερε να περάσει σε εμάς την ανθρώπινη διάσταση της υπόθεσης. Μας έφερε αντιμέτωπους και μας έθεσε σε δίλλημα, όποια απόφαση είχαμε ίσως πάρει μέχρι τότε.
 
terror2118

   Η ατομική συναισθηματική πάλη σε αυτή τη παράσταση είναι ο δυνατότερος κρίκος. Ακόμα και μετά το τέλος της θα βασανίζετε το μυαλό σας αν δώσατε την σωστή ετυμηγορία. Αν έπρεπε να τη δώσετε και πώς θα αντιδρούσατε αν ήσαστε στη θέση του σμηναγού. Η ωμή πραγματικότητα είναι μπροστά μας, η δικαιοσύνη αλλά και ο ρεαλισμός μάχονται μπροστά μας και μας ζητούν να πάρουμε μέρος στο δικό τους αλλά και στον δικό μας «πόλεμο». Όσο για τη σαθρή κοινωνία και τις κυβερνήσεις... αυτές μονίμως νίπτουν τα χείρας τους… Αυτή η παράσταση είναι μια μεγάλη πρόκληση που μας αφορά όλους!

Άρχεται η συνεδρίασις…
Μαίρη Ζαρακοβίτη

Αντί επιλόγου: "Γι’ αυτό, παραμείνετε ανθρώπινοι στην κρίση σας". Τα τελευταία λόγια του προέδρου του δικαστηρίου στην εναρκτήρια ομιλία του. Ο Λαρς Κοχ είναι ένοχος, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τούτο. Οδήγησε στον θάνατο εκατόν εξήντα τέσσερις αθώους ανθρώπους. Ισόβια! Ο Λαρς Κοχ, με την κίνησή του αυτή, έσωσε εβδομήντα χιλιάδες αθώους ανθρώπους. Αθώος! Οι δύο όψεις του αυτού νομίσματος; Ο άνθρωπος που γίνεται θεός για το καλό των συνανθρώπων του; Και αυτό το καλό άντε να το εξηγήσεις στις οικογένειες των θυμάτων… Το δίπτυχο παίρνει φωτιά στα χέρια μας. Ε και Α. Η κόλαση και η γη της επαγγελίας. Την πρώτη φορά που είδα αυτή την παράσταση θυμάμαι ότι ανατρίχιαζα καθόλη τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας. Απόψε ένιωσα ακριβώς το ίδιο. Τι κείμενο, τι ιδέα, τι ερμηνείες, τι σκηνοθετική άποψη! Θέλω να γεμίσω ένα τετράδιο θαυμαστικά και να το αναρτήσω σαν επίσημη κριτική του έργου. Χωρίς λέξεις, χωρίς τίποτα άλλο! Οι στιχομυθίες έπλεξαν ένα αγκάθινο στεφάνι, ευτυχώς όμως οι ένορκοι το απέβαλαν από την αίθουσα. Το εκπληκτικό αυτό πεντάλεπτο της διάδρασης είναι ο ορισμός της και η πλήρης περιγραφή της. Ο τρόμος προ των πυλών και η κάθαρση, η οποία κάθε φορά θα αποφασίζεται από το κοινό. Ο τρόμος που είναι γέννημα ανθρώπινο και που αρέσκεται να τρώγει το γεννήτορά του. Ο τρόμος που αποφεύγει να κάνει σε σαράντα εννέα λεπτά αυτό που άνετα μπορεί σε δεκαπέντε. Ο τρόμος που δεν αντέχει να είμαστε ανθρώπινοι στην κρίση μας. Από τις πλέον κορυφαίες παραστάσεις των τελευταίων δέκα ετών.
Κώστας Κούλης
 
terror2119
Σκηνοθεσία Γιώργος Οικονόμου
Μετάφραση: Ευαγγελία A. Νάνου
Διασκευή: Μιρέλλα Παπαοικονόμου
Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας
Sound Designer: Βασίλης Κορρές & Χρήστος Τριανταφύλλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αντώνης Αντωνάκος
Οργάνωσης Παραγωγής: Αλεξάνδρα Ξυδά
Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη
Οπτική Ταυτότητα: Saint of Athens
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Διανομή
Κα Νέλσον – εισαγγελέας: Μαρίνα Ασλάνογλου
Πρόεδρος Δικαστηρίου: Βασίλης Παλαιολόγος
Μπίγκλερ – συνήγορος Υπεράσπισης: Μιχάλης Αλικάκος
Λαρς Κοχ – κατηγορούμενος: Γιώργος Σπάνιας
Λάουτερμπαχ – μάρτυρας Υπεράσπισης: Δημήτρης Λιόλιος
Μάιζερ – μάρτυρας κατηγορίας: Βιργινία Ταμπαροπούλου

Το έργο «TERROR» του ΦΕΡΝΤΙΝΑΝΤ ΦΟΝ ΣΙΡΑΧ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ηριδανός» σε μετάφραση Ευαγγελίας Α. Νάνου με τον τίτλο «Στον αστερισμό του τρόμου».

INFO
Θέατρο Αθηνών
Βουκουρεστίου 10 | Τηλ.: 2103312343
Παραστάσεις από 28 Νοεμβρίου κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 20.00 και κάθε Κυριακή 17.30
Τιμές εισιτηρίων: 18 ευρώ γενική είσοδος, 15 ευρώ φοιτητικό & άνω των 65 ετών, 12 ευρώ ανέργων & ΑμΕΑ
 

Θεατρικές Παραστάσεις