Θεατρικές Παραστάσεις

Ο Εχθρός Του Λαού

“Ο Εχθρός Του Λαού”
του Ερρίκου Ίψεν
στο Θέατρο Πολιτεία Θεάτρου

   Νορβηγία, 1882. Σαν να μην πέρασε μια μέρα...Η Εξουσία...Ο Τύπος...Η Πλειοψηφία...ΟΙ ΛΙΓΟΙ ΔΥΝΑΤΟΙ....Το αριστούργημα του Ερρίκου Ίψεν Ο Εχθρός Του Λαού σε διασκευή της Μαρίας Μπαλτατζή στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ.

   Το έργο “Ο εχθρός του λαού”, είναι το τέταρτο σε σειρά από τον κύκλο έξι έργων κοινωνικής σάτιρας του Ερρίκου Ίψεν. Τα τρία έργα που προηγούνται είναι τα “Στηρίγματα της κοινωνίας” (1877), “Το σπίτι της κούκλας” (1879) και οι “Βρικόλακες” (1881), ενώ έπονται η “Αγριόπαπια” (1884) και το “Ρόσμερσχολμ” (1886). Γράφτηκε το 1882 στο Τιρόλο. Πραγματεύεται τη διαφθορά της εξουσίας και την χειραγώγηση της πλειοψηφίας από τους διεφθαρμένους που κατέχουν τα πολιτικά αξιώματα.

   Η ιστορία διαδραματίζεται σε μία μικρή παραθαλάσσια πόλη της Νορβηγίας. Η ίδρυση εταιρίας ιαματικών λουτρών στην πόλη δίνει υποσχέσεις ευημερίας και πλούτου στους πολίτες της. Όμως, ο γιατρός της πόλης και αδερφός του δημάρχου, ανακαλύπτει ότι τα νερά είναι μολυσμένα και τα λουτρά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία. Τα αποτελέσματα της ανακάλυψης αυτής θα έχουν δυσβάστακτο κόστος για τους πολίτες, μιας και θα πρέπει να μείνουν κλειστά τα λουτρά κάποια χρόνια και θα χρειαστούν πολλά χρήματα για την επανεγκατάσταση τους. Η έκθεση στην οποία ο γιατρός αποκαλύπτει την αλήθεια, γίνεται επικίνδυνη για την πόλη και το μέλλον της. Αρχικά, μία τοπική εφημερίδα, είναι με το μέρος της αλήθειας και υπέρ του γιατρού. Λόγω όμως συμφερόντων, αναλογιζόμενοι την κυκλοφορία της εφημερίδας και τους αναγνώστες της, οι υπεύθυνοι της εφημερίδας αποφασίζουν να αλλάξουν στρατόπεδο και τάσσονται με την πλευρά των αρχόντων και του κέρδους. Παρακολουθούμε την μεταστροφή των απόψεων και των πιστεύω των χαρακτήρων της ιστορίας και της κοινής γνώμης και την αλλαγή του γιατρού από σωτήρα σε εχθρό της πόλης και, τελικά, σε εχθρό του λαού.

   Η διασκευή του έργου που παρουσιάζεται στην “Πολιτεία Θεάτρου” είναι στην ουσία το κείμενο που έγραψε ο Ερρίκος Ίψεν, με λίγες αλλαγές, και χωρίς περικοπές, αν εξαιρέσουμε ένα κομμάτι που εμφανίζονται οι δύο γιοί του γιατρού, το οποίο παραλήφθηκε. Οι τροποποιήσεις του κειμένου αφορούν το φύλλο κάποιων από τους χαρακτήρες της ιστορίας. Οι ιθύνοντες της εφημερίδας κύριος Χόφσταντ και κύριος Μπίλινγκ έγιναν γυναίκες, όπως και ο εκδότης της εφημερίδας κύριος Άσλαξεν, και τέλος, ο πατέρας της γυναίκας του γιατρού, που έγινε μητέρα της γυναίκας του. Η αλλαγή αυτή έγινε λόγω του κοινωνικού χαρακτήρα που έχουν τα συγκεκριμένα έργα του Ίψεν, συνδυαστικά με το πότε γράφτηκαν. Το έργο αυτό γραφόταν στις αρχές της δεκαετίας του '80 του 19ου αιώνα και λίγα χρόνια αργότερα, το 1913, δόθηκε δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες. Τα χρόνια που γραφόταν το έργο, γίνονταν οι αγώνες που οδήγησαν στην αλλαγή της νομοθεσίας του 1913, οπότε θεωρήθηκε ταιριαστό να αναδειχθούν μέσα από αυτό το έργο. Άλλαξαν, λοιπόν, τα φύλλα των χαρακτήρων, και προστέθηκαν κάποια λόγια σχετικά με τη χειραφέτηση των γυναικών και τα αποτελέσματά της, έναν αιώνα μετά. Μία πολύ ομαλή, ίσως και κάπως ταιριαστή προσθήκη, που δεν άλλαξε καθόλου το χαρακτήρα του έργου. Για τις αλλαγές αυτές μας ενημέρωσε η Μαρία Μπαλτατζή, προλογίζοντας το έργο με ένα μικρό βιογραφικό του συγγραφέα και με περιγραφή της κοινωνικοπολιτικής κατάστασης της εποχής.

   Η “Πολιτεία Θεάτρου” είναι σε ένα υπόγειο το οποίο έχει διαμορφωθεί σαν παλιό σαλόνι σπιτιού. Ένας πολύ ωραίος και ζεστός χώρος, με ωραία διακόσμηση. Χωρισμένος από τις πολυθρόνες, τις καρέκλες και τα τραπεζάκια σε πολλά μικρά σαλονάκια, δίνει αμέσως στον επισκέπτη μία αίσθηση οικειότητας και σπιτικής ζεστασιάς. Δεν είναι τυχαίο ή χωρίς βάση η προτροπή στο δελτίο τύπου: “Μετά το πέρας της παράστασης, οι φίλοι θεατές μπορούν να παραμείνουν στο χώρο, ακούγοντας μουσικές του κόσμου και συζητώντας για όσα μας χαροποιούν, μας πονάνε ή μας προβληματίζουν”. Είναι ένας από τους πιο όμορφους θεατρικούς χώρους της Θεσσαλονίκης.

   Η σκηνή υπερυψωμένη, κάπως μικρή, αλλά αρκετή. Με τις κατάλληλες αλλαγές των επίπλων και χρήση των κουρτινών που αγκάλιαζαν τη σκηνή, γινόταν άμεσα αντιληπτή η αλλαγή των χώρων και των δωματίων της ιστορίας. Στο ίδιο στιλ με τον υπόλοιπο χώρο και διακόσμηση, έφερνε πιο κοντά τον θεατή στα δρώμενα της παράστασης. Μία αρκετά μεγάλης διάρκειας παράσταση, μιας και, όπως προαναφέρθηκε, το κείμενο αποδόθηκε χωρίς περικοπές. Για το λόγο αυτό υπήρχαν 2 διαλείμματα. Να ξεκουράζονται και οι ηθοποιοί, οι οποίοι, με εξαίρεση κάποιον υπερβάλλον στόμφο στην απόδοση κάποιων χαρακτήρων, απέδωσαν με ωραίο τρόπο το μεγάλο αυτό έργο του Ερρίκου Ίψεν. Οι μουσικές επιλογές ταιριαστές με τις σκηνές που έντυναν, χωρίς ιδιαίτερο λειτουργικό ρόλο στην παράσταση.

   Μία καλή πρόταση. Ένα κλασικό πλέον έργο, σε έναν πολύ όμορφο χώρο, στο σαλόνι της “Πολιτείας Θεάτρου”. Απολαύστε την παράσταση πίνοντας το ποτό σας, σε όμορφο κλίμα.
 
Δημήτρης Σταυρόπουλος

Συντελεστές παράστασης:
Ερμηνεία: Μάνος Γεωργακάκης- Νίκος Δερτιλής- Βαγγέλης Κατικαρίδης- Τούλα Κουτσοράκη- Γεωργία Κώνστα- Μαρία Μπαλτατζή- Αλίκη Μπράβου- Χαρά Σουλτούκη- Νίκος Τερεκίδης- Φανή Χατζημπάρμπα
Σκηνοθεσία/Επιμέλεια Σκηνικών-Κοστουμιών-Μουσικής: Μαρία Μπαλτατζή
Ηχοληψία/Φωτισμοί: Δημήτρης Αδαμίδης
Μακιγιάζ: Γεωργία Μπαλτατζή
Φωτογραφία/Επιμέλεια Αφίσσας: Γιώργος Θεοδωρίδης
Κάθε Σάββατο και Κυριακή
Ώρα Έναρξης:20.00
Διάρκεια:170'
Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ (με ποτό)
Ολύμπου 88 (Αρχαία Αγορά)-Θεσσαλονίκη
Τηλ:2310285452-2310272909-6974195079   
afisaexthros

Facebook Comments

Θεατρικές Παραστάσεις