Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ''La Traviata''

 
traviata   Η δημοφιλής όπερα του Τζουζέπε Βέρντι Τραβιάτα παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στα πλαίσια των 48ων Δημητρίων. Με ιδιαίτερη ευχαρίστηση και χαρά διαπιστώνω πως φέτος τα εισιτήρια των περισσότερων εκδηλώσεων των Δημητρίων και του Μεγάρου Θεσσαλονίκης είναι προπωλημένα παρότι τα προσφερόμενα θεάματα δεν είναι εύκολα και απευθύνονται σε εκπαιδευμένο και απαιτητικό κοινό. Τελικά όσο πληθαίνουν οι δυσκολίες, όσο περιορίζονται οι οικονομικές δυνατότητες, τόσο μεγαλύτερη καταγράφεται η επιτυχία ενός φεστιβάλ πολιτισμού.
 
   Χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις μουσικής παιδείας, αλλά με ευφρόσυνη διάθεση και έχοντας κατά νου πως είναι σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει κανείς όπερα στην πόλη μας παραβρέθηκα στην “Παραστρατημένη” (η ελληνική μετάφραση του La Τraviata), ιταλική όπερα σε κείμενο του Πιάβε και μουσική του Τζουζέπε Βέρντι. Τη μουσική Διεύθυνση της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης είχε ο Amaury du Closel.
 
   Η συγκεκριμένη όπερα θεωρείται η πιο εσωστρεφής όπερα του Βέρντι. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί “όπερα δωματίου”. Για την ιστορία το έργο πρωτοπαίχτηκε στη Βενετία το 1853. Μεταφρασμένο και στα γαλλικά ανέβηκε στο “Λυρικό Θέατρο” στις 27 Οκτωβρίου του 1864 με εξαιρετική επιτυχία με τον τίτλο “Βιολέττα”. Σε μεταγενέστερη παρουσίασή του στο Θέατρο “Όπερα Κομίκ” το έργο αποδόθηκε με τον ιταλικό του τίτλο “Λα Τραβιάτα”.
 
traviata2   Η υπόθεση δεν είναι παρά μια διασκευή, με αρκετές όμως περικοπές, του κλασσικού και παγκοσμίου φήμης δράματος του Αλέξανδρου Δουμά “Η Κυρία με τας καμελίας”. Παρίσι αρχές του 18ου αιώνα: μία Παριζιάνα πόρνη πολυτελείας, η Βιολέτα Βαλερύ, και ένας νεαρός επαρχιώτης αριστοκράτης, ο Αλφρέντο Ζερμόντ, ερωτεύονται παράφορα και εγκαταλείπουν την κοσμική ζωή του Παρισιού. Ζουν ευτυχισμένοι για ένα μικρό διάστημα στην εξοχή με έξοδα της Βιολέτας, αφού ο Αλφρέντο δεν έχει δικά του εισοδήματα, αλλά συντηρείται από τον πατέρα του. Αυτός όμως αρνείται να δεχθεί τον δεσμό τους, καθώς πιστεύει ότι ατιμάζει την τιμή και την υπόληψη της οικογένείας του και κρυφά από το γιο του ζητά από την Βιολέτα να απομακρυνθεί. Εκείνη με αυταπάρνηση αποδέχεται την παράκληση, εγκαταλείπει τον αγαπημένο της και επιστρέφει στο Παρίσι. Ωστόσο η θυσία της παρεξηγείται από τον Αλφρέντο. Οι δύο νέοι ξανασμίγουν, όταν πια είναι πολύ αργά, καθώς η Βιολέτα είναι πλέον βαριά άρρωστη από φυματίωση. Τελικά ξεψυχά στην αγκαλιά του αγαπημένου της.
 
   “Amore e Morte”,” Έρωτας και Θάνατος” ήταν ο πρώτος τίτλος που επέλεξε ο Βέρντι, αλλά και η γραμμή στην οποία κινήθηκε ο ίδιος σκηνοθέτης (Pierre- Thirion –Vallet). Με μία σύγχρονη άποψη μα υπηρετώντας πιστά τη μουσική ζωντάνεψε μια ιστορία τολμηρή, γεμάτη πάθος και έρωτα εμβαθύνοντας κυρίως στους χαρακτήρες των ηρώων και ζητώντας να αποδεσμευτεί από τις περιοριστικές παραδόσεις της Ιταλικής Όπερας. Χωρίς στερεότυπα πρόβαλε τα συναισθήματα των ηρώων του, που οι χαρακτήρες τους εξελίσσονται κατά τη διάρκεια της πλοκής χτίζοντας ένα άριστο θέαμα για όλους.
 
   Ένα μεγάλο δωμάτιο, με δυσανάλογα μεγάλους τοίχους (σκηνικά Frank Aracil), με μία και μόνη πόρτα, που αποτελεί τη μοναδική διέξοδο, και ένα πλήθος ντυμένο στα μαύρα (κοστούμια Veronique Marsy) που συγκεντρώθηκε για να γιορτάσει αυτή την νοσηρή γιορτή του έρωτα, του πάθους αλλά και της ασθένειας και του θανάτου.
 
traviata3   Βέβαια η La Traviata είναι ουσιαστικά μια όπερα για prima donna όπου η επιτυχία της παράστασης έγκειται στην ερμηνεία του ρόλου της Βιολέτας. Η φωνή της σοπράνο είναι αυτή που κυριαρχεί, είναι η πρωταγωνίστρια. Ας μην ξεχνάμε πως σε ένα αγώνα δρόμου ο πρώτος δεν απέχει παρά ένα βήμα από τους υπόλοιπους. Ένα βήμα που δημιουργεί τη γιγαντιαία διαφορά. Η εξαιρετική σοπράνο Noriko Urata ανέλαβε τον απαιτητικό ρόλο. Προικισμένη φωνητικά και συναισθηματικά πέρασε με ευκολία από το λυρικό στο δραματικό μέρος τερματίζοντας μόνη της στο παρλάντο του τέλους (cessarono gli spasmi del dolore) όπου για τη συλλαβική αντιμετώπιση του κειμένου απαιτούνται ικανότητες ηθοποιού. Έλαμψε κυριολεκτικά εισπράττοντας στο τέλος και το πιο δυνατό χειροκρότημα του κοινού.
 
   Εξαιρετικός δίπλα της ο Xin Wang (Αλφρέντο), ο οποίος με λυρική ευκρίνεια και φραστική κομψότητα, εμφύσησε ζωή σε ένα χαρακτήρα γεμάτο αυθορμητισμό και πάθος, αλλά και αγαθό στην έκφραση των συναισθημάτων του. Τέλος ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε ο βαρύτονος Pierre-Yves Pruvot (πατέρας) που με σπάνιο υποκριτικό και φωνητικό ταλέντο απέδωσε όλη τη βαρύτητα και το κύρος του χαρακτήρα του κινούμενος άνετα ανάμεσα στο κύρος ενός πάτερ φαμίλια και την ευαισθησία ενός στοργικού πατέρα.
 
   Εν τέλει μία άρτια παραγωγή στο σωστό χώρο και χρόνο ένας ύμνος του Έρωτα, ένα μελόδραμα του ρομαντισμού, μία από τις πιο πολυσυζητημένες ιστορίες αγάπης που θα συγκινεί πάντα κοινό και δημιουργούς.
 
Σπύρος Μέλλιος
 
Χρηστικές πληροφορίες
Giuseppe Verdi La Traviata
Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013 έως Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013 στις 20:30
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Φίλων Μουσικής Μ1)
Σκηνοθεσία: Pierre Thirion-Vallet
Σκηνικά: Frank Aracil
Κοστούμια: Véronique Henriot
Φωτισμοί: Véronique Marsy
Διανομή: Violetta:Noriko Urata
Alfredo Germont: Xin Wang
Giorgio Germont: Pierre-Yves Pruvot
Annina: Jenny Daviet
Flora: Agnès Loyer
Barone Douphol: Ronan Airault
Gastone: François Lilamand
Marchese d' Obigny: Samuel Le Bigot
Dottore Grenvil: Hyalmar Mitrotti Ventura
Χορωδοί: Cécile Coulomb, Marie Brétel, Héloïse Koempgen-Bramy, Franck
Giraud, Pablo Ramos-Monroy
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Μουσική Διεύθυνση: Amaury du Closel

Θεατρικές Παραστάσεις