= Βρεθήκαμε στο Ηρώδειο - Τόσκα
Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Βρεθήκαμε στο Ηρώδειο - Τόσκα

 
   Τι θυσίες είναι διατεθειμένη να κάνει μία ερωτευμένη γυναίκα; Ποιον Γολγοθά καλείται να ανέβει ένας έντιμος άνδρας εξαιτίας της αρρωστημένης ζήλιας ενός άτιμου ανδρός; Πόσο κακό μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος στον πλησίον του επειδή, απλά, μπορεί; Η Τόσκα είναι μία διαχρονική διαμαρτυρία, είναι μία πεσιμιστική όψη της απάντησης που δεν μπορεί να δημιουργήσει ευτυχές τέλος. Είναι το αποτέλεσμα μίας άδικης κατάστασης, που δεν επιδέχεται «διορθώσεων». Είναι η ζωή στα άσχημά της, στα κάτω της, στα αδύναμά της.

   Ο υπέρ-μουσικός Φιλίπ Ωγκέν διευθύνει την ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Έχω ξαναδεί ορχήστρα να παίζει, έχω ξανακούσει, έχω μάθει κάποια πράγματα και συνεχίζω να μαθαίνω, αφού βρίσκομαι μόλις στις παρυφές των γνώσεων που μπορεί να μας προσφέρει αυτό το μοτίβο έκφρασης. Και εκεί διαπιστώνω ότι τούτοι οι κύριοι και οι κυρίες, που παίζουν μπροστά μας… Δεν είναι άνθρωποι! Δεν είναι δυνατό να λειτουργεί έτσι ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Συνήθως εντυπωσιάζομαι και ενθουσιάζομαι – και δίκαια – με τους μουσικούς που φορούν τα in-ear ακουστικά τους, που παίζουν πάνω στο κλικ του μετρονόμου, που συνδυάζουν ζωντανή εμφάνιση και προ-ηχογραφημένα, χωρίς να υπάρξει η παραμικρή χρονική «απώλεια». Εδώ όμως… Οι αλάνθαστοι σολίστ της ορχήστρας, έχοντας σαν τιμονιέρη τον μεγάλο μαέστρο και τη μπαγκέτα του, παίζουν έτσι όπως μόνο να ονειρευτεί μπορεί κάποιος. Συνεχείς αλλαγές στον χρόνο και το μέτρο, μαζέματα και απλώματα και εμπνευσμένη συνοδεία για το λιμπρέτο, που εκφέρεται με τρόπο μαγικό από τα στόματα των τραγουδιστών.
 
tosca2214

   Τη συγκεκριμένη βραδιά τη ντίβα της όπερας υποδύθηκε μία… ντίβα της όπερας! Η σοπράνο από την Αρμενία, Λιάνα Χαρουτουνιάν, έλαμψε στον ρόλο της Τόσκα. Ήταν κινητικότατη, χειρίστηκε θεματικές με χιούμορ, ήταν διπλοκουμπωμένη στον ρόλο της και στον μονόλογό της, στη δεύτερη πράξη, ήταν πραγματικά συγκινητική. Ο κόσμος ξέσπασε σε μπράβο και παρατεταμένες επευφημίες και η ορχήστρα δεν μπήκε αμέσως στο επόμενο μουσικό σημείο της όπερας, σεβόμενη το χειροκρότημα του κοινού. Στον ρόλο του Μάριο απολαύσαμε τον Ιταλό τενόρο Τζόρτζιο Μπερρούτζι. Τεράστιος μουσικός, κλαρινετίστας που έχει συνεργαστεί με τη συμφωνική ορχήστρα της Ρώμης, ένας θεόρατος καλλιτέχνης, ο οποίος έκανε τον ρόλο να γίνει ο εαυτός του. Έγινε για εκείνο το βράδυ ο ιππότης Μάριο. Το θαυμάσιο βιμπράτο του, το οποίος μάλλον μπορεί να κινηθεί σε όποια κυμματομορφή του ζητηθεί, ήταν το σήμα κατατεθέν του.

   Στον ρόλο του Σκάρπια ένας Έλληνας βαρύτονος, ο κύριος Τάσης Χριστογιαννόπουλος. Άπειρο το διάφραγμά του, άπειρο το λαρύγγι του. Δεν έμεινε στις χαμηλές συχνότητες, πολλές φορές τον ακούσαμε να ίπταται, άλλωστε οι βαρύτονοι έχουν τη δυνατότητα να βγαίνουν τόσο ψηλά, που αρκετές φορές θεωρούμε ότι θα έκαναν τα ίδια θαύματα σαν τενόροι. Θαυμάσιος ως Σκάρπια, τον οποίο για πρώτη φορά ερμήνευσε τούτη τη βραδιά. Μαζί με τους πρωταγωνιστές μία ομάδα απίστευτων μονωδών, η οποία επίσης συγκλόνισε με την παρουσία της, καθώς και η χορωδία και παιδική χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Δεν περιγράφεται αυτή η αρμονία στη μελωδία. Δεν είναι δυνατό να σας δώσω να καταλάβετε πώς τραγούδησαν όλοι εκείνοι οι άνθρωποι…
 
tosca2215

   Ο μάγος στο είδος του, Ούγκο ντε Άνα, υπογράφει τα σκηνικά, το κοστούμια και τη σκηνοθεσία, ενώ, για το Ηρώδειο, την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει η κυρία Κατερίνα Πετσατώδη. Ο τεράστιος εσταυρωμένος δεσπόζει στη σκηνή. Η οικεία του Σκάρπια στη δεύτερη πράξη είναι ιδανικά δοσμένη. Το «ποτάμι» στην τρίτη πράξη είναι μία υπερρεαλιστική υπέρ-απόδοση, «ζωγραφισμένη» έτσι όπως ίσως θα την φανταζόταν και ο ίδιος ο δημιουργός. Το πιο πλήρες θέαμα, έτσι όπως το ορίζουν οι εποχές και τα έτη. Η όπερα, που περιλαμβάνει στοιχεία από όλα τα θεάματα, που συνδυάζει τη μουσική με το τραγούδι, τη συμφωνική με την ηθοποιία, το μυαλό με την ψυχή. Δεν θα εστιάσω στην ιστορία, δεν έχει νόημα να σας πω τι είναι η Τόσκα και τι της συνέβη εξαιτίας του Σκάρπια. Αυτά μπορείτε να τα διαβάσετε παντού. Έχει σημασία όμως να πιαστείτε από τη μαγεία της όπερας, να ανοίξετε τα μάτια και τα αυτιά σας, να ασπαστείτε ότι η μουσική είναι μία και έτσι να τη μεταλαμπαδεύσετε στα παιδιά σας. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη μορφή ψυχαγωγίας. Και δεν πρόκειται να υπάρξει.

Κώστας Κούλης

Τόσκα
Τζάκομο Πουτσίνι
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Μουσική διεύθυνση: Φιλίπ Ωγκέν
Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Ούγκο ντε Άνα
Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη
Σχεδιασμός προβολών: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL
Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι
Αναβίωση φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου

Φλόρια Τόσκα: Κριστίνε Οπολάις (28, 30/7) / Λιάνα Χαρουτουνιάν (29, 31/7)
Μάριο Καβαραντόσσι: Ραμόν Βάργκας (28, 30/7) / Τζόρτζιο Μπερρούτζι (29, 31/7)
Βαρόνος Σκάρπια: Δημήτρης Πλατανιάς (28, 30/7) / Τάσης Χριστογιαννόπουλος (29, 31/7)
Τσέζαρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου
Νεωκόρος: Γιάννης Γιαννίσης
Σαρρόνε / Δεσμοφύλακας: Βαγγέλης Μανιάτης
Βοσκός: Εβίτα Χιώτη
Σπολέττα: Γιάννης Καλύβας

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής
 
tosca2216
Τιμές εισιτηρίων: €25, €45, €55, €60, €85, €100
Φοιτητικό, παιδικό: €15 / ΑΜΕΑ: €15
Προπώληση στα Ταμεία της ΕΛΣ, τα εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και online στα aefestival.gr & viva.gr

Μέγας Δωρητής ΕΛΣ & Δωρητής παράστασης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
Χορηγός παράστασης ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
 
Joomla Social by OrdaSoft!