Θεατρικές Παραστάσεις

Erofili Synopsis

 

   EROFILI SYNOPSIS athens fest 3Η «Ερωφίλη» είναι τραγωδία του Γιώργιου Χορτάτση, η πιο γνωστή της κρητικής λογοτεχνίας. Πρέπει να γράφτηκε περίπου το 1595 (αφού αναφέρεται στην επιδημία πανούκλας που έπληξε την Κρήτη ανάμεσα στο 1592 και το 1595) και εκδόθηκε πρώτη φορά το 1637 στη Βενετία. Είναι γραμμένη σε δεκαπεντασύλλαβο ομοιοκατάληκτο στίχο, με εξαίρεση τα χορικά, που είναι γραμμένα σε ενδεκασύλλαβους σε τερτσίνες (τρίστιχες στροφές).
 
   Με την παράσταση «Erofili synopsis» ο θίασος της θεατρικής εταιρείας «Χώρος» ολοκληρώνει την ερευνητική του δουλειά στην Κρητική Αναγέννηση (2007 – 2012). Μια θεατρική πρόταση, αποτέλεσμα της πορείας του θιάσου που ξεκίνησε με τον «Απόκοπο» του Μπεργαδή από 2007 μέχρι το 2011 (Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο – Ρέθυμνο) και συνεχίστηκε με δύο ασκησιολογικού χαρακτήρα σχεδιάσματα της Ερωφίλης (2008, 2010).

   Η συγκεκριμένη παράσταση που πρωτοπαρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2012, περιοδεύει ανά την χώρα, για να καταλήξει σε κάποια σκηνή των Αθηνών.
 
   Στην μικρή σκηνή του Θεάτρου του Μύλου της Λάρισας, οι θεατές ήταν προετοιμασμένοι για την ενσάρκωση της ιστορίας της Ερωφίλης στο σανίδι, αλλά ίσως όχι για ένα ‘reloaded’ έργο που θα συγκέντρωνε τις πιο σύγχρονες σκηνοθετικές απόπειρες του δημιουργού της.

   EROFILI SYNOPSIS athens fest 4Η παράσταση ξεφεύγει από τον ασκησιολογικό χαρακτήρα που χαρακτήριζε την προηγούμενή της εκδοχή (2010). Ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας και ο θίασός του, «Χώρος», επιχειρούν πια μια καθαρά θεατρική προσέγγιση. Προσωπικά, δεν περίμενα τίποτα λιγότερο επιτυχημένο απ’ αυτή την κολεκτίβα ταλέντων που μας έχει «καλομάθει» με τις παραστάσεις «Golfω!», «Απόκοπος», «Λιωμένο Βούτυρο». Εξάλλου, πρόκειται για έναν περιοδεύοντα θίασο ρεπερτορίου με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα λαϊκά έργα.
 
   Ερμηνευμένο από τρεις γυναίκες ηθοποιούς, τις  Έλενα Μαυρίδου, Δήμητρα Κούζα και Δήμητρα Λαρεντζάκη με την υποβλητική πρωτότυπη μουσική του Νίκου Βελιώτη και με κύριο ερμηνευτικό μέσο τις μάσκες που φιλοτέχνησε η Μάρθα Φωκά, η αφαιρετική πρόταση του Σίμου Κακάλα μας υπενθυμίζει την διαχρονική αξία ενός αριστουργήματος της Κρητικής Λογοτεχνίας. Άνθρωποι που απαγορεύεται να ερωτευτούν, πάθος, ύβρις και η εξουσία που διαχρονικά καταχράται τη δύναμή της και μένει ατιμώρητη.
 
   «Οι μάσκες χρησιμοποιούνται στο έπακρον, για να υπάρχουν ανάγλυφοι χαρακτήρες», εξηγεί ο σκηνοθέτης. Οι τρεις γυναίκες ηθοποιοί αναδύουν το σύνολο των χαρακτήρων (Ερωφίλη, Πανάρετος,  βασιλιάς Φιλόγονος, Καρπόφορος, Χάρος, Φάντασμα (Ασκιά), νένα Χρυσόνομη,  μαντατοφόρος του Χορού) που συμμετέχουν στην ιστορία της Ερωφίλης! Οι εναλλαγές των χαρακτήρων- μασκών, σε ένα λιτό σκηνικό με μυστηριακή ατμόσφαιρα και σχεδόν ανύπαρκτο φωτισμό, γίνονται με άψογη ομαλότητα και συγχρονισμό, ενώ αυτό που βλέπεις μπροστά σου αποτελεί ένα χαρμάνι από λαϊκό θέατρο της Κρητικής Λογοτεχνικής Σχολής, σύγχρονο χορό, μαύρο θέατρο της Πράγας, θέατρο σκιών και το αρχαίο ελληνικό θέατρο του Θέσπη. Το να υποδύεσαι πολλούς ρόλους μέσα σε μια παράσταση φαίνεται δελεαστικό και για τον σκηνοθέτη και για τους ηθοποιούς. Έχουμε συνηθίσει τις μάσκες στις παραστάσεις του Σ.Κακάλα, αλλά δεν φανταζόμουν ποτέ πόσο πολύ επιτυχημένα θα μπορούσε να ενσαρκώσει τον Χάρο στην πλάτη ενός γυναικείου σώματος, με την πρόσοψη μιας αρχαίας όρνιθας (πιθανόν), και την βαρύτονη φωνή που πηγάζει από τα σπλάχνα της Έλενας Μαυρίδου. Θα ορκιζόμουν ότι η φωνή είναι μαγνητοσκοπημένη προς διευκόλυνση της ηθοποιού ν' ανταποκριθεί σε αυτό το τόσο δύσκολο σημείο του έργου, αλλά όχι, όλα ζωντανά στα μάτια του θεατή, δίνοντας σάρκα και οστά ακόμη και στις μάσκες.
 
   EROFILI SYNOPSIS athens fest 6Με την βοήθεια του voice training της Αθηνάς Τρέβλια οι διαφορετικοί ήρωες (γυναίκες, άνδρες και πνεύματα) μένουν ανεξίτηλοι στη μνήμη σου, κάποιους τους ερωτεύεσαι για την χροιά της φωνής τους και κάποιους τους μισείς για τον επιθετικό τους λόγο. Η κινησιολογική σκηνοθεσία και τα έντεχνα slow motions των τριών γυναικών χρησιμοποιούνται κατά κόρον κυρίως για να γίνει το πέρασμα μεταξύ των πράξεων, ενώ το απλό αλλά καλυμμένο τραπέζι στο μέσο της σκηνής παίζει πολύ έντεχνα το ρόλο του παρασκηνίου, για τις αλλαγές των χαρακτήρων.
 
   Στην ουσία, αυτές οι τρεις γυναίκες αντιπροσωπεύουν το χνάρι χορού που έχει μείνει στην παράσταση. Μια ιστορία, χιλιοειπωμένη και χιλιοπαιγμένη, που ξέρουμε τι θα συμβεί και ποιο είναι το τέλος (όπως λέει και ο σκηνοθέτης της), αλλά που αυτή τη φορά πρέπει να σταματήσει να παρακολουθεί και να δώσει τη λύση. Τι έκανε, επίσης, διαφορετική αυτή την παράσταση; Η πτώση της μάσκας της Ερωφίλης για να δούμε τα κλαμένα της μάτια για τον χαμό του ερωτά της. Ο Χορός δίνει τη λύση στην τραγωδία και σκοτώνει τον βασιλιά Φιλόγονο, για την αλλαζονεία και την απληστία του. Μόνο ο Έρωτας φαίνεται να έχει την απόλυτη δύναμη να υπερβεί τη δύναμη του θανάτου, γι' αυτό και ο βασιλιάς που επιχείρησε να αγνοήσει τη δύναμη του Έρωτα τιμωρήθηκε.
 
   Όλη η σκηνοθετική σύλληψη του Σ.Κακάλα είναι ένα πολύ καλά οργανωμένο σχέδιο για να σε μυήσει στο καλό θέατρο. Ακόμη και ο φωτισμός του Περικλή Μαθιέλη ή η πρωτότυπη μουσική του Νίκου Βελιώτη παίζουν στις λεπτομέρειες. Ίσως σε κουράσει λίγο η κρητική γλώσσα και η στιχουργική του δεκαπεντασύλλαβου. Όπως όμως ισχύει για όλα τα έργα της κρητικής λογοτεχνίας της ακμής, η γλώσσα δεν είναι η λαϊκή ομιλουμένη, αλλά ένα επεξεργασμένο λογοτεχνικό γλωσσικό όργανο με προσωπικό ύφος. Πως αλλιώς θα ταξιδέψεις στην Κρήτη του 1959; Κάτι από όλα αυτά ή όλα αυτά μαζί θα σου τραβήξουν την προσοχή, ακόμη κι αν ανήκεις στο απαίδευτο θεατρικό κοινό που συνηθίζει να μουρμουρίζει. Μα, εδώ δεν μουρμουρίζεις, μαγεύεσαι, κλείνεις στόμα, ανοίγεις μάτια και στο τέλος… κλαις για τον άδικο χαμό του ζευγαριού που θυσιάστηκε στον θεό Έρωτα! …Must see, οπωσδήποτε!
 
Κατερίνα Νικολακούλη
 
Ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία – Σκηνικό: Σίμος Κακάλας
Εξεργασία Κειμένου – Διασκευή; Έλενα Μαυρίδου
Μουσική: Νίκος Βελιώτης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Σχεδιασμός Φωτισμού: Περικλής Μαθιέλλης
Σχεδιασμός Ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
Voice training: Αθηνά Τρέβλια
Σύμβουλος – Φιλόλογος: Ναταλία Δεληγιαννάκη
Διεύθυνση Παραγωγής; Στέλα Τενεκετζή
Παίζουν οι ηθοποιοί Δήμητρα Κούζα, Δήμητρα Λαρεντζάκη, Έλενα Μαυρίδου

Πληροφορίες
Πρόγραμμα περιοδείας: 29/10 – 30/10 Θεσσαλονίκη – Θέατρο Αυλαία (47ο Φεστιβάλ Δημητρίων), 12/12 – 23/12 Θεσσαλονίκη – Θέατρο Αυλαία, 30/1 – 2/2 Πάτρα, Σειρά παραστάσεων στην Αθήνα
Τιμές εισιτηρίων:15 € γενική είσοδος, 10 € φοιτητικό, μαθητικό, ανέργων
Προπώληση: 10 € γενική είσοδος
Πληροφορίες: 6978 165269 / 6939 401170
EROFILI SYNOPSIS athens fest 1

Facebook Comments

Θεατρικές Παραστάσεις