Θεατρικές Παραστάσεις

Βρεθήκαμε στην Επίδαυρο - Ιφιγένεια Εν Αυλίδι

 
   Ποιος πατέρας θα θυσίαζε το ίδιο του το παιδί, ακόμα κι αν επρόκειτο για κάτι «πολύ σοβαρό»; Ποιος γονιός θα σκεφτόταν – έστω – να θανατώσει το ίδιο του το σπλάχνο για έναν «υπέρτατο σκοπό»; Ο Ευριπίδης έγραψε το κορυφαίο έργο, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε στο κοινό ένα χρόνο αφού εκείνος είχε φύγει από τη ζωή. Ο μεγάλος δάσκαλος ασχολήθηκε με τον ανθρώπινο νου και πού είναι ικανός να φτάσει, όταν διακυβεύονται περιουσίες και γαίες και «η τιμή» της οικογένειας. Και καταφέρνει να μας δείξει τι κακό ζώο είναι αυτός ο άνθρωπος. Η Ιφιγένεια πρέπει να θυσιαστεί, για να φυσήξει άνεμος και να σαλπάρουν τα πλοία για την Τροία. Το μαθαίναμε στο δημοτικό και δεν αντιδρούσαμε. Το σκεφτόμαστε σήμερα και λέμε ότι ούτε σε ταινία επιστημονικής φαντασίας θα κολλούσε κάτι τέτοιο…

   Γεμάτο το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Δυο βραδιές sold-out. Κόσμος απ’ όλο τον κόσμο. Όλες οι φυλές του Ισραήλ σε έναν χώρο που απλά εξιτάρει μόνο και μόνο με την ύπαρξή του. Το σκοτάδι παίρνει τη θέση του, σαν ένας άξιος συνεργάτης της παράστασης. O Αγαμέμνων συνδιαλέγεται με τον υπηρέτη του. Η αρχική του απόφαση να θυσιάσει την κόρη του… Έχει αλλάξει γνώμη και επιθυμεί να στείλει τις νέες βουλές του στο σπίτι του, να μην έλθει το παιδί του στην Αυλίδα. Το πατρικό φίλτρο μιλά, αλλά οι θεοί της τραγωδίας έχουν άλλη γνώμη. Τούτη εδώ είναι η σπίθα που θα οδηγήσει στη μεγαλύτερη ιστορία εκδίκησης όλων των εποχών. Η αδελφή της Ελένης – που εξ ονόματος είναι προορισμένη να φέρνει την καταστροφή – είναι ένας άνθρωπος που δεν συγχωρεί. Ποτέ.
 
iff2255

   Η μετάφραση της κυρίας Παναγιώτας Πανταζή είναι για βραβείο! Δεν είναι μόνο ότι απέδωσε με άψογο τρόπο το αριστουργηματικό πρωτότυπο, η ίδια φρόντισε να το κάνει αυτό τόσο φιλικό στ’ αυτιά μας. Πάνε εκείνες οι μεγάλες, πολυσύλλαβες και γεμάτες στόμφο λέξεις, που αρκετές φορές μας δυσκόλευαν στην κατανόηση. Τα ελληνικά που χρησιμοποιούνται εδώ είναι πάνω απ’ όλα και πέρα απ’ όλα καλά και απτά στην αντίληψη κάθε θεατή. Ο κύριος Θέμης Μαμουλίδης αναλαμβάνει από κει και πέρα. Στήνει τον θίασο σχεδόν κινηματογραφικά. Τους βλέπω να βαδίζουν πίσω από το σκηνικό. Υποκριτές και χορός. Μαζί. Δεκατέσσερις άνθρωποι. Ο τέλειος φωτισμός του κυρίου Νίκου Σωτηρόπουλου εμφανίζει τα πρόσωπα εκεί που πρέπει, όταν πρέπει.

   Ο κύριος Λάζαρος Γεωργακόπουλος ματώνει στον ρόλο του Αγαμέμνονα. Ψιθυρίζει και φωνάζει, αστράφτει και βροντά, θυμώνει και εξεγείρεται, δακρύζει και στεγνώνει. Είναι ο αρχιστράτηγος, είναι όμως και το τραγικό πρόσωπο της εξαίρεσης, αφού γνωρίζει τα πάντα γύρω του. Ο Μενέλαος, από την άλλη πλευρά, είναι ο σφετεριστής της εξουσίας του μυαλού. Ο κύριος Άκης Σακελλαρίου είναι ακόμα μια φορά εξαιρετικός στα καθήκοντά του. Δίνει στον αδελφό του βασιλιά των βασιλιάδων τη μορφή ενός ανθρώπου που ενδιαφέρεται μόνο να περάσει το δικό του. Ατίμασαν το σπίτι του, την αξιοπρέπειά του, άρπαξαν τη σύζυγό του. Ο Αγαμέμνων εμφανίζεται να σκέφτεται «Ας πρόσεχε»! Και μάλλον θα του δίναμε δίκιο.
 
ifi2254

   Η κυρία Ιωάννα Παππά υποδύεται την Κλυταιμνήστρα. Πραγματικά μεταμορφωμένη σε αυτό τον ρόλο η γνωστή ηθοποιός. Όπου την έχω δει, στο θέατρο, είναι πάντα άρτια ερμηνευτικά, εδώ όμως είναι ένας άλλος άνθρωπος. Έδωσε στον χαρακτήρα της την ποιότητα που όφειλε να έχει. Είναι μάνα, είναι βασίλισσα, είναι εκείνη που θα χαράξει το μέλλον με τα χέρια της και το μυαλό της. Στον ρόλο του Αχιλλέα συναντάμε τον κύριο Γιώργο Χρυσοστόμου. Είναι όμορφη η εκφορά του λόγου του, είναι πολύ τίμια η προσέγγιση και η όλη παρουσία του. Εδώ πλέον δεν μιλάμε για τον μεγαλύτερο ήρωα της Ιλιάδας και τον κορυφαίο πολεμιστή των Δαναών. Εδώ πλέον αντικρύζουμε έναν άνθρωπο με καθαρό μυαλό και αξιοπρέπεια. Έναν άνθρωπο που δεν θέλει να εκμεταλλεύονται το όνομά του για τόσο σκοτεινές και ποταπές συνέργειες. Και αυτό βγάζει με άνεση ο εν λόγω ηθοποιός.

   Η κυρία Μαρία Πετεβή είναι η Ιφιγένεια. Είναι η παιδούλα που αγαπά τους γονείς της και που χαίρεται τόσο πολύ που την προξενεύουν στον Αχιλλέα. Η ίδια όμως θα δείξει πόσο ψηλά στέκεται όταν αποδέχεται να γίνει θυσία για να ξεκινήσει ο πόλεμος. Η ίδια δείχνει τον δρόμο. Όμορφη απόδοση και πραγματικά φρέσκια πνοή η παρουσία και η γενικότερη έκφραση. Ο κύριος Παντελή Δεντάκης, ως πρεσβευτής/άγγελος, είναι υποδειγματικός στον ρόλο του. Βγάζει χιούμορ, ατακάρει με ιδανικό τρόπο, είναι παντού και πουθενά και τολμώ να πω ότι κερδίζει πολλές από τις εντυπώσεις. Ο χορός των γυναικών πάλι είναι ένα θαυμαστό θέαμα. Τι γάργαρες φωνές ήταν αυτές! Δεν χόρταινα να τις ακούω. Ένα πολυφωνικό τοπίο, γεμάτο ηχοχρώματα.
 
ifi2256

   Σε συνδυασμό με τον ιδανικό χώρο, θα έλεγα πως η συγκεκριμένη παράσταση συγκαταλέγεται σε εκείνες που δεν υπάρχει περίπτωση να λησμονήσουμε από τούτη τη χρονιά καλλιτεχνικά. Πραγματικά είναι κρίμα που τέτοια έργα δεν παίζουν ολόκληρες σεζόν, ώστε ακόμα περισσότερος κόσμος να θαυμάσει, από την άλλη όμως μπορώ να καταλάβω την επιλογή για λίγες παραστάσεις μέσα στο καλοκαίρι. Ένα φυλαχτό είναι τούτη η παράσταση. Μια θύμηση που δεν θα πάει ποτέ να θαμπίσει. Θα παραμείνει ζωηρή, καθάρια και παντοτινή. Όπως ακριβώς το αθάνατο έργο. Ένα και το αυτό.

Κώστας Κούλης

Μετάφραση Παναγιώτα Πανταζή
Σκηνοθεσία Θέμης Μουμουλίδης
Σκηνικό Γιώργος Γαβαλάς
Μουσική Σταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια Νίκη Ψυχογιού
Κίνηση Σεσίλ Μικρούτσικου
Φωτισμοί Νίκος Σωτηρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη Γεωργία Πιερρουτσάκου
Βοηθός σκηνοθέτη Νικολέττα Μακρυνόρη
Βοηθός συνθέτη – μουσική διδασκαλία Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου Μαριάννα Παπαγεωργίου
Βοηθός ενδυματολόγου Σοφία Μπαμπανιώτη
Make-up artist Olga Falei
Hair stylist Κωνσταντίνος Κολιούσης
Φωτογραφίες Ελίνα Γιουνανλή
Artwork Πέτρος Παράσχης
Video Θωμάς Παλυβός
Επικοινωνία Ειρήνη Λαγουρού
Επικοινωνία περιοδείας Ρίτα Σίσιου
Διεύθυνση παραγωγής Σταμάτης Μουμουλίδης
Οργάνωση παραγωγής Χριστίνα Μπάλλα
Βοηθός δ/σης παραγωγής Μαρία Ραϊστέλλη
 
ifi2257
Ερμηνεύουν:
Αγαμέμνων ΛΑΖΑΡΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Πρεσβύτης – Άγγελος ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΔΕΝΤΑΚΗΣ
Μενέλαος ΑΚΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
Κλυταιμνήστρα ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΠΑ
Ιφιγένεια ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΕΒΗ
Αχιλλέας ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Γυναίκες της Χαλκίδας
ΙΟΥΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ | ΣΟΦΙΑ ΚΟΥΛΕΡΑ | ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΦΑΖΑΝΗ
ΙΩΑΝΝΑ ΛΕΚΚΑ | ΛΕΝΑ ΜΠΟΖΑΚΗ | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΝΟΕΑ
ΔΑΝΑΗ ΠΟΛΙΤΗ | ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΦΩΤΑ

Παραγωγή
5η Εποχή Τέχνης
Εταιρεία Τέχνης Ars Aeterna
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου
Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας
ifi2258
Σημείωμα σκηνοθέτη

Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», μια κοινωνία σε παρακμή θυσιάζει την Ιφιγένεια –και μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων- για έναν μάταιο και άδικο πόλεμο. Η «Ιφιγένεια» είναι η τραγωδία της Ιστορίας. Μια ωδή σ’ αυτό που κάθε φορά θυσιάζεται – για να γεννηθεί η καινούργια εποχή ή για να ανοίξει ένας νέος κύκλος καταστροφής;
Αλλά ποια είναι η έννοια της θυσίας στη δική μας ταραγμένη εποχή; Πώς συμπλέκεται με τον φόβο, τη σκοπιμότητα, τη ματαιοδοξία, την ιδιοτέλεια, τα παιχνίδια εξουσίας, το κυνήγι της δόξας, του πλούτου και της ηδονής, τον θανάσιμο συνδυασμό ισχύος και απληστίας; Πώς συμπλέκεται με κάθε πόλεμο, ένοπλο ή οικονομικό, με κάθε έγκλημα; Τι θυσιάζουμε και σε ποιους βωμούς;
Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», ο Ευριπίδης αναδιευθετεί το μυθολογικό υλικό, αφήνοντας για μια στιγμή ανοιχτό το ενδεχόμενο τα πράγματα να εξελιχθούν αλλιώς. Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: «είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;
Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: «είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;
Το ερώτημα αιωρείται, αναπάντητο. Ίσως κάποτε ο πολιτισμός να αποβάλει την εγγενή, θανάσιμη δυσφορία του. Ίσως κάποτε η πρόοδος να πάψει να συμμαχεί με την βαρβαρότητα. Ίσως κάποτε…
Ως τότε, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφηγούμαστε ξανά και ξανά, σε όλους τους τόνους και με όλους τους τρόπους, μέσα από το φίλτρο της δικής μας εποχής, την ίδια ιστορία…

Θέμης Μουμουλίδης
 
ifi2259
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Δευτέρα 22 Αυγούστου ΓΙΑΝΝΕΝΑ
Τρίτη 23 + Τετάρτη 24 Αυγούστου ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ | ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
Πέμπτη 25 Αυγούστου ΛΑΡΙΣΑ
Παρασκευή 26 Αυγούστου ΒΟΛΟΣ
Δευτέρα 29 + Τρίτη 30 Αυγούστου ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ
Τετάρτη 31 Αυγούστου ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ
Πέμπτη 1 + Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου ΒΕΑΚΕΙΟ
Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου ΠΑΤΡΑ
Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου ΛΕΙΒΑΔΙΑ
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου ΑΓΡΙΝΙΟ
Σάββατο 10 + Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου ΠΑΠΑΓΟΥ
Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου ΘΗΒΑ
Τετάρτη Σεπτεμβρίου ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου ΑΙΓΑΛΕΩ
Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου ΧΑΛΚΙΔΑ
Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου ΗΡΩΔΕΙΟ

Προπώληση viva.gr
 
Joomla Social by OrdaSoft!