Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Zιλ και η νύχτα

 
   Ο Ζιλ ντε Ραι υπήρξε ένας από τους στρατιωτικούς ηγέτες της Γαλλίας, συμπολεμιστής της Ιωάννας της Λωραίνης στον εκατονταετή πόλεμο κατά των Άγγλων. Οι ιστορικοί το χαρακτήρισαν ως «τον πιο μοχθηρό και αιμοδιψή κατά συρροή δολοφόνο που έζησε ποτέ». Το 1430 ο Ζιλ, μετά το θάνατο της Ιωάννας της Λωραίνης στην πυρά, απομονώνεται στο κάστρο του. Εκεί, όπως λέγεται, το συνεπήρε ο μυστικισμός και ο σκοταδισμός. Δολοφονούσε και τεμάχιζε μικρά παιδιά από τα χωριά τριγύρω. Λόγω των κακουχιών και της φτώχειας, τα παιδιά εξαθλιωμένα και πεινασμένα έφταναν στο κάστρο του για να ζητιανέψουν. Τότε ο Ζιλ βρήκε την ευκαιρία να κάνει πράξη όσα είχε στο μυαλό του. Δολοφονούσε τα παιδιά, τ’ αποκεφάλιζε και στη συνέχεια τα θυσίαζε στο όνομα του Σατανά. Μετά το θάνατό τους, ο Ζιλ συχνά ασελγούσε σεξουαλικά στα νεκρά κορμιά των παιδιών κι έτριβε τα μέλη, που είχε ακρωτηριάσει, στο κορμί του για ευχαρίστηση. Άνοιγε στα δύο τα κορμιά τους κι απολάμβανε να βλέπει τα όργανα τους να ξεψυχούν, από ζεστά να γίνονται κρύα. Από εκείνα που ήταν πιο όμορφα, κρατούσε το κεφάλι ή τα άκρα τους και τα θαύμαζε. Ο Ζιλ σκότωσε περισσότερα από 140 παιδιά και όλα τους αγόρια.
 
zil237 
   Η παράσταση αρχίζει με την ομολογία του το 1440 στο δικαστήριο της ιεράς εξέτασης για τα εγκλήματά του. Πώς ένας άνθρωπος θεοσεβούμενος, πιστός στο Χριστό και την Ιωάννα της Λωραίνης, πατριώτης, έφτασε στο αντίθετο άκρο; Βλέπουμε μια συγκλονιστική ομολογία ενός εγκληματία – δολοφόνου που ταλαντεύεται ανάμεσα στα δίπολα Καλό – Κακό, Μέρα – Νύχτα, Ζέστη – Κρύο, τα οποία συγχέονται μέσα στο μυαλό του αλλά και μια βαθιά εμμονή για την Ιωάννα της Λωραίνης. Η σκηνοθεσία λιτή και αποτελεσματική, είχε κάτι από μυστικισμό, έδωσε την αίσθηση της ιεράς εξέτασης. Όλη η ομολογία του Ζιλ έγινε κάτω από ένα μεγάλο γλυπτό του Χριστού που παρατηρούσε, δίνοντας μία ακόμα πιο περίεργη αίσθηση στους θεατές. Μια αίσθηση ντροπής για όσα λέγονταν, αλλά και θυμού. Ο Ζιλ παρουσιάζεται μπροστά μας σαν κάποιος διάβολος με ματωμένα μάτια, σαν το Κακό. Στην πορεία βλέπουμε πώς γκρεμίζεται και πώς απογυμνώνεται. Όσο παραδέχεται τα εγκλήματά του και ομολογεί, τόσο απογυμνώνεται από τα υλικά αγαθά. Ο Νίκος Χατζηπαπάς που σκηνοθετεί και υποδύεται το ρόλο του Ζιλ, προσέγγισε με ανατριχιαστική ωμότητα τον ήρωα και άγγιξε με την ερμηνεία του όλες τις πτυχές της προσωπικότητάς του. Ξετύλιξε περίτεχνα τις αλήθειες, ακόμα και τις πιο μύχιες σκέψεις του. Η μουσική και δη η εκκλησιαστική μουσική διά στόματος Πάνου Λαμπρίδη, έντυσε υπέροχα το έργο είτε κατευνάζοντας είτε συμπληρώνοντας τις εξάρσεις του ήρωα.
 
zil236
   Η παράσταση συνολικά θυμίζει εκκλησιαστική σονάτα λόγω των εναλλαγών έντασης και ρυθμού. Είναι καθηλωτική και αποστομωτική, με ωμές περιγραφές βίας κι ένα παιχνίδι κατηγοριών ανάμεσα στο Ζιλ και την εκκλησία. Κλείνει το μάτι και αφήνει σαφείς υπόνοιες για τη λειτουργία της ιεράς εξέτασης και των ατόμων που την απάρτιζαν.

Στέλλα Κοκκινέλη
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση : Μαρία Ευσταθιάδη
Σκηνοθεσία – Ερμηνεία : Νίκος Χατζηπαπάς
Συμμετοχή : Πάνος Λαμπρίδης
Γλυπτό : Κωστής Παπαδόπουλος
Μουσική επιμέλεια : Ελίζα Χατζηπαπά
Βοηθός σκηνοθέτη : Νέλη Αλκάδη
Φωτογραφήσεις : Κλεοπάτρα Σάρλη – Γιώργος Καζατζόπουλος
Εκτέλεση κοστουμιών : Λίτσα Κυρίτση
Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις : Ράνια Παπαδοπούλου
Διεύθυνση παραγωγής : Κατερίνα Βαρδακαστάνη
Παραγωγή : Helix Theatre – Labillusions
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 στο θέατρο Σημείο (Χαρ. Τρικούπη 4,Καλλιθέα)
Τηλέφωνο : 210 9229579
Κατάλληλο άνω των 18
Προπώληση : ticketservices. gr, PUBLIC

Θεατρικές Παραστάσεις