Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση εκπληκτικής παράστασης: Το τίμημα

 
   Το κτίριο πρόκειται να γκρεμιστεί. Στο μικρό δωματιάκι στη σοφίτα έχουν στριμωχτεί ένα σωρό αντικείμενα προς πώληση… Το ζευγάρι περιμένει τον εκτιμητή και ελπίζει σε μια καλή τιμή για το σύνολο των πραγμάτων, με το ανάλογο παζάρι φυσικά. Ο σύζυγος είναι αστυνομικός, με πάνω από είκοσι πέντε χρόνια υπηρεσία και μια ζωή πεταμένη στα σκουπίδια, αφού σπούδαζε γιατρός, είχε λαμπρές προοπτικές και αναγκάστηκε να τα παρατήσει όλα για να στηρίξει τον πατέρα του. Ο τελευταίος, μεγιστάνας του μεσοπολέμου, έμαθε σε ένα βράδυ ότι τα είχε χάσει όλα. Το κραχ του ’29 τον πήρε και τον σήκωσε… Ο γιος δεν το σκέφτηκε και πολύ… Έμεινε μαζί του και γεύτηκε όλη την πίκρα της ζωής. Ο αδελφός του ασχολήθηκε μόνο με την καριέρα του, έγινε γιατρός και μάλιστα πολύ επιτυχημένος…
 
timima634
   Είχαν να μιλήσουν δεκαέξι ολόκληρα χρόνια τα δύο αδέλφια. Ο αστυνομικός έκρινε ότι θα πρέπει να έλθουν σε επαφή για την πώληση των αντικειμένων μιας άλλης εποχής – ώστε να του δώσει και το μερίδιό του – και έτσι τον κάλεσε στο τηλέφωνο. Δεν κατάφερε να βρει τον ίδιο, άφησε μήνυμα και αναμένει… Και εκείνον… Η σύζυγος τώρα, μία όμορφη γυναίκα, μεσήλικας πια, με στερημένη ζωή και όνειρα που δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει… Ευτυχώς που ο γιος τους πήρε υποτροφία για το Μ.Ι.Τ. Ευτυχώς… Τώρα η ίδια πασχίζει για ένα σινεμά και μια βόλτα με τον άντρα της, ενώ – κάποιες φορές, ίσως και μερικές περισσότερες – αποζητά και τη συντροφιά ενός ποτηριού…

   Ο εκτιμητής εμφανίζεται λίγη ώρα μετά. Είναι πολύ μεγάλος σε ηλικία, δυσκολεύεται να ανέβει τις σκάλες, αγκομαχάει από τη συσσώρευση χρόνων στην πλάτη του και διαθέτει όλες τις «χάρες» ενός «καλού» εκτιμητή. Κολακεύει, «συμπάσχει» και «αντιλαμβάνεται» προκειμένου να πάρει αυτά που θέλει για ένα κομμάτι ψωμί. Παμπάλαιος στο κουρμπέτι και διαόλου κάλτσα, δεν θα δυσκολευτεί να πετύχει αυτό που θέλει. Μέχρι που… περνάει το κατώφλι της σοφίτας ο έτερος αδελφός. Ο γιατρός… Και εκεί η ιστορία πάει αλλού. Ο γιατρός έφυγε, ο αστυνομικός έμεινε… Τα αδέλφια ανταμώνουν μετά από καιρό. Οι ενοχές, οι όποιες τύψεις, οι τάσεις επανασύνδεσης, οι απορίες, οι εντάσεις, η κάθαρση που έρχεται με το δικό της τρόπο… Τελικά, έχει κάποιος από τους δύο δίκιο; Τι θα έπρεπε να είχε γίνει τότε, όταν ο πατέρας τους ανακοίνωσε ότι είχε καταστραφεί; Ποιος έπραξε αυτό που έπρεπε, το ηθικό και το «νόμιμο»; Ποιος πλήρωσε το τίμημα;
 
timima633
   Πρόκειται για ένα από τα πιο γνωστά έργα του Άρθουρ Μίλλερ. Είναι μάλιστα το μοναδικό έργο του που σκηνοθέτησε ο ίδιος ο δημιουργός. Οι τέσσερις χαρακτήρες που στοιχειώνουν τη σκηνή είναι αυτοί ακριβώς οι χαρακτήρες που μπορεί να έχουμε ανταμώσει στο παρελθόν όλοι μας, με τον ένα τρόπο ή τον άλλο. Η πολιτισμένη ένταση των δύο αδελφών είναι χαρακτηριστική νότα του κειμένου και ο τρόπος κλιμάκωσης πραγματικά μοναδικός. Ο αστυνομικός βγάζει όλη την πικρία του. «Μας εγκατέλειψες»! Ο γιατρός τον προσγειώνει στην «αλήθεια» του τότε. «Σε εκμεταλλεύτηκε». Και ο εκτιμητής; Αυτός επεμβαίνει, αναλαμβάνει να οδηγήσει την κουβέντα στο σημείο που βολεύει και στο τέλος… Πάντα θα υπάρχει μια καρέκλα, εκεί στην κορυφή της μοναξιάς και μία πλάκα με ηχογραφημένα γέλια, να σου δώσει μερικά δευτερόλεπτα ψευδαίσθησης και ίσως ένα μομέντουμ τρέλας… Ίσως…

   Πρεμιέρα στο Ιλίσια, με την κλασσική μισάωρη-και-βάλε καθυστέρηση και ένα γεμάτο θέατρο. Ο αρχικός διάλογος Σκιαδαρέση-Λουιζίδου μας βάζει στο κλίμα, μας δίνει όλα τα στοιχεία που θέλαμε να γνωρίζουμε για να αναρωτηθούμε για τη συνέχεια. Το τέλος της πρώτης πράξης βάζει και το Σαπουντζή στο προσκήνιο. Κατά τη δεύτερη πράξη, στην οποία το έργο πραγματικά απογειώνεται, παρακολουθούμε την κορύφωση της έντασης και το φινάλε που μπορεί να μην θέλαμε να έλθει, είναι όμως τίμιο και δίκαιο – κατάτι έστω…
 
timima635
   Ο Μιχαλακόπουλος είναι συγκλονιστικός! Είναι από άλλο πλανήτη, είναι περαστικός από τη Γη. Το γνωρίζω ότι σας γράφω κάτι που ήδη γνωρίζετε εδώ και δεκαετίες για την ποιότητα του εν λόγω ηθοποιού, είναι όμως άλλο να το ξέρεις και άλλο να το βιώνεις. Ο άνθρωπος έπαιζε σαν να εξαρτιόταν η ζωή του από αυτό! Πραγματικά μας συνεπήρε. Συν το γεγονός ότι οι θανατηφόρες ατάκες του γέμισαν με γέλια το θέατρο και μάλιστα πολλές φορές. Στο ίδιο μήκος κύματος και η ερμηνεία του Σκιαδαρέση. Απίστευτο πάθος και τεχνική και η τέλεια φυσικότητα που αποζητάμε να βλέπουμε στις παραστάσεις. Είναι ηθοποιοί τεράστιας κλάσης και αυτό φάνηκε από το πρώτο λεπτό. Εξαιρετική η Λουιζίδου, κατάφερε να περάσει όλο το συναίσθημα του χαρακτήρα της στο κοινό, κυριολεκτικά μας «πότισε» με την πίκρα που διακατέχει το ρόλο της. Επίσης εξαιρετικός και ο Σαπουντζής, ο οποίος ήταν όχι απλά πειστικός αλλά απολαυστικός στο ρόλο του.

   Έπαινος αξίζει και στο σκηνικό, το οποίο είναι τουλάχιστον εμπνευσμένο. Όσοι βρέθηκαν στο θέατρο και όσοι θα βρεθούν τις επόμενες ημέρες, θα καταλάβουν ότι ένα μεγάλο έργο γιγαντώνεται όταν αποδίδεται από τόσο σπουδαίους ηθοποιούς. Εκείνο το βράδυ άνοιξα την πόρτα μου και βρέθηκα στη Νέα Υόρκη του ’50, είδα τους βιαστικούς διαβάτες να εισβάλλουν σε καφέ, εστιατόρια και μπαρ και κάπου νομίζω ότι πήρε το μάτι μου τον ίδιο το Μίλλερ, ο οποίος έχει βάλει στοιχεία και δράματα δικά του σε αυτό το ψυχογράφημα… Είναι μια απίστευτη παράσταση, βαριά και κλειστοφοβική, η οποία σε πλακώνει και εύχεσαι να μην σταματήσει να σε πλακώνει. Είναι ένα έργο που θα συζητηθεί – ξανά – πολύ, είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολλή κουβέντα κατά τη διάρκεια της επιστροφής ή την επόμενη στάση της βραδιάς σας. Έχετε πάει και το έχετε δει χθες κιόλας, δεν το συζητάμε.

Κώστας Κούλης
 
timima636
Ταυτότητα Παράστασης:
Μετάφραση: Μάκη Μαρσέιγ
Απόδοση - Σκηνοθεσία: Ιωάννα Μιχαλακοπούλου
Σκηνικά: Γιάννης Μουρίκης
Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωτογραφίες: Ρούλα Ρέβη

Πρωταγωνιστούν:
Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Ρένια Λουιζίδου
Χρήστος Σαπουντζής
Παραγωγή: Θέασις Δράσεις Πολιτισμού
Οργάνωση Παραγωγής: Χαρά Μπαλτά
Επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία

Χώρος: Θέατρο ΙΛΙΣΙΑ
Παπαδιαμαντοπούλου 4 & Βασιλίσσης Σοφίας
(μετρό Μέγαρο Μουσικής)
Πρεμιέρα: 5 Οκτωβρίου 2017
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη στις 21:00, Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00
Διάρκεια: 120’
 
Εισιτήρια: Τετάρτη (λαϊκή απογευματινή): 15 ευρώ και 12 ευρώ (εξώστης), Πέμπτη και Παρασκευή: 18 ευρώ και 15 ευρώ (εξώστης), Σάββατο (βραδινή): 18 ευρώ (πλατεία), 15 ευρώ (εξώστης),
Κυριακή: 18 ευρώ (πλατεία), 15 ευρώ (εξώστης).
Φοιτητικό (όλες τις ημέρες): 12 ευρώ.
Κρατήσεις: 210 7210045 & 210 7216317 (10:00 – 21:00)

Parking με 50% έκπτωση (Παπαδιαμαντοπούλου 26 & Μιχαλακοπούλου – Αδαμόπουλος)
Επίσημος δικτυακός τόπος θεάτρου: www.theatroilisia.gr

Θεατρικές Παραστάσεις