Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση υπέρ-παράστασης: Το φως του γκαζιού

 
   Το θέατρο Βεάκη γέμισε και ο κόσμος μέχρι και τις δέκα παρά κάτι (εννέα και σαράντα επτά, για τους σχολαστίκες), που ξεκίνησε η παράσταση, προσπαθούσε ακόμα να βρει θέσεις να καθίσει. Είναι ταλαιπωρία οι πρεμιέρες, με όλες αυτές τις φωτογραφίες και το σχετικό φραμπαλά, είναι όμως και αναγκαίο κακό για τα έργα που ανεβαίνουν. Κακά τα ψέματα, η δημοσιότητα είναι απαραίτητη και όσο κι αν γκρινιάζουμε για τις καθυστερήσεις θα πρέπει απλά να αναλογιστούμε ότι το έργο θα συνεχίσει να υπάρχει και να παίζεται και μετά την πρεμιέρα. Κατά συνέπεια το feedback, το όποιο αποτέλεσμα των δημοσίων σχέσεων εκείνη την ημέρα ακολουθεί κατά πόδας και οφείλει να είναι το πλέον ηχηρό.
 
fos254
   Μ’ αυτά και μ’ αυτά λοιπόν φτάσαμε στο τρίτο κουδούνι και την Τάνια Τρύπη να είναι ευτυχισμένη που παντρεύεται το Στέφανο Κυριακίδη. Η Μπέλλα του σεναρίου μας λοιπόν μετακομίζει με το Τζακ στο Λονδίνο, στη δύση του δέκατου ένατου αιώνα και εκεί, στο κατάτι ζοφερό περιβάλλον της έπαυλης, η όμορφη κυρία του κυρίου αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν της πάει καλά. Πράγματα χάνονται στα καλά καθούμενα, θόρυβοι ακούγονται χωρίς λόγο και ο άνδρας της δυσανασχετεί και απογοητεύεται με την ψυχολογική «πορεία» της. Τα χάνει σιγά σιγά; Τρελαίνεται; Και αυτή η καθημερινή βόλτα του συζύγου της προς άγνωστη κατεύθυνση… Πού πάει δηλαδή; Και – που να πάρει ο διάολος – είναι ανάγκη να φλερτάρει με τις υπηρέτριες του σπιτιού και να την κάνει να αισθάνεται τόσο μειωτικά για τον εαυτό της;

   Όλα αυτά στοιχειώνουν και καταπλακώνουν… μέχρι την άφιξη του απρόσμενου καλεσμένου. Ο αστυνόμος Ραφ εισβάλει στην έπαυλη και την ιστορία και θέτει επί τάπητος την πραγματική κατάσταση. Τι παίζει με το σύζυγο; Ποιος έμενε σε αυτό το σπίτι και γιατί είναι τούτο τόσο σημαντικό; Η τρέλα της Μπέλλα είναι κάτι που της συμβαίνει ή της επιβάλλεται; Ο Ραφ θα φροντίσει για την αποκατάσταση της τάξης… ή μήπως όχι; Θρίλερ είναι, μάτια μου, θέλεις να έχει και ευτυχισμένο τέλος;

   Το τεράστιο έργο “Gas Light” του ακόμα πιο τεράστιου Patrick Hamilton φιλοξενείται για μια ακόμα φορά από ελληνικό θέατρο. Πρόκειται για ένα από τα πιο αγαπημένα έργα για το ελληνικό και έχει ανεβεί με μεγάλη επιτυχία, ενώ τη Μπέλλα έχουν ενσαρκώσει η Μαρίκα Κοτοπούλη, η Κατερίνα Ανδρεάδη, η Κάκια Αναλυτή, η Μίρκα Παπακωνσταντίνου και ακόμα μερικές εκπληκτικές ηθοποιοί. Η παγκόσμια πορεία της παράστασης ήταν τόσο εκκωφαντική που ο όρος “Gaslighting” έχει υιοθετηθεί ως «Λανθασμένες πληροφορίες που δίδονται ηθελημένα στο ‘θύμα’ ώστε να θεωρήσει ότι χάνει εαυτόν». Στον κινηματογράφο έχει φιλοξενηθεί δύο φορές, με τη δεύτερη ταινία να προτείνεται για επτά Όσκαρ και να κάνει την Ingrid Bergman (Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου) να λάμπει ακόμα περισσότερο.
 
fos255
   Αυτό που συγκρατώ από την παράσταση είναι ότι πραγματικά το διασκέδασα. Και είναι δύσκολο να διασκεδάσει κάποιος σε μια παράσταση που δραματουργικά προσανατολίζεται γύρω από μία κατάσταση θρίλερ. Γιατί το έργο ΕΙΝΑΙ θρίλερ. Απλά, όπως συμβαίνει και στη ζωή, κάποιες καταστάσεις μπορούν να έχουν και ιντερμέδια ευχάριστα, σε αντιδιαστολή με το ζόφος που αποπνέει η ίδια η υπόθεση που εκτυλίσσεται μπροστά μας. Κάποιες ατάκες προκάλεσαν το γέλιο ουκ ολίγες φορές και διερωτώμαι αν έχω να κάνω με την ιδιοφυή απόδοση του έργου ή τον εξίσου ιδιοφυή αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών σε κάποιες σκηνές. Ή και τα δύο. Όπως και να ‘χει, θεωρώ ότι είδα ένα υπέροχο θέαμα, που εξήρε τις ερμηνευτικές δυνατότητες του θιάσου.

   Η Τάνια Τρύπη είναι αγαπημένη μου από τότε που την ξαναείδα στο “Nine”. Έχει έναν άμεσο τρόπο να συμπαρασύρει το θεατή και σαν Μπέλλα ήταν τόσο φυσική που όλοι ματώσαμε ανεβαίνοντας παρέα της τον προσωπικό της Γολγοθά. Είναι μία ηθοποιός που στέκεται πλέον πολύ ψηλά και εκπέμπει ακτινοβολία σε κάθε της έκφανση. Ο Στέφανος Κυριακίδης στο ρόλο του συζύγου (Jack Manningham) είναι ιδανικός. Μόλις διάβασα ότι αυτός παίζει το συγκεκριμένο ρόλο είπα «Εδώ είμαστε»! Είναι κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του συν το γεγονός ότι το σπάνιο τάλαντό του του επιτρέπει να παίζει κάθε ρόλο με την ίδια επιτυχία.

   Εκείνος όμως που πήρε την παράσταση και τη σήκωσε στον ουρανό… Τι να πρωτοπώ για τον Παναγιώτη Πετράκη; Ο Ραφ της παράστασης είναι για σεμινάρια. Δεν είναι μόνο ο τρόπος του, δεν είναι μόνο η απόδοσή του… Ο άνθρωπος κεντάει πάνω στη σκηνή! Η ατάκα του για το πόσο στιλάτος είναι μας έκανε να ξεραθούμε στο γέλιο. Έδωσε απίστευτο μπρίο και αέρα στο έργο και θεωρώ ότι αυτός ο απίστευτος καρατερίστας θα μας κάνει να παραμιλάμε συνέχεια με τις παρουσίες του στα θέατρα της χώρας μας. Είναι στόφα πολύ μεγάλου ηθοποιού το δίχως άλλο.
 
fos253
   Εννοείται πως θα αναφερθώ και στις δύο κυρίες που κλείνουν την ομάδα, την Αλίκη Μπομποτά (Νάνσυ) και τη Μελίνα Βαμβακά (Ελίζαμπεθ), οι οποίες στέκονται ποιοτικά στο ίδιο ύψος και συνεπικουρούν στην αρτιότατη παρουσία του έργου επί σκηνής. Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν, ο οποίος υπογράφει και τη μετάφραση, είναι αυτή που πρέπει. Καλοστημένη, στιβαρή και σοβαρή, βάζει το έργο στη θέση του οδηγού και αποτελεί ένα ακόμα εχέγγυο για την επιτυχία του. Όσο για την τελευταία σκηνή… του αρμόζουν πολλά μπράβο! Η κάθαρση είναι μόνο η συνέχεια του εφιάλτη; Μεγαλοφυές τουλάχιστον!

Κώστας Κούλης

Ταυτότητα Παράστασης
Παίζουν:
Στέφανος Κυριακίδης (Τζακ), Τάνια Τρύπη (Μπέλλα), Παναγιώτης Πετράκης (Ραφ), Αλίκη Μπομποτά (Νάνσυ) και η Μελίνα Βαμβακά (Ελίζαμπεθ).
Διάρκεια παράστασης: 90' λεπτά (Χωρίς διάλειμμα)

Συντελεστές
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν
Σκηνικά-Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Τίφανη Δανιήλ
Φωτογραφίες: Νικόλας Κομίνης
Επικοινωνία: Μαργαρίτα Δρούτσα

Παραστάσεις στο Θέατρο Βεάκη:
Κάθε Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00
Γενική είσοδος 16 ευρώ
Ανέργων, φοιτητικό, παιδικό, ΑΜΕΑ 12 ευρώ

ΤΑΜΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΒΕΑΚΗ (Στουρνάρη 32 Εξάρχεια)
ΤΗΛ 2105223522
 

Θεατρικές Παραστάσεις