Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση εξαιρετικής παράστασης: Θεσμοφοριάζουσες

 
   Οι Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη εγκαινιάζουν το «Summer Stock Theatre» στο Από Μηχανής θέατρο. Τη θεματική ενότητα του Αριστοφάνη που παρουσιάζεται, συμπληρώνει η Λυσιστράτη.
thesmoforiazouses1966 
   Τα θεσμοφόρια ήταν τοπικό εορταστικό τριήμερο στην αρχαία Αθήνα. Αποτελούσαν γιορτή των γυναικών, απαγορεύοντας την είσοδο στο ναό στους άντρες. Οι γυναίκες προσεύχονταν για τη συνέχιση της ευφορίας της γης και υμνούσαν τη νέα ζωή που ανάβλυζε από το θάνατο και τη σήψη.

   Η υπόθεση αφορά τον Ευριπίδη, ο οποίος βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να έλθει αντιμέτωπος με το γυναικείο φύλο. Οι γυναίκες κατά την διάρκεια των θεσμοφορίων καταστρώνουν το σχέδιο εξόντωσής του, ως αντίποινα στο αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργήσει για αυτές μέσα από τα έργα του. Γνωρίζοντας ότι αν η καταδίκη του αποφασιστεί, δεν θα υπάρξει θεός να το σώσει από το μένος των γυναικών, ο Ευριπίδης επισκέπτεται τον Αγάθωνα, προσδοκώντας την στήριξη και τη βοήθειά του. Εκείνος αρνείται να εμπλακεί, καθιστώντας ξεκάθαρο ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος να αναλάβει τις συνέπειες των πράξεών του. Η απελπισία του Ευριπίδη οδηγεί το Μνησίλοχο, ο οποίος είναι φίλος και συγγενής του, να προσφερθεί για να το σώσει. Εκείνος αποδέχεται το παράτολμο κόλπο του Ευριπίδη και μεταμορφώνεται σε γυναίκα, με σκοπό να εισχωρήσει στο άβατο των γυναικών και στη γιορτή των θεσμοφορίων. Καλείται λοιπόν να πείσει τις γυναίκες να φερθούν με επιείκεια προς τον Ευριπίδη και να αντιληφθεί ότι η ακοή με την όραση είναι δυο ξέχωρες αισθήσεις, εξίσου σημαντικές και οι δύο.
thesmoforiazouses1967

   Το σχέδιο καταρρέει σχετικά γρήγορα και ο Μνησίλοχος, βρίσκεται αντιμέτωπος με την οργή των γυναικών. Αποκαλύπτεται και φυλακίζεται. Στην προσπάθειά του να καλέσει τον Ευριπίδη για να το σώσει από την μοίρα που διαγράφηκε μπροστά του, απαγγέλει διάφορα αποσπάσματα από γυναίκες σε τραγωδίες του, όπως Ελένη ή Ανδρομέδα και εκείνος, για καλή του τύχη, ανταποκρίνεται αναλόγως. Η κωμωδία τελειώνει με Ευριπίδη και γυναίκες να έρχονται σε συμφωνία και σε συνεργασία, προκειμένου να ελευθερωθεί ο Μνησίλοχος. Η τελευταία σκηνή του έργου ήταν ανατριχιαστική, τονίζοντας ότι οι γυναίκες, ακόμα και στις μέρες μας, χαρακτηρίζονται από τον άντρα που στέκεται δίπλα τους.

«Εσένα, ποιος είναι ο σύζυγός σου»;

   Μια ομάδα νέων ηθοποιών ενώνεται υπό την καθοδήγηση του Πάνου Λουκαΐδη για τη μεταφορά αυτού του εκπληκτικού έργου. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά απολαυστικό. Εξαιρετικά κουστούμια, με τις αντιθέσεις του κόκκινου και του άσπρου να ενισχύουν το αισθητικό αποτέλεσμα της παράστασης. Οι μουσικές επιλογές εξίσου ταιριαστές με το έργο. Η γυναικεία καταπίεση σε πρώτο πλάνο, σε μια εποχή όπου η κοινωνία ήταν αμιγώς ανδροκρατούμενη, σε αντιπαραβολή με το παρόν, που οι γυναίκες έχουν κερδίσει σεβασμό και ισότητα, αλλά ακόμα βρίσκονται σε μόνιμη άμυνα. Οι ερμηνείες άψογες και συγχρονισμένες, με καθαρότητα λόγου και δυναμικότητα κίνησης. Μια παράσταση αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς, η οποία αποτελεί την ιδανική πρόταση για θεατρική επιλογή, παντρεύοντας το κλασικό με το σύγχρονο.

Καλή σας θέαση!
Χάρις Μολυβιάτη
thesmoforiazouses1968
 

   «Να γράψεις»! Τι συμπέρασμα μπορείτε να βγάλετε εσείς από αυτό; Ότι ετοιμάζομαι για Πανελλαδικές εξετάσεις; Ότι είμαι στο facebook έτοιμος για post; Ότι δίνω για δίπλωμα; Ή ότι αυτή είναι η εντολή του «κ. διευθυντή» για την παράσταση που θα σας αναφέρω κάτω, την οποία και έχει ήδη καλύψει επαρκώς η αγαπημένη μας Χάρις; Προφανώς και είναι το τελευταίο. «Αφού θα γράψεις, θα μπει», ήταν το συμπέρασμα του σοφού ανδρός κι έτσι θα σας αναφέρω και τη δικιά μου εμπειρία, προσπαθώντας να αποφύγω τις επαναλήψεις. Δύσκολο βέβαια, αλλά θα το παλέψω. Ξεκινάμε λοιπόν από τα βασικά και τετριμμένα.

   Η τράτα φουλαρισμένη, το ραντεβού κανονισμένο στο Από Μηχανής Θέατρο, η παράσταση Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Πάνου Λουκαΐδη. Η ιστορία λίγο πολύ γνωστή, την αναφέρει και ενδελεχώς η γλυκύτατη Χάρις, οπότε δεν μένω για πολύ. Έως κα καθόλου. Απλά θα αναφέρω ότι είναι μια ιστορία που στηλιτεύει τη συμπεριφορά των ανδρών έναντι των γυναικών στην Αρχαία Ελλάδα, μέσα από τα μάτια του γνωστού κωμωδού – σατιρικού ποιητή. Η οποία είναι πολύ πιθανόν να μην έχει αλλάξει και πολύ στις μέρες μας. Κάποιοι θα έλεγαν ότι έχει κιόλας χειροτερέψει. Το σίγουρο είναι (λέμε τώρα, για μένα όμως σίγουρα) ότι και τότε και τώρα, είναι αντικείμενο πόθου και λατρείας. Με τη γλυκιά τους αφέλεια γεμίζουν τη ζωή μας χρώματα, την κάνουν ομορφότερη. Με τη δύναμή τους μας καθοδηγούν και μας καθησυχάζουν. Με την ομορφιά τους μας μαγεύουν. Και όλα αυτά οι μαγευτικές (το λιγότερο) Σοφία Κεσίδου, Ευανθία Κιάκο, Αγγελική Κιντώνη, Μυρτώ Μπέρνχαρντ, Ειρήνη Τζαβάρα, τα εμφανίζουν στη σκηνή. Θηλυκότητα, μπρίο, σκέρτσο, πλαστικότητα στις κινήσεις, πρόσωπα καθαρά και λαμπερά σε κρατούν από το πρώτο λεπτό της παράστασης αιχμάλωτο. Η φυσικότητα που παίζουν τους ρόλους τους σε κάνει να νομίζεις ότι έχεις ταξιδέψει στο χρόνο. Το μόνο που σε προσγειώνει, αλλά απογειώνει την παράσταση, είναι η μουσική του Άγγελου Καλογιάννη, σε συνδυασμό με τη καταπληκτική χορογραφία της Χρυσηίδος Λιατζιβίρη και το παιχνίδι των φώτων από το Γιώργο Αγιαννίτη, τα οποία και σε κάνουν να νομίζεις ότι παρακολουθείς αμερικάνικο μιούζικαλ! Ερμηνεία, στήσιμο, υλικό, σκηνικά, κουστούμια, όλα δένουν καταπληκτικά μεταξύ τους, καθώς η παράσταση έχει ένα φοβερό ρυθμό. Δεν κάνει πουθενά κοιλιά. Δεν την αφήνει άλλωστε, εκτός των άλλων και ο εκπληκτικός Θωμάς Χαβιανίδης, που παίζει το ρόλο του ξάδερφου του Ευριπίδη, Μνησίλοχου, ο οποίος και προσπαθεί καμουφλαρισμένος ως γυναίκα να τον υπερασπιστεί. Η ενεργητικότητά του είτε ως Μνησίλοχος, είτε ως γυναίκα, θα με κυνηγάει για πολύ καιρό. Όχι ότι ο έτερος που έπαιξε γυναικείο ρόλο, ο Κωνσταντίνος Ψυχογιός δηλαδή, ήταν υποδεέστερος. Και ως γυναίκα (άνδρας ή και τα δύο) και ως αλλοδαπός μπράβος (ακόμα γελάω) ήταν το ίδιο πειστικός και καταλυτικός. Για τον δε Ευριπίδη, κατά κόσμο Γιώργο Δουργούτη, δεν έχω πολλά να πω. Λέτε να ξέμεινα από επίθετα; Σας γελάσανε! Αλλά μπορεί και να ‘χετε και δίκιο. Η παρουσία του ήταν… ό,τι πρέπει για το ρόλο. Μεστός όπου έπρεπε, αστείος όπου απαιτείτο, «τραγικός» όταν η στιγμή το ζητούσε. Απλά καταπληκτικός.

thesmo1955

   Μπλέκοντας το σήμερα με το χθες, η παράσταση σου περνάει τα μηνύματά της με έναν τρόπο που μόνο ο Αριστοφάνης μπορούσε. Απλά έπρεπε όλοι οι συντελεστές να κάνουν αυτό που έπρεπε. Να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό. Έφυγα από το θέατρο με τη βεβαιότητα ότι το έκαναν. Το ίδιο και οι υπόλοιποι θεατές φαντάζομαι. Αν νομίζετε ότι υπερβάλλω, σας προκαλώ να με διαψεύσετε!

   Τί θα κάνετε λοιπόν; Θα περιμένετε την απόφαση των γυναικών για την τύχη του Ευριπίδη, ή θα σπεύσετε να παρακολουθήσετε από κοντά τα γεγονότα; Ο Δίας έχει άλλες δουλειές απ’ ό,τι μας είπαν κατά τη διάρκεια της παράστασης, όποτε μην περιμένετε την παρέμβασή του. Βιαστείτε μόνο, δεν θα είναι για όλο το καλοκαίρι!

Νάσος Κονίτσας

 

«Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη
Από τις 12 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου
Κάθε Τετάρτη, Παρασκευή & Κυριακή, στις 21:00
Συντελεστές παράστασης:
Σκηνοθεσία: Πάνος Λουκαΐδης
Μετάφραση: Τάσος Ρούσσος
Εκδόσεις Κάκτος
Αρχαία Ελληνική Γραμματεία – «Οι Έλληνες»

Σκηνικά-Κοστούμια: Ειρήνη Πετράκη
Μουσική: Άγγελος Καλογιάννης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Επιμέλεια κίνησης-Χορογραφίες: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Βοηθός χορογράφου: Χριστίνα Σκλαβάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Πετράκη
Φωτογραφίες-Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παίζουν:
Γιώργος Δουργούτης, Σοφία Κεσίδου, Ευανθία Κιάκο, Αγγελική Κιντώνη, Μυρτώ Μπέρνχαρντ, Ειρήνη Τζαβάρα, Θωμάς Χαβιανίδης, Κωνσταντίνος Ψυχογιός

Κρατήσεις
+302105232097
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Για την μία παράσταση Είσοδος: 10€
Συνδυαστικά με τις Λυσιστράτη: 16€

Θεατρικές Παραστάσεις