Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: "Χρόνια Πολλά Κύριε Τσέχωφ"

   Με μία σύνθεση από δύο μονόπρακτα του Αντόν Τσέχωφ, το “Κύκνειο Άσμα” και το “Κυρία χωρίς σκυλάκι”, συνεχίζει τις εαρινές παραγωγές του το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, κάτω από τον φαντασμαγορικό τίτλο “Χρόνια Πολλά Κύριε Τσέχωφ”.

 
   Βέβαια αν ερχόταν ένας ανύποπτος Ρώσος ανταποκριτής στην πόλη μας και αποφάσιζε να στείλει στην εφημερίδα του πληροφορίες για την θεατρική κίνηση των έργων μας και ανακαλούσε να ανακαλύψει τον τίτλο των παιζόμενων έργων, μάταια θα εύρισκε κάποια από αυτά.  Επειδή, ουσιαστικά, δεν υπάρχει τέτοιο έργο του Τσέχωφ.
Xronia Polla Kyrie Tsexof 2
 
   Πολλές φορές το δραματολόγιο του Κρατικού Θεάτρου μας οδηγεί να συνειδητοποιούμε πως γνωρίζει πολύ καλά τους νόμους της αγοράς και της ζήτησης.
 
   «Βάλε κάτι σε πλαστικό μπουκάλι και αυτό πουλιέται αμέσως», λένε οι σύγχρονοι μάνατζερ. Θα μου πείτε, ποιος δε θέλει περισσότερα εισιτήρια, γνωρίζοντας πολύ καλά πως οι θεατρικές σκηνές αυξάνονται συνεχώς και πως τα ευρώ του κόσμου είναι πια μετρημένα. Οφείλει όμως, να μην υιοθετήσει την εμπορική συνήθεια των περισσότερων κινηματογραφικών επιχειρήσεων, που αλλάζουν επί το εμπορικότερον τους τίτλους των έργων τους. Και ιδίως στο Νέο Υπερώο της ΕΜΣ, που θεωρείται πως είναι η πιο πειραματική σκηνή τους και όχι τόσο προσφιλής στο ευρύ κοινό.
 
   Έτσι, θέτοντας ως στόχο, όπως αναφέρει και το σημείωμα του σκηνοθέτη, να καταστήσουν μία παράσταση ικανή να λειτουργήσει σαν καλός αγωγός του ανθρωπισμού, επέλεξαν δύο απλά διασκεδαστικά έργα, δύο βοντβίλ, όπως τα ονόμαζε ο Τσέχωφ, όπου κυριαρχεί η διαρκή εναλλαγή του «σοβαρού» στοιχείου με το «ασήμαντο».

   Τον Τσέχωφ, τυχαίνει είτε να τον λατρεύεις, είτε να τον θεωρείς βραδύκαυστο, νεφελώδες  και πληκτικό, αφού ο χρόνος περνάει, η ζωή κυλάει, οι ευκαιρίες χάνονται και η δυστυχία και η απογοήτευση σερβίρονται με ένα φλιτζάνι τσάι. Μία φιλοσοφία για την «θλιβερή κωμικότητα της καθημερινής ζωής», όπως χαρακτηρίζεται και στο Λεξικό του Θεάτρου του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Μικρά κομψοτεχνήματα, θα τα χαρακτήριζα, όπου είναι διάχυτη η καταλυτική δύναμη του έρωτα αλλά και του θανάτου, με έναν κωμικοτραγικό τρόπο, έτσι όπως μόνο ο Τσέχωφ ξέρει να μας σερβίρει.
 
   Στο έργο «Κυρία χωρίς το σκυλάκι» σε μία διασκευή του Γκαμπριέλ Αρού για το θέατρο, βασισμένη στο διήγημα του Αντόν Τσέχωφ «Η κυρία με το σκυλάκι», έχουμε μία γοητευτική ιστορία αγάπης, μία γιορτή της καρδιάς, όπου ο συγγραφέας περίτεχνα περιγράφει τον έρωτα ανάμεσα σε δυο αταίριαστους εραστές, μίας αριστοκράτισσας από την επαρχία, όπου συναντά έναν Μοσχοβίτη φιλόλογο στη Γιάλτα, ενώ στο «Κύκνειο άσμα», σε μετάφραση Γιώργου Θέμελη, έχουμε τον απολογισμό μιας χαμένης ζωής από έναν κωμικό ηθοποιό, όπου συνειδητοποιεί ότι έχει παραδώσει όλη την ζωή του στο ψεύδος. Έργα εφάμιλλα, όπου είναι κυρίαρχη η ψευδαίσθηση από την αποκάλυψη της πραγματικότητας.
Xronia Polla Kyrie Tsexof 3
 
   Διατηρώντας την ατμόσφαιρα της εποχής ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Καλατζόπουλος και έχοντας ως σύμμαχο ένα καλαίσθητο σκηνικό του Γιάννη Μερτζικώφ από πίνακες του Μαρκ Σαγκάλ διέγειρε τον αμφιβληστροειδή μας με την απαράμιλλη αισθητική τους και τον λόγο του Τσέχωφ να ηχεί ζωντανός στα αυτιά μας.

   Μέσα σε μία ατμόσφαιρα που μύριζε έρωτα και με έντονη θεατρική χημεία, παρόλο την διαφοράς ηλικίας μεταξύ τους, η Λουκία Βασιλείου ως Άννα και ο Τάσος Πανταζής ως Δημήτρης, απέδωσαν ανθρώπους αντιπροσωπευτικούς που αναζητούν μάταια στη συντροφιά την ευτυχία. Ανθρώπους αληθινούς που αφήνουν να πέσουν οι μάσκες τους και να παρασύρονται από τους χυμούς τους και από την ίδια την πραγματική ζωή.

   Αντίθετα στο Κύκνειο Άσμα, ο Τάσος Πανταζής δεν μπόρεσε ακόμη να εξοικειωθεί απόλυτα με τον ρόλο του, γιατί στάθμευσε εξωτερικά και μόνο στην φαινομενική επιφάνεια του ήρωα χωρίς να μας δώσει την βαθύτατη γλυκόπικρη ιδιότητα του. Ο Λευτέρης Λιθάρης διεκπεραίωσε με συνέπεια έναν απολαυστικό υποβολέα του θεάτρου.
 
   Λένε πως το φως από τα κεράκια μιας γενέθλιας τούρτας είναι το πιο δυνατό φως, γιατί απεικονίζει ζεστά συναισθήματα ένα όραμα και μία ελπίδα. Αλλά αυτά, από μόνα τους δεν φτάνουν.
 
Σπύρος Μέλλιος
 
Συντελεστές
Σκηνοθεσία : Γιάννης Καλατζόπουλος
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική επιμέλεια-φωτισμοί: Γιάννης Καλατζόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος
«Η κυρία χωρίς σκυλάκι»
Θεατρική διασκευή του Γκαμπριέλ Αρού βασισμένη στο διήγημα του Αντόν Τσέχωφ «Η κυρία με το σκυλάκι». Απόδοση: Γιάννης Καλατζόπουλος
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Τάσος Πανταζής (Δημήτρης), Λουκία Βασιλείου (Άννα)
«Το κύκνειο άσμα»
Δραματική σπουδή σε μία πράξη του Αντόν Τσέχωφ Μετάφραση: Γιώργος Θέμελης
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Τάσος Πανταζής (Βασίλι Βασίλιεβιτς Σφετλόβιντωφ), Λευτέρης Λιθαρής (Νικήτα Ιβάνιτς)
 
Πληροφορίες
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Εθνικής Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη
 Παραστάσεις: Τετάρτη & Κυριακή 19.00 Πέμπτη, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 & 21.00
Τιμές Εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 10 ευρώ Φοιτητικό/Ομαδικό/Άτομα άνω των 65: 8 ευρώ Κάρτα Ανεργίας: 5 ευρώ
Ώρες λειτουργίας ταμείων: ΕΜΣ Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ, Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου) Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ, Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200

Θεατρικές Παραστάσεις