Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ''Το θηρίο''

 
8irio3   "Το θηρίο", θεατρικό έργο του Νίκου Ορτετζάτου, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Παπαδόπουλου από το eclipses group theater παρουσιάζεται για πρώτη φορά ως μια εικαστική παράσταση - performance στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
 
   Το έργο είναι γραμμένο από τον ίδιο τον ηθοποιό, τον Νίκο Ορτετζάτο, και πρόκειται για το μονόλογο ενός ανθρώπου, ο οποίος καθώς συγκρούεται με το παρελθόν, τη μοναξιά, τους προσωπικούς φόβους και τα ένστικτα του, έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό σε ένα "ταξίδι" που θα τον οδηγήσει στη λύτρωση.
 
   Η υπόθεση είναι ουσιαστικά μια κλεφτή ματιά στις σκέψεις ενός ζωγράφου, ο οποίος εγκαταλελειμμένος από την ερωτική σύντροφο του, φτάνει στον πάτο της εξαθλίωσης, όπου και ανακαλύπτει εκ νέου τα όρια του. Μονομαχεί με το θηρίο μέσα του -όποιο και αν είναι αυτό- και εμείς παρατηρούμε την απεγνωσμένη προσπάθεια του να το "δαμάσει".
 
   Το έργο, καθαρά ποιητικό, οφείλω να ομολογήσω ότι με εξέπληξε ευχάριστα. Η ροή της αφήγησης παραπέμπει σε μεγάλο βαθμό στην αυτόματη γραφή των πρώτων σουρεαλιστών ποιητών. Παρά την ρευστή φύση του όμως, το έργο είναι συγκροτημένο, ξέρει τι θέλει να πει και πως. Διέκρινα πολλά δυνατά δραματουργικά σημεία, αφηγημένα μεστά και απόλυτα συγκινησιακά, δίχως ρομαντικές υπερβολές και πομπώδεις εξάρσεις. Αν και ο λόγος τείνει βερμπαλιστικής διάθεσης σε διάφορα σημεία -κάτι απολύτως θεμιτό στα πλαίσια του είδους-, αυτό δε ξενίζει διότι απορροφάται από τις χαριτωμένες κωμικές λεπτομέρειες που απαλύνουν το οδυνηρό υπόβαθρο της υπόθεσης.
 
8irio2"Νυχτερίδες! Μωβ νυχτερίδες!
Το ταβάνι καλύφθηκε με μωβ νυχτερίδες. Τι ομορφιά!"

   Επίσης μου άρεσε πολύ πως το κείμενο δεν εμμένει σχεδόν καθόλου στην αυτή καθεαυτή κατεστραμμένη ερωτική σχέση του ήρωα, αλλά πέρα από την όποια ρεαλιστική προσέγγιση ενός χωρισμού, περιπλέκεται με αστείες ή θλιβερές αναμνήσεις -ανούσιων φαινομενικά στιγμών- εώς και με ασυνάρτητες ή υπερβατικές εικόνες του υποσυνειδήτου αυτού.
 
"Άνοιξε την πόρτα... Αυτήν την πόρτα!
...Και έφυγε σαν άνεμος αγενής...
Δεν είχε ούτε τη στοιχειώδη ευγένεια φεύγοντας,
να κλείσει πίσω της την πόρτα..."

   Από κει και πέρα η παράσταση -εικαστική performance, όπως θέλετε πείτε το- σκηνοθετημένη από τον Γρηγόρη Παπαδόπουλο, φανερώνει ό,τι πρέπει να φανερώσει. Η σκηνοθεσία δεν εγκλωβίζεται στο να αναπαραστήσει ένα θεοσκότεινο ακατάστατο δωμάτιο, αλλά αντιθέτως ξεφεύγει από το προφανές και ανάγει σε πρωταγωνιστή το ίδιο το σώμα του ήρωα, το οποίο μεταμορφώνεται από μέσο της δράσης, σε επίκεντρο της.
 
   Ο Νίκος Ορτετζάτος, είναι πασιφανές ότι ευχαριστιέται αυτό που κάνει, και καθώς το κείμενο του "ανήκει", καταφέρνει να ξεδιπλώσει όλες του τις αρετές. Αν και θεωρώ πως είναι ευδιάκριτο ότι το σώμα είναι δυνατότερο σημείο του, σε σχέση με την εκφορά του λόγου του, η πλήρης επίγνωση στο κάτω κείμενο του "Θηρίου", του επιτρέπει να χειριστεί πολύ εύστοχα την μεγάλη έκταση της φωνής του και να μας αποκαλύψει σχεδόν αβίαστα -ή τουλάχιστον έτσι να φαίνεται- όλες τις συναισθηματικές πτυχές του ήρωα, τις οποίες βιώνουμε ως θεατές μέσα από την έντονη σκηνικά σωματική πάλη του.
 
   Αυτό είναι και το σημείο που κερδίζει τα εύσημα η παράσταση, καθώς η ολική προσέγγιση επαφίεται στην ανάδυση του σωματικού πόνου του ήρωα και όχι στο να "ακουστεί" πλήρως το κείμενο, κάτι που ενδεχομένως θα κούραζε, αν δινόταν υπερβολική έμφαση σε αυτό. Έτσι καταλήγουμε μέσα σε μία χαλαρή ώρα, με φόντο ένα όμορφο εικαστικό περιβάλλον, να συμμετέχουμε αισθαντικά σε κάποια γνώριμα τερτίπια του νου, εκφυλισμένα με τη διακριτική γοητεία του παράλογου.
 
8irio4   Αξίζουν επίσης να αναφερθούν: Η πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Μόμτσιου που είναι εξαίσια -ειδικά η "διασκευή" του Valse de l'adieu του Chopin- και παρότι λειτουργεί κυρίως ως χαλί, δίνει μια αναγκαία επιβλητική και ευχάριστη νότα σε αρκετά σημεία της παράστασης και το εικονικό περιβάλλον (φώτα/video mapping) του Στάθη Μήτσιου, που με λιτό ύφος -σε σχέση με τις δυνατότητες του- λειτουργεί συνδετικά και δίχως να επιβάλλεται, επιτρέπει έμμεσα στο γενικό αποτέλεσμα να αποκτήσει την τελική του πινελιά, μια απαλή καφκική χροιά.
 
   Μοναδική παραφωνία εν τέλει του "Θηρίου" είναι ο χώρος όπου παίζεται η παράσταση, που δεν βοηθά τους θεατές στα τελευταία καθίσματα, να απορροφηθούν στο δρώμενο, λόγω της κακής κλιμάκωσης του ύψους των σειρών, οπότε όσοι πιστοί παρουσιαστείτε, φρόνιμο θα ήταν να βρείτε μια θέση σε όσο πιο μπροστά γίνεται... Μετά αφεθείτε!
 
"Με δαιμόνια και αξιοσημείωτη συγκέντρωση
ένα αλλόκοτο ηλιοβασίλεμα έπαιρνε σιγά σιγά μορφή στον καμβά μου...
Ένας ήλιος έγερνε με φόρα σ'έναν ορίζοντα-δραπέτη,
ο ουρανός απ'άκρο ως άκρο γεμάτος μπλαβιά σύννεφα, χόρευαν σε ρυθμούς διονυσιακούς,
μια θάλασσα απλωνόταν με ταραγμένη χαρά,
και ψάρια όλων των ειδών περπατούσαν με στόμφο στην επιφάνεια της,
κάνοντας επίδειξη με τις πολύχρωμες ουρές τους.
Μικρά προβατάκια έκαναν σέρφινγκ στα σπασίματα των αλμυρών νερών δημιουργώντας γυάλινους αφρούς
και λίγο πιο κάτω μια γιγάντια θλιμμένη θαλάσσια χελώνα έκανε σλάλομ ανάμεσα στα επηρμένα ψάρια
που με τον καινοφανή τους τρόπο συνέχιζαν να υμνούν τον συννεφιασμένο ουρανό
που στροβιλίζονταν σαν πανανθρώπινη μαινάδα."

Γιάννης Τσιαβός
8irio1
 
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Παπαδόπουλος
Μουσική: Γιάννης Μόμτσιος
Σκηνικό-κοστούμι: Μαρίνα Γκούμλα
Video mapping: Στάθης Μήτσιος
Φωτογραφίες: Ελευθερία Καλπενίδου
Γραφιστική επιμέλεια προγράμματος: Γιάννης Βογιατζόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Αίγλη Κατσίκη
Οργάνωση παραγωγής: Κική Στρατάκη
Προβολή – Επικοινωνία: Push Your Art Company - Κική Στρατάκη, Μαρία Τότσκα
Παραγωγή: Eclipses Group Theater
Ερμηνεύει ο Νίκος Ορτετζάτος
 
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης,
Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)

Μέρες παραστάσεων: Παρασκευή 14 – Σάββατο 15 Μαρτίου
Παρασκευή 21 – Σάββατο 22 Μαρτίου
Ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 20:30
Σάββατο στις 18:30
Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ κανονικό
5 ευρώ φοιτητικό
3 ευρώ ανέργων - ατέλειες

Για τους επισκέπτες του μουσείου το εισιτήριο της παράστασης είναι 5 ευρώ
(απαραίτητη η επίδειξη του εισιτηρίου του μουσείου)

Πληροφορίες και κρατήσεις στα τηλέφωνα: 6974702694, 6983030542

Facebook Comments

Θεατρικές Παραστάσεις